miksi vanhoilla ihmisillä on "oikeus" laukoa ulkonäköä koskevia epäkohteliaisuuksia päin näköä??!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pömppis
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pömppis

Vieras
Monesti itse miettiny tätä, kun töissäni törmään vanhoihin ihmisiin päivittäin. Useat heistä saattaa sanoa heti aluksi että "oletpa sinä lihonut". No totta se onkin kyllä, että lasten teon myötä on tullut painoa 8 kg lisää, MUTTA miksi ei voi ajatella toisen tunteita? Tiedän etteivät he sitä pahalla tarkoita, ainakaan useimmat, mutta mielestäni on se ja sama minkä ikäinen on, mutta sivistykseen kuuluu ettei tuollaisia lauota päin naamaa. Tai sit ehkä oon vaan liian herkkä... :( Ei kukaan nuorempi henkilö tule tollasta sanomaan ainakaan kovin helposti.

Joo, ite oon huomannut samaa..ja muutenkin kun aina sanotaan että nykynuoriso on niin epäkohteliasta niin kyllä ne vanhemmatkin ihmiset osaa olla tosi törkeitä.

Alkuperäinen kirjoittaja Mumpsi:
Joo, ite oon huomannut samaa..ja muutenkin kun aina sanotaan että nykynuoriso on niin epäkohteliasta niin kyllä ne vanhemmatkin ihmiset osaa olla tosi törkeitä.

tänään tosiaan yksi vanha nainen mulle noin laukoi, heti toisena lauseenaan!!! vaikkei oltu nähty useampaan vuoteen. Ja -yllätys yllätys- tältä rouvalta löytyy aikamoiset makkarat itseltäänkin. Jopa paljon enemmän kuin minulta.

eli kun noita demntoivia sairauksia on tuhat ja yks...mutta tuo tyypillistä dementoituvan käytöstä, kun ei muutoin osata ilmaista ajatuksia/tunteita, niin "töksäytetään" ensimmäinen mieleen tullut ajatus ilmoille...tsemppiä vaativaan työhösi!

Olen myös huomannut saman..työskennellyt joskus vanhusten kanssa ja osa heistä todellakin laukoi päin naamaa totuuksia, myös oma mummoni tekee joskus samaa..Ei tulisi itselle kyllä mieleenkään yhtä suorasukaisesti esittää asioita.

Näinpä. Miehen mummo sano miulle raskausaikana, että vauvan liikkeet näkys paremmin ulkopuolelle, kun ei olis niin paljon tuota läskiä :o :laugh: Lähinnä nauratti sen suorasukasuus.
Appiukkokin aina "kehuu" miun runsasta ulkomuotoa. Miusta ei kuulemma lihavaa saa tekemälläkään, olen vaan niin "komea" nainen, kun on isot luut :laugh: :laugh:

Ehkä vanhukset ei sano läskeistä pahalla sen takia, kun niiden aikana on vaan ollu hienoa, kun on ollu hyvin syöneen näkönen. On olevinaan vaan kohteliaita, kun huomaavat, että on lihaa luiden päällä :D

Miulla kun oli joskus naamassa jokunen lävistys.. (siis muutama siisti pieni), niin kerran Tampereella yksi papparainen tuli sanomaan kadulla suoraan, et: "Näytätpäs muuten erittäin rumalta!" :o Siinä vaihees kyl piti kohteliaasti tokaista takaisin, et: "eipä herrakaan nyt mikään komistus ole!" =)

Alkuperäinen kirjoittaja Greeata:
Miulla kun oli joskus naamassa jokunen lävistys.. (siis muutama siisti pieni), niin kerran Tampereella yksi papparainen tuli sanomaan kadulla suoraan, et: "Näytätpäs muuten erittäin rumalta!" :o Siinä vaihees kyl piti kohteliaasti tokaista takaisin, et: "eipä herrakaan nyt mikään komistus ole!" =)

ohoh, melkosen törkeetä käytöstä! Itelläkin ois ollu mielessä monta hyvää sutjautusta takaisin, mut kiltisti olen aina niellyt ne. Ei oikein "raaski" sanoa takaisin, ja etenki kun töiden puitteissa oon tekemisissä vanhojen ihmisten kans. Pian sanovat esimiehelle, jos kovin heittäydyn suorasanaiseksi! :)

Jooh, yleensä näitä epäkohteliaisuuksien laukojia kutsutaan myös vanhoiksi, kurppasiksi äm... naisiksi. Mietin vaan, mitä tulee iäkkäämpinä näistä hmmm... naisista jotka täällä jo nuorempina laukovat mitä tahansa ja väittävät sitä vaan toisen heikkoudeksi jos moisesta loukkaantuu. :D

Niin totta! Vanhat ihmiset tosiaan laukoo ihan suoraan "oletpa lihonut"-kommentteja.

Ja jos erehtyy päivällä kauppaan, niin se on ihan saletti, että mummot ajaa kärryillä kantapäille ja yrittää etuilla jonoissa.

Vanhat ihmiset on röyhkeitä. No ei kaikki, mut monet.

Monella vanhalla ihmisellä hämärtyy se kuinka ihmisten kanssa toimitaan. Osa on tietenkin ilkeitä läpi elämänsä, mutta joskus mukavatkin ihmiset muuttuvat vanhuuden vaivojen myötä itsekkäiksi, epäkohteliaksi ja tylyiksi. Monet vanhukset ovat yksinäisiä, ahdistuneita ja masentuneita. Heillä voi olla paljon fyysisiä kipuja, muistihäiriöitä ja monilla jopa heille määrätyt miljoonat lääkkeet pistävät päätä sekaisin. Siinä ei sitten osata ja jakseta olla enää ystävällisiä, vaan oma pahaa oloa puretaan ympäristöön.

Ei niillä ole oikeutta niin sanoa.
Mutta töykeitä, junttimaisia ihmisiä löytyy joka ikäluokasta. Eikä ne vanhetessaan sen mukavammiksi muutu. Päinvastoin, ehkä veemäisemmiksi.

mein mummo sano aina ku meni käymään, että oot tainnu laihtua, mutta se oli suoraa v.ttuilua ja oikeesti tarkotti että ootpa taas lihonu...oikeesti suurin osa vanhoista puhuu jotenkin ulkonäöstä ja arvostelee nuorempia, jos ne on kateellisia ku eivät ite oo enää nuoriä ja nättejä

hmm,kaupassa muuten tämä nuorten "töykeys" tulee tosi hyvin esille... Oon ollu kassalla ja myyjänä isossa kaupassa,ja ne huonosti käyttäytvät nuoret on yhden käden sormilla laskettavis,verrattuna vanhoihin ja fiksuihin ihmisiin..... Huokaus.

Yhteistyössä