Miksi te kuulutte kirkkoon jos ette usko mitä kirkko opettaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Eedla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Eedla

Aktiivinen jäsen
06.07.2011
7 832
2
36
Tuohon kummiketjuun viitaten kysyn. Musta on ihan käsittämätöntä että miksi joku kuuluu kirkkoon jos kerran kirkon sanoma on kyseiselle ihmiselle vain vitsi jolle voi naureskella?? Eihän siinä oo mitään järkeä. Ja mun mielestä siinä nolaa itsensäkin, on kirkon jäsen ja sitten naureskelee kirkon sanomalle.|O

tai se, että lupautuu kummiksi ja kummin tehtävään suhtaudutaan välipitämättömästi tai vittuillen. Mä en vaan tajua.

Kirkon sanoma ei ole minulle vitsi jolle naureskella mutta en silti ole kaikesta kirkon kanssa samaa mieltä.

Näen sen asian kuitenkin, niin että kirkko on henkinen koti ja seurakunta eräänlainen perhe.
Perheessä voi olla monenlaisia mielipiteitä eikä perheyhteys siitä kärsi ja koti voi olla väliin sekainen, mutta ei siitä silti sen vuoksi pois muuteta vaan mieluummin tarrataan luuttuun ja siivotaan paikat mieluisiksi.

Kummiketjun ap:na voin vastata etten todellakaan kuulukaan.
Enkä mä niinkään siinä ketjussa niille kirkon opetuksille nauranut (ihan hyviä arvojahan kirkolla on) vaan niille korneille Jeesus-satukirjoille :D

Kirkon sanoma ei ole minulle vitsi jolle naureskella mutta en silti ole kaikesta kirkon kanssa samaa mieltä.

Näen sen asian kuitenkin, niin että kirkko on henkinen koti ja seurakunta eräänlainen perhe.
Perheessä voi olla monenlaisia mielipiteitä eikä perheyhteys siitä kärsi ja koti voi olla väliin sekainen, mutta ei siitä silti sen vuoksi pois muuteta vaan mieluummin tarrataan luuttuun ja siivotaan paikat mieluisiksi.

No en sua tarkoitakaan vaan sellaisia joiden mielestä koko kirkon opetus on täyttä humpuukia ja eräiden sanojen mukaan jopa sairasta enemmän tai vähemmän. Mikä järki sellaisen ihmisen on kuulua siihen? Itsensähän sellainen nolaa kuulumalla kirkkoon. Nauraa tavallaan itselleenkin.

Mutta miksi liityit kirkkoon kummiuden takia? En näe siinäkään mitään järkeä.

Mua pyydettiin liittymään, ja kuitenkin koen sen kummiuden kunniatehtävänä ja olin otettu pyynnöstä. Ekana olinkin kovasti ajatusta vastaan mutta sit tulin tulokseen että wtf, jos kirkolle on ok että kummi kuuluu vain sen kahden päivän ajan seurakuntaan niin mikäs siinä...

Mua pyydettiin liittymään, ja kuitenkin koen sen kummiuden kunniatehtävänä ja olin otettu pyynnöstä. Ekana olinkin kovasti ajatusta vastaan mutta sit tulin tulokseen että wtf, jos kirkolle on ok että kummi kuuluu vain sen kahden päivän ajan seurakuntaan niin mikäs siinä...
Mäkin voisin tuolla lailla tehdä. Jos joku läheinen, rakas ystävä haluaisi mut lapsensa kummiksi, ja heille olisi ok että en usko enkä aio kuulua kirkkoon jatkossa (saati sitten toteuttaa mitään kristillistä kasvatusta) niin mikäpä siinä. Kai sitä sen verran voi ystävän eteen tehdä :)

• Tykkää
Reactions: as if
Niin voi, mutta kaksi kirkkoon kuuluvaa kummia pitää (tai ainakin vielä silloin piti) olla että lapsen saa kastettua.

No miksi se lapsi pitäis kastaa?? :O :O :O lapselle voi pitää vaikka nimiäiset ja siinä yhteydessä julkistaa nimi ja ketkä on kummeja. Ja kummien kanssa voi yhdessä sopia mitä kummiuteen kuuluu. Todella ihmeellistä kastaa lapsi jos ei halua kasvattaa lasta kristillisen perinteen mukaan ja jos itse pitää koko hommaa humpuukina.

[QUOTE="höh";25287635]No miksi se lapsi pitäis kastaa?? :O :O :O lapselle voi pitää vaikka nimiäiset ja siinä yhteydessä julkistaa nimi ja ketkä on kummeja. Ja kummien kanssa voi yhdessä sopia mitä kummiuteen kuuluu. Todella ihmeellistä kastaa lapsi jos ei halua kasvattaa lasta kristillisen perinteen mukaan ja jos itse pitää koko hommaa humpuukina.[/QUOTE]
Jotkut vanhemmat vaan haluaa lapselleen kasteen, vaikka eivät haluakaan muksua kristillisen perinteen mukaan kasvattaa.

Mä luulen, että enemmistö kirkkoon kuuluvista ei noudata kristillisiä perinteitä sen kummemmin elämässään.

[QUOTE="höh";25287635]No miksi se lapsi pitäis kastaa?? :O :O :O lapselle voi pitää vaikka nimiäiset ja siinä yhteydessä julkistaa nimi ja ketkä on kummeja. Ja kummien kanssa voi yhdessä sopia mitä kummiuteen kuuluu. Todella ihmeellistä kastaa lapsi jos ei halua kasvattaa lasta kristillisen perinteen mukaan ja jos itse pitää koko hommaa humpuukina.[/QUOTE]

No mikä minä olen ketään (kummilapseni vanhempia) painostamaan eroamaan kirkosta? Jos joku haluaa lapsensa kastaa niin haluaa, syitä voi olla monia.
Meidän lapsista osa on kastettu (harmittaa mutta nuorempana sitä itsekin kuului kirkkoon just vaan kun niin on aina tehty) ja osalla on ollut nimiäiset (paljon kivammat bileet ilman vaivaantunutta jeesustelupönötysosuutta kun lähisuvussa kukaan ei usko), kaikilla on kummeja.

Jotkut vanhemmat vaan haluaa lapselleen kasteen, vaikka eivät haluakaan muksua kristillisen perinteen mukaan kasvattaa.

Mä luulen, että enemmistö kirkkoon kuuluvista ei noudata kristillisiä perinteitä sen kummemmin elämässään.

MIksi? MIksi ihmeessä? Mun mielestä ihan järjetöntä. Kastetaan lapsi mutta ei kuitenkaan uskota siihen minkä takia lapsia ylipäätään tässä maassa kastetaan. :headwall:

[QUOTE="höh";25287669]MIksi? MIksi ihmeessä? Mun mielestä ihan järjetöntä. Kastetaan lapsi mutta ei kuitenkaan uskota siihen minkä takia lapsia ylipäätään tässä maassa kastetaan. :headwall:[/QUOTE]
Kysy niiltä jotka niin tekee.

Vapaa maa, kuten teini sanoisi...saa olla kirkon jäsen vaikkei pätkän vertaa uskoisi. Ja se nyt ei voi tulla yllärinä, että iso osa Suomen ev.lut. kirkon jäsenistä ei sen kummemmin uskontoaan harjoita saati usko.

Kummi ja kummius luterilaisessa kirkossa

Suomen evankelis-luterilaisessa kirkossa kummin tehtävä on olla vanhempien apuna lapsen kristillisessä kasvatuksessa. Kummeja pitää olla vähintään kaksi 15 vuotta täyttänyttä henkilöä. Kummina voi toimia luterilaisen kirkon kasteen hyväksyvän uskonnollisen yhdyskunnan jäsen. Kummeja voidaan myöhemmin lisätä, mutta kummiutta ei voi purkaa.

www.wikipedia.org

En minäkään tajua! Yhden kaverin vastaus josus tähän oli: "Halusin käydä riparin ku kaveritki kävi ja haluun kirkkohäät". Just!

Itse kuuluin Luterilaiseen kirkkoon lapsena kun isovanhemmat painosti mun äitiä kastamaan meidät. Nyt kuulun Vapaakirkkoon, mikä ei tunnusta lapsikastetta.

Mon kaveri ihmettelee miksei meidän lasta ole kastettu vaikka ollaan uskovaisia, kun ateistienkin lapset kastetaan. Olen selittänyt että meidän lapsi kastetaan sitten kun (jos) hän tekee itse henk.koht. uskonratkaisun ja vauva ei sitä kykene tekemään.

Itse kuulun, vielä, pitkälti siksi, että kirkko tekee paljon hyviä asioita ja edustaa monia hyviä arvoja vaikka en varsinaisesti opetuksiin uskokaan tai ole kaikista arvoista samaa mieltä. Verorahoillani maksetaan mm. perheterapeuttien palkkoja, tuetaan vähäosaisia, edustetaan muutakin arvoa kuin tehokkuutta ja rahaa, järjestetään lapsille ja nuorille toimintaa, ylläpidetään historiallisesti tärkeitä rakennuksia jne.

Toki harkinnassa on ollut, että tekisin tukemisen jonkun toisen järjestön kautta, mutta tähän saakka olen vielä pysynyt kirkon "kannatusjäsenenä". Ja kun kuulumme kirkkoon, niin lapsi on tullut kastettua, jotta ei tarvitsisi alkaa säätämään asian kanssa.

En kylläkään pilkkaa uskontoa tai pidä sitä turhanaikaisena, itse vain en henkilökohtaisesti usko, mutta muilla kristinusko tai muu usko saa olla tärkeä asia.

Mä liityin hetkeksi kirkkoon (ja erosin hyvin pian), että sain alkaa kummiksi miehen kanssa sen siskon lapselle. Oltiin menty vasta naimisiin ja en kehdannut kieltäytyäkään. Nyt jos pyydettäisiin, kieltäytyisin ilman muuta kummiudesta - silloin en uskaltanut/kehdannut/halunnut puolustaa uskonnottomuuttani miehen aika uskonnollisen suvun edessä. Nyt on toisin, onneksi.

Minä taas en ymmärrä miten se voi niin häiritä, jos joku kuuluu kirkkoon, vaikka ei siihen niin kovasti uskoisikaan. Mulle kirkkoonkuuluminen ja kastaminen on vain perinteisiä juttuja, niin on ennen tehty ja niin tehdään nytkin.

Tosin esikoinen käy tällä hetkellä seurakunnankerhossakin.

Yhteistyössä