Miksi vanhemmat eivät usko, jos heille sanotaan että heidän lapsi on tehnyt jotain pahojansa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vicy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

vicy

Aktiivinen jäsen
11.06.2005
17 698
7
36
Seinäjoki
Kuinka moni teistä voi sanoa kirkkain silmin, että uskoisi jos esim. lapsen opettaja sanoo että teidän lapsi kiusaa koulussa? Entä jos monilta luokka kavereiden vanhemmilta tulee samaa viestiä??
Mä en ymmärrä miksi on niin vahvana edelleen se ajatus "että ei meidän lapset tee ikinä mitään..." Ei tietenkään kukaan vanhempi halua uskoa lapsestaan mitään pahaa, mutta jos on todistettu, että lapsi esim. koulukiusaaja niin miksi sittenkin vielä pitää kieltää se asia??

Meidän pojan koulussa on sellainen tilanne että sielä on yksi oppilas, joka systemaattisesti kiusaa kaikkia; tönii, potkii, lyö, haistattelee ym. ym. Koulu on kaikin tavoin yrittänyt asiaa puuttua, mutta kun vanhemmat kieltää koko asian niin ei koulu oikein voi tehdä muuta kuin yrittää vahtia ettei mitään satu...
Mun mielestä tämä tilanne on todella surullinen muiden koulussa olevien lasten kannalta, kuin myös sen lapsen kannalta joka ei saa apua.. Kyse on siis pienistä ala-astelaisista....

Mun luokalla oli lapsuudessa tollanen poika ja kun sen vanhemmille kerrottiin asiasta niin ne oli opelle suuttunu ja sanonu että heidän kultapoikansa ei ikinä tekis sellasta. Eivätkä uskoneet. Ja kuitenki poika teki.

no kyllä mä sen ymmärrän että se on ensimmäisten reaktioiden joukossa, se epäusko ja kieltäminen. että oma rakas lapsi olisi muka tyhmäillyt,ei ole helppoa sitä myöntää itselleen.

mutta jatkuvana reaktiona ,en tiedä miksi. ehkä sellaiset vanhemmat eivät vaan välitä ja on niin paljon helpompi ummistaa silmänsä. :(

Mä en ole ikinä ymmärtänyt tuollaista. :( Ja tuohon törmää niin usein. Jopa hyvä ystäväni joka on pk:ssa töissä, hänestä todella yllätyin miten sokea on oman lapsensa suhteen.

Mun mielestäni se on karhunpalvelus myös lapselle itselleen nostaa hänet johonkin ihme jalustalle... kaikki ikävät asiat jää noin käsittelemättä.

Varmasti suhtautuisin varauksella siihen ekaan viestiin, mutta jos tosiaan lapsen opettaja ja monet vanhemmat samaa sanoisivat niin uskoisin. Ja se, että suhtautuisin varauksella ei tarkota sitä, ettäkö kieltäisin asian täysin vaan haluaisin ottaa selvää siitä.

Tollasia vanhempia ikävä kyllä on :(

Voisko olla syynä myös se, että vanhemmat jotenkin haluavat paeta todellisuutta eivätkä halua kohdata ongelmaa ja alkaa selvittää sitä, sisimmässään kuitenkin uskovat että lapsi on kiusaaja. Jos oikeasti lapsestaan välittää ja on kiinnostunut lapsen tulevaisuudesta niin puuttuu asiaan tottakai jos lapsi kiusaa. Toisaalta jotkut vanhemmat ovat vaan itsekin semmosia kiusaajia ja kusipäitä, esim. työpaikkakiusaajia ja ovat suunnilleen ylpeitä kun oma lapsi "osaa pitää puoliaan".

Minä voin sanoa. Juuri tänään annoin eskariin palautetta siitä miten tyytyväinen olen avoimiin väleihin, eli meille uskalletaan kertoa myös ne negatiiviset palautteet. Saatiin myös kiitosta siitä miten meille on ollut helppo lapsen asioista puhua.

valitettavasti sellaisia vanhempia on. Ja valitettavasti näistä lapsista kasvaa myös nuoria ja aikuisia. Vanhemmat ei välitä! Se on pahinta mitä omalle lapselleen voi tehdä. Siitä seuraa ne kaikki hankaluudet mitä tulevaisuudessa tapahtuu vain siittä että ei välitetä.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Kuinka moni teistä voi sanoa kirkkain silmin, että uskoisi jos esim. lapsen opettaja sanoo että teidän lapsi kiusaa koulussa? Entä jos monilta luokka kavereiden vanhemmilta tulee samaa viestiä??
Mä en ymmärrä miksi on niin vahvana edelleen se ajatus "että ei meidän lapset tee ikinä mitään..." Ei tietenkään kukaan vanhempi halua uskoa lapsestaan mitään pahaa, mutta jos on todistettu, että lapsi esim. koulukiusaaja niin miksi sittenkin vielä pitää kieltää se asia??

Meidän pojan koulussa on sellainen tilanne että sielä on yksi oppilas, joka systemaattisesti kiusaa kaikkia; tönii, potkii, lyö, haistattelee ym. ym. Koulu on kaikin tavoin yrittänyt asiaa puuttua, mutta kun vanhemmat kieltää koko asian niin ei koulu oikein voi tehdä muuta kuin yrittää vahtia ettei mitään satu...
Mun mielestä tämä tilanne on todella surullinen muiden koulussa olevien lasten kannalta, kuin myös sen lapsen kannalta joka ei saa apua.. Kyse on siis pienistä ala-astelaisista....

ei taida koulukiusaamista olla tuo. määritelmät eivät täyty. koulukiusaaminen on sitä että yhtä oppilasta kiusataan muiden toimesta toistuvasti.

Oletko varma että omasi ei syrji tätä yhtä nin että hän on alkanut käyttäytyä agressiivisesti?

Kyllä mä ainakin uskon että meidän lapset siinä missä muutkin lapset.

Tottakai. Olen joskus ottanut lasteni puolesta teoista vastuun jossa osallisina on ollut paljon muitakin lapsia mutta muut olleet vain "ei meidän lapset."

Mä uskon, mutten sokeasti.

On meinaan käynyt niin parikin kertaa, että meidän lasta syytetään, mä pauhaan lapselle, ja sitten selviääkin että meidän lapsi ei oo tehnyt mitään, tai on esim. lyönyt takaisin kun toinen isompi lapsi on ekana lyönyt ja töninyt eikä lopettanut vaikka lapsi käski...

Alkuperäinen kirjoittaja juu ei:
ei taida koulukiusaamista olla tuo. määritelmät eivät täyty. koulukiusaaminen on sitä että yhtä oppilasta kiusataan muiden toimesta toistuvasti.

Täh... no sittenhän tuo on hyväksyttävää, kun ei ole koulukiusaamista?
Jos koululainen kiusaa toisia koulussa, se on koulukiusaamista! Ja sen ei tarvitse olla toistuvaa, kertakin on liikaa. Jos aikuinen tekee noin, hänet tuomitaan pahoinpitelystä!
Kyllä koulukin jotain voi, ilmoittaa lastensuojeluun. Agressiivinen käytös ja vanhempien kansvatuksen laiminlyönti ovat lastensuojeluasioita!

Joskus lapsi käyttäytyy kotona täysin eri tavalla kuin koulussa. On lapsia, jotka ovat kotona varsin kilttejä, jolloin vanhempien voi olla vaikea uskoa toisenlaista piirrettä lapsestaan. Yleisempää lienee päinvastainen, eli lapsi on kotona riiviö, mutta koulussa kiltti.

Vanhemmilla on erilaisia tapoja suhtautua kommentteihin. Kun ystävälle oli ope sanonut, että heidän lapsellaan on vaikeuksia eräissä oppiaineissa, nämä vanhemmat olivat tuohtuneita siitä, että kehtaakin ope tulla huomauttelemaan tuollaisista asioista. Yritin selittää, että ope tarvitsee vanhempien tukea lapsen oppisvaikeuksien tukemiseen, ja vähitellen he tajusivat että kyse ei ollut kasvatustavoista syyllistämisestä.

Luulenpa, että ap:n kuvaamassa tilanteessakin usein on kyse siitä, että vanhemmat närkästyvät, kun heille tullan huomauttelemaan heidän kasvatustavoistaan. He eivät suostu syyllisiksi lapsen ongelmiin. Vaikka kysehän ei ole syyllisten etsimisestä, vaan lapsen tukemisesta eteenpäin oikeaan suuntaan.

Alkuperäinen kirjoittaja juu ei:
Alkuperäinen kirjoittaja vicy:

Oletko varma että omasi ei syrji tätä yhtä nin että hän on alkanut käyttäytyä agressiivisesti?

Kyllä täyttyy. Ei se koulukiusaaminen ole sitä, että on vain yksi tietty uhri ja monta tekijää. Kiusaaminen on tahallista ja toistuvaa tönimistä, ulosjättämistä, haukkumista, mitä tahansa sellaista, josta on uhrille haittaa, joka aiheuttaa uhrissa pelkoja ja huolta ja vahingoittaa toista. Tässä tapauksessa yksi kiusaa toistuvasti muita ja ongelmaan on yrittänyt moni vanhempi puuttua.

Yhteistyössä