Miksi vapaaehtoisesti lapsettomia ihmisiä haukutaan itsekkäiksi ja lastenvihaajiksi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Minä en ymmärrä sitä, miksi vapaaehtoisesti lapsettomia ihmisiä haukutaan itsekkäiksi ja joskus jopa lastenvihaajiksi.

Siihen voi olla monia eri syitä minkä vuoksi jotkut ihmiset eivät halua lapsia. Jotkut ihmiset voivat oikeasti tuntea olevansa kykenemättömiä ja ollakkin kykenemättömiä ottamaan vastuuta lapsesta tai lapsista, eivätkä sen vuoksi halua lapsia. Omasta mielestäni on erittäin hyvä asia, ettei hanki lapsia, jos tietää olevansa kykenemätön kantamaan vastuun heistä. Lisäksi voi olla lukemattomia muita syitä (esimerkiksi vaikea elämäntilanne, parisuhdeasiat, talousasiat yms.)

Omasta mielestäni se ei tee ihmisestä yhtään sen itsekkäämpää, jos joku ei halua lapsia. Jos joku haluaa elää elämäänsä vaikka matkustellen ja esimerkiksi ostellen kaikkea mukavaa, niin ei se omasta mielestäni ole itsekästä, jos ihminen on siihen tyytyväinen ja onnellinen. Eihän tuollainen ole myöskään keneltäkään toiselta ihmiseltä pois, joten ei sen pitäisi olla mitenkään haitallista kenellekkään.

Vapaaehtoisesti lapseton ei tarkoita automaattisesti myöskään sitä, että ihminen vihaisi lapsia. On sellaisiakin veloja, jotka pitävät lapsista, mutta eivät vain halua omia lapsia. Sitten on sellaisia, jotka eivät erityisemmin pidä lapsista, mutta eivät myöskään vihaa lapsia. Lapset eivät vain kaikilla ihmisillä kuulu elämänsuunnitelmiin.

Jos ihminen osaa varmasti parikymppisenä sanoa ettei koskaan tee lapsia niin kyllä, katson kieroon.

Mun mielestä sillä asialla ei oo väliä, mutta sellainen tietty ehdottomuus nyppii toisinaan. Mä olen joskus sanonut etten välttämättä koskaan tee lapsia ja olin aika varma asiasta mutta toisin kävi, ja tarkoituksella :)

Joten niin ja näin, elämä vie, ihmiset muuttuu.

[QUOTE="silakka";25877156]Jos ihminen osaa varmasti parikymppisenä sanoa ettei koskaan tee lapsia niin kyllä, katson kieroon.
[/QUOTE]

20-vuotiashan luonnollisestikin on tehnyt jo lopullisen päätöksen siitä, ettei halua koskaan lapsia.

Omasta mielestäni on kohtuutonta vaatia 20-vuotiasta varmuudella tietämään, että haluaako koskaan lapsia vai ei. Senikäinen on useimmiten liian nuori sellaiseen.

[QUOTE="vieras";25877189]20-vuotiashan luonnollisestikin on tehnyt jo lopullisen päätöksen siitä, ettei halua koskaan lapsia.

Omasta mielestäni on kohtuutonta vaatia 20-vuotiasta varmuudella tietämään, että haluaako koskaan lapsia vai ei. Senikäinen on useimmiten liian nuori sellaiseen.[/QUOTE]

Minustakin tuon ikäiset ovat pelkästään suloisia tuossa ehdottomuudessaan.

Mä olen 35-vuotias ja valinnut lapsettomuuden. Parikymppisenä en ollut varma asiasta, mutta nyt olen. Mies samalla linjalla. Pidän silti lapsista ja hoidan mielelläni toisten lapsia. Olen pari kertaa törmännyt siihen, että en ole lapsettomuuteni vuoksi kelvannut hoitajaksi. Myös se on herättänyt närää, että työskentelen äitiys- js lastenneuvolan terkkana.

No en usko et kovin moni noin ajattelee et ois itsekästä, mä en ainakaan osaa ajatella itsekkääksi. Jos mä jotain ajattelen, niin mä ajattelen et ne ei tiedä mitä menettää.

[QUOTE="Lapseton";25877364]Mä olen 35-vuotias ja valinnut lapsettomuuden. Parikymppisenä en ollut varma asiasta, mutta nyt olen. Mies samalla linjalla. Pidän silti lapsista ja hoidan mielelläni toisten lapsia. Olen pari kertaa törmännyt siihen, että en ole lapsettomuuteni vuoksi kelvannut hoitajaksi. Myös se on herättänyt närää, että työskentelen äitiys- js lastenneuvolan terkkana.[/QUOTE]

Ai miksei kelpaisi hoitajaksi jos on lapseton? Must parhaat hoitajat on just lapsettomia ku ne jaksaa oikeesti leikkiä noiden lasten kanssa kun niitä ei ole koko ajan arjessa.

Minulla on suhteellisen monta pariskuntaa ystavina jotka ovat valinneet tietoisesti lapsettomuuden. He ovat kaikki nyt jo paalta 40-kymppisia jotta se tosiaan on jo pysyvaa. En ole koskaan ajatellut etta he olisivat itsekkaita tai lastenvihaajia - heidan elamansa ja valintansa ovat erilaisia kuin omani, mutta jos olemme ystavia, se merkitsee etta loydamme sen yhteisen savelen muun kuin vanhemmuuden/lapsien kautta (taide, matkustus, harrastukset, jne jne)

Ja tunnustan kylla etta valilla vahan kateus nostaa paataan kun katselen heidan 'vapaata' elamaansa. Ja sitten taas olen niin onnellinen ja tyytyvainen oman suuren perheeni kanssa. Valintoja valintoja - kaikkea kun ei voi saada.

Jokainen taplaa tyylillaan. :) Jotkut lapselliset voivat vahan jopa kadehtia lapsettomien elamaa ;) Itsella 3v lapsi ja kylla valilla on vaikeaa olla hyva aiti ja tahtois pienen hetken vapauttakin vaikka lastani rakastankin

[QUOTE="pöh";25877418]Kuka haukkuu?
[/QUOTE]

Minä olen yli 30-vuotias lapseton nainen. Omasta mielestäni olen jo ihan aikuinen ja ymmärrän mitä päätökseni tarkoittaa. Silti olen joiltain ventovierailta saanut kuulla kaikenlaisia kammottavia kommentteja itsekkyydestä, kypsymättömyydestä ja lapsivihasta jos on selvinnyt, että olen valinnut lapsettomuuden. Omalta suvulta ja perheeltä en ole koskaan kuullut mitään negatiivista - ehkä sen vuoksi, että he tuntevat minut hieman paremmin kuin ventovieraat ja tietävät, että en ole itsekäs kypsymätön saati lapsivihaaja. Minä jaksan kyllä aina vain kummastella miten jotkut kehtaavat sanoa tällaisia asioita ventovieraille. Se kertoo minusta ihmisestä paljon - eikä mitään hyvää.

Vapaaehtoisesti lapsettomien täytyisi sitten olla valmiita maksamaan esim. omasta hoidostaan vanhuksena enemmän, koska he eivät ole sijoittaneet rahojaan ja työpanostaan tulevien veronmaksajien tuottamiseen.

[QUOTE="eräs";25877534]Vapaaehtoisesti lapsettomien täytyisi sitten olla valmiita maksamaan esim. omasta hoidostaan vanhuksena enemmän, koska he eivät ole sijoittaneet rahojaan ja työpanostaan tulevien veronmaksajien tuottamiseen.[/QUOTE]

Entäs heidän, joiden lapsista tuleekin sossupummeja? :)

[QUOTE="eräs";25877534]Vapaaehtoisesti lapsettomien täytyisi sitten olla valmiita maksamaan esim. omasta hoidostaan vanhuksena enemmän, koska he eivät ole sijoittaneet rahojaan ja työpanostaan tulevien veronmaksajien tuottamiseen.[/QUOTE]

Mutta hehän käyvät koko sen ajan töissä ja maksavat veroja kun lapselliset äidit ovat kotona. Ja he eivät saa lapsilisiä, kodinhoidontukea jne. Tuottavat siis työaikanaan yhteiskunnalle paljon enemmän

Vapaaehtoisesti lapsettomat naiset maksavat äityslomista, joita eivät koskaan tule käyttämään. Lapsettomat naiset ovat pidempään työelämässä kuin naiset, jotka saavat lapsia, joten he maksavat enemmän veroja. He käyttävät vähemmän terveyspalveluita (kuten neuvolaa), jotka maksetaan verorahoilla. He eivät koskaan saa lapsilisää, joka myös maksetaan verorahoilla. He maksavat veroja, joilla ylläpidetään päiväkoteja ja kouluja, vaikka he eivät itse koskaan käytä näitä palveluita.

Sanoisin siis, että lapsettomat naiset ja miehet ovat tehneet oman osansa ansaitakseen saman hoidon ja samat palvelut kuin muutkin. Tai vaihtoehtoisesti, lapsettomien aikuisten pitäisi saada vaikkapa 50 vuotta täyttäessään muhkea veronpalautus palveluista, joista ovat maksaneet, mutta joita eivät ole käyttäneet.

tulonsiirtoina saatte myös sinkuilta ja lapsettomilta rahaa te perheelliset. joten pidä vain se turpa kiinni ja ole tyytyväinen. tämä on suuri vääryys, minkätakia minun pitää kustantaa sinun ja muiden elämä. saatanan loiset.

Miksi sinullakin tuli ensimmäiseksi mieleen, että on kykenemätön hoitamaan lapsia? Tai sitten on parisuhdeongelmia tai taloushuolia. Eli vapaaehtoisesti lapsetton on jollain tavalla viallinen. Entäpä jos ei yksinkertaisesti halua lapsia?

Mutta hehän käyvät koko sen ajan töissä ja maksavat veroja kun lapselliset äidit ovat kotona. Ja he eivät saa lapsilisiä, kodinhoidontukea jne. Tuottavat siis työaikanaan yhteiskunnalle paljon enemmän

Yksi ihminen ei kuitenkaan voi tuottaa kahden ihmisen työpanosta (äidin ja lapsen) vaikka äitiysvapaat otettaisiinkin huomioon. Lisäksi on todennäköisempää, että vanhus saa apua myös suoraan omilta lapsiltaan, kuin joltain ventovierailta.

Yksi ihminen ei kuitenkaan voi tuottaa kahden ihmisen työpanosta (äidin ja lapsen) vaikka äitiysvapaat otettaisiinkin huomioon. Lisäksi on todennäköisempää, että vanhus saa apua myös suoraan omilta lapsiltaan, kuin joltain ventovierailta.

Olen kyllä huomannut aikamoisia eroja ihmisten työpanoksissa, joten ei se ihan noin yksinkertaista ole...

[QUOTE="vieras";25877117]Minä en ymmärrä sitä, miksi vapaaehtoisesti lapsettomia ihmisiä haukutaan itsekkäiksi ja joskus jopa lastenvihaajiksi.
[/QUOTE]

Täytyy päästä pätemään!

Ei tämä perhe-elämä lasten kanssa herkkua aina ole! Kyllä tekee hyvää välillä tuntea edes jotain ylemmyyttä. Lapsettomat ovat hyvä kohde, näillä foorumeilla harvoin paikalla ja saadaan haukkua kuin vierasta sikaa. Lisäksi salattu katkeruus seksielämän huononemisesta painaa monia. Mutta ei minua. En myönnä.

Yhteistyössä