Miksi tapakristityt ei eroa kirkosta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mmm
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

mmm

Vieras
Tapakristitty:
(lainattu sivulta http://www.pakana.info/Tapakristityt.html)

*Vaikka suomalaisista lähes 90 % kuuluu evankelis-luterilaiseen kirkkoon, kristinoppiin uskoo viime vuosien tutkimusten mukaan vain noin puolet suomalaisista, mikä todistaa kolmiajaon paikkansapitävyyden: kirkkoon kuuluvissa on kaksi suunnilleen yhtä suurta ryhmää, kyseistä uskontoa harjoittavat ja sitä harjoittamattomat. Näin ollen aktiivisia ja passiivisia kirkkoon kuuluvia ei tulisikaan käsitellä yhtenä ryhmänä, koska ainoastaan ensin mainittujen voidaan olettaa haluavan osallistua oman uskontonsa harjoittamiseen. Voidaan jopa sanoa, että vain ensin mainituilla yleensä on oma uskonto, sillä tapakristityt eivät harjoita uskontoa.

Tapakristityille "oma uskonto" on ainoastaan kulttuurinen kehys elämänkaaririitteineen (ristiäiset, konfirmaatio, häät ja hautajaiset); saattavatpa he todellisuudessa olla uskomuskäsityksiltään jopa ateisteja, eli eivät usko jumaluuksiin. Toisin sanoen tapakristityt kuuluvat kirkkoon ainoastaan kirkon tarjoamien palvelujen vuoksi, eivät itse uskonnon vuoksi.*

Tapakristityt eivät siis usko jumalaan, mutta kuuluvat kirkkoon sen palvelujen vuoksi. Ovatko ne todella niin tärkeät? Olen käynyt monissa todella hienoissa häissä ja hautajaisissa joissa ei ole ollut kirkkoa lähelläkään. Miksi siis maksaa aivan älyttömiä joka vuosi siitä että kuuluu johonkin, joka edustaa sellaista mihin ei edes usko?

No, mä en näe mitään syytä miksi mun pitäisi kirkosta erota vaikken Jumalaan uskokaan.
Ja toiseksi, olen laiskakin vielä sen asian suhteen. :D
Tuota en tiennytkään että se "maksaa älyttömiä", täytyy ihan myöntää ettei mulla ole hajuakaan paljonko maksan vuodessa... :p

Alkuperäinen kirjoittaja illuusia:
No, mä en näe mitään syytä miksi mun pitäisi kirkosta erota vaikken Jumalaan uskokaan.
Tuota en tiennytkään että se "maksaa älyttömiä", täytyy ihan myöntää ettei mulla ole hajuakaan paljonko maksan vuodessa... :p

Riippuu tietty tuloista mut mun miehelläkin meni monta sataa vuodessa joten oli ihan järkevää erota kun ei kerran usko.

Mun veli laski isänpäivänä että maksaa reilu 400 euroa vuodessa siitä, että kuuluu kirkkoon, ja erosi samantien netin kautta :xmas:

mitä se kenellekkään kuuluu miksi joku kuuluu kirkkoon. pitäköön omista asioista huolta. mä maksan mielelläni kirkollisverot vaikka kuulunkin tuon mukaan "tapakristittyihin". Kirkossa käydään lähinnä joulunaikaan ja noissa muissa juhlissa. mutta seurakunnan muuta toimintaa käytetään ahkerasti.

Tuota en tiennytkään että se maksaa älyttömiä, täytyy ihan myöntää ettei mulla ole hajuakaan paljonko maksan siitä vuodessa... :p

Yhtä hyvin voi ajatella, ettei näe mitään syytä miksi pitäisi kuulua kirkkoon :P

Suomessa on vain sellainen kummallinen tapa, että pakkoliitetään kirkkoon syntyessään. Ei pienokainen vielä tiedä mitä uskontoa / uskonnottomuutta haluaa harjoittaa.
Sitä on vain jotenkin niin laumasielu, että pitää kuulua kirkkoon kun muutkin kuuluvat.

Kerran olin jo napinpainalluksen päässä, etten eronnut kirkosta netissä. Sitten tuli mieleen, että kun joskus haluan naimisiin, niin miehen suku ei taatusti katso hyvällä kirkkoon kuulumatonta. Vaikeaa tämä elämä. Toisaalta kirkkosiunaushan onnistuu. Asiasta tietämättömät eivät kuulemma erota sitä tavallisesta vihkimisestä.

Mä olen tapakristitty, mut en mä viitsi erotakaan. Menkööt munkin maksama kirkollisvero sitten vaikka hyväntekeväisyysen piikkiin. Mä en kirkon palveluja käytä kuin erittäin harvoin.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Mun veli laski isänpäivänä että maksaa reilu 400 euroa vuodessa siitä, että kuuluu kirkkoon, ja erosi samantien netin kautta :xmas:

Jaahas, no onhan se ihan iso raha sitten ollut veljelläsi.
Mut tuskinpa silti eroan. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Hinni:
Mä olen tapakristitty, mut en mä viitsi erotakaan. Menkööt munkin maksama kirkollisvero sitten vaikka hyväntekeväisyysen piikkiin. Mä en kirkon palveluja käytä kuin erittäin harvoin.

Mä ajattelen kans näin. Olis kirkkoväki vaan tyytyväisiä, et on maksajia.

Alkuperäinen kirjoittaja Ravistettava:

Jaahas, no onhan se ihan iso raha sitten ollut veljelläsi.
Mut tuskinpa silti eroan. :D

No kyllä mun mielestä 400 ? on aika paljon rahaa. Reilu 33 ? kuukaudessa.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
Yhtä hyvin voi ajatella, ettei näe mitään syytä miksi pitäisi kuulua kirkkoon :P

Suomessa on vain sellainen kummallinen tapa, että pakkoliitetään kirkkoon syntyessään. Ei pienokainen vielä tiedä mitä uskontoa / uskonnottomuutta haluaa harjoittaa.
Sitä on vain jotenkin niin laumasielu, että pitää kuulua kirkkoon kun muutkin kuuluvat.

Kerran olin jo napinpainalluksen päässä, etten eronnut kirkosta netissä. Sitten tuli mieleen, että kun joskus haluan naimisiin, niin miehen suku ei taatusti katso hyvällä kirkkoon kuulumatonta. Vaikeaa tämä elämä. Toisaalta kirkkosiunaushan onnistuu. Asiasta tietämättömät eivät kuulemma erota sitä tavallisesta vihkimisestä.

No voi toki, mutten mä näe tässä mitään ongelmaa. Lapsi erotkoon kirkosta sitten joskus jos siltä tuntuu.
Ja tottumiskysymys myös, tuttua ja turvallista.

Mä erosin kirkosta 10 vuotta sitten enkä ole katunut.. meidän suku ei tykänny hyvää mutta minä en haluakaan olla marionetti, eli sätkynukke jota muut ohjailee.. =) ja tätä mä en sanonu pahalla.. vaan minusta oikiasti tuntui siltä että olisin joku sätkynukke ku muut niin halusi määritellä mihin mun pitää kuulua ja miten mun täytyy ajatella.. olo oli todella helpottunut kun erosin kirkosta.. ja mun suku on myös tapakristittyjä, eli ei uskovaisia..

Ja jos haluan antaa rahaa hyväntekeväisyyteen niin annan sen sitten SPR:n keräyksiin tai unicef:n keräyksiin.. eli hyväntekeväisyyttä voi harjoittaa myös ilman kirkkoa =)

Alkuperäinen kirjoittaja njoo..:
Ja jos haluan antaa rahaa hyväntekeväisyyteen niin annan sen sitten SPR:n keräyksiin tai unicef:n keräyksiin.. eli hyväntekeväisyyttä voi harjoittaa myös ilman kirkkoa =)

Näin minäkin ajattelen, ja noin toiminkin.

Alkuperäinen kirjoittaja -Jonttu-:
No kyllä mun mielestä 400 ? on aika paljon rahaa. Reilu 33 ? kuukaudessa.

No könttäsummana joo.

Kymmenessä vuodessa 4000 euroa. Ei mikään pikkuraha. Varsinkin jos tosiaan tulee käytyä kirkossa muutaman kerran vuodessa, 100-200 euroa per käynti. Muiden ihmisten kastejuhlia ja häitä/hautajaisia ei lasketa, koska niissä saa käydä kuka vaan muutenkin. Niin ja saa kirkon omissa tilaisuuksissakin käydä vaikkei kuuluisi kirkkoon.

Alkuperäinen kirjoittaja Kolmasko:
kuulutaan koska muuten ei ristiäisiä saa, lapset saa päättää itse sitten haluaako kuulua, vaikka meillä niitä opuksia ei avata/lueta :xmas:

Mitä vikaa on kastejuhlassa? Ei siis kasteta kirkon yhteyteen, mutta muuten samanlainen seremonia (jos näin siis haluaa). Sitäpaitsi kummankin vanhemman ei tarvitse kuulua kirkkoon tuota varten, riittää että yksi kuuluu...

Eikö kristinuskoon kuulu, että jokainen voi esim. rukoilla silloin kuin haluaa, siten kuin haluaa? Ei siis tarvitse välttämättä edes käsiä ristiä, puhumattakaan siitä, että tarvitsisi joukolla kumartaa tiettyyn suuntaan tiettynä aikana. Eikä tarvitse käydä ripittäytymässä papille. Tämä on siis aika omakohtainen uskonto, ei niinkään joukkkohurmaan perustuva. Kirkossa saa käydä, se ei ole velvollisuus. Sinänsä tietysti harmi, että meidän jumalanpalvelus on niinkin "kuivakka" kuin se on.

Toinen asia sitten on, että jos niistä palveluista maksaa, on niitä toki oikeus käyttää. Esim. juuri avioliittoon vihkiminen tai konfirmaatio. Ja kaiken kaikkiaan Suomessa kirkko ja kristinusko on yhä melko keskeinen osa yhteiskuntaa. Kirkot sijaitsevat keskeisillä paikoilla. Yleisimmin päiväkerhon järjestää seurakunta, eipä tarvitse kunnan enää omaansa pitää. Taustayhteisönä srk. on monessa harrastusseurassa. Kouluissa ja päiväkodeissa uskonto on ollut kiinteä osa toimintaa esim. ruokarukousten ja joulujuhlan vietossa -tästähän on paljon täällä keskusteltu.

No, mä uskon jumalalliseen voimaan. Ja luterilaisuus voi olla yhtä hyvin se tapa, jolla mä olen jotenkin osa uskonnollista yhteisöä. Kaikki raamatun tarinat ja Jeesus on mulle aina olleet tarinoita, joiden kautta sitä uskoaan voi pohtia ja mietiskellä. Yhtä hyvin Intiassa menen hindutemppeliin ja tunnen sen olevan pyhä paikka. Tai menen moskeijaan Malesiassa ja tiedän olevani pyhässä paikassa. Luen buddhalaisuudesta ja Dalai Lama on lempihahmojani maailmassa. Ei mulla ole mitään syytä erota kirkosta. Luterilaisuus on mun mielestä yksi tapa yrittää lähestyä sitä ihan samaa jumalaa, jota lähelle kaikki uskonnot haluaa.

Musta on hyvä jos lapselle antaa mahdollisuuden tutustua edes johonkin uskontoon enkä mä voi paljonkaan muista uskonnoista opettaa muuta kuin mitä itse tiedän ja näyttämällä lapselle matkoilla muita uskonnollisia tapoja ja paikkoja. Mun lapsi saa ihan heti kun haluaa erota kirkosta enkä ole moksiskaan. Saa vapaasti olla ateisti. En usko tehneeni lapselle pahaa vaikka ollaan kastettu lapsi ja oltu mukana joissakin seurakunnan jutuissa. :)

Seurakunta tekee myös paljon hyvää, esimerkiksi auttamalla vähäosaisia perheitä ja järjestämällä tuki- ja kerhopalveluita, joten ihan vain tämänkin takia mielelläni maksan seurakuntaan kuulumisesta.

Mä käviin keväällä rippikoulun ja oon 28v. Oon aina kuulunut kirkkoon mutta en käynyt riparia. Häät oli edessä ja ei haluttu maistraattiin. Noina kuluneina tunteina ja viikkoina mitä papin kanssa vietin ja kirkossa sun muissa raamattukerhoissa istuin tulin vakuuttuneeksi että kyseessä ei ole mun usko. Ensimmäisen jumalanpalveluksen jälkeen olin niin shokissa että piti mennä hyperventiloimaan kirkon taakse. Häät on vietetty, ihan tapakristillisyyden nimissä (Oon aina pitänyt kirkkojen tunnelmasta), ja serkun lapsen ristiäiset tulossa ja se tod.näk haluaa mut kummiksi. Siihen saakka vielä tapakristittynä - sitten eroan. Ja säästän melkein tuhat euro vuodessa. Kaksinaamaisuudella ei ole rajaa mutta oon mä siitä maksanutkin... ;)