[QUOTE="a p";26817058]Heh. Todellisuudessa ehkä vain 10-15 % (tms.) ihmisistä jotka kaihtavat herkkiä ihmisiä, ovat oikeasti tylyjä ja negatiivisia luonteeltaan. Veikkaanpa että yhtä suuri (tai pieni) prosentti herkistä eli sensitiivisistä ihmisistä ovat niitä jotka vetävät ihan turhista pikkuasioita herneet nenäänsä ja saavat sillä lähipiirinsä varpailleen.
Kirjoitin tarkoituksella provosoivan ja yleistävän otsikon. Mutta arvaukseni osui oikeaan. Suurin osa vastaajista ärsyyntyi, eli moni on todellakin sitä mieltä kuin tämä yleinen stereotypia herkistä ihmisistä turhasta mielensä pahoittavina. Jos olisin laittanut otsikon että " herkät ihmiset ottavat pikkuasioista nokkiinsa", veikkaanpa että iso osa vastaajista olisi peesaillut.
Eli tämä ennakkokäsitys herkistä ihmisistä on monen mielestä juuri tämä herneenpalon nenuun vetäjä. Se on valitettavaa, koska herkkä loukkaantuvuus/suuttuminen ei välttämättä kuulu sensitiivisyyteen, sellainen vai olla vaikkei muuten sensitiivinen luonteeltaan olisikaan.
Itse törmäsin tähän yleiseen ennakkokäsitykseen hiljattain, kun tutustuin uuteen ihmiseen. Ja kun kerroin olevani herkkä ihminen, hän ei halunnutkaan enää olla kanssani tekemisissä, koska herkkyys hänen mielestään ilman muuta tarkoittaa sitä että suuttuu turhista pikkuasioista. :-(
Osittain siksi tein tämän aloituksen, ja arveluni tästä yleisestä luulosta osoittautui ainakin palstan perusteella oikeaksi.
Oma lähipiirini koostuu 99% herkistä ihmisistä. Ja näistä kukaan ei ole tuollainen joka kiukuttelee ja nöksähtelee täysin turhista ja mitättömistä asioista, niin että tarvitsisi varoa puheitaan. Enkä itsekään ole sellainen. En toki pidä ilkeilystä, mutta ei siitä tarvitse kenenkään pitää, eikä sille naureskella, jos se siis on pahansuopaa, eikä vain leikkimielistä naljailua, jota kestän erittäin hyvin, ja harjoitan itsekin.[/QUOTE]
Olen itse herkkä persoona, ja olen huomannut että kyllä moni ajattelee herkistä juuri kuvailemallasi tavalla. Valitettavasti.