Miksi te olette niin imetysvastaisia?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Bored
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Bored

Vieras
Vastasyntynyt ei nuku koko yötä -> korviketta
Äiti ei jaksa yksin hoitaa lapsen syöttöjä -> korviketta
Imetys sattuu -> korviketta
Ei kehdata imettää kodin ulkopuolella -> korviketta
Kaveri kaipaisi imeytystukea -> korviketta
Joku on sanonu rintojasi onnettomiksi -> korviketta
Varaudutaan siihen katastofiin että äiti joutuu sairaalaan/kuolee eikä vauva osaakaan juoda pullosta -> korviketta

Aivan sama mitä tapahtuu, aina tarjotaan korviketta vähintäänkin kaiken varalle. Jotkut sentään yrittävät löytää keinoja ja osa löytääkin, ja onnistuu selättämään ongelmat.

Mutta silti tällä palstalla ja yleisesti muuallakin loistaa kuin neokyltti "imetys on häpeällistä, liian rasittavaa, eivätkä muutkaan tee sitä, korvikkeella pääsee helpommalla ja kyllä silläkin kasvaa terveitä lapsia".

MIKSI?

Mahdollinen "imetysvastaisuus" taitaa enemmänkin olla vastareaktio joillakin tällä palstalla rehottavaan imetysfanaattisuuteen. Hitto vie ihmiset! Antakaa toistenne hoitaa vauvansa niin kuin parhaaksi katsovat ja lopettakaa tämä typerä jahkaaminen imetys vs. korvike!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Minusta imetysvastaisuus ei ole sama asia kuin korvikkeen käyttäminen/ ehdottaminen. Jos imetyksen kanssa on ongelmia, niin mitä pahaa siinä korvikkeen käytössä sitten on? Joo, joo tiedän, ettei se ole yhtä hyvää kuin äidinmaito, mutta eihän se nyt mitään imetysvastaisuutta sentään ole.

Ei se korvikkeen tuputtaminen kyllä kannustakaan etsimään ja kokeilemaan uusi keinoja. Saati hyväksymään että vastasyntynyt on sillä rinnalla likimain 24/7.

Miksi sitten imettäjiä moititaan? Jos joku on onnistunut imettämään sen vaaditun 6kk täysimetykselläa ja vaikka jatkanut YLI vuoden ikään, hän on fanaatikko ja pervessi. MIKSI?

Mä en oo imetysvastainen...

Joillain on epärealistinen kuva pikkuvauvan äitinä olosta. Vai mitä pitäisi ajatella, kun 2-3 viikon ikäisen vauvan äiti valittaa kun vaavi ei vieläkään nuku öitään hyvin, viime yönäkin piti syöttää kaksi kertaa :snotty:

Onkohan tiedon saanti liian vähäistä? Kuvitellaan, että maito ei riitä jos vauva syö tiheästi. Kuvitellaan, että maito loppuu kun rinnat eivät enää suihkua ja pakkaudu täyteen kun vauva on parikuinen. Kaikenlaisia virheellisiä luuloja on paljon.
Toisaalta taas, kun sitä imetysvalistusta annetaan, niin moni kokee sen painostamiseksi...

Olen samaa mieltä aloittajan kanssa. Todella moni ei edes yritä imettää. Ymmärrä, että se ei onnistu kaikilta, mutta koko ajan vähemmän äitiä imettää (tämä on fakta imetys prosenteista).

Ja sitten vielä, mielestäni imettäminen on paljon helpompaa kuin pullojen/korvikkeiden kanssa sählääminen ja silti hyvin pääsin harrastamaan urheilua imettäessäni ym.

Mä en oo imetysvastainen...

Joillain on epärealistinen kuva pikkuvauvan äitinä olosta. Vai mitä pitäisi ajatella, kun 2-3 viikon ikäisen vauvan äiti valittaa kun vaavi ei vieläkään nuku öitään hyvin, viime yönäkin piti syöttää kaksi kertaa :snotty:

Onkohan tiedon saanti liian vähäistä? Kuvitellaan, että maito ei riitä jos vauva syö tiheästi. Kuvitellaan, että maito loppuu kun rinnat eivät enää suihkua ja pakkaudu täyteen kun vauva on parikuinen. Kaikenlaisia virheellisiä luuloja on paljon.
Toisaalta taas, kun sitä imetysvalistusta annetaan, niin moni kokee sen painostamiseksi...

:O:laugh:

Ei se korvikkeen tuputtaminen kyllä kannustakaan etsimään ja kokeilemaan uusi keinoja. Saati hyväksymään että vastasyntynyt on sillä rinnalla likimain 24/7.

Miksi sitten imettäjiä moititaan? Jos joku on onnistunut imettämään sen vaaditun 6kk täysimetykselläa ja vaikka jatkanut YLI vuoden ikään, hän on fanaatikko ja pervessi. MIKSI?

No eikä ole fanaatikko tai perverssi. En ole tuollaista huomannut yhtään missään muualla kuin imetysfanaatikon omassa päässä.

Mielestäni vain se, että imettää julkisella paikalla niin että rinta on paljon näkyvissä, on omituista. Koska siis imettää voi julkisella paikalla vähemmän huomiota herättävästikin ja muiden tunteet ja esim. ruokahalu pitää ottaa huomioon. Imetys siis ok, mutta voi vähän ajatella tapaa.

p.s. Ja olen itse imettänyt molempia lapsiani 6 kk täysin ja reilu 1 v osittain. Jos sillä on jotain väliä.

Hei, kaikki eivät pidä imetyksestä. Kyllä, imetys on hyväksi lapselle ja nopeuttaa äidin toipumista jne., mutta kaikki eivät halua/pysty/voi imettää. Kyllä, imetystietoutta ja erityisesti luottamusta omaan kehoon pitäisi lisätä, mutta imetys on lopulta vain yksi juttu lapsen kasvatuksessa.

Itseäni ei ole kukaan koskaan käskenyt vauvalleni korviketta antamaan ja nykyään tuntuu, ettei kukaan enää uskalla sanaa korvike edes sanomaan. Eli ihan päinvastaista menisin väittämään. Toki nyt kun kuopus on jo 2v, niin on käsketty imetys lopettamaan useammaltakin taholta, mutta korvikkeelle ei ole koskaan kukaan käskenyt.

Ja taas se alkaa. Huvittavinta pidän tässä juupas-eipäs-keskustelussa sitä että on vain kaksi vaihtoehtoa - täysimetys kynsin ja hampain tai sitten täyskorvike. Ei mitään harmaata välillä.

Ja juu, minusta on ihan ok käyttää korviketta jos siltä tuntuu. Vaikka jos äiti ei jaksa. Ja mikä ihmeen kriisi imetys"fanaatikoille" olisi, jos vauva osaisikin juoda pullosta? Eikö muka voi olla sellaista vaihtoehtoa, jossa elämää helpotetaan korvikkeella ja jatketaan imetystä. No ei, tietty, kun sitten ei olisi enää TÄYSimetys...

Jaksan kyllä aina ihmetellä näitä ihmisiä jotka ihmettelevät muiden tapoja hoitaa lapsiaan. Imettävä äiti ei mitenkään automaattisesti ole parempi kuin korviketta antava äiti. Itse olen siinä mielessä onnellisessa asemassa,että elämässäni on niin paljon muuta sisältöä ettei minulla ole aikaa tai halua miettiä miksi esim naapurin Annikki ei imetä vauvaansa. Se ei kuulu minulle ensinkään. Pääasia että hoitaa hyvin vauvansa.

Ja taas se alkaa. Huvittavinta pidän tässä juupas-eipäs-keskustelussa sitä että on vain kaksi vaihtoehtoa - täysimetys kynsin ja hampain tai sitten täyskorvike. Ei mitään harmaata välillä.

Ja juu, minusta on ihan ok käyttää korviketta jos siltä tuntuu. Vaikka jos äiti ei jaksa. Ja mikä ihmeen kriisi imetys"fanaatikoille" olisi, jos vauva osaisikin juoda pullosta? Eikö muka voi olla sellaista vaihtoehtoa, jossa elämää helpotetaan korvikkeella ja jatketaan imetystä. No ei, tietty, kun sitten ei olisi enää TÄYSimetys...

Olen kyllä täysin samaa mieltä :) Minäkään en ole täysimettänyt,koska vauva on saanut korviketta KAKSI kertaa pullosta.

meillä nuo ei oo koerviketta hyvin saanu, eka sai vähän (ei suostunu juomaan sitä) tokalle eikäyny edes neocate ja tää kolmas ei vaan juonu pullosta.
lääkäri ilmoitti kolmosen ollessa 8kk että aika lopettaa imetys, siitä ei ole enää mitään hyötyä jotta se on vain MUN halusta että imetäs edelleen.
lääkäri sai palautetta kun soitin neuvolan tätille. ensi viikolla pitäisi mennä samaiselle lääkärille, ois 1,5v tarkastus ja näköjään edelleen imetän.
olisin erittäin onnellinen jos nämä olis suostunu ottamaan pulloa niin olisi joskus päässyt johonkin ilman tenavia, mutta hetken ne vain on pieniä.

Itse olen suositellut kavereille että opettaavat myös sen pullon pienille..

Itseäni ei ole kukaan koskaan käskenyt vauvalleni korviketta antamaan ja nykyään tuntuu, ettei kukaan enää uskalla sanaa korvike edes sanomaan. Eli ihan päinvastaista menisin väittämään. Toki nyt kun kuopus on jo 2v, niin on käsketty imetys lopettamaan useammaltakin taholta, mutta korvikkeelle ei ole koskaan kukaan käskenyt.

Mulle taas sanoi useampikin, että vauva pitäisi opettaa myös pullolle ja korvikkeelle. Että täysimetys ei ole hyvä juttu, se uuvuttaa minut ja sitoo minua liiaksi vauvaan.

Ja minä olin pirteä, hyvin pirteä, en tippaakaan uuvuksissa tai liian sidoksissa lapsiini - jos tilanne olisi ollut päinvastainen niin olisin ymmärtänyt.

3-4 kk alkaen alkoi sitten tulemaan lisäksi sössötystä siitä, ettei vauva opi koskaan syömään jos en ala antamaan jo sosetta.

Neuvola, vanhempani yms eli kaikki joilla oikeasti on merkitystä, olivat sitä mieltä että täysimetys oli hieno juttu. Samoin pitkään imettäneet kaverini. Ne, jotka hokivat pullon, korvikkeen ja soseiden nimeen olivat sellaisia kavereita ja tuttuja, joilla omat imetykset ovat jääneet lyhyiksi.

Hammashoitajan mukaan lapseni purenta ja hampaiden terveys on menetetty, kun imetin vielä 1½-vuotiasta. Sen hän sanoi kurkkaamatta lapseni suuhun laisinkaan...Hammaslääkäri taas sanoi, että suorempaa hammasrivistöä ei ole ennen vastaan tullut, ja oli tippua penkiltään kun kerroin miten kauan imetin ja kauanko lapsi sai tuttiakin lisäksi.

Viimeksi muokattu:
Mulle taas sanoi useampikin, että vauva pitäisi opettaa myös pullolle ja korvikkeelle. Että täysimetys ei ole hyvä juttu, se uuvuttaa minut ja sitoo minua liiaksi vauvaan.

Ja minä olin pirteä, hyvin pirteä, en tippaakaan uuvuksissa tai liian sidoksissa lapsiini - jos tilanne olisi ollut päinvastainen niin olisin ymmärtänyt.

3-4 kk alkaen alkoi sitten tulemaan lisäksi sössötystä siitä, ettei vauva opi koskaan syömään jos en ala antamaan jo sosetta.

Neuvola, vanhempani yms eli kaikki joilla oikeasti on merkitystä, olivat sitä mieltä että täysimetys oli hieno juttu. Samoin pitkään imettäneet kaverini. Ne, jotka hokivat pullon, korvikkeen ja soseiden nimeen olivat sellaisia kavereita ja tuttuja, joilla omat imetykset ovat jääneet lyhyiksi.

Mulle myös jankattiin keskimmäisen lapsen ollessa vauva ja tahti vaan kiihtyi kuin vauva olikin allerginen. neuvolassakin aloitti th kiinteistä jankkaamisen kun poika oli 3kk ja kun tuli 8kk niin joka kerta puhui imetyksen lopettamisesta.
Nyt kun kolmatta tässä imetän, ei kukaan ole jankannut mitään...eivät vissiin vitti enään :D

Väitättekö, että tällä palstalla ei olisi tuttuja seuraavat lausahdukset esim:

* Yli vuotiaan imetys lähtee äidistä, äiti hakee omien tarpeiden täyttämistä, ei se lapsi enää sitä rintaa halua/tarvitse.
* Äidinmaidosta ei ole hyötyä enää 6kk / vuoden jälkeen

Ja miksi kaikki, mukaan lukien neuvolan yms henkilökunnan leimaavat imetys vastaiseksi jos ei oikeasti kykene imettämään. Itse olen yrittänyt jokaisen lapsen kohdalla imettää ja vauvat ovat saaneet rintaa aina kun ovat halunneet ja imeä niin pitkään kuin haluavat, mutta maito ei ole ikinä noussut. Tisseistä ei ole herunut muutamaa tippaa enenpää. Nälkäänkö ne lapset olisi pitänyt tappaa. Neuvolan ainoa ohje on ollut että imetä enemmän, mutta miten imetät enemmän jos lapsi on kokoajan rinnalla, mutta maitoa ei tule??? Ja mä olisin niin halunnut imettää, mutta silti leimatan laiskaksi joka ennemmin ruokkii pullolla!!! Joskus voisi ihmiset myös ymmärtää, että kaikilla se ei oikeasti onnistu.

Yhteistyössä