Miksi te kotona istuvat vanhemmat viette lapsenne tarhaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mur"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mur"

Vieras
Tyttäreni hoitopäivä hipoo 12h/päivä ihan vaan sen takia, että kaikki 20 lähitarhaamme ovat täynnä. Jos saisimme tytön johonkin niistä, hoitopäivät lyhenisivät kahdella tunnilla, mutta ei. Olemme soittaneet päiväkotien johtajille, lähettäneet säännöllisesti hakemuksia, mutta aina vaan on täyttä. Sitten eräänä vapaapäivänäni menin tyttären kanssa kävelylle ja näin kuinka äiti vei lapsensa lähitarhaamme ja meni siitä suoraan kotiin. Tuntia myöhemmin näin äidin istumassa ostarin kahvilassa ystävänsä kanssa ja iltapäivällä neljän jälkeen näin äidin hakevan lapsensa tarhasta. Ja kyllä, kyttäsin ikkunasta. Sen verran v***tti. Vaati aika paljon itsehillintää, etten mennyt huutamaan tälle naiselle ja antamaan ilmi tarhaan. Jos näitä äitejä löytyy enemmänkin, en ihmettele ettemme saa tytärtä lähitarhaan. Tilaa kyllä ihan varmasti löytyisi, jos kaikki nuo laiskat ämmät hoitaisivat itse lapsensa kotona. Onko tuollainen yleistäkin?

Antamaan ilmi tarhaan, ilmi mitä???
Jospa hänellä vaikka oli vapaa päivä, jolloin hoiti muita juoksevia asiita, siinä samalla tapasi tuttunsa lounaan/kahvin merkeissä.

Tai jospa lapsella on paikka päiväkodissa ihan muista syistä.

Miten kaukana se toinen päiväkoti on, jos vie sulta tunnin matkoihin?

Niin ja vielä lisään, että voit hakea lastasi lähipäiväkotiin, jäät jonoon odottamaan, kyllä se teidänkin vuoro sinne tulee.

Itse jonotin haluamaani päikkyyn puolitoista vuotta.

Viimeksi muokattu:
Miun lapsi on 13pv /kk päiväkodissa ihan vaan sen takia, ettei menetä tarhapaikkaansa jos/kun saan töitä tai aloitan koulun. Ja tämä oli ihan päiväkodin johtajan ehdotus. Oli sitä mieltä, ettei missään nimessä kannata ottaa lasta pois tarhasta vaikka työtön nyt olenkin. Lapsi saa leikkiä kavereitten kanssa ja touhuta n. 3 päivänä viikossa muiden kanssa. Muun ajan viikosta onkin sitten kanssani kotona.

onhan se varmasti raivostuttavaa jos lapsi ei pääse lähitarhaan, tai jos sisarukset joutuvat eri hoitopaikkoihin kun on ryhmät täynnä.
varsinkin nykytilanteessa pitäisi tuota subjektiivista päivähoito-oikeutta tarkastella ka kiristää niitä tarhaan vienti ehtoja..
säästyisi aika tavalla rahaa

meidänpä päiväkodissa on erikseen virikelasten ryhmä ;) eli ei siis vie keneltäkään "täyspäiväseltä" lapselta paikkaa. mutta jos vanhempi työllistyy/palaa töihin niin saa sitten helpommin siitä paikan kokopäiväläisten ryhmään. tänänaamuna paikalla oli 8 lasta 3-5v ja 3 hoitajaa =)

Meillä meni tunti kaupassa ja koko sen ajan istui kahvilassa. Jutteli parin naapurin kanssa ja sanoivat, että olivat itsekin nähneet naisen milloin elokuvissa ja milloin missäkin.

joo niin on =) meillä ainakin on tuossa kymppiläisten ryhmässäkin sellainen äiti joka tekee juuri kotoa töitä vaikka on se 1½v sisarus ja isompi käy pkssa. ja minä ainakin käyn kaupungilla, asioilla ja vauvakinossa niinä päivinä kun isommat on päiväkodissa :D ja huom, tuosta ryhmästä lapset pitää hakea aina kolmelta ettei tule pitkiä päiviä =)

Lääkärin suosituksesta erityisryhmään kuntoutuksellista syistä. Erityisryhmä ei ollut missään lähipäiväkodissa vaan jouduin viemään bussilla kauemmas. Helpommalla olsiin päässyt pitämällä kotona.

En taida täysin kuulua vihasi kohteisiin, koska meidän lapsi on virikehoidossa yksityisessä päiväkodissa, johon ei ole hinnan vuoksi todellakaan ole jonoa. Mutta, minä siis vien lapseni kolmena päivänä viikossa hoitoon, koska katson sen olevan lapseni parhaaksi. Mikäl tulisit minulle asiasta raivoamaan, en voisi riehumisestasi vähmpää välittää. Ehkä ajattelin, että pitäisikö minun yihan itsesi vuoksi soittaa valkotakkiset miehet paikalle auttamaan sinua tunteittesi käsittelyssä. :D

[QUOTE="aapee";25132468]Jaahas, eli teistä on ihan ok että minun tyttäreni joutuu kärsimään raskaita ja pitkiä tarhapäiviä vieraiden hoivassa koska joku muu mamma haluaa viettää vapaapäivää?[/QUOTE]

Vau, mikä maailman napa sie ootkaan :D.

• Tykkää
Reactions: nöppönen
[QUOTE="aapee";25132468]Jaahas, eli teistä on ihan ok että minun tyttäreni joutuu kärsimään raskaita ja pitkiä tarhapäiviä vieraiden hoivassa koska joku muu mamma haluaa viettää vapaapäivää?[/QUOTE]

Nyt mä en kyllä ihan ymmärrä...mitä ihmeen vapaapäivää??? Ihmisillä on oikeus viettää vapaapäivää ihan miten haluaa, ei se päiväkoti liity asiaan millään tavalla. Pikkasen parempaa yritystä kehiin jos meinaat tätä provoa vielä pitkäänkin jatkaa...:stick:

• Tykkää
Reactions: emppu75
Onko tosiaan siis niin, että kotiäidit saavat viedä lapsensa päiväkotiin, vaikka eivät töissä käy? Mikseivät he sitten vie lastaan vähän pidemmälle, kun heillä kerran on sitä aikaa mitä käyttää niihin matkoihin?

• Tykkää
Reactions: mamacita_
käsittääkseni sun tyttäresi käy tarhassa, pitkää tai lyhyttä päivää, sen takia, et SINÄ menet ja käyt töissä??? hmmm??

Kyllä. Minä käyn töissä, että olisi rahaa millä elää. Voi nyt olen hirveä äiti kun en elä sossun rahoilla! Ja kyllä, minua ärsyttää "kotiäidit" jotka vievät lapsensa tarhaan, että saavat käydä rauhassa juorukerhossa, vaikkeivät töitä teekään.

[QUOTE="aapee";25132489]Onko tosiaan siis niin, että kotiäidit saavat viedä lapsensa päiväkotiin, vaikka eivät töissä käy? Mikseivät he sitten vie lastaan vähän pidemmälle, kun heillä kerran on sitä aikaa mitä käyttää niihin matkoihin?[/QUOTE]

Heillä on varmaankin käynyt tuuri siinä suhteessa, että lähipäiväkodissa on ollut tilaa silloin kun paikkaa on haettu. Tai ovat jonottaneet sitä paikkaa ja sitten se on saatu. Ei siinä sen kummempaa ole. Tilanne ei varmastikaan ole salaliitto SINUA ja lastasi vastaan.

Heillä on varmaankin käynyt tuuri siinä suhteessa, että lähipäiväkodissa on ollut tilaa silloin kun paikkaa on haettu. Tai ovat jonottaneet sitä paikkaa ja sitten se on saatu. Ei siinä sen kummempaa ole. Tilanne ei varmastikaan ole salaliitto SINUA ja lastasi vastaan.

Ja vaikka tuo yksi ap:n mainitsema lapsi esim vaihtaisi paikkaa, ei ole tae että ap:n lapsi sieltä paikan saisi.

[QUOTE="aapee";25132489]Onko tosiaan siis niin, että kotiäidit saavat viedä lapsensa päiväkotiin, vaikka eivät töissä käy? Mikseivät he sitten vie lastaan vähän pidemmälle, kun heillä kerran on sitä aikaa mitä käyttää niihin matkoihin?[/QUOTE]

Suomessa on voimassa subjektiivinen oikeus päivähoitoon.
Eli naapurin mamma saa ihan rauhassa viedä lapsensa hoitoon, oli sitten töissä, opiskelemassa vai ihan vaan työtön tms.
Ja niin kauan kuin subjektiivinen päivähoito-oikeus on olemassa, sinulla ei ole siihen mitään nokan koputtamista.

Ihan asia erikseen sitten on, onko subjektiivisessa päivähoito-oikeudessa (ainakaan nykyisessä mallissaan) mitään järkeä.

Yhteistyössä