Miksi toiset antavat 2-vuotiaille tikkarin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja antisokeri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ja siis en ymmärrä, miksi sen pitää olla karkki. Miksi tikkari, miksi karkkipussi? Miksi ei jotain muuta, vaikka banaani?

Tai miksi Trip-mehu, miksi ei tuoremehu? (Enkä nyt puhu sokereiden määrästä vaan siitä, mihin makuun lapsi tottuu).

Tähän ketjuun pyllähtivät nyt kaikki ne mammat jotka tunsivat syyllisyyden pistoksen tajutessaan oman laiskuutensa ja nyt yritetään kivittää ap, koska hän haluaa lapselleen terveelliset elämäntavat. Hyi sinua ap! Tunge heti lapsesi täyteen sokeria, muuten et saa palstamammojen hyväksyntää.

Ja siis en ymmärrä, miksi sen pitää olla karkki. Miksi tikkari, miksi karkkipussi? Miksi ei jotain muuta, vaikka banaani?

Tai miksi Trip-mehu, miksi ei tuoremehu? (Enkä nyt puhu sokereiden määrästä vaan siitä, mihin makuun lapsi tottuu).

Muuten kantaa ottamatta - jotkut lapset ovat syntymästään asti toooodella persoja makealle. Satun tietämään, koska itse olen tällainen tapaus, toisin kuin esim. mun sisko. Pienenä söin salaa sokeria suoraan pussista, kun mitään muita herkkuja ei ollut - ja meillä tosiaan ei ollut, ei karkkipäiviä tai keksivarastoja jne. Banaani nyt ei vaan ole sama asia kuin vaikka se Mars-patukka ;)

Ja mulla on muuten kans reikiä nolla ja elopainoa rapiat 50kg. Se, että syö vaikka kerran päivässä jotain pientä makeaa, ei tarkoita yhtään mitään noiden asioiden suhteen.

Onko se sulta jotenkin pois jos toinen antaa lapselleen vaikka kerran viikkonn trip-mehun? Meillä trip-mehut joudaan kun ollaan notksilla - ai kamala- paistamassa makkaraa. Siis retkellä. Mä en viitsi nihilistiksi ruveta, jos kerran kuussa käydään retkellä niin so what?

Tähän ketjuun pyllähtivät nyt kaikki ne mammat jotka tunsivat syyllisyyden pistoksen tajutessaan oman laiskuutensa ja nyt yritetään kivittää ap, koska hän haluaa lapselleen terveelliset elämäntavat. Hyi sinua ap! Tunge heti lapsesi täyteen sokeria, muuten et saa palstamammojen hyväksyntää.

Taas yksi elämänsä supersankari huutaa jolla on kaikki niin sairaan hyvin että on varaa arvostella.

Mä en muuta sano kuin että on teillä siellä kaupunkgissa tekeminen vähissä kuin muiden asioistakin jaksatte noin huolia. Voiko jonkun elämä olla oikeasti noin tylsää, miten ihmeessä jaksatte?

[QUOTE="halko";25127669]Onko se sulta jotenkin pois jos toinen antaa lapselleen vaikka kerran viikkonn trip-mehun? Meillä trip-mehut joudaan kun ollaan notksilla - ai kamala- paistamassa makkaraa. Siis retkellä. Mä en viitsi nihilistiksi ruveta, jos kerran kuussa käydään retkellä niin so what?[/QUOTE]

Olenko mä sun mielestä nihilisti kun kaupassa valitsen tripin sijasta tuoremehun lapselle? Olenko mä nihilisti, kun en anna hänelle karkkia?

Onko se nihilismiä, kun toivoo että lapsi saisi mahdollisimman terveen alun elämälleen? Kun syö ne sitä karkkia kuitenkin joskus, niin mennään nyt mahdollisuuksien mukaan näin, terveellisemmin :)

Onko tämä sulta jotenkin pois?

[QUOTE="Jenis";25127667]Muuten kantaa ottamatta - jotkut lapset ovat syntymästään asti toooodella persoja makealle. Satun tietämään, koska itse olen tällainen tapaus, toisin kuin esim. mun sisko. Pienenä söin salaa sokeria suoraan pussista, kun mitään muita herkkuja ei ollut - ja meillä tosiaan ei ollut, ei karkkipäiviä tai keksivarastoja jne. Banaani nyt ei vaan ole sama asia kuin vaikka se Mars-patukka ;)

Ja mulla on muuten kans reikiä nolla ja elopainoa rapiat 50kg. Se, että syö vaikka kerran päivässä jotain pientä makeaa, ei tarkoita yhtään mitään noiden asioiden suhteen.[/QUOTE]

Usko tai älä, en edes mieti tässä painojuttuja. Vaan kokonaisuutta, terveellisyyttä, tottumuksia, omaa esimerkkiä jne.

Olenko mä sun mielestä nihilisti kun kaupassa valitsen tripin sijasta tuoremehun lapselle? Olenko mä nihilisti, kun en anna hänelle karkkia?

Onko se nihilismiä, kun toivoo että lapsi saisi mahdollisimman terveen alun elämälleen? Kun syö ne sitä karkkia kuitenkin joskus, niin mennään nyt mahdollisuuksien mukaan näin, terveellisemmin :)

Onko tämä sulta jotenkin pois?

Ei - mutta itsehän lähdet arvostelemaan toisten valintoja - silloin sinunkin valintaa saa kai arvostella?

Eikö teillä ole omia ongelmia?

Luin, koska kyllä, mun 2,5-vuotias on saanut ainakin neljä muumitikkaria. Ne on sen aarteita, joita saa joskus esim. ravintolasta jälkiruuaksi, ja olen sanonut että saa antaa, koska muutkin lapset saavat. Samoin on esim. hoidossa saanut toisten lasten syntymäpäivinä karkkia, olis ehkä vähän julmaa jos ei saisi! Saa myös kerran viikossa mehutiivisteestä tehtyä mehua eväspullosta, kun käyvät hoitotädin kanssa eväsretkellä.

Kotiin en hänelle osta karkkia, ja aikuiset (eli minä) syövät karkkia lapsen nukkuessa. Kotona meillä on herkkuina rusinoita tai leivonnaisia, ja esim. omina synttäreinään vei hoitoon itse leivottuja keksejä. Yleensä herkkuja saa 1-2 päivänä viikossa, viikonloppuisin, arkena siihen ei ole edes aikaa. Jälkiruokia ei yleensä harrasteta. Mehuja ei juoda.

Mutta ainakin mun lapsi on aivan järkyttävän perso makealle, ihan kuin itsekin olen ollut lapsesta asti. En siksi halua tehdä siitä mitään kiellettyä mörköä, koitan vain olla ostamatta niitä herkkuja kotiin / olla tarjoamatta niitä lapselle muuten vain. Muutaman kerran on esim. apteekissa ja lääkärissä ollut sellainen tilanne, että on ollut pakko lyödä lapselle rusina-aski käteen, että malttaa odottaa sen käynnin ajan. Mitä pahaa siinä on? En mä ole täydellinen.

Aloittajan kuvailemaan tilanteeseen en voi ottaa kantaa, koska en ollut paikalla. Omalle lapselleni en olisi ko. tilanteessa antanut tikkaria, mutta joissain perheissä toimitaan toisin.

Taas yksi elämänsä supersankari huutaa jolla on kaikki niin sairaan hyvin että on varaa arvostella.

No eikös tässä nyt ole haukuttu ap:tä koko ketju? Siksi jäi puolustelemisen maku. Jos ei omatuntoa kolkuttaisi, voitaisiin asiasta ehkä keskustella asiallisesti, mutta ei. Koska MINÄ annan sokeria lapselleni ap on kamala nipo tiukkapipo, koska hän ajattelee lapsensa hampaita/terveyttä ergo. hänelle pitää nauraa ja syytellä ja nöyryyttää. Lapsellista sanon minä.

Arvostelemaan? :D

:D

Miksi trip-mehu, miksei tuoremehu?

Mutta tuohan ei ole arvostelua - eikä se että vetoat itse tekeväsi terveellisemmin. Uskotko sellaista että lapsi joka saa silloin tällöin trip-mehun tai tikkari on 7 vuotiaana ihan tasan yhtä terve lapsi kuin sinun mussukkasikin.

Miten ihmiset kadottaa kohtuullisuuden tajun? Joojoo, jos joka ikinen päivä vedetään karkkia, juttu on toinen. Mutta täälläkin moni on puhunut satunnaisista herkutteluista tai karkkipäivistä.

mites kaverisynttärit? otatko eväät mukaan vai sallitko lapsellesi palan kakkua?

Aina se vaan pätee: Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa.
Äidit tulevat tänne suu vaahdossa paasaamaan siitä, kuinka sokeri on lapselle hyväksi, koska aloitus kuumotti omaatuntoa.
Äly hoi?

No eikös tässä nyt ole haukuttu ap:tä koko ketju? Siksi jäi puolustelemisen maku. Jos ei omatuntoa kolkuttaisi, voitaisiin asiasta ehkä keskustella asiallisesti, mutta ei. Koska MINÄ annan sokeria lapselleni ap on kamala nipo tiukkapipo, koska hän ajattelee lapsensa hampaita/terveyttä ergo. hänelle pitää nauraa ja syytellä ja nöyryyttää. Lapsellista sanon minä.

Mä en ainakaan voi arvostaa ap:n kaltaisia ihmisiä jotka tekee toisesta kattavan analyysin yhden keleen juna-matkan aikana. Hän ei edes tuntenut kanssa matkustajaa niin mikä oikeuttaa hänet haukkumaan ko.äidin toiminta tavat.

En annan juurikaan sokeria lapsilleni - tai annan, omatekoisissa mehuissa ja myös kiiseleissä. Joita ei kyllä päivittäin käytetä.

Mutta tollainen "Näin junaassa" paska saa mun veren kiehuun. Onko ihmiset oikeesti noin yks oikoisia ominen ratkaisuineen?

[QUOTE="niin";25127787]Miksi trip-mehu, miksei tuoremehu?

Mutta tuohan ei ole arvostelua - eikä se että vetoat itse tekeväsi terveellisemmin. Uskotko sellaista että lapsi joka saa silloin tällöin trip-mehun tai tikkari on 7 vuotiaana ihan tasan yhtä terve lapsi kuin sinun mussukkasikin.

Miten ihmiset kadottaa kohtuullisuuden tajun? Joojoo, jos joka ikinen päivä vedetään karkkia, juttu on toinen. Mutta täälläkin moni on puhunut satunnaisista herkutteluista tai karkkipäivistä.

mites kaverisynttärit? otatko eväät mukaan vai sallitko lapsellesi palan kakkua?[/QUOTE]

Eikö sinusta synttärit ole vähän eri tilanne kuin se, että lapsi pitää lahjoa käyttäytymään kunnolla? Mutta kyllä, lapseni saa palan kakkua kaverisynttäreillä, mutta hän ei ole vielä edes kolmea! Tässä puhutaan alle kaksi vuotiaista, jotka eivät tarvitse sitä karkkia yhtään mihinkään. Eivätkä trip-mehuja.

Miksi siitä saa aina hirveän haloon, kun kysyy miksi ette tee vähän terveellisemmin? Miksi silloin on nipo ja nihilisti?

Meillä mennään kultaista keskitietä, mitä nyt einekset on "kiellettyjen listalla" ainakin toistaiseksi. Samoin limsat noin pieneltä.

ei se tikkari ole mikään elämää suurempi asia -.- jestas mistä te ihmiset jaksatte kitistä täällä. jos joku antaa lapselleen mieluummin tikkarin joskus porkkanan sijasta, niin hän on "huono äiti" eikä ajattele lapsen parasta -.-

Kyseenalaistat ainakin..

Eiköhän se ole jokaisen perheen asia mitä tekee. Vai mitä?[/QUOTE

Kansanterveydellisesti ajatellen se ei ole jokaisen ihan oma asia, mutta samapa tuo. Kysyin mielestäni ihan hyviä kysymyksiä. Miksi karkki, miksi ei hedelmä?

Kansanterveyteen namin kohtuullinen käyttö ei vaikuta millääntavalla. Ihan eriasia on se kun se menee överiksi. Harvemmilla kuitenkaan näin.
Karkki siksi koska isommat sattuu näin joskus haluamaan, se ei tarkoita sitä etteikö esim. meillä syötäs hedelmiä. Niitä kun menee enemmän kun karkkia, vaikka lapset sen karkinkin saavat. Siksi.

Yhteistyössä