Miksi tuoda sairas lapsi päiväkotiin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja enymmärrä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

enymmärrä

Vieras
Mikä ihmeen himo vanhemmilla on tuoda sairas lapsi päiväkotiin tartuttamaan muut?

Äiti on kotona pienemmän lapsen kanssa mutta silti toi sairaan ja väsyneen (todella paha yskä, pääkipu ja kurkkukipu) lapsensa päiväkotiin parina päivänä toissa viikolla. Ajattelin että jos tuo tauti ei meidän lapseen tartu, niin ei mikään sitten. Tarttuihan se ja koko perheeseen. Nyt jo viikon päivät sairastettu eikä loppua näy.

Lapsi vielä valitteli päiväkodissa kuinka kipeä olo on, mutta äiti vain tokaisi, että huomenna hän hakee taas aikaisemmin ettei tarvitse Kipeänä olla ulkona kovassa pakkasessa ja että he eivät voi nyt mennä tuttavaperheeseen kyläilemään, koska siellä ovat olleet kipeänä (yskässä ja kuumeessa) ettei vaan tartu tuttavaperheen tauti heihin. Joo, ei sitten tullut mieleen että heidän lapsensa tartutti päiväkotiryhmän ja mahdolliset perheenjäsenet.

Sairaan lapsen paikka on kotona eikä päiväkodissa. Jos on muuta tärkeämpää, niin parempi olla hankkimatta ne lapset sitten. On varmaan mukava ollut lapsella olla päiväkodissa, jos olo on yhtään tuntunut samanlaiselta kuin itselläni :(

Tätä riesaa et saa loppumaan millään. Aina riittää näitä, jotka tuovat hillittömästi yskivän ja nenää vihreää räkää valuvan lapsen päiväkotiin.

Itse olen töissä ja kyllä mä yskivän ja nuhaisen lapsen vien hoitoon jos sillä ei ole kuumetta ja on ihan reipas. Ei sieltä töistä pois voi olla. Tosin jos olen kotona, niin sitten on lapsikin kotona, paitsi eskarilainen käy kyllä eskarissa, jos vain ei itse ole kummemmin kipeä.

Ei aina voi olla pois, jos on nuhaa ja yskää. Töihin tarvittaisiin lääkärintodistus lapsen sairaudesta.
Olen välillä joutunut antamaan lapselle särkylääkettä isomman annoksen ja viemään hoitoon, kun en ole voinut olla töistä pois.
Mies tekee paljon reissutöitä ja joskus on päiviä, kun en vain voi olla pois töistä.

Aika itsekästä ajattelua tunkea lapsi täyteen lääkkeitä koska ei voi itse olla pois helvetin tärkeästä työstään. Vähät siitä että viikon kuluttua kaikkien muiden vanhempien täytyy olla pois koska sun kakarasi tartuttaa muut.

[QUOTE="amanda";30628067]Ei aina voi olla pois, jos on nuhaa ja yskää. Töihin tarvittaisiin lääkärintodistus lapsen sairaudesta.
Olen välillä joutunut antamaan lapselle särkylääkettä isomman annoksen ja viemään hoitoon, kun en ole voinut olla töistä pois.
Mies tekee paljon reissutöitä ja joskus on päiviä, kun en vain voi olla pois töistä.[/QUOTE]

Nuha ja yskä on aika lailla eri asia kuin kova yskä, pää- ja kurkkukipu.
Miten niin et voi olla pois töistä? Sellasta työtä ei ookkaan josta ei pois voi olla ja jos nyt sattuu tuntemaan ittensä niin helvetin tärkeäksi niin hommaa sitte kotiin hoitajan sille lapselle.

Ja minkä isomman annoksen sä sille lapselle tukit? Annat enemmän lääkettä ku sais vai?

Kyllä pistää vihaksi tollaset, ei välitetä muitten lapsista eikä siitä omasta yhtään sen enempää.

Mitäpä sitä muita ajattelemaan, edes omaa lastaan, kunhan itse saa levätä kotona tai käydä töissä samalla kun oma penska sairastaa hoitopaikassa ja tartuttaa kymmeniä muita. Voin sitten ensi kerralla olla yhtä itsekäs ja viedä noroa sairastavan lapseni hoitoon. Lääkkeitä vaan naamaan tai suppoja takapuoleen, jos ei suostu mitään syömään. Sitten vaan äkkiä päiväkodin ovesta lapsi sisään ja itse kiireesti pois tietämättä kipeydestä mitään. Kait ne itsekkäät vanhemmat menee töihinsä, vaikka olisi mikä paskatauti itsellään tai penskallaan.

Me oltiin eilen saikkupäivällä yskivän lapsen kanssa. Kuumetta ei ollut. Pisto tuntui sydämessä, että en ollut töissä, koska ei kuumetta... Ohjeistettu on, että jos lapsi on kuumeinen, niin silloin on oltava poissa hoidosta.
Meillä kävi viikonloppuna kaksikin voimakkaasti yskivää lasta kylässä, harmittaa, kun ei tiedetty niin oltais sanottu EI. Tarttuihan se. Meidän tytöllä kun on vieläpä taipumusta kurkunpääntulehdukseen, niin kivakiva : /

Lapsi ei koskaan ole REIPAS ollessaan sairas, nuhaa, yskää, kurkkukipua yms.
Äidit eivät vain halua nähdä lapsen tilannetta. Omat tarpeet menee pienen sairaan lapsen edelle.

Suuri virhe ja vääryys on viedä lapsi hoitoon särkylääkkeen voimin.
Tuosta voisi tehdä jo jopa lastensuojeluilmoituksen.
Vanhempi laiminlyönyt silloin lapsen perustarpeen.

Olisin ehkä jotenkin ymmärtänyt tilanteen, jos lapsi olisi seuraavan päivän ollut poissa päiväkodista, jos vaikka silloin ensimmäisen hoitopäivän aikana olisi sairastunut ja äiti olisi hakiessaan saanut tietää vasta tästä sairastumisesta. Mutta kun vielä seuraavana päivänä tuodaan lapsi hoitoon ja ihan samanlaisessa (huonossa) kunnossa. Päiväkodin aikuiset sanoivat jo ensimmäisenä päivänä äidille, että lapsi on ollut todella väsynyt, valitellut kipeyttä ja kuumetta ovat muutamaan otteeseen mitanneet, mutta sitä ei ollut. Ja kyse ei ollut mistään pikku yskästä vaan todella pahankuuloisesta sellaisesta ja kun vielä lapsi itsekin sanoo, että on kipeä olo.

Yksityiset työnantajat tykkää kyttyrää jos kovin on poissa lapsen sairastelun takia. Yleensä se kotiinjääjä on äiti, ja ainakin edellisessä työpaikassani näiden henkilöiden työt kasautuivat, asiakkaat soittelivat niin piti sanoa että ei ole hlö paikalla nyt...

Yksityisyrittäjälle työntekijän pito on tosi kallista muutenkin. Yrittäjää kävi sääliksi kun näitä kotiinjääjiä oli yhtenäkin päivänä kolme.

No, sanoi hän sitten ettei enää koskaan palkkaa naisia jotka lapsentekoiässä. Eikä ole palkannut tähän päivään...

Tuota on vielä vaikeampi ymmärtää ,että lapsi tuodaan sairaana hoitoon, VAIKKA ÄITI ON ITSE KOTONA... jos en olisi töissä saisi mun lapsi olla mistä vaan pikku nuhasta kotona.

Alkuperäinen kirjoittaja alksjdfö;30627910:
Itse olen töissä ja kyllä mä yskivän ja nuhaisen lapsen vien hoitoon jos sillä ei ole kuumetta ja on ihan reipas. Ei sieltä töistä pois voi olla. Tosin jos olen kotona, niin sitten on lapsikin kotona, paitsi eskarilainen käy kyllä eskarissa, jos vain ei itse ole kummemmin kipeä.

Juurikin näillä syillä meillä oltiin kotona 4 päivää, vieläkin toinen on kipeä. Ei se että ei kuume nouse, tarkoita sitä että yskivä ja nuhainen lapsi on terve. Meillä on 4 päivää katteltu filmejä ja muuta rauhallista, tänään alkavat olemaan reippaita.

Joissakin päiväkodeissa on ainakin sääntö, että jos perheessä vatsatautia, niin ei tervettä lasta saa tuoda hoitoon. En tiedä sitten kuinka hyvin tuon noudattaminen vanhemmilla toteutuu, kun tätäkin keskustelua lukee.. Mutta ilman muuta pitäisi muutkin päiväkodissa olevat lapset pitää kotona, jos perheessä riehuu oksennustauti. Se kun melko varmasti tarttuu joka lapseen, jotka eivät osaa mennä vessaan oksentamaan, saatikka noudattaa hyvää käsihygieniaa.

Olisin ehkä jotenkin ymmärtänyt tilanteen, jos lapsi olisi seuraavan päivän ollut poissa päiväkodista, jos vaikka silloin ensimmäisen hoitopäivän aikana olisi sairastunut ja äiti olisi hakiessaan saanut tietää vasta tästä sairastumisesta. Mutta kun vielä seuraavana päivänä tuodaan lapsi hoitoon ja ihan samanlaisessa (huonossa) kunnossa. Päiväkodin aikuiset sanoivat jo ensimmäisenä päivänä äidille, että lapsi on ollut todella väsynyt, valitellut kipeyttä ja kuumetta ovat muutamaan otteeseen mitanneet, mutta sitä ei ollut. Ja kyse ei ollut mistään pikku yskästä vaan todella pahankuuloisesta sellaisesta ja kun vielä lapsi itsekin sanoo, että on kipeä olo.

Meillä on lisääntyvä joukko surullisen ajattelemattomia ja itsekkäitä vanhempia.

Subjektiivinen päivähoito-oikeus on viety todella pitkälle.

Tässäkin tapauksessa vanhempi on kotona ja käyttäydytään noin!

Noin käyttäydytään myös kaikissa muissa tilanteissa. Vaikka esim. isosiskoiksi tai isoveljiksi tulleet ovat pois tolaltaan ja järkyttyneessä tilassa uuden lapsen syntyessä, heidät kuljetetaan hoitopaikkoihin pitkiksikin päiviksi. Ei edes osa-aikainen hoito riitä!

En voi ymmärtää sitä, että vatsatautisen pikkusisar tuodaan hoitoon. Vanhempi vatsatautisen kanssa kotona ja jopa alle 2v sisar tuodaan hoitoon. Näitä näkee paljon!

"Parhaita" nämä tapaukset, joissa vanhemmille soitetaan, että lapsenne on oksentanut, saattaa olla mahatauti, sitä kun on liikkeellä. Sitten lasta haetaan vihaisena hoitajille, kun on häiritty kesken työpäivän. Seuraavana aamuna lapsi tuodaan takaisin, koska ei se kotona ollut kipeä tai oksentanut. Sitten kuitenkin hoidossa lapsi taas oksentaa...

"Parhaita" nämä tapaukset, joissa vanhemmille soitetaan, että lapsenne on oksentanut, saattaa olla mahatauti, sitä kun on liikkeellä. Sitten lasta haetaan vihaisena hoitajille, kun on häiritty kesken työpäivän. Seuraavana aamuna lapsi tuodaan takaisin, koska ei se kotona ollut kipeä tai oksentanut. Sitten kuitenkin hoidossa lapsi taas oksentaa...

On nähty näitäkin :(

Juurikin näillä syillä meillä oltiin kotona 4 päivää, vieläkin toinen on kipeä. Ei se että ei kuume nouse, tarkoita sitä että yskivä ja nuhainen lapsi on terve. Meillä on 4 päivää katteltu filmejä ja muuta rauhallista, tänään alkavat olemaan reippaita.

No meillä noi on nuhassa ja yskässäkin yhtä vauhdikkaita kuin ilman nuhaa ja yskää, joten minusta voivat mennä hoitoon.

Yskää voi olla muutenkin kuin flunssan vuoksi. Meillä on astmaatikkolapsi joka yskii herkästi heti kun lääkitys on pikkuisenkin pois tasapainosta. Siinä menee helposti pari viikkoa ennenkuin yskän saa taas laantumaan, ja silloinkin kylmä ilma jne helposti laukaisee yskän.

Paras oli kun kerran yksi sijainen valitti kesällä että teidän lapsella on nuha. Sanoin että joo, sillä on heinäallergia, olen antanut kyllä aamulla lääkettä mutta täysin se ei pidä nuhaa pois. Sijainen vaan jatkoi että niin kun sillä on nuha, ei se lasta haittaa mutta meitä muita se haittaa. Tokaisin sille lopulta ettei pidä ollenkaan häiriintyä, se on ALLERGIAA eikä allergia tartu. :headwall: Juu, en todellakaan ole töistä pois virkeän lapsen heinänuhan vuoksi.

Yhteistyössä