Miksi vaikeasti kehitysvammaisia yritetään kouluttaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "ihmettelijä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

"ihmettelijä"

Vieras
En ole mikään ihmishirviö. Mielestäni vammaiset ovat ihmisiä siinä missä muutkin, heillä on oikeus olla täällä ja heistä on velvollisuus pitää huolta. Heille tulee myös mielestäni järjestää kuntouttavaa ja virikkeellistä toimintaa, eikä suinkaan sulkea yhteiskunnasta.

Mutta, sitä en ymmärrä, että miksi vaikeasti kehitysvammaisia yritetään kouluttaa? Katsoin eilen yleltä sellaista ohjelmaa, jossa oli vaikeasti autistisia lapsia ja nuoria ja nämä kävivät koulua. Yksikin sai päivittäin monta väkivaltaista kohtausta ja saattoi alkaa yllättäen hakata vanhempiaan, opettajia tai muita koululaisia. Lisäksi hänellä oli huomattavaa vaikeutta kommunikaatiossa. Tällaisessa tapauksessa on 100 %:n varmaa, ettei kyseinen henkilö pysty ikinä menemään edes tuettuun työhön, joten mitä varten häntä koulutetaan? Ja vaikutti siltä, että koulun käynti vain lisää tuota ahdistuneisuutta.

Tuollaisen vaikeasti kehitysvammaisen kouluttamiseen menee varmasti aivan järkyttävä määrä rahaa. Tuollakin pojalla näytti olevan 3-4 avustajaa tuolla koulussa. Ja kuitenkaan tuolla koulutuksella ei tulla koskaan saamaan mitään tuottoisaa aikaan, kuten valtaväestön koulutuksella. Ja tuskin nuo ihmiset itsekään saavat tuosta koulutuksesta mitään.

Mä olisin enemmänkin huolissani siitä, mitä tapahtuu vaikeasti vammaisille aikuisina! He putoavat täysin kaikesta kuntoutuksesta ja muusta. Heitä lähinnä säilytetään. SE on epäinhimmillistä.

Jos se virikkeellinen toiminta on jotain kohdentamatonta askartelukerhosäilytyspaikkaa, niin se voi olla masentavaa, kaikille se ei sovi. Vaikka olisi jokin vamma, voi olla lahjoja johonkin asiaan hyvinkin, jossa voi olla oikeasti jopa tuottelias sen lisäksi kun käytöshäiriöt voivat poistua sen onnistumisen ja työstä saatavan tyydytyksen mukana. Jos on mitään mahdollisuuksia löytää oma juttu ja kouluttautua, niin mun mielestä se olisi todella hyvä asia. Uskon että yhteiskunta olisi parempi paikka jos annettaisiin oikeita mahdollisuusksia omien kykyjen mukaan..Uskon että sillä kuntouttavan ja virikkeellisen toiminnan laadulla on merkittäviä eroja, onko millaisia kehitysvammaisen itse ja muiden läheisten ja ammattilaisten kanssa yhdessä tehtyjä tavotteita ja kuinka yksilöityjä, vai yritetäänkö ihminen nyt vaan lääkitä hiljaiseksi ja säilyttää jossakin mahdollisimman näkymättömässä.

• Tykkää
Reactions: lasipää edellä
Autismi ei ole kehitysvamma. Toisekseen, jokaisen on annettava edistyä kykyjensä mukaan. Autismi voi lieventyä iän myötä tai muuttua helpommin hallittavaksi. Jos lukee vaikka sellaista elämäkertaa kuin Look Me in the Eye saa jotain kuvaa miten tämmöinen voi tapahtua.

Vammaiselle koulutus voi hyvinkin olla merkityksellistä. Ei kaikki ole kiinni siitä mitä me muut hyödymme.

• Tykkää
Reactions: Data ja Madicken04
Perusopetus kuuluu jokaiselle! Miksi vammaisille ei saisi antaa yleissivistävää koulutusta? Missä heidät sitten pitäisit päivät ja kuka heistä vastaisi silloini? Kehitysvammaisille on omat toimintakeskuksensa jossa he työskentelevät, kukin oman taitonsa ja kykynsä mukaan.

Perusopetus on nimenomaan kuntouttavaa ja virikkeellistä ja tietoisku: se on tuottoisaa! Ei ehkä rahallisesti, mutta nämä lapset hyötyvät siitä oikeasti, mikäli he eivät koulun loputtua putoa siitä systeemistä, kuten joku mainitsi. Halvemmaksi tulee tukeminen omatoimisuuteen kouluttamisen kautta, kuin vain laitoksissa hoitaminen ilman näin tehokasta kuntoutusmuotoa, kuin koulutus. Miksi? No siksi, että kehitysvammaisetkin oppivat uusia asioita!!!

Autismi ei ole kehitysvamma. Toisekseen, jokaisen on annettava edistyä kykyjensä mukaan. Autismi voi lieventyä iän myötä tai muuttua helpommin hallittavaksi. Jos lukee vaikka sellaista elämäkertaa kuin Look Me in the Eye saa jotain kuvaa miten tämmöinen voi tapahtua.

Vammaiselle koulutus voi hyvinkin olla merkityksellistä. Ei kaikki ole kiinni siitä mitä me muut hyödymme.

Okei.. En ole mikään asiantuntija. Onko autismi sitten sairaus? Kun eikö sairaudesta yleensä voi parantua? Ja tuossa ohjelmassa sanottiin, ettei autismiin ole mitään hoitoa.

Mutta jos autismi voi lieventyä, niin sittenhän koulutuksessa voikin olla jotain järkeä. Mutta tuossa ohjelmassa näytti, että tuolla yhdellä vaikeasti autistisella koulu vain lisäsi tuota ahdistuneisuutta.

Ja kyllähän tuo koulutus käy varmasti kuntouttavasta toiminnasta jos henkilö itse saa siitä jotakin. Mutta jotenkin ajattelen sitä, että joidenkin vaikesti kehitysvammaisten kohdalla tuo koulunkäynti tuntuu lähinnä vaan elämää vaikeuttavalta tekijältä.

[QUOTE="a p";26323899]Okei.. En ole mikään asiantuntija. Onko autismi sitten sairaus? Kun eikö sairaudesta yleensä voi parantua? Ja tuossa ohjelmassa sanottiin, ettei autismiin ole mitään hoitoa.

Mutta jos autismi voi lieventyä, niin sittenhän koulutuksessa voikin olla jotain järkeä. Mutta tuossa ohjelmassa näytti, että tuolla yhdellä vaikeasti autistisella koulu vain lisäsi tuota ahdistuneisuutta.[/QUOTE]

Autismi on neurolobiologinen keskushermoston häiriö. Autismista tai kehitysvammasta ei voi parantua, mutta kuten kaikki muutkin ihmiset, hekin kehittyvät. Usein siihen tarvitaan vain erilaisia menetelmiä ja enemmän aikaa.

Alkuperäinen kirjoittaja lasipää edellä;26323907:
lisäskö ahdistusta, vai ehkä vain näytti siltä...mistä päätelmä, että lisäs?

Niin enhän minä maallikkona tiedä. Mutta minusta näytti siltä, kun sai väkivaltaisia kohtauksia ja käyttäytyi ahdistuneen ja sulkeutuneen oloisesti. Ei se ainakaan mielekkäältä näyttänyt.

[QUOTE="vieras";26323752]Mä olisin enemmänkin huolissani siitä, mitä tapahtuu vaikeasti vammaisille aikuisina! He putoavat täysin kaikesta kuntoutuksesta ja muusta. Heitä lähinnä säilytetään. SE on epäinhimmillistä.[/QUOTE]

Heidän ollessaan lapsia heitä säälitään ja vanhempia syyllistetään miksi ihmeessä olette synnyttäneet kehitysvammaisen lapsen :(

[QUOTE="a p";26323908]Ja kyllähän tuo koulutus käy varmasti kuntouttavasta toiminnasta jos henkilö itse saa siitä jotakin. Mutta jotenkin ajattelen sitä, että joidenkin vaikesti kehitysvammaisten kohdalla tuo koulunkäynti tuntuu lähinnä vaan elämää vaikeuttavalta tekijältä.[/QUOTE]

Mistä tiedät, mitä noiden lasten elämä olisi ilman koulutusta? Mistä päättelet, että ahdistusta ei tulisi mistään? Usein vammaiskoulutus tähtää siihen arkielämästä selviytymiseen ilman, että jokainen pieni asia ja muuttuja ahdistaa niin pirusti!

Mä olen ihmetelly,etä miksi jotain vitun raivopäistäadhd pentuakaan pitää mitenkään opettaa ja koulun penkilää istuttaa. Nii turhaa oimintaa jarahaa viepää ku olla ja osaa. Koulu on vain vanhemmille paikka mihin saada lapset pois näkyvistä.Ei mitään muuta.

Kuntoutus ei myöskään tarkoita aina sitä että se on mukavaa ja virkistävää viriketoimintaa, kutoutukseen liittyy välillä myös se että se on haasteellista joskus jopa "ahdistavaa", mitä taas pyritään lieventämään sitten muilla toimenpiteillä.

[QUOTE="a p";26323920]Niin enhän minä maallikkona tiedä. Mutta minusta näytti siltä, kun sai väkivaltaisia kohtauksia ja käyttäytyi ahdistuneen ja sulkeutuneen oloisesti. Ei se ainakaan mielekkäältä näyttänyt.[/QUOTE]

Olihan siinä poikkeuksellinen päiväohjelma, kun tavallisen koulupäivän sijasta läsnä oli myös kuvausryhmä. Kyllähän sekin voi jo vaikuttaa.

[QUOTE="a p";26323899]Okei.. En ole mikään asiantuntija. Onko autismi sitten sairaus? Kun eikö sairaudesta yleensä voi parantua? Ja tuossa ohjelmassa sanottiin, ettei autismiin ole mitään hoitoa.

Mutta jos autismi voi lieventyä, niin sittenhän koulutuksessa voikin olla jotain järkeä. Mutta tuossa ohjelmassa näytti, että tuolla yhdellä vaikeasti autistisella koulu vain lisäsi tuota ahdistuneisuutta.[/QUOTE]

Siinä ohjelmassahan just kerrottiin kuinka paljon moni lapsista oli edistynyt koulussa. Mm. se yksi joka pystyi jo vaihtamaan normaalimpaan kouluun.

Koska jokaisella lapsella ja nuorella on yhtäläinen oikeus saada oppia ja koulutusta, syrjimättä. Eikä se ole vain rahan tai resurssien tuhlaamista turhiin yksilöihin, vaan ehdottomasti lisää hyvinvointia, sekä perheen että oppijan. Eikä vain hyvinvointia vaan elämänhallintaa, kykyjä, taitoja, pärjäämistä... Niin ja jopa ammattiin asti. Näkemyksesi mukaan se vaikuttaisi turhalta, aivan kuin sillä ei edettäisi mihinkään. Mietin miten näet sen mihin kehitysvammaisen pitäisi edistyä? Tai miten he eivät sinusta etene?

Minä näen myös asian niin, että monella kehitysvammaisella olisi oikeasti mahdollisuudet ja haluja työskennellä ihan työelämässä, mutta työelämä enemmänkin syrjii heitä edelleen. Työllistymisprosentit ovat alhaisemmat kuin monessa muussa ryhmässä.

Kyllähän mua ihmetytti hieman yliopistolla muutama kehitysvammainen opiskelija, joille ruokajonosta selviytyminen oli joka päivä suuri haaste ja tarvitsivat jo siinäkin apua, mutta silti olivat päässeet jossain omassa kiintiössä yliopistoon sisään opiskelemaan.

Mutta jos se piti ne ihmiset yhteiskunnassa mukana, niin mulle se on ihan ok. Ei ne luennoilla ketään häirinneet, ihan osasivat istua paikallaan hiljaa ja kuunnella kuten muutkin.

Ja jos jossain asiassa tarvitsee apua niin silti voi olla älyllisesti hyvinkin lahjakas, ja rikastuttaa työyhteisöä, tutkimusyhteisö tai mitä tahansa osa-aluetta, jos erilainen kapasiteetti otetaan vastaan, apua saa tarvittavissa asioissa ja ei syrjitä esim. siksi että tarvitsee ruokajonossa hyvinkin paljon apua. onneksi suomen laissa on tämä syrjimisen kielto.

koska koulutus on luvattu kaikille lasten oikeuksien sopimuksessa jonka suomikin on allekirjoittanut.

Kuntouttavaahan se nimenomaan on kehitysvammaisilla & autisteilla. Että oppisi huolehtimaan itsestään ja tulemaan toimeen yhteiskunnassa ennemminkin kuin että oppisi jakolaskua. Toki molempi parempi.

Yhteistyössä