Miksi terveysneuvonta kysyi lapsen sosiaaliturvatunnusta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Soitin tuosta kun lapsi sai käteensä tietokoneen USB-johdon että onko siitä teoriassa mahdollista saada sähköisku. Sanoi, että ei ja kysyi lapsen sosiaaliturvatunnusta. Kysyin, ettämiksi hän sitä kysyy ja sanoi että he tilastoi näitä. Kerroin sitten, että aiemmin minulta onkysytty vain paikkakunta ja sen kerroinkin sitten.

Tuli vain sellainen olo että tuleeko tuosta joku lastensuojeluilmoitus, kun kysyn tuollaista? :(

Tuli oikeesti ihan kamala olo. :( Miksi se semmoista kysyi, kun ei tosiaan ole aiemmin kysytty kuin paikkakuntaa ja korkeintaan lapsen sukupuolta. Ja heräsikö siitä nyt joku oma epäilynsä, kun en sitä sosiaaliturvatunnusta paniikissani antanut.

Ai se 10023? Minulta ei kysytty kun viimeksi soitin (oli tosin viime talvena). Yleisesti ottaen jos sosiaaliturvatunnus tallennetaan johonkin, niin tallentajalla pitäisi olla antaa tai osoittaa rekisteriseloste (periaatteessa kirjallisena) siitä, mitä niillä tunnuksilla tehdään.

Nyt sulla on hei liikaa aikaa jos jaksat tuota murehtia. :) Multakin on sinne soittaessani kysytty lapsen hlötunnusta, ja annoinkin sen. Ne ei siellä varmasti jääneet mitään epäilemään, älä sinäkään.

Meillä jos soittaa ensineuvoon, niin aina kysytään lapsen nimi ja sotu. Myrkytystieto keskuksessa ne kysyy vaan nimen ja paikkakunnan. On tullut soiteltua ja ei ole mitään ilmoitusta tullut, vaikka on sattunut kaikenmoisia pikku haavereita. :D Syöty huonekasveja, tiputtu sängystä yms.

Siis 10023 joo sinne soitin. Olen soittanut ennenkin (olen aika hysteerikko välillä ja nyt kun lapset olleet kipeitä niin säikähdän väsyneenä herkästi pientäkin juttua) ja aina ennen on sanottu että "ihan tilastointia varten kysyn ettämiltä paikkakunnalta soitat" ja sitten jotkut kysyneet myös lapsen sukupuolen.

Nyt mielessäni kuvittelen miten ne metsästää siellä mun puhelinnumeron jotenkin ja etsii minut ja plaaplaaplaa. :(

meillä vauva putos sängystä ja soitin sinne terveysneuvontaan ja sitte tosiaan kysyivät sos.turvatunnuksen. epäilin samaa, että merkkaavat johonkin kun kyseessä oli putoaminen jne. no, myöhemmin kun toisesta asiasta soitettiin, kysyttiin taas lapsen sukupuoli, paikkakunta ja sos.turvatunnus...sillon sanoivat, että merkkaavat ylös "tapahtuneen" kun vanhemmat usein soittelevat samasta asiasta uudelleen...että sitte sos.turvatunnuksella löytää jo tiedot?

Alkuperäinen kirjoittaja mihin sitte uskoo:
meillä vauva putos sängystä ja soitin sinne terveysneuvontaan ja sitte tosiaan kysyivät sos.turvatunnuksen. epäilin samaa, että merkkaavat johonkin kun kyseessä oli putoaminen jne. no, myöhemmin kun toisesta asiasta soitettiin, kysyttiin taas lapsen sukupuoli, paikkakunta ja sos.turvatunnus...sillon sanoivat, että merkkaavat ylös "tapahtuneen" kun vanhemmat usein soittelevat samasta asiasta uudelleen...että sitte sos.turvatunnuksella löytää jo tiedot?

Siis että samat vanhemmat soittaa samasta asiasta uudelleen?

Mietin vaan, että soittelevatko lasten pahoinpitelijät ja laiminlyöjät johonkin neuvontapuhelimiin... mutta kai he sit tilastoi, että jos koko aika tulee jotain ongelmia, niin sitten voivat puuttuakin. En tiedä, mutta näin vaan ajattelen itse.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

niin

Ja sen minäkin tiedän, että jos soittaa vaikka tuohon terveyskeskukseen niin ne ottaa ylös henkilötunnuksen, jotta tiedetään mitä ohjeita on annettu jos lapsi vaikka menee saman asian takia lääkäriin tms.

Taidan olla vähän hullu, kun tuommoisesta sekoilen. Säikähdin vaan niin kauheasti, kun näin lapsen kädessä sen USB-johdon ja kun juuri sanoin siitä miehelle, että laittaa ne pois. Korjasi siis kaverin tietokonetta ja sen takia ne oli tuossa. En edes tiedä onko noi kytkettynä mihinkään, kun ne on tuolla kaapin takana enkä näe sinne enkä ala tutkiakaan enempää. Enkä saa siis miestä kiinni puhelimella.

Ajattelin sitten, että rauhoitan mieltäni sillä kun kysyn että voiko niistä saada tälliä ja että huomaisiko lapsesta jos olisi sellaisen saanut.

Ja nyt sitten sainkin uuden murheen itselleni tästä. :(

Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:

Mietin vaan, että soittelevatko lasten pahoinpitelijät ja laiminlyöjät johonkin neuvontapuhelimiin... mutta kai he sit tilastoi, että jos koko aika tulee jotain ongelmia, niin sitten voivat puuttuakin. En tiedä, mutta näin vaan ajattelen itse.

no en tiedä mut tuli mullekin siitä kumma olo, kun oli eka kerta kun tuolla terveysneuvonnassa kyseltiin sos.turvatunnusta ja itseasiassa ajattelinkin että merkkaa sinne, että lapsi pudonnut sängystä kun ainakin jossain terveyskeskuksessa olen kuullut että jos sellasen takia sinne menee niin pahoinpitelynä tutkitaan?

No haloo. Lastnsuojeluilmoitus kun lapsi piti kädessä USB-johtoa :headwall: Sitä paitsi mitä kamalaa siinä lastensuojeluilmoituksessa olisi, varsinkin kun syy on tuo, selvähän se on ettei siellä huolestuta!

Alkuperäinen kirjoittaja se:

niin

No kiva tietää, että sieltä on muiltakinkyselty sitä. Ehkä se sitten riippuu vastaajasta, toiset kysyy ja toiset ei. Itse vain olen niin varovainen antamaan tuota henkilötunnusta, kun siitä niin kauheesti nykyään varotellaan ettei niitä saa antaa mihin sattuu.

Alkuperäinen kirjoittaja se:
Alkuperäinen kirjoittaja HyacinthBucket:

no en tiedä mut tuli mullekin siitä kumma olo, kun oli eka kerta kun tuolla terveysneuvonnassa kyseltiin sos.turvatunnusta ja itseasiassa ajattelinkin että merkkaa sinne, että lapsi pudonnut sängystä kun ainakin jossain terveyskeskuksessa olen kuullut että jos sellasen takia sinne menee niin pahoinpitelynä tutkitaan?

No ei varmasti tutkita lastensuojeluna, jos tipahtaa sängyltä lapsi ja käy terveyskeskuksessa. Sitähän tapahtuu päivittäin. Olen itsekin käynyt sen takia terkkarissa, kun 3v tipahti kerhossa liukumäestä ja kolautti päänsä lattiaan ja asia vaivasi minua, vaikka lapsi oli ihan normaali.

Ja sen minäkin tiedän, että jos soittaa vaikka tuohon terveyskeskukseen niin ne ottaa ylös henkilötunnuksen, jotta tiedetään mitä ohjeita on annettu jos lapsi vaikka menee saman asian takia lääkäriin tms.

Taidan olla vähän hullu, kun tuommoisesta sekoilen. Säikähdin vaan niin kauheasti, kun näin lapsen kädessä sen USB-johdon ja kun juuri sanoin siitä miehelle, että laittaa ne pois. Korjasi siis kaverin tietokonetta ja sen takia ne oli tuossa. En edes tiedä onko noi kytkettynä mihinkään, kun ne on tuolla kaapin takana enkä näe sinne enkä ala tutkiakaan enempää. Enkä saa siis miestä kiinni puhelimella.

Ajattelin sitten, että rauhoitan mieltäni sillä kun kysyn että voiko niistä saada tälliä ja että huomaisiko lapsesta jos olisi sellaisen saanut.

Ja nyt sitten sainkin uuden murheen itselleni tästä. :(

Ei siitä taida saada sähkäriä. Meillä lapsi työnsi sen johdon suuhunsa ihan kunnolla muutama vuosi sitten. Istuin koneella ja lapsi leikki lattialla ja yhtäkkiä ruutuun tuli se teksti, että asennetaan uutta laitetta ja tuntematon laite. Olin ihan että mitä täällä tapahtuu ja kun vilkaisin lattialle, niin lapsella oli USB-piuha suussa.. Piuha oli jäänyt mieheltä pöydälle ja tipahtanut roikkumaan pöydän ja seinän väliin ja sieltä lapsi oli sen onkinut kouraansa. Lapselle ei käynyt mitään, mutta piuha ei enää toiminut sen jälkeen.

Yhteistyössä