Miksi ultraprosessoitujen ruokien syömistä glorifioidaan nykyään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vierailija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sä olet nyt se joka ei ymmärrä.

Tsekkaa se kypsytetyn juuston valmistus. Ja kerro, miksi käytät mieluummin sitä kuin juot alkuperäistä prosessoimatonta tuotetta eli maitoa.

Sä et ole ap, vastasin sulle siihen, mikä sussa ärsyttää.

Älä sekoita asioita!

Huoli pois, se juusto on terveellistä.👍
Syön sitä siksi, että saan laajennettua suolistomikrobeja, ne on meillä länsimaisilla ihmisillä vähän köyhtyneet. Pastöroimatonta maitoa ei oikein tahdo saada muuten.
Toinen syy miksi syön on se, että siinä on erinomaisesti proteiinia, rasvaa eikä hiilareita. Lisäks, maistuu taivaalliselta.

Vieläkö ärsyttää?😁

Huoli pois, se juusto on terveellistä.
Syön sitä siksi, että saan laajennettua suolistomikrobeja, ne on meillä länsimaisilla ihmisillä vähän köyhtyneet. Pastöroimatonta maitoa ei oikein tahdo saada muuten.
Toinen syy miksi syön on se, että siinä on erinomaisesti proteiinia, rasvaa eikä hiilareita. Lisäks, maistuu taivaalliselta.

Vieläkö ärsyttää?

Juu. Et lukenut.

Ja sotket ne hiilarit asiaan ko asiaan.

• Haha
Reactions: Lispetti
Juu. Et lukenut.

Ja sotket ne hiilarit asiaan ko asiaan.
Sinä kysyit ja minä vastasin, perusteluin. En tiedä miksi sinä saisit päättää perustelujeni sisällöstä. Eikös tuo ollut ihan validi perustelu hiilareineen päivineen?🤪😂

Onko tässä nyt jotakin sellaista!😏
Yritätkö vedättää mua?😁

Nyrkkisääntönä voidaan pitää, että
prosessoimattomassa ruuassa on vielä vitamiinit, kivennäisaineet ja muut ravintoaineet tallella. Prosessoimatonta ruokaa ei ole paistettu, paahdettu, grillattu, keitetty, pakastettu tai pastöroitu.

Palataan siis vielä kerran juusoon.

Ja myös siihen sun muka prosessoimattomaan kovaan, kypsytettyyn, täysrasvaiseen (vai mitä ikinä olikaan) juustoon.

KAIKKI kovat juustot tehdään niin että ne juoksutetaan. Prosessista on tuloksena juustomassaa ja juustoheraa. Tiedät kyllä jos oot ite tehnyt. Juustoherassa, sis siinä sivutuotteessa on vitamiineja, kivennäisaineita, maitohappoja, laktoosia ja vähän rasvaakin.

Se siis poistuu maidosta juustoa tehdessä.

Niin ton sun tossa ylempänä mainitsemien kriteerejen mukaan JUUSTO EI OLE PROSESSOIMATON TUOTE!

Nyt sulla on jo KAKSI kohtaa joiden perusteella juusto ei ole mut silti sä taidat vielä vääntää ja änkätä ja sit samaan syssyyn kiskot suolistobakteerti ja tie mitä tällä kertaa tähän väittelysoppaan sekaan ja yrität harhauttaa ehkä jopa omasta päästäsi juuri saamasi tiedon.

Kun alat väitellä niin pysy yhdessä aiheessa yhdellä kertaa. Toi harhaustustaktiikka ei toimi! Mä en yritä vedättää. Sä vaan olet nyt väärässä.

(kuten olin minäkin sen soijarouheen kanssa, se todella jauhetaan ja puristetaan uudelleen kasaan, samalla siitä poistuu öljyä eli vaiheita olikin enenemmän mitä luulin ja tuon saman yllämainitsemasi kriteerilistan mukaan se on prosessoitua)

Ja myös siihen sun muka prosessoimattomaan kovaan, kypsytettyyn, täysrasvaiseen (vai mitä ikinä olikaan) juustoon.

KAIKKI kovat juustot tehdään niin että ne juoksutetaan. Prosessista on tuloksena juustomassaa ja juustoheraa. Tiedät kyllä jos oot ite tehnyt. Juustoherassa, sis siinä sivutuotteessa on vitamiineja, kivennäisaineita, maitohappoja, laktoosia ja vähän rasvaakin.

Niin ton sun tossa ylempänä mainitsemien kriteerejen mukaan JUUSTO EI OLE PROSESSOIMATON TUOTE!

Nyt sulla on jo KAKSI kohtaa joiden perusteella juusto ei ole mut silti sä taidat vielä vääntää ja änkätä ja sit samaan syssyyn kiskot suolistobakteerti ja tie mitä tällä kertaa tähän väittelysoppaan sekaan ja yrität harhauttaa ehkä jopa omasta päästäsi juuri saamasi tiedon.

Kun alat väitellä niin pysy yhdessä aiheessa yhdellä kertaa. Toi harhaustustaktiikka ei toimi! Mä en yritä vedättää. Sä vaan olet nyt väärässä.

(kuten olin minäkin sen soijarouheen kanssa, se todella jauhetaan ja puristetaan uudelleen kasaan, samalla siitä poistuu öljyä eli vaiheita olikin enenemmän mitä luulin ja tuon saman yllämainitsemasi kriteerilistan mukaan se on prosessoitua)

Prosessointi tarkoittaa ruoan käsittelyä. Lähes kaikki on prosessoitua, yritin antaa esimerkin että käsitelty.

Tuo ko. juusto ei ole ultraprosessoitu ja siinä on erityisiä ominaisuuksia, sikdi sitä syön, johan minä kirjoitin?
Kasvispallerot ja kasvisnakit ovat ultrapsosessoituja. Mitä erityisominaisuuksia niissä on?
Söisin mielummin tuon juuston!😋

Kun puhumme tässä ketjussa tämän ketjun asioista niin enhän minä voi olettaa että olet valmiiksi antipatioissasi jostain edellisestä.
Toki oletin että ärsyyntymisesi johtuu tämän ketjun viestistäni, eikä viime viikon viestistä?

Tosi outoa, mutta niinhän me ollaan kaikki.🤪

Fermentoimatonta soijaa en voi suositella!

Viimeksi muokattu:
Juu on tietenkin. Prosessointi tarkoittaa ruoan käsittelyä.

Tuo ko. juusto ei ole ultraprosessoitu ja siinä on erityisiä ominaisuuksia, sikdi sitä syön, johan minä kirjoitin?
Kasvispallerot ja kasvisnakit ovat ultrapsosessoituja. Mitä erityisominaisuuksia niissä on?
Söisin mielummin tuon juuston!

Kun puhumme tässä ketjussa tämän ketjun asioista niin enhän minä voi olettaa että olet valmiiksi antipatioissasi jostain edellisestä.
Toki oletin että ärsyyntymisesi johtuu tämän ketjun viestistäni, eikä viime viikon viestistä?

Tosi outoa, mutta niinhän me ollaan kaikki.

Fermentoimatonta soijaa en voi suositella!

Just se, että kaikki sun viime viikkojen edes jotenkin ruokaan tai elämäntapaan viittaavat tekstisi jotenkin kehottavat syömään rasvaista lihaa tai sitä muka prosessoimatonta juustoa.

Sotket ne joka soppaan! Ja oot niissä itsekin ihan sekaisin. Se on ärsyttävää ja puuduttavaa eikä mitenkään edesauta mitään hyvää. Kenellekään. Ei edes suomalaiselle lihantuottajalle koska noi sun perustelut ovat .-kuten ehkä itsekin huomasit- huuhaata.

Jos henkilökohtaisiin mieltymyksiin mennään -niitähän ei voi väittelyssä mitenkään hyödyntää!- niin mä eläisin pihvillä ja juustolla. Ne voisin mun puolesta vaikka uppopaistaa voissa. On niin hyvää ja herkullista!

• Vau!
Reactions: Lispetti
Se että jossain on jotain, esim vitamiinia tai kuituja, ei poista sitä tosiasiaa että teollinen käsittely on huomattava terveysriski jos niitä tuotteita käyttää päivittäin. Juuri tätä hain tällä ketjulla takaa, noita prosessoituja tuotteita mainostetaan ykskantaan terveellisinä vaikka ne ei sitä ole, vaan syöpäriski on kaikessa noin prosessoidussa https://theconversation.com/plant-based-burgers-should-some-be-considered-junk-food-163514

Toki liiallinen punaisen lihan syöntikin on riski, jos menee yli 300g viikossa mutta kannattaisi silti syödä ihan oikeita ruokia eikä teollista shaissea kuvitellen sitä terveelliseksi

Se, että suosii soijarouhetta eikä syö lihaa tai korvaa lihan osittain, ei tarkoita sitä, etteikö ihminen söisi myös "oikeita" ruokia.

Ostatko sinä kaiken ruokasi niin, ettei sitä ole yhtään käsitelty? Ihan kaiken, aina?

Se, että suosii soijarouhetta eikä syö lihaa tai korvaa lihan osittain, ei tarkoita sitä, etteikö ihminen söisi myös "oikeita" ruokia.

Ostatko sinä kaiken ruokasi niin, ettei sitä ole yhtään käsitelty? Ihan kaiken, aina?

Lisään: syöt viljan sellaisenaan, etkä leipää, joka on valmistettu viljasta jauhetuista jauhoista? Syöt siis teollista sheissea, jos syöt leipää? Vai kasvatatko itse viljan, jauhat jauhoiksi ja valmistat, kuten toki entisaikaan tehtiin? Jos näin on, niin sehän on hienoa. Valtaosalla meistä ei ole tällaisia mahdollisuuksia. Ennen näin tehtiin pakon sanelemana.

Just se, että kaikki sun viime viikkojen edes jotenkin ruokaan tai elämäntapaan viittaavat tekstisi jotenkin kehottavat syömään rasvaista lihaa tai sitä muka prosessoimatonta juustoa.

Sotket ne joka soppaan! Ja oot niissä itsekin ihan sekaisin. Se on ärsyttävää ja puuduttavaa eikä mitenkään edesauta mitään hyvää. Kenellekään. Ei edes suomalaiselle lihantuottajalle koska noi sun perustelut ovat .-kuten ehkä itsekin huomasit- huuhaata.

Jos henkilökohtaisiin mieltymyksiin mennään -niitähän ei voi väittelyssä mitenkään hyödyntää!- niin mä eläisin pihvillä ja juustolla. Ne voisin mun puolesta vaikka uppopaistaa voissa. On niin hyvää ja herkullista!

👍

Hälle on tainnut tulla uusi pakkimielle.

Puhut nyt henkilökohtaisista mieltymyksistä rasvaisenlihan ja kovan juuston suhteen.
Ikävää jos henkilökohtaisten mieltymysten vuoksi ärsyynnyt.
Niin, minä tosiaan pidän molemmista, ja olen sitä mieltä että rasvaista punaista luomulihaa kannattaa ehdottomasti syödä!
Se on ihmiselle sopivaa ruokaa.

Sen sijaan tuntuu, että moni ei ymmärrä sitä, että ultraprosessoidut kasvistuotteet eivät välttämättä ole terveellisiä, aivan kuten ap kirjoitti.
Tai fermentoimaton soija, mitä tungetaan lähes jokaiseen tuotteeseen.

Etenkin ultraprosessoidut kasvistuotteet sisältävät soijaa.
Suosittelisin tutustumaan, tässä se soija olis ihan fläppitaululla:
Usa versio, mutta tätä voi hyvin käyttää esimerkkinä (prosenttimäärissä yms. on tod.näk. heittoa)

Linkki? Kumma kun soija on ollut Aasian maissa ravintoaineena iät ja ajat.
Aasialaiset ovat ymmärtäneet että se pitää fermentouda

Tässä ketjussa tuntuu monilla menevän sekaisin mikä on prosessoitua ja mikä ultraprosessoitua. Vielä kerran, Ultraprosessoitu ruoka on käsitelty tavalla joka ei onnistu kotikeittiössä. Pakastekasviksetkin on prosessoitua mutta ne eivät ole Ultraprosessoitua. Ja moni varmasti ymmärtää ettei eineksiä kannata syödä päivittäin, mutta ultraprosessoitu kaurajuoma tuntuu olevan yleisesti suositeltu jokapäiväiseen käyttöön. Näissä asioissa tuntuu menevän lapsi pesuveden mukana, halutaan että ihmiset vähentää maidon kulutusta mutta tilalle otetaan jotain huonoa, joka tosin markkinoidaan hyvänä koska ei ole kolesterolia ja ympäristöystävällinen jne. Mutta nuo seikat ei poista sitä että on erittäin teollinen tuote.

Puhut nyt henkilökohtaisista mieltymyksistä rasvaisenlihan ja kovan juuston suhteen.
Ikävää jos henkilökohtaisten mieltymysten vuoksi ärsyynnyt.
Niin, minä tosiaan pidän molemmista, ja olen sitä mieltä että rasvaista punaista luomulihaa kannattaa ehdottomasti syödä!
Se on ihmiselle sopivaa ruokaa.

Sen sijaan tuntuu, että moni ei ymmärrä sitä, että ultraprosessoidut kasvistuotteet eivät välttämättä ole terveellisiä, aivan kuten ap kirjoitti.
Tai fermentoimaton soija, mitä tungetaan lähes jokaiseen tuotteeseen.

Etenkin ultraprosessoidut kasvistuotteet sisältävät soijaa.
Suosittelisin tutustumaan, tässä se soija olis ihan fläppitaululla:
Usa versio, mutta tätä voi hyvin käyttää esimerkkinä (prosenttimäärissä yms. on tod.näk. heittoa)

Siitä soijasta voi ihan itsekin valmistaa ruokaa, eikä tarvitse syödä eineksiä. Ihan samoin kuin lihasta. Mä korvaan soijalla lihan nykyään muutamissa ruoissa, jotka maistuvat koko perheelle, ja sitten taas saatan tehdä kaksi eri ruokaa, kuten just tässä yksi päivä, eli chiliä sin carne (sin= ilman, tein soijarouheesta) ja chili con carne (lihaversion), koska meillä on perheessä yksi, joka ei syö lihaa, ja itse olen aina syönyt lihaa aika vähän ja nykyään vielä vähemmän.

Tässä ketjussa tuntuu monilla menevän sekaisin mikä on prosessoitua ja mikä ultraprosessoitua. Vielä kerran, Ultraprosessoitu ruoka on käsitelty tavalla joka ei onnistu kotikeittiössä. Pakastekasviksetkin on prosessoitua mutta ne eivät ole Ultraprosessoitua. Ja moni varmasti ymmärtää ettei eineksiä kannata syödä päivittäin, mutta ultraprosessoitu kaurajuoma tuntuu olevan yleisesti suositeltu jokapäiväiseen käyttöön. Näissä asioissa tuntuu menevän lapsi pesuveden mukana, halutaan että ihmiset vähentää maidon kulutusta mutta tilalle otetaan jotain huonoa, joka tosin markkinoidaan hyvänä koska ei ole kolesterolia ja ympäristöystävällinen jne. Mutta nuo seikat ei poista sitä että on erittäin teollinen tuote.

No kukin tekee omat valintansa, itse perehdyn aika hyvin siihen, mistä aineksista ruokaa valmistan ja paras siitä kertomaan on myös oma keho ja myös mieli, sillä ravinto vaikuttaa myös mielen hyvinvointiin. Ihminen kun on kokonaisvaltainen olio.

Fiksuja ihmisiä:

Aika moni muukin tuote on erittäin teollinen tuote, monesti se leipä, puurohiutaleet, maidot, rasvat..

Yhteistyössä