Miksi valitsitte pk:n pph:n sijaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja n.3v.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

n.3v.

Vieras
Hei te, joilla päiväkodin valinta lapsen (n.3v) hoitopaikaksi ei ollut itsestäänselvyys!

Mikä oli syynä että valitsitte päiväkodiin pph:h sijaan (joo-o tiedän että on muitakin hoitomuotoja mutta nämä ne taitaa yleisimmän vaihtoehdot olla)?

Minä olen jo kovasti ajoittain pohtinut näitä vaikka oma lapsi on vasta pieni.. Johtuen ehkäpä siitä että olen työskennellyt päiväkodeissa vuosia ja nähnyt hyvin läheltä kahden pph:n arkea. Tuntuu jo valmiiksi tuskalliselta kun koittaa se aika jolloin lapsi täytyy laittaa hoitoon :/

päiväkodissa lapseni on, kun en tunne ketään pph:ta.. en uskaltaisi lastani laittaa ellen tosiaan tuntisi kunnolla ja tietäisi millainen ihminen on kyseessä.
onhan pph:lla vapaita, sairaslomia ja päivien lyhennyksiä jolloin lapset ovat muualla kuin pph:lla..

Kävimme tutustumassa ensin ryhmiksessä. Siellä kolme hoitajaa juorusivat keskenään vain omia asioitaan ja lapset olivat oman onnensa nojassa. Ensivaikutelma oli negatiivinen. Yllättäen muutimme juuri ennen päivähoidon alkamista ja lapselle piti saada uudesta kaupungista nopeasti hoitopaikka. Vain perhepäivähoitopaikka oli tarjolla.

Hoitajasta sai hyvän ensivaikutelman ja lapsi vaikutti viihtyvän hoidossa. En tosin ollut aivan varma, koska lapsi ei osannut vielä puhua. Yllättäen hoitaja siirrettiin toisiin tehtäviin valvovan silmän alle kesken kauden. Hänestä oli kuulemma tehty useita valituksia. Ihan kauhistuttaa ajatellakin, mitä lapseni on joutunut siellä kokemaan. Onko häntä kohdeltu huonosti tai onko hän ollut heitteillä????

Tämän jälkeen jäin kotiin pariksi vuodeksi toisen lapsen synnyttyä. Seurasin läheltä oman alueen perhepäivähoitajia, sillä kävimme päivittäin samassa leikkipuistossa. Olin aivan pöyristynyt heidän välinpitämättömyydestään ja töykeydestään lapsia kohtaan. Kaiken huippu oli, että yksi näistä hoitajista oli ollut tutun lapsen pph ja tuttu oli kehunut tämän tädin maasta taivaaseen. Minun saamani kuva oli aivan toinen, kun näin hänet työssään. Tällöin päätin, että jatkossa laitan lapseni vain päiväkotiin.

Tiedän, että on olemassa aivan ihania perhepäivähoitajia (tunnen itse kolme tällaista tapausta), mutta sitten on myös näitä aivan kamalia tapauksia (tunsin yhden). Varmasti ääripäitä löytyy myös päiväkotien hoitajista, mutta siellä lapsi ei ole vain yhden ihmisen armoilla koko päivää.

Meillä on ihana pieni yksityinen päiväkoti ihan naapurissa, tuttuja "tätejä" töissä ja sinne haluttiin lapsetkin sitten. Bonuspojalla taas on maailman ihanin pph ollut, jos hän ois vähänkään lähempänä (nyt 20 km väärään suuntaan) niin lapset ois ehdottomasti menneet hänelle.

Omat karut lapsuudenkokemukset perhepäivähoitajista & pari vähemmän mukavaa kohtaamista alueen hoitajien kanssa saivat minut valitsemaan päiväkodin.

Plus sitten vielä se, että lapsi itse halusi ehdottomasti juuri päiväkotiin, missä moni hänen kaverinsakin jo oli (meni hoitoon viittä vaille 3-vuotiaana).

Mä tiedän neljä yksityistä pph:ta ja kaikki ovat ihania ja luottaisin heihin kaikkiin. En tykkää tästä mollaamisesta.. Käykääs joskus siellä päiväkodissa myös katsomassa.

päiväkoti oli valinta. Lapsi olisi pph:lla vain yhden hoitajan hoidossa, et kumminkaan todella tiedä millainen hän on (esim alkoholisti) ja varsinkin millainen muu perhe on, aviomies voi olla vaikkapa pedofiili.

Perhepäivähoitajia ei yksinkertaisesti ole tässä kaupunginosassa, eikä myöskään naapurissa, kun taas päiväkoteja on useita, joten ei ollut mitään mahdollisuutta saada pph- paikkaa lapselle, vaikka olisi halunnut. Kaveri kuljetti lastaan puoli vuotta perhepäivähoitajalle 6 km päähän ja palasi sitten 400 m päähän kodista töihin. Tuumi sen jälkeen, että ei ole sen arvoista hoitoa, että kannattaa lapsen hoitopäiviä pidentää noiden matkojen vuoksi (koti ja työpaikka keskustassa ja pph lähiössä, joten ruuhkissa kului aina hirveästi aikaa vaikkea km niin paljoa ollutkaan).

Pph:lla paloi pinna ja heitti 2,5 v. poikani päin seinää. Murtunut sääriluu ja kipsi 5 viikkoa.
Kakkonen ja kolmonen nyt ryhmiksessä jossa kolme hoitajaa. Ei ikinä enää perhepäivähoitoon..

[QUOTE="Suski";25016098]Pph:lla paloi pinna ja heitti 2,5 v. poikani päin seinää. Murtunut sääriluu ja kipsi 5 viikkoa.
Kakkonen ja kolmonen nyt ryhmiksessä jossa kolme hoitajaa. Ei ikinä enää perhepäivähoitoon..[/QUOTE]

Ihan oikeesti? Millaisessa tilanteessa paloi pinna noin pahasti? Missä kaupungissa? Miten tapaus paljastui?

Kolme lasta, kaksi olleet pph:lla ja todella tyytyväinen. Ei olisi parempia pph:ta voinut kohdalle osua, kaikki toimi ja lapset todella viihtyivät. Ei pahaa sanaa.
Kuopuksen kohdalla, sinällään pph ei ollut huono, ei vain oikein hanskannut ihan näitä pienimpiä. Vaatimukset lasta ja lapsen taitoja kohtaan ottamatta huomioon kehitystasoa aika "rajuja". Kuopus vaihtoi ryhmikseen, lapsi tyytyväinen-saanut kehittyä omaa tahtiaan, ei "pakotteita" siitä mitä pitäisi osata sen ja sen ikäisenä. Lapsi tahtoo itse hoitoon kavereidensa ja hoitajiensa luokse(isä töihin ja äiti kouluun)

[QUOTE="vieras";25015904]Mä tiedän neljä yksityistä pph:ta ja kaikki ovat ihania ja luottaisin heihin kaikkiin. En tykkää tästä mollaamisesta.. Käykääs joskus siellä päiväkodissa myös katsomassa.[/QUOTE]

Minä en ole mollannut, olen kertonut vain omat kokemukseni. Päiväkodissa olen ollut useana päivänä tutustumassa ja lasten kanssa käveltiin aina pihan ohi.

Jos kahdesta 'pahasta' on valittava, niin silloin valitsen sen pienemmän 'pahan'.

päiväkoti oli valinta. Lapsi olisi pph:lla vain yhden hoitajan hoidossa, et kumminkaan todella tiedä millainen hän on (esim alkoholisti) ja varsinkin millainen muu perhe on, aviomies voi olla vaikkapa pedofiili.

Tämä asia on mietityttänyt minuakin kovasti jälkeenpäin. Pph itse kertoi, että hänen miesystävällään on alkoholiongelma. Mies asui kaukana ja välillä hän oli pph:n luona viikonkin riiausreissulla. Ei kuulosta kovin hyvältä yhtälöltä.

Meillä oli kotona ihan hoitaja. Hän kuitenkin jäi itse äitiyslomalle ja monien sattumien summana uusi hoitaja ei todellakaan sopinut meille. Joten luontevasti sain työsuhteen katkaistua, kun lapset "pääsivät" päiväkotiin. Päiväkoti olikin sama, jossa olen itse ollut töissä ja aivan ihana paikka onkin.

Kuopuksen kohdalla (10 vuotta myöhemmin) en edes harkinnut perhepäivähoitoa. Meilläpäin yritetään saada kaikki alle 3-vuotiaat perhepäivähoitajalle. Ja sivusta olen seurannut meidän pihassa kahden hoitajan päiviä. Siinä on kyllä tekemistä yhdelle ihmiselle 4 pienen kanssa..

Sekin mietitytti, kun pph poltti tupakkaa. Jättiköhän lapset keskenään sisälle ja kävi itse parvekkeella sauhuilla.

Huonoa oli myös se, että pph pakotti lapseni siirtymään väkisin yksiin päiväuniin. Tiedän, että on päiväkoteja, joissa pienimmät pääsevät aikaisemmin nukkumaan.