Miksi toisia kauhistuttaa se, että äiti tahtoo elää sympioosissa vauvavuoden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Eli mikä siinä on niin kauheaa? Ei se parisuhde siitä kärsi ja sitä aikaa miehen kanssa voi ottaa vauvan ehdoillakin ihan helposti. Ei se parisuhteen hoito kai vain sitä ole, että mennään hotelliin panemaan? Tai viedään vauva mummulaan ja pannaan kotona?

Miksi pitäisi väkisin pumppailla ja tehdä itselleen turhaa töitä sillä pullojen ja pumppujen keittämisrumballa, jos kerran äiti tahtoo imettää eikä yösyöttöjä ole rasitteeksi asti? Ja mielestäni ei olisi edes reilua pistää miestä syöttämään yöllä, koska tämä lähtee kuitenkin töihin koko päiväksi. Meillä esikoinen oli korvikelapsi, kaksi seuraavaa imetettyjä eikä ole pullosta saaneet edes vettä. Mutta kun mies oli töissä ja esikoinen sai korviketta niin ei silti olisi tullut mieleenkään laittaa miestä yöllä syöttämään.

Mutta ylipäätään ihmetyttää se, että tälläinen äiti haukutaan ja sanotaan, että tekee itsestään korvaamattoman lapselle ja haittaa isän ja lapsen välistä suhdetta jne jne. Miksi nämä on toisensa poissulkevia asioita? Ja miksi maailman luonnollisin asia eli imetys on jotenkin yhtäkkiä pois siltä lapselta, koska se haittaa mukamas isä/lapsisuhdetta?

Mä elin symbioosissa kuusi vuotta ja sitten oli pakko alkaa irrottaa itseään kun eskariin lähti ja vielä enemmän kun kouluun meni. Ja viides lapsi kyseessä.

Alkuperäinen kirjoittaja eihän tuo mitään:
Mä elin symbioosissa kuusi vuotta ja sitten oli pakko alkaa irrottaa itseään kun eskariin lähti ja vielä enemmän kun kouluun meni. Ja viides lapsi kyseessä.

Joo olen minäkin aika lapsilleni omistautunut, mutta toki se imetyksen lopetus vähän irrottaa sitä lasta enemmän. Mutta keskimmäisen imetys loppui vasta 2v4kk iässä ja nyt kolmatta imetän edelleen ja toivon, että se jatkuu vielä pitkään.

ehkä siksi että nämä symbiossa elävät äidit haukkuvat vastavuoroisesti ne äidit jotka eivät tee itsestään lapselle korvaamattomia vaan antavat vauvansa mummolaan yökylään ja luottavat isän vaipanvaihtokykyyn.

Alkuperäinen kirjoittaja marhe:
ehkä siksi että nämä symbiossa elävät äidit haukkuvat vastavuoroisesti ne äidit jotka eivät tee itsestään lapselle korvaamattomia vaan antavat vauvansa mummolaan yökylään ja luottavat isän vaipanvaihtokykyyn.

Siitä on sentään ihan asiantuntijalausuntoja olemassa, että pienen vauvan paikka on äidin (tai sen ensisijaisen hoitajan luona) eikä mummolassa yökylässä. Mutta missään ei ole asiantuntijan lausuntoa siitä, että vauvan ja äidin sympioosi ois haitallista.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja marhe:

Siitä on sentään ihan asiantuntijalausuntoja olemassa, että pienen vauvan paikka on äidin (tai sen ensisijaisen hoitajan luona) eikä mummolassa yökylässä. Mutta missään ei ole asiantuntijan lausuntoa siitä, että vauvan ja äidin sympioosi ois haitallista.

tätä juuri tarkoitan.

joo olen minäkin suhteellisen pitkään imettänyt.Miehen kuitenkin olen aina ottanut huomioon.Ei varmasti ole kiva, jos äiti vaan nukkuu jossain perhepetissä eikä tajua miehelle mitään antaa.

ei kukaan ole koskaan mun lähipiirissä ihmetellyt tuollaista, enemmänkin sitä on paheksuttu jos lasta jätetään hoitoon kelle tahansa et pääsee humputtamaan. Musta tiivis symbioosi on ihan ok juttu kunhan isällekin annetaan mahdollisuus osallistua eikä jätetä ulkopuolelle

Alkuperäinen kirjoittaja minä:
joo olen minäkin suhteellisen pitkään imettänyt.Miehen kuitenkin olen aina ottanut huomioon.Ei varmasti ole kiva, jos äiti vaan nukkuu jossain perhepetissä eikä tajua miehelle mitään antaa.

Niin minä en ymmärrä miksi nämä on toisensa poissulkevia asioita toisten mielestä? Kun sitä parisuhdetta tosiaan voi hoitaa ihan helposti ja jouhevasti, vaikka imettäisi ja vaikka vauva nukkuisi perhepedissä. Ei siihen tarvita hoitajia ja lomamatkoja ja hotelleja.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Koska joillain äideillä on se symbioosi mennyt vähän liian pitkälle eli mies ei ole mahtunut enään mihinkään väliin.

Minä puhunkin jo avauksessani ihan siitä, että sitä parisuhdettakin on mahdollista hoitaa. Mutta kun toisten mielestä ne on toisensa poissulkevia asioita. Eli vain vauvan hoitoon laittaminen mahdollistaa sen parisuhteen hoitamisen.

Alkuperäinen kirjoittaja minä:

Niin minä en ymmärrä miksi nämä on toisensa poissulkevia asioita toisten mielestä? Kun sitä parisuhdetta tosiaan voi hoitaa ihan helposti ja jouhevasti, vaikka imettäisi ja vaikka vauva nukkuisi perhepedissä. Ei siihen tarvita hoitajia ja lomamatkoja ja hotelleja.

Ei tietysti tarvita. Mutta meitä ihmisiä on erilaisia ja toiset pitävät tarpeellisena saada kahdenkeskeistä aikaa joten onko se huonoa vanhemmuutta jos äiti ja isä haluavat yhden yön joskus viettää kaksin ja lapsi on mummolla sen ajan? Molemmissa asioissa voi mennä ääripäähän, mutta se kultainen keskitie. Ei tarkoitus ole joka vkonloppu humputtaa tietenkään. Se kerran puolessa vuodessakaan ei toisten mielestä ole suotavaa. Mielestäni jokainen pariskunta toimii parhaaksi katsomallaan tavalla. Symbioosissa tai ei.

No, siis olen kyllä sitä mieltä, että lapsen eka vuosi on niin lyhyt aika aikuisen ihmisen elämässä ja parisuhtessa, että kyllä sen ajan on ihan hyvä mennä vauvan ehdoilla. Sitten kun lapsi kasvaa, on aikaa irrottautua ja taas voimia keskittyä itseensä ja parisuhteeseen. Vauva-aika vie sekä äidin että isän voimia niin paljon, että turha silloin on alkaa kokea syyllisyyttä mistään muusta. huomaan itsestäni, että nyt, kun lapset ovat 4 ja 3, olen pikkuhiljaa alkanut taas miettiä vaatteita ja harrastuksia ja minne mennään miehen kanssa, kun joskus päästään, ym. Ja mukavaa on, kun lapset ovat jo vähän isompia. Mutta silloin, kun olivat vauvoja, kyllä parisuhde oli kakkossijalla.

Ja siksi, että käyttää tekosyynä "symPioosia".

Oikeasti ei häiritse, jos äiti omistautuu lapselleen vaikka parikin ekaa vuotta.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
Olit vain niin tuomitseva ja ärsyttävä siinä toisessa ketjussa. Että siksi.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:
Koska joillain äideillä on se symbioosi mennyt vähän liian pitkälle eli mies ei ole mahtunut enään mihinkään väliin.

Minä puhunkin jo avauksessani ihan siitä, että sitä parisuhdettakin on mahdollista hoitaa. Mutta kun toisten mielestä ne on toisensa poissulkevia asioita. Eli vain vauvan hoitoon laittaminen mahdollistaa sen parisuhteen hoitamisen.

Juu mutta idea olikin se, että jo siitä sanasta symbioosi toisille tulee kuva äidistä, joka menee asiassa liianpitkälle. Sä et ole mennyt, mutta toisille voi tulla mielikuva äidistä joka menee.

Yhteistyössä