Miksi tyttärelleni kertyy ylipainoa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pullukan pullukka äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pullukan pullukka äiti

Vieras
Hei. Ollaan pienen ongelman äärellä. 8-vuotias tyttäreni on sorttia, ruoka maistuu ja se myös valitettavasti näkyy.

Tyttö harrastaa liikuntaa, kahta eri lajia, 2-3 kertaa viikossa. Ei niin ripirinnoin, mutta olemme sopineet että koska liikunta on terveydelle tärkeätä, niin käymme. Ja kivaa on kyllä joka kerta, lähteminen vain vaikeaa toisinaan. Lisäksi tyttöä on viety lautailemaan, hiihtämään, luistelemaan talvisin ja pyöräilemme paljon kesäisin. Eli yritämme todella tukea liikkumaan. Liikumme itsekkin paljon. Mutta selkeästi huomaan, ettei liikunta ole se lapsen lempi juttu.

Viihde-elektroniikka ei tabletteineen juurikaan kuulu päiviimme. Koulun ja läksyjen jälkeen saa yksin kotona ollessaan katsoa videota kunnes tulemme kotiin. Muutenkaan emme paljoa katsele televisioa ja pelaile.

En osta kaupasta karkkia, leivonnaisia, vaaleaa pullaleipää, maustettuja jogurtteja yms. Muroja lasten toiveesta aina joskus, jonka jälkeen taas ollaan pitkään ilman. Kaakaota ei käytetä, eikä mehuja.

Aamupalat on yleensä joko puuroa, maustamatonta jogurttia sokerilla, kauraleipää. Ruoat ihan perus kotiruokia kalakeitosta kaalilaatikkoon. Hedelmiä on jonkin verran tarjolla, mutta niitäkään ei ylettömästi syö.

Isovanhemmilla ollessaan saa herkutella. Ja tätä olen myös pyrkinyt rajottamaan. Esim mummon paistamia lettuja ei tarvi syödä viittä. Olen myös yrittänyt saada isovanhemmat katsomaan vähän määrien perään. Koska lapsi kyllä syö sen viisi lettua jos sille antaa..

Tyttö ei siis ole hirmuisen lihava, mutta on ylipainoinen. Itse elämäntaparemontin tehneenä tiedän mitä on olla se luokan isokokoisin tyttö enkä halua lapselleni samaa. Muilla lapsillamme ei ole tätä ongelmaa.

Nyt järkeviä vastauksia kiitos! Mitä mä voin enää tehdä? Lapselta ei voi rajottaa kaikkea, ja mielestäni perusarjessamme ei ole enää kovin paljoa tiukentamisvaraa :/ Myöskään en halua että lapsen kuullen puhutaan lihavuudesta tms. Toki ruokaillessamme kerron heille miksi lautasella on mitäkin ja mihin se vaikuttaa. Terveellisiä elämäntapoja yritän heille opettaa.

Onko se,nyt vasta tullut se paino, vai onko ollut pidempään,,ja,mitä on keskusteltu kouluterkkarin kanssa - onko hänkin huolissaan tilanteesta ja kai häneltä on tullut neuvoja? Ei normaalin lapsen tuolla ruokavaliolla ja liikkumisella pitäisi olla ylipainoinen. Ei edes vaikka mummulassa joskus herkutellaan.

Kaverin lapsella on koko ikänsä ollut ylipainoa, poika on nyt 11 v. Vuosikausia kuuntelin "meillä ei syödä herkkuja, lapsi liikkuu paljon, mistä tuo ylipaino tulee" kunnes tajusin mistä se tulee. Annoskoko tuolla pojalla oli suunnilleen kaksi oman lapsen annosta (vanhemmat laittoivat), jääkaapissa oli iso paketti metwurstia (meillä syödään rasvatonta kinkkua), hotelliaamiaisella lapsen eteen kannettiin muffinsseja (oma lapseni söi kurkkua, ruisleipää, kananmunan). Pieneltä vaikuttavia juttuja, mutta näistä se vaan pikkuhiljaa kertyy. Ajatus "ei pieni herkuttelu silloin tällöin ketään lihota" ei vaan toimi. Kun se on kuitenkin kokoaikaista se "pieni".

Eli katso ne lapsen annoskoot kuntoon ja huolehdi, että lapsi liikkuu kunnolla hikeen saakka. Pienet kävelylenkit tai fillarointi ei juuri mitään kuluta, liikunnan pitää olla oikeasti rasittavaa.

Hei.

Minä olin ala-asteella luokan lihavin tyttö. Mutta jotakin aikuistumista tapahtui minussa ihan luonnostaan kun siirryttiin yläasteelle. Muistan miten onnellinen sitä oli kun paino lähti pituuden myötä putoamaan ja sain siirtyä normaalikokoisiin vaatteisiin. Enkä muistaakseni mitenkään ihmeellisemmin syönyt. Mutta sisaruksistakin olin aina se lihavin lapsena. Ja aina kuulemassa miten olen ollut ruoka-aikaan kotona.

Nyt jos näyttäisin tutuille valokuvia kouluajoilta niin eivät varmasti tunnistaisi.

Mutta jos asialle haluaa tehdä jotain niin liikuntaa lisää. 2-3 kertaa on tuon ikäiselle todella vähän liikuntaa. Tuossa iässä me lapsina liikuttiin ja mentiin päivittäin. Ja sama on meidän lapsilla. Tuo 2-3 kertaa viikossa pitää minusta vain paikat kunnossa, mutta jos tavoitteena on saada lapseltakin painoa pois niin tarvitsee kyllä enemmän liikuntaa.

Lapsi on aina ollut hieman rotevampi. Ehkä lihaksikkaampi kuin muut. Ei niinkään hirveän lihava. Löysää vatsassa mutta muuten aikalailla semmonen sopusuhtainen. Neuvolassa käyrät oli jonkin verran yläkanttiin mutta terkan silmään ei niinkään lihava, vähän löysä, mutta lihaksikas. Kouluterkkarilla lääkäri pyysi kiinnittämään huomiota painoon.
Lapsi joka ei pidä liikkumisesta tarvitsee mielestäni erilaista liikkumista kuin semmonen himoliikkuja. Tyttäreni on hieman kömpelö ja varmaan senkin takia kokee liikkumisen epämieluisana. Joten enhän mä voi sitä viedä hirveälle hikilenkille, vaan liikunnan pitää olla lapsenkin mielestä kivaa. Leikin varjolla tapahtuvaa että sen saa edes ''huijattua'' mukaan. Pyöräillessä tulee hiki siinäkohtaa kun ''kilpailemme'' kumpi jaksaa polkea mäen ylös tms. Ja jos ei jakseta, niin kokeillaan seuraavalla kerralla päästä vähän ylemmäs. Ja pyörälenkitkin on meillä kuitenkin vähintään 5 kilsan mittaisia.

Alkuperäinen kirjoittaja ala-ylä asteella;30726774:
Hei.

Minä olin ala-asteella luokan lihavin tyttö. Mutta jotakin aikuistumista tapahtui minussa ihan luonnostaan kun siirryttiin yläasteelle. Muistan miten onnellinen sitä oli kun paino lähti pituuden myötä putoamaan ja sain siirtyä normaalikokoisiin vaatteisiin. Enkä muistaakseni mitenkään ihmeellisemmin syönyt. Mutta sisaruksistakin olin aina se lihavin lapsena. Ja aina kuulemassa miten olen ollut ruoka-aikaan kotona.

Nyt jos näyttäisin tutuille valokuvia kouluajoilta niin eivät varmasti tunnistaisi.

Mutta jos asialle haluaa tehdä jotain niin liikuntaa lisää. 2-3 kertaa on tuon ikäiselle todella vähän liikuntaa. Tuossa iässä me lapsina liikuttiin ja mentiin päivittäin. Ja sama on meidän lapsilla. Tuo 2-3 kertaa viikossa pitää minusta vain paikat kunnossa, mutta jos tavoitteena on saada lapseltakin painoa pois niin tarvitsee kyllä enemmän liikuntaa.

Tuo 2-3 kertaa liikuntaa on vain harrastustoiminnan määrä. Sisältää uimatreenit sekä pallokoulua. Lisäksi käy vielä koulun liikuntakerhossa ja oman perheen liikunnat päälle. Eli lapsi liikkuu kyllä useammin :)

Joutuuko syömään lautasen tyhjäksi? Lapsella voi olla vaikeuksia tietää koska vatsa on täynnä ja tarvii siihen apua.

Lapset jotka ahmii niin voi joissain tapauksissa ohjata hidastamalla ruokailua. Noin 20 minuutissa viesti mahan täyttymisestä välittyy aivoille. Meillä ollaan otettu temppu jälkkäristä jolloin lapsi jättää hieman tilaa jälkkärille ja saa aluksi pienen patukan. Sokeri kiihdyttää aineenvaihtoa ja opettaa koska ruokailu on hyvä lopettaa.
Annoskoon on mahdollisesti kovin isot, jos jaksaa paljon syödä on mahalaukku venytetty tarpeeksi. Tähän pienempään annokseen totuttaminen ja palkitseminen on monilla tutuilla toiminut.

Kukin tavallaan.

Lapsi liikkuu aivan tarpeeksi. Paino putoaa varmaankin luonnostaan seuraavan kasvupyrähdyksen aikana. Jos jostain energiaa pitää karsia, niin siten mehuista, leivonnaisista ja karkeista. yms.

Lapsen ei tarvi syödä lautasta tyhjäksi. Salaatin olen ohjeistanut syömään jos sitä on vielä lautasella. Annokset on samaa kokoa kuin pienemmälläkin lapsella. Sitä en tiedä sitten kuinka paljon koulussa syö. Yleensä annos on sen kokoinen että jaksaa syödä lautasen tyhjäksi. Välipaloja meillä ei juurikaan syödä. Mikä taas on aikataulullinen ongelma. Siihen jos panostaisin enemmän niin siitä voisi olla apua.

- Liikuntaa lisää, tuonikäisen pitäisi liikkua joka päivä 1,5-2 tuntia reippaasti (http://www.potilaanlaakarilehti.fi/tiedeartikkelit/liikkuuko-lapsesi-tarpeeksi/#.VQqQwqYay0d).
- Annoskoot pienemmäksi tai vaihtaa jotain annoksesta kasviksiin.
- Reilusti kasviksia, silloin mahaan mahtuu tuhdimpaa ruokaa vähemmän. Myös marjoja ja hedelmiä ruokavalioon päivittäin.
- Energiatiheät jutut minimiin, siis sokerin ja kovan rasvan karsimista. Pehmeää rasvaa elimistö tarvitsee, joten kaikkea rasvaa ei saa karsia pois. Luonnonjugurtista sokeroituna tulee helposti yhtä energiapitoinen kuin kaupan maustetusta jugurtista.

Alkuperäinen kirjoittaja syö liikaa;30726824:
Lapsi varmaan syö liikaa. Liian isot annoskoot. Käytättekö salaateissa kastikkeita (nostaa kalorimääriä reippaasti)? syökö paljon leipää?

Salaateissa ei käytetä kastikkeita. Ruokanakaan ei kauhean usein ole ns kastikeruokia. Kermaa (4-15%) myös ruoissa todella harvoin. Ruoka on yleensä muumi-matalalle lautaselle kasattuna eikä ota lisää. Leipää syö aamuisin yhden fatserin kaurapuikulan, joskus kaksikin. Ja iltapalalla ehkä leivän myös. Mutta meillä on myös puuropäivä 3 kertaa viikossa milloin taas aamuisinkaan ei leipää syödä...

Mielestäni kun ollaan pyritty tekemään kaikki niin oikein kuin vain tässä tilanteessa on tarpeellsita. Terveellisiä ruokatapoja noudattaa eikä lasta kuitenkaan millekkään dietillekkään haluta laittaa vaan terveellisen kasvatuksen kautta näitä asioita ajaa.

Pidä viikon ajan ruokapäiväkirjaa tarkkoine annoskokoineen. Merkkaa ylös myös lapsen liikunta ja muu aktiivisuus. Näiden kanssa ravitsemusterapeutille, ellei ruokapäiväkirjan pito tuottanut jo itsellesi riittävää ahaa-elämystä. Ja jos lapsi oikeasti liikkuu riittävästi eikä syö liikaa tai huonolaatuista/lihottavaa ruokaa, niin sitten pitää tutkia onko jossain fyysistä vikaa, kilpirauhasen vajaatoimintaa tms.

• Tykkää
Reactions: Aina Marina
Miksi toiselle kertyy ja toiselle ei, enpä osaa sanoa. Ystäväni lapsi on aina ollut hiukan tuhdimpi ja syö kyllä reippaasti useammin ja enemmän kuin omat lapseni. Ei myöskään tykkää hirvittävästi liikunnasta, on hiukan kömpelö, mutta on niitä kivojakin lajeja löytynyt. Pituuskasvun myötä painokin on tasaantunut ja nyt 4. luokkalaisena on jo ihan ok. Olen ap:n kanssa samaa mieltä, että tervellistä syömistä ja liikkumista voi ja pitää opettaa, mutta ei puhua lapselle painosta tai laihduttamisesta.

Eräs ystäväni oli vielä yläasteella hiukan pyöreä. Kuntosalin ja lihastreenin myötä hoikistui silmissä. Mä kukkakeppimallisena olin tosi vaikuttunut, miten nopeasti hänelle tuli lihasmassaa. On vieläkin ihanan timmissä kunnossa.

Meillä eivät lapset välimatkan vuoksi pääse kovin usein mummolaan, mutta siellä kyllä syödään sokeria sokerilla.

[QUOTE="...";30726954]Onko suvussa kilpirauhasen vajaatoimintaa tai muita autoimmuunisairauksia?

Monesti lapsi juo ne kalorinsa mehuina tai maitona...[/QUOTE]

Isän puolella on kilpirauhasen vajaatoimintaa kyllä. Mutta toisaalta taas väsymystä ei tytöllä ole.

Mehua juodaan vain juhlissa ja jos joku sattuu tulemaan kerran kuussa kahville. Mummolat tietysti taas tyrkkää mehuakin nenän eteen... Maitoa vain aterioilla.

Oletko kysynyt opettajalta paljon syö koulussa? Ainakin meidän koulussa ruokaa saa hakea ihan määrättömän monta kertaa lisää.

Mutta edelleenkin totean, että kertomuksesi kuulostaa ihan tuolta kaverin jutulta jota kuuntelin vuosikausia. Ei suostuttu tajuamaan, että lapsella on liian isot annoskoot ja että liikkuu liian vähän. Selitettiin vaan että saa mehua kerta viikkoon ja yhden karkkipussin lauantaina. Silti vaan lihoaa ja lihoaa. Vika kaikkialla muualla paitsi kotona.
Silläkin lapsella oli vaikka mitä liikuntaharrastuksia, mutta tuskin missään niissä liikkui riittävällä teholla, kunhan seisoskeli kentän laidalla kun muut juoksi. Paino lähti hienosti alaspäin kun aloitti sählyn pelaamisen ja kun jalkapallovalmentajan kanssa sovittiin, että alkaa juoksuttaa kunnolla treeneissä. Vanhemmat tajusivat sitten itsekin että laihtuminen johtuu tehostuneesta liikunnasta.

Ymmärrän, että kaikki eivät ole yhtä liikunnallisia, eikä pakottaa voi. Pienikin liikunta on toki parempi kuin ei liikuntaa laisinkaan. Itse juttelisin myös valmentajien kanssa, että tekeekö tyttö tosiasiassa noissa treeneissä/liikuntakerhossa jotain vai seisoskeleeko vaan.

Alkuperäinen kirjoittaja pullukan pullukka äiti;30726781:
Lapsi joka ei pidä liikkumisesta tarvitsee mielestäni erilaista liikkumista kuin semmonen himoliikkuja. Tyttäreni on hieman kömpelö ja varmaan senkin takia kokee liikkumisen epämieluisana. .

Koska lapsi on viimeksi ollut näöntarkastuksessa?

Ehkä lapsi on vaan hiilariherkkä? Niitä vois ainakin kokeilla vähentää, siis ei ihan kokonaan mutta esim. leivät ja pasta pois. Puuro (ilman sokeria, mielummin vähän hunajaa) on parempi vaihtoehto kuin leipä.

Itse siis olen hiilariherkkä ja en liho mistään niin helposti kuin leivästä. Rasvaa taas en välttele sillä se vie nälän niin hyvin (meillä käytetään siis ihan kermaa ja voita). Vähärasvaiset tuotteet aiheuttaa mulla hirveän nälän ja sitten syön helposti yli kulutuksen.

Tyttö oli näöntarkastuksessa migreenin vuoksi, eikä siinä ollut vikaa. Varmasti ''lusmuaa'' jonkin verran ainakin pallokoulussa. Uintitreeneissä siihen ei niin ole mahdollisuutta. Pinnallapysymiseen kun kuitenkin joutuu jotain tekemään. Useita satoja metrejä uivat aina harjoituksissa.
Varmasti voi olla annoskoossakin vikaa. Ja siihen kiinnitämmekin huomiota. Meillä ei saa sitä mehua edes kerta viikkoon eikä karkkipussia viikottain. Mutta ei se lapsen elämää minusta ole jos joutuu ihan kaikesta luopumaan. Joten lasi mehua ei mielestäni olisi paha viikottain. Varsinkin kun kaverit vetää vieressä (esim kylässä ollessa). Ymmärrät varmaan pointin. Kohtuudella pitäisi pystyä syömään kaikkea. Se on se tavoite.

Tuota hiilarihommaa pitää miettiä. Ruokaympyrä mielessä olen kuitenkin ruokia laitellut.

En usko että lapsesi syö liikaa! Kyse saattaisi olla tuosta kömpelyydestä, olisiko joku yksittäinen laji, josta hän pitää? Poikamme on selkeästi normia kömpelömpi, mut kas kummaa jalkapallo kentällä tuo "unohtuu" ja menee kuin päätön kana pallon perässä :D

Alkuperäinen kirjoittaja pullukan pullukka äiti;30727075:
Tuota hiilarihommaa pitää miettiä. Ruokaympyrä mielessä olen kuitenkin ruokia laitellut.

Lapsi tarvitsee kasvuun enemmän hiilaria kuin aikuiset tarvitsevat, siksi omat lapset syövät pastaa, perunaa ja riisiä, vaikka itse en niitä ole syönyt vuosiin. Mutta toki liika on aina liikaa, eikä kasvisten määrän lisääminen tee huonoa kenellekään.

Mutta tuon sokerin lisäämisen jogurttiin voisi jättää kokonaan pois, samoin muun sokeroinnin. Ihan turhaa energiaa.

Ei tietenkään tarvitse kaikesta kieltäytyä. Nyt on vaan tärkeintä selvittää se, että johtuuko ylipaino kaikesta siitä pienestä lisästä, joka on vaikeaa huomata. usein esimerkiksi ihmiset syövät aterialla kuin hiiret, mutta ruokaa laittaessaan napostelevat kaikkea mahdollista mieltämättä sitä syömiseksi. Yleinen ongelma.

Pelkkä liikunta ei riitä jos muun ajan on paikallaan. Tuon ikäisten kuuluu leikkiä, hippaa, pihaleikkejä, juoksua. Syöttekö keinotekoisia makeutusaineilla makeutettuja ruokia? Ystäväni lapsi on myös hiukan pullukka ja kovasti kertovat syövänsä terveellisesti ja herkkuja vähän. Kumma kun lähdettiin yhdessä paikkaan missä lapset sai herkkuja niin pojalla oli suklaalevy ja iso karkkipussi... Itse sitä ei välttämättä näe mikä on kohtuullista joten kannattaa viikon verran pitää tarkkaa ruokapäiväkirjaa ja näyttää kouluterveysdenhoitajalle.

[QUOTE="hmmm";30727032]Ehkä lapsi on vaan hiilariherkkä? Niitä vois ainakin kokeilla vähentää, siis ei ihan kokonaan mutta esim. leivät ja pasta pois. Puuro (ilman sokeria, mielummin vähän hunajaa) on parempi vaihtoehto kuin leipä.

Itse siis olen hiilariherkkä ja en liho mistään niin helposti kuin leivästä. Rasvaa taas en välttele sillä se vie nälän niin hyvin (meillä käytetään siis ihan kermaa ja voita). Vähärasvaiset tuotteet aiheuttaa mulla hirveän nälän ja sitten syön helposti yli kulutuksen.[/QUOTE]

Just samaa aioin sanoa:-)

Se vaan on niin, ja jos koulussakin syö leipää, on sekin liikaa. Leipä kun on aina liian suolaista, ja se neste turvottaa, kun elimistön on kerättävä nestettä aina, kun suolaa kertyy liikaa - laimentaakseen sen.

"Leipää syö aamuisin yhden fatserin kaurapuikulan, joskus kaksikin. Ja iltapalalla ehkä leivän myös. Mutta meillä on myös puuropäivä 3 kertaa viikossa milloin taas aamuisinkaan ei leipää syödä..."

Kaikkein helpoin juttu, luulisin. Ei siitä mitään puutosta tule.