Miksi te pienenette koko ajan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Tietysti hiustyyli vaikuttaa, mutta te taidatte olla sitä nykypolvea, mistä puhun.
Kuinka isolta sitten itse vaikuttaisin jos laitatuttaisin sen permanentin paksuihin hiuksiini,
näyttäisin hassulta.
Te nuoremmat ette tiedä siitä "vanhasta" ajasta, muistan itse miltä ihmiset näyttivät
ennen vanhaan nuorina.
Ja näkeehän sen kun katselee ihmisiä ja vertailee eri ikäisiä keskenään.
Istuin kerran metrossa ja nuorempi ihminen myös. Heti näki ikkunasta heijastuksen
kuka on pieni ja siro. Nykyajan nuorempi ihminen.
Kyllä on selkeästi havaittava kokoero teihin nykynuoriin verrattuna.

No mitähän ikäluokkaa sinä tuollaisena ikivanhana edustat? :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Monikulttuurisuus on yksi syy. Isopäiset persjalkaiset suomigeenit tekee tilaa pienempipäisille pitkäsäärisille geeneille :xmas:

Itse kun olen katsellut äitini lukioaikaisia luokkakuvia 70-luvun alusta, minusta kaikki tytöt olivat samannäköisiä pitkässä tukassaan ja keskijakauksessaan. Pieniä ja siroja, yllään pelenevälahkeiset housut ja lyhythihainen tiukka neule/paita. Kuin toistensa klooneja. Yksi lihavampi tyttö sitten erottui muusta joukosta, samoin joku eritavalla, ei niin muodikkaasti pukeutuva... Pojat myös samaa massaa, laihoja, samanlainen kampaus ja vaatteet.

Ennen tosiaan ihmiset oli pienempiä, ainakin lyhyempiä. Mummulassani kun käyn,
saa pitää varansa ettei pää kolahda ovenkarmiin.
Mua vaan kiinnostaa tää asia ihan tieteellisesti, mistä tämä johtuu?
Vanhoista valokuvista, tv-sarjoista sen eron näkee.
Tässä kerran olin kaupan kassajonossa; jo sillä reissulla pystyi tekemään huomioita.
Viiskymppinen nainen kassana(paljon isompi koko ja pää verrattuna nuoreen naiseen
toisella kassalla, joka oli kuin lapsi!)
No, olen ylpeä omasta "rodustani". Vielä on näköä ja kokoa.

Alkuperäinen kirjoittaja Raitalankakäärme IV:
Tietysti hiustyyli vaikuttaa, mutta te taidatte olla sitä nykypolvea, mistä puhun.
Kuinka isolta sitten itse vaikuttaisin jos laitatuttaisin sen permanentin paksuihin hiuksiini,
näyttäisin hassulta.
Te nuoremmat ette tiedä siitä "vanhasta" ajasta, muistan itse miltä ihmiset näyttivät
ennen vanhaan nuorina.
Ja näkeehän sen kun katselee ihmisiä ja vertailee eri ikäisiä keskenään.
Istuin kerran metrossa ja nuorempi ihminen myös. Heti näki ikkunasta heijastuksen
kuka on pieni ja siro. Nykyajan nuorempi ihminen.
Kyllä on selkeästi havaittava kokoero teihin nykynuoriin verrattuna.

No mitähän ikäluokkaa sinä tuollaisena ikivanhana edustat? :laugh:

Olen vanhus, 40 ja risat.

Eli ap nyt tosissaan väittää, että ihmiset oli ennen sekä lyhyempiä että kevyempiä kuin nykyihmiset, mutta silti isompia? Jokin ei tässä nyt oikein toimi :D

Meilläpäin tosin on opetettu lapsille jo hyvissä ajoin ennen kouluikää, että ihmisiä on monen kokoisia ja näköisiä...

Sanoinko noin? En todellakaan. En sanonut että olisivat olleet sekä lyhyempiä että
kevyempiä.
Lyhyempiä kyllä joskus 1800-luvulla ainakin.
Olen puhunut muiden kanssa mm. hintelyydestä.

Sanoinko noin? En todellakaan. En sanonut että olisivat olleet sekä lyhyempiä että
kevyempiä.
Voisitko nyt selittää miten tämä kasvanut hintelyys on mahdollista, kun sekä pituudet että painot on kasvaneet, painot huomattavasti nopeammin?

*yrittää miettiä onko kyseessä epätavallisen taitava provo vai... noh ollaan sanomatta*

kevyempiä.
Voisitko nyt selittää miten tämä kasvanut hintelyys on mahdollista, kun sekä pituudet että painot on kasvaneet, painot huomattavasti nopeammin?

*yrittää miettiä onko kyseessä epätavallisen taitava provo vai... noh ollaan sanomatta*

Samoin kun vertaa vaikka aitojen 60-70 -lukujen vaatteiden mitoitusta nykymittoihin, ovat ne todella niukkoja. Hoikkakaan kaverini ei mahtunut äitinsä 70-luvulla käyttämään nahkatakkiin. Hartioista otti kiinni. Samoin käsivarret kapeat nykyihmisille. Ihmiset ovat pikemminkin rotevoituneet/kasvaneet pidemmiksi!

Ihminen voi olla silti pitkä ja hintelä. Miksi täällä löytyi muita joilla sama havainto?
Asiahan selvisi tuossa aikaisemmin kun mulle vastattiin että nykyaikuisilla on vaatekoko
vain 34? Ja mulla ja muilla ikäisilläni 40.
Eihän sitä tarvii kuin mitata kehoa, päänympärys, ympärysmitta rinnan alapuolelta
(joka määrää myös sitä vaatekokoa).
Näenhän minä tuolla kulkiessani kuinka paljon pienempiä parikymppiset ihmiset on!
Siis ei pelkkä pituus, vaan koko keho.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
kevyempiä.

Samoin kun vertaa vaikka aitojen 60-70 -lukujen vaatteiden mitoitusta nykymittoihin, ovat ne todella niukkoja. Hoikkakaan kaverini ei mahtunut äitinsä 70-luvulla käyttämään nahkatakkiin. Hartioista otti kiinni. Samoin käsivarret kapeat nykyihmisille. Ihmiset ovat pikemminkin rotevoituneet/kasvaneet pidemmiksi!

Minä myös olen joskus teininä viimeksi mahtunut joihinkin äitini vanhoihin vaatteisiin, minua oikeasti harmitti se. Äiti on todella pienikokoinen verrattuna minuun.

Ihminen voi olla silti pitkä ja hintelä. Miksi täällä löytyi muita joilla sama havainto?
Asiahan selvisi tuossa aikaisemmin kun mulle vastattiin että nykyaikuisilla on vaatekoko
Eihän sitä tarvii kuin mitata kehoa, päänympärys, ympärysmitta rinnan alapuolelta
Näenhän minä tuolla kulkiessani kuinka paljon pienempiä parikymppiset ihmiset on!

Itse olen nykyvaatteissa (h&m ym. EI suomalaiset tanttamerkit ;) )kokoa 36. Mulla on myös vanhoja vaatteita, esim. 70-luvulta ja niissä ei 36 koko todellakaan mahdu päälle, vaan ovat kokoa 38, jopa 40! Mittani 164cm ja 53kg.

Oletko itse lihonut nuoruudestasi? ;)

No kyllä on nyt oikeesti sellasia linnunluisia immeisiä vaikka kuinka paljon. Voivat olla pitkiä muttä sanotaan että aurinko paistaa läpi. Tulee mieleen kaksikin entistä kollegaa jotka on juuri sellaisia että olisin varmasti saannu sormet vyötärön ympäri niin tahtoessani. Ja ei ainakaan näyttäneet mitenkään erityissairaalta vaan ihan taviksilta.

Alkuperäinen kirjoittaja dfdf:
Olet väärässä. Ihmiset suurenevat. Ovat pidempiä ja lihavampia kuin koskaan ennen. Varsinkin teini-ikäisten tyttöjen lihavuus on kasvanut räjähdysmäisesti.

Tulepas viereeni seisomaan, kumpi on suurempi?
En usko että tuskin kukaan nykynuori. Olen ollut 177 cm pitkä, vaatekoko
40-42, lantionympärys yli 100 cm, kengän koko 41.
Ainoastaan pituudessa voi nuori ihminen mut voittaa, muissa mitoissa ei.
Päänympärys 58 tai 59 cm.

Alkuperäinen kirjoittaja Afrikannorsu:
No kyllä on nyt oikeesti sellasia linnunluisia immeisiä vaikka kuinka paljon. Voivat olla pitkiä muttä sanotaan että aurinko paistaa läpi. Tulee mieleen kaksikin entistä kollegaa jotka on juuri sellaisia että olisin varmasti saannu sormet vyötärön ympäri niin tahtoessani. Ja ei ainakaan näyttäneet mitenkään erityissairaalta vaan ihan taviksilta.

No kyllä näitä siroja ihmisiä on aina ollut, ennen vielä enemmän kuin nyt, kun naiset ovat sidukkaa lipittäviä ja irtsareita vetäviä possuja. Jos on itse tukeva ja lähipiiri tukevia, niin sitä alkaa pitää tanakkaa olemusta normaalina.

Alkuperäinen kirjoittaja feger:
kevyempiä.

Minä myös olen joskus teininä viimeksi mahtunut joihinkin äitini vanhoihin vaatteisiin, minua oikeasti harmitti se. Äiti on todella pienikokoinen verrattuna minuun.

No, sehän johtuu siitä alunperin että tässä tapauksessa äitinne on
ollut pienempi. Se ei tarkoita että kaikki ihmiset olisivat olleet silloin äitinne
kokoisia!
Kyllä mun luokalla oli erikokoisia oppilaita, mutta nykyään kaikki ovat pieniä!

No kyllä näitä siroja ihmisiä on aina ollut, ennen vielä enemmän kuin nyt, kun naiset ovat sidukkaa lipittäviä ja irtsareita vetäviä possuja. Jos on itse tukeva ja lähipiiri tukevia, niin sitä alkaa pitää tanakkaa olemusta normaalina.

Kyllä mä ihan oikeasti erotan tanakan ja mun lähipiiri ei todellakaan ole mitään läskejä porsaita. Kaiken kukkuraksi en ole ollut olemassa ihan aina itsekkään. niin oma kokemus on se että ääripään ihmisiä tuntus olevan enempi.

Me ollaan myös kavereiden kanssa monesti puhuttu tästä aiheesta. Tosin olen itse 21- vuotias vasta. Mutta olemme samanikäisten kavereidemme kanssa huomanneet, että met olimma kauheita jättejä yläasteella verrattununa tämän päivän yläastelaisiin. Siis emme olleet lihavia, vaan normaali naisia joilla oli jo 8 luokan jälkeen selvät naisen muodot. Ja naamastakin näytimmä vanhemmilta kuin suurin osa meitä n. 8 vuotta nuoremmista.
Ja kaikki ya-ikäiset ovat toistensa klooneja, samanlaiseet vartalot, vaatteet ja jopa kasvot! Hassua. Toimin itse koulumaailmassa töissä, joten havainnot ovat aitoja.

Kyllä mä ihan oikeasti erotan tanakan ja mun lähipiiri ei todellakaan ole mitään läskejä porsaita. Kaiken kukkuraksi en ole ollut olemassa ihan aina itsekkään. niin oma kokemus on se että ääripään ihmisiä tuntus olevan enempi.

En puhunutkaan sinusta vaan yleensä.

Itse olen nykyvaatteissa (h&m ym. EI suomalaiset tanttamerkit ;) )kokoa 36. Mulla on myös vanhoja vaatteita, esim. 70-luvulta ja niissä ei 36 koko todellakaan mahdu päälle, vaan ovat kokoa 38, jopa 40! Mittani 164cm ja 53kg.

Oletko itse lihonut nuoruudestasi? ;)

Olen joskus nuorempana yrittänyt tunkea 38 kokoa päälleni, olin ihan nuorena n. 63 kg, nyt hiukka enemmän. En kuitenkaan ylipainoinen, mutta en laihakaan.
Tietty jos ihminen on lyhyempi, pienemmät vaatekoot käyvät.

Musta taas esim. 80- ja 90-luvuilla nuoret yrittivät jäljitellä enemmän aikuisten tyyliä pukeutumisessaan. Vaatteet olivat myös väljempiä; isoja neuleita/collegeja, olkatoppauksia takeissa, isoja farkkuja yms. Eräskin luokkakaverini käytti seiskaluokalta lähtien kirkkaan punaista huulipunaa ja hiukset nutturalla kuin opettajalla! Esitti muutenkin aikuista hillityllä käytöksellään ja ne vaatteet (asiallinen iso neule ja asialliset farkut)! :D Häneltäkin, kun olisi vaihtanut vaatteet ja pessyt huulipunan pois, olisi varmasti näyttänyt ihan ikäiseltään.

Musta taas esim. 80- ja 90-luvuilla nuoret yrittivät jäljitellä enemmän aikuisten tyyliä pukeutumisessaan. Vaatteet olivat myös väljempiä; isoja neuleita/collegeja, olkatoppauksia takeissa, isoja farkkuja yms. Eräskin luokkakaverini käytti seiskaluokalta lähtien kirkkaan punaista huulipunaa ja hiukset nutturalla kuin opettajalla! Esitti muutenkin aikuista hillityllä käytöksellään ja ne vaatteet (asiallinen iso neule ja asialliset farkut)! :D Häneltäkin, kun olisi vaihtanut vaatteet ja pessyt huulipunan pois, olisi varmasti näyttänyt ihan ikäiseltään.

80-luvulla käytettiin kyllä just samanlaisia pillifarkkuja ja vaatteita mitkä on nyt teineillä muodissa. Paitsi jupit käytti lewiksiä.

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:

80-luvulla käytettiin kyllä just samanlaisia pillifarkkuja ja vaatteita mitkä on nyt teineillä muodissa. Paitsi jupit käytti lewiksiä.

Ei koko 80-lukua kuitenkaan. Siinä puolivälissä oli pillifarkut ja niiden kanssa isot paitapuserot, neuleet, colleget jne. Koko vaatetus ei ollut koskaan niukka kuten vaikka 70-luvulla.

Yhteistyössä