miksi tämä maailma on mennyt niin MINÄ-keskeiseksi

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja HYVÄ ANTAA VÄHSTÄÄN PAHA EI PALJOSTAANKAAN
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

HYVÄ ANTAA VÄHSTÄÄN PAHA EI PALJOSTAANKAAN

Vieras
tulipa taas vaan mieleen tuosta häälahja-/-tarjoilukeskustelusta. Ihmettelen vaan miten pihejä ihmiset on laittaan rahaa toisten juhlaa ts. lahjaan. Mitäs jos itse olisit siellä toisella puolella eli saavana osapuolena olisiko kiva jos olisit kustantanut häät 40 euroa/nassu ja sitten joku pariskunta toisi 20 euron lahjan?? Eihän se ole vieraiden tarkoitus kustantaa niitä häitä, mutta kyllä joku raja pitää olla. Kyllä sinä ottavana osapuolena varmasti haluttaisiin, että kaikki rahat vaan muilta pois, mutta itse ei pysty antamaan.

Ja tosiaan kuten joku sanoi, se mahd. lahja, Aalto-vaasi tosiaankin maksaa nykyään enemmän kuin ennen eli kyllä siihen lahjaan menee enmmän rahaa kuin 10 vuotta sitten. Kaikki muukin on asumisessa ja elämisessä kallistunut ja samalla myös kaikki kulutustavara.

useimmiten ihmisten kohdalla päätee vanha sananparsi HYVÄ ANTAA VÄHÄSTÄÄN, PAHA EI PALJOSTAANKAAN

No mun mielestä toi lause ei sovi häihin; missä ekaks pitäs pistää kalliisiin polttareihin rahaa; vaatteisiin;; ja todellakaan mä en häissäni miettinyt että toivatko vieraat varmasti sopivan hintasen lahjan; vaikka eivät olis lahjoja tuoneet ollenkaan; seki olis riittänyt - ja kyllä, oli paljon lapsia

mieti nyt ei kai pari järjestä häitä niin että vieraat ne maksavat ?

elämä on kallistunut mutta perheillä myös vähemmän rahaa käytettävissä kallistumisen myötä. 30 eurolla saa jo ihan kivan lahjan (mikä ei tietenkään kelpaa ) mutta 30 euroa tuntuu olevan kaikkien mielestä liian vähän rahalahjana annettuna.

Noh mä en ainakaan ajatellut omissa häissä lahjoja paljon ollenkaan. Nehän ovat häät ja muut asiat tärkeämpiä......en tiedä vieläkään kuka oli antanut mitä ja kuinka paljon.
Ihan kunnon häät pidettiin ja rahaa paloi, mutta en silti ajatellut lahjoja..............

En KÄSITÄ miksi KUKAAN järjestää juhlia joita ei oikeasti olisi varaa pitää! Pitäähän se elämä mitoittaa omien rahkeiden mukaan, niin juhlatkin! Jos ei ole varaa ostaa pitopalvelua niin pitää vaikka pienen kahvitilaisuuden kotona bestiksille, siis sen mukaan mihin pystyy. Jos nyt ihan pakko on juhlia pitää ollenkaan.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En KÄSITÄ miksi KUKAAN järjestää juhlia joita ei oikeasti olisi varaa pitää! Pitäähän se elämä mitoittaa omien rahkeiden mukaan, niin juhlatkin! Jos ei ole varaa ostaa pitopalvelua niin pitää vaikka pienen kahvitilaisuuden kotona bestiksille, siis sen mukaan mihin pystyy. Jos nyt ihan pakko on juhlia pitää ollenkaan.

Niimpä..Me pidettiin pienet häät- sellaiset mihin oli varaa, eikä kenenkään tarvinnut tuoda lahjaa :xmas:

Hyvä antaa vähästään ja paha ei paljostakaan.

Toisinaan sen hyvän vähästä ei ole varaa antaa kuitenkaan enempää kuin 20 euron lahjaa, ja kuka ihme sen määrittelee että paljonko on pakko antaa että kelpuutetaan hyviin?

Mä luulin, että tämä aloitus olisi oikeasti sisältänyt jotain ajatusta ihmisten itsekeskeisyydestä jossain tärkeässä asiassa.

Me annettiin vielä vuosi pari sitten 50 euron arvoisia lahjoja, nyt annamme 60 euron arvoisia lahjoja. Sellaisia, joihin meillä on varaa. Ja ymmärrän kyllä että ihmiset tuovat juuri sen arvoisia lahjoja, joihin heillä on varaa.

Itse olen toivonut esim. mustaa ja keltaista Teemaa, sitä voi sitten tuoda yhden lautasen tai useamman ihan omien varojen mukaan. Ja siitä yhdestäkin on suuri ilo sarjansa jatkona :)

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

Mä luulin, että tämä aloitus olisi oikeasti sisältänyt jotain ajatusta ihmisten itsekeskeisyydestä jossain tärkeässä asiassa.

Minä olen huomannut itsekeskeisyyttä töissä- se mikä ei mulle kuulu, sitä en tee vaikka olisi aikaa- asennetta siis :/

Alkuperäinen kirjoittaja metsänpeitto:

Toisinaan sen hyvän vähästä ei ole varaa antaa kuitenkaan enempää kuin 20 euron lahjaa, ja kuka ihme sen määrittelee että paljonko on pakko antaa että kelpuutetaan hyviin?

Joo, oli kyllä vähän pettymys tää ketju kun otsikosta luulin että päästään ihan asiaan.

Kun kaikille pitää nykyäään ostaa monen euron lahjoja, joillekin useasti vuodessa. Lapsen lahjakin on 20 ?, lähimpirn lapsille enemmän.

Mielestäni häälahja voi olla kalliskin, sitä kun ei tartte ostaa parille kuin kerran. Mutta nää synttäri ym joululahjat alkaa typiä kun mitään pikkupakettia ei enää sallita.

Niin ja niistä juhlista, ekan kerran eksäni kanssa, häihin taisi upota 15.000 markkaa vaikka kauheasti tehtiin itse, oli ystävät laittamassa ruokaa, mutta oli myös liha, kala ja kasvisvaihtoehdot, oli kakkua, oli alkoholia, viinijä ja olutta, liköörejä ja konjakkeja, limua, maitoa ja vichyä. Bändi soittamassa, bussikuljetus kirkolta juhlapaikalle, äitini ompeli mulle puvun. Itse haettiin mm. kakku leipomosta, ja kukat hääpaikoille kasvihuoneelta, sidottuina toki.
Ajatuksena oli järjestää juhlat, joissa kaikilla on kivaa, myös meillä itsellämme, rahaa meni, mutta toisaalta itse tekemällä sitä myös säästyi ja oli kivat juhlat. Silti lahjalistan halvin lahja maksoi alle 20 markkaa, vaikka esim. ruokailuun meni yli 100 per nuppi.

Vaikka sitten 5 vuotta häistä erottiinkin, niistä juhlista on edelleen kivat muistot :)

Nyksäni kanssa mentiin naimisiin kotipihalla, juhlat oli tosi pienet, mutta niin romanttiset, että niistäkin on tosi hyvät muistot. Tarjoilut oli kaikki tällä kertaa itse tehtyjä ja vieraita 1/5 osa ekojen häitteni vieraista, mutta kivat häät nämäkin olivat. Ja ei ollut lahjalistaakaan, mutta ihan kivoja juttuja lahjaksi saatiin, jokaisen kukkarolle sopivia. Kun kysyttiin sanottiin, että Teemaa saa tuoda.

Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Me annettiin vielä vuosi pari sitten 50 euron arvoisia lahjoja, nyt annamme 60 euron arvoisia lahjoja. Sellaisia, joihin meillä on varaa. Ja ymmärrän kyllä että ihmiset tuovat juuri sen arvoisia lahjoja, joihin heillä on varaa.

Itse olen toivonut esim. mustaa ja keltaista Teemaa, sitä voi sitten tuoda yhden lautasen tai useamman ihan omien varojen mukaan. Ja siitä yhdestäkin on suuri ilo sarjansa jatkona :)

Kukaan nyt ei todellakaan kehtaa tuoda paria lautasta jos siihen olis oikeesti varaa. Pakko se vaan on omista tinkiä ja tuoda useampi lautanen ja kannu päälle, jotta kehtaa antaa.

Ajatuksesi on hyvä kuitenkin.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:

Kukaan nyt ei todellakaan kehtaa tuoda paria lautasta jos siihen olis oikeesti varaa. Pakko se vaan on omista tinkiä ja tuoda useampi lautanen ja kannu päälle, jotta kehtaa antaa.

Ajatuksesi on hyvä kuitenkin.

Ihan varmasti kehtaa. Kyllä ekoista häistäni ne alle 20 markan lahjatkin kehdattiin tuoda.

Ja toinen juttu on myös se, että joskus tekee löytöjä. Mulla on varastossa 3 kappaleen kivituikkulaatikko, hintaa peräti 11 euroa, normaalihinta yli 30 euroa. Ja minä pääsen yksistä juhlista todella edullisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja mäkki:
me mentiin maistraatissa naimisiin ja sen jäälkeen perheen kesken syömään. kukin maksoi omat ruokansa.lahjoja ei pyydetty eikä saatu

Ja varmasti olette onnellisempia kun nää meilläeiolevaraamuttavieraatmaksaa parit

Yhteistyössä