miksi valittaa rahanpuutteesta jos omasta halusta on kotona?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pohdin vaan
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pohdin vaan

Vieras
siis miten kehdataan valittaa liian pienistä tuista... jos kerran itse halutaan olla kotona lasten kanssa, itketään kun ei ole varaa ostaa sitä tai tätä, silti pukataan lisää lapsia maailmaan... en vaan käsitä.. mihin on hävinnyt se ajatusmalli jossa lapset on vanhempiensa vastuulla, eli elatusvelvollisuus on ensisijaisesti vanhemmilla... se ylpeys siitä että on tehnyt työtä kaiken hankkimansa eteen... se että on itse tienannut rahansa...
ja miten kukaan kehtaa sitten valitaa jos saa soskusta käytettynä lastenvaunut ym. kun ei ole itsellä rahaa ostaa niitä... :o
jos ei rahat riitä niin silloin töihin ja kannattaa sitä perheen lisäystä miettiä myös järjellä...

en valita. :) tosin pienimmän työttömyyskorvauksen tasolle saisi kht nousta, ihan tasapuolisuuden vuoksi.

..ja oli rahaa niihin tonnin vaunuihinkin. :D eli riittää rahat kaikkeen välttämättömään, mukavaan asumiseen (okt) ja joskus tuollaisiin "turhuuksiinkin". saan olla ihanien lasteni kanssa kotona ja nähdä heidän kasvavan ja oppivan uutta. kolme lasta, neljäs haaveissa. miksi valittaisin? tosin tää teksti ei tainnut olla muntyyppisille ihmisille edes suunnattu.. ;)

Lapsen psykologinen kehitys pienenä vaatii lähivanhemman kotonaoloa, jotta voisi kehittyä tasapainoiseksi. Ehkä nämä vanhemmat haluavat tästä syystä olla kotona. Ajattelevat lapsensa henkistä hyvinvointia, mutta samalla heitä ärsyttää kuinka vähän heidän panostaan arvostetaa. Olisitpa kuunnellut sen tutkijan haastattelun, joka täällä oli muistaakseni toissapäivänä linkkinä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
en valita. :) tosin pienimmän työttömyyskorvauksen tasolle saisi kht nousta, ihan tasapuolisuuden vuoksi.

..ja oli rahaa niihin tonnin vaunuihinkin. :D eli riittää rahat kaikkeen välttämättömään, mukavaan asumiseen (okt) ja joskus tuollaisiin "turhuuksiinkin". saan olla ihanien lasteni kanssa kotona ja nähdä heidän kasvavan ja oppivan uutta. kolme lasta, neljäs haaveissa. miksi valittaisin? tosin tää teksti ei tainnut olla muntyyppisille ihmisille edes suunnattu.. ;)

Mekin ostettiin uudet vaunut neljännelle. Makso 600 euroo. Ja kh-tuesta nekin!!! Metsänvihreät. Ihanat.

Toisaalta monella on, et jos menee töihin, niin laitettava lapset hoitoon ja tulee hoitomaksut maksettavaksi, eli ei välttämättä hirveesti jää plussan puolelle jos esim joutuu maksella hoitomaksua korkeimman maksuluokan mukaa

Niin, ei pitäis valittaa vaan olla tyytyväinen siitä, että saa edes pientä tukea sille ajalle kun SAA olla lapsensa kanssa kotona.
Näin se vaan on, mutta aina löytyy joku joka ei ole tyytyväinen mihinkään...jos saisi tonnin niin kohta valittaisi että pitää saada vielä enemmän, kun eläminen maksaa niin ja niin paljon :laugh:

Ja plaa plaa plaa. Se nyt vain on sellainen asia, että siitä puhe mistä puute. Miksi ei saisi tehdä lapsia vaikka ei tili pullota, se on jokamiehen oikeus niin kuin marjojen kerääminenkin. Miksi on yhteiskunta?? Siksi, että se pitää sitten huolta vähempiosaisista joilla ei ole samanlainen onni sattunut kohdalle kuin naapurin Maijalla. Aivan kaikkeen ei voi itse vaikuttaa ja joskus se sattuu olemaan juuri tuo tulopuoli.

Just siks kun ei voi valita sitä vaihtoehtoa että jäis kotiin. Jos ei ois vakituista työpaikkaa niin kotona lasten kanssa oloaikana sais ansiosidonnaista ja kuukausitulot ois yli tonnin jotain 300 arkipäivää. Kun jää vakkaripaikasta pois, tienaa reilu 200 kun lapsi on 9kk kodinhoidontuella. Milläs sitten maksaa lainaa pois? Palkkaa saa normisti nettoa n 1600 euroa. Tämmöselle tavalliselle työläiselle ei anneta vaihtoehtoja, pakotetaan töihin vaikka haluasii kasvattaa lasta kotona kaksivuotiaaksi. Työttömien paapominen saa vaan heidät elämään siivellä lisää ja lisää ja antaa heille oikeuden hoitaa lapsia kotona, vaikka varmasti moni työläinen haluaisi viettää pidempään aikaa kotona ennen työhön paluuta. Sitten pitäs vielä saada lapset päivähoitoon että vois ite vaan lötkötellä kotona. Kyllä tää Suomi on ihmemaa joissain asioissa.

Itse olin kotona äippäloman+lomat ja hoitovapaan. Poika oli himpun yli vuoden, kun isäni otti hoitoon. Hoiti yli puoli vuotta. Siiten hoiti äitini, kun eläkkeelle jäi. Halusi jotain toimintaa.. Meni perhepäivähoitoon, kun täytti kaksi vuotta.
itse olen ajatellut lapseni henkistä hyvinvointia. Mutta en ymmärrä miksi kersoja hoidetaan
kouluikään saakka kotona. Itse en olisi ollut edes kolmeenikävuoteen saakka kotona.
Olisin tullut hulluksi. Onneksi oli isovahemmat nuorekkaat sellaiset. Kiitos heille. Side on luotu ja he ovat kultaa kalliimpaa meidän pojalle.

Alkuperäinen kirjoittaja siksi että:
Ja plaa plaa plaa. Se nyt vain on sellainen asia, että siitä puhe mistä puute. Miksi ei saisi tehdä lapsia vaikka ei tili pullota, se on jokamiehen oikeus niin kuin marjojen kerääminenkin. Miksi on yhteiskunta?? Siksi, että se pitää sitten huolta vähempiosaisista joilla ei ole samanlainen onni sattunut kohdalle kuin naapurin Maijalla. Aivan kaikkeen ei voi itse vaikuttaa ja joskus se sattuu olemaan juuri tuo tulopuoli.

Kyllä se on ihan omasta itsestä kiinni,koulutuksella saa sitä tulotasoa ylös..miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa laiskurien lisääntyminen?

Alkuperäinen kirjoittaja tyttöjen äiti:
Lapsen psykologinen kehitys pienenä vaatii lähivanhemman kotonaoloa, jotta voisi kehittyä tasapainoiseksi. Ehkä nämä vanhemmat haluavat tästä syystä olla kotona. Ajattelevat lapsensa henkistä hyvinvointia, mutta samalla heitä ärsyttää kuinka vähän heidän panostaan arvostetaa. Olisitpa kuunnellut sen tutkijan haastattelun, joka täällä oli muistaakseni toissapäivänä linkkinä.

Mun mielestä vanhempien tehtävänä on rahoittaa se "henkinen hyvinvointi" ihan itse.
Ja arvostuksesta sen verran, että jos se kotonaolo on kunnia-asia ja lapsille ehdottomasti hyväksi, niin miksi siitä saatavan arvostuksen on oltava rahallista ja verovaroista tulevaa?

No saahan niitä lapsia tehdä, mutta sitten pitää tulla toimeen ns omillaan. Ei voi olettaa että muiden pitää elättää teidän perhe...saatte sen saman tuen mikä muillekkin kuuluu ja piste.
nimim. minimi kht-nauttiva...ilman lisiä

Alkuperäinen kirjoittaja åboriginaali:

Mun mielestä vanhempien tehtävänä on rahoittaa se "henkinen hyvinvointi" ihan itse.
Ja arvostuksesta sen verran, että jos se kotonaolo on kunnia-asia ja lapsille ehdottomasti hyväksi, niin miksi siitä saatavan arvostuksen on oltava rahallista ja verovaroista tulevaa?

Joku tossa kirjoitti, että pitää saada kaikki se sama mitä onnekas naapurin maijakin saa...aika hyvä syy :laugh: :laugh:

No töihin menolla ei välttämättä saa rahaa yhtään enempää kuin tuet on. Rahaa voi jäädä käteen ihan saman verran. Ei se työssä käynti välttämättä rikkaaksi tee.

Kerron teille salaisuuden. Itse hain syksyllä työttömyysrahaa, kun se on yli 700 eroo ja kh-tuki olis vaan jotain 450 euroo. Mulla ei näet ole vaaraa joutua töihin, kun olen raskaana. Hain aluksi useaan paikkaan töihin, mutta kun näkivät mahani, niin totesivat etteivät viitsi minua ottaa. Minäpä nyt sitten nostan tätä korkeampaa rahaa, kun ei ole vaaraa töihin joutumisestakaan.

Itse olisin mielummin töissä kun työkunnottomana kotona! Tasan ei käy onnenlahjat!

Kuopus 7vee ja enään ei lapsia...
Sossunluukulle ei asiaa vaikka köyhyysluokkaan kuulutaankin! Kyllä täytyy myöntää että joskus vituttaa ja valitan mutta aina olen omillani pärjännyt!

Alkuperäinen kirjoittaja jaahas.:

Kyllä se on ihan omasta itsestä kiinni,koulutuksella saa sitä tulotasoa ylös..miksi yhteiskunnan pitäisi maksaa laiskurien lisääntyminen?

Juurikin siksi pla pla pla, kaikki ei aina ole ihan omasta itsestä kiinni.

no onneksi kaikki ei ajattele noin... vois olla aika hiljasta tuo yhteiskunnan tuki jos kaikki olisivat samoilla linjoilla ja eläisivät vaan yhteiskunnan avulla...

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:

Joku tossa kirjoitti, että pitää saada kaikki se sama mitä onnekas naapurin maijakin saa...aika hyvä syy :laugh: :laugh:

Rahoittaahan yhteiskunta päivähoidonkin. Se on kuules paljon kallimpaa huvia. Miksei vanhemmat vois maksaa tänkin itse??? Siis kokonaan. Melkein 1000 kuukaudessa per. ipana. Siis päivähoidettuja lapsia tuetaan huomattavasti isommalla rahalla kuin kotihoidettuja.

Rahoittaahan yhteiskunta päivähoidonkin. Se on kuules paljon kallimpaa huvia. Miksei vanhemmat vois maksaa tänkin itse??? Siis kokonaan. Melkein 1000 kuukaudessa per. ipana. Siis päivähoidettuja lapsia tuetaan huomattavasti isommalla rahalla kuin kotihoidettuja.

Päivähoidettujen vanhemmat (useimmiten) käyvät töissä, maksavat veroja, ja pyörittävät tätä yhteiskuntaa joka ei pysyisi pystyssä ilman äitienkin työpanosta.
Siinä kai se suurin syy.

Alkuperäinen kirjoittaja jeps1:

tätä peesaan. Samalla voitais maksaa terveydenhuolto itse. Ja tietysti koulutus. Ehkä voitais laittaa kirjastotkin maksulliseksi. Tottakai myös iltapäiväkerhot yms. pitäis olla maksullisia.

Ap ei varmaan ymmärrä tätä ajatusmaailmaa.. kun on jumittunut siihen omaansa.

Alkuperäinen kirjoittaja joopajoo:
Alkuperäinen kirjoittaja jaahas.:

Juurikin siksi pla pla pla, kaikki ei aina ole ihan omasta itsestä kiinni.

kyllä se lapsien synnyttäminen on omasta itsestä kiinni, jos ei ole varaa niin sitten ei lapsiakaan sais hankkia... toki tulee elämässä tilanteita joissa itse ei välttämättä voi asioihin vaikuttaa, niinkuin työttömäksi jääminen etc. mutta miksi ihmeessä jos molemmat vanhemmat on työttömiä, lapsia on entuudestaan niin miksi pitää hankkia lisää... ihan aikuisten oikeasti... kun ei ole varaa niin sitä järkeä tulisi käyttää ja lykätä lastenhankkimista siihen että on varaa...

Yhteistyössä