Miksi vauva alkaa itkemään syömisen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äitee"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äitee"

Vieras
jälkeen?

Annan hänen aina kunnon tovin imeä maitoa rinnasta (noin 25-30 min.) ja vauva aina nukahtaa melkein heti syömisen aloitettuaan rinnalle, kunnes hän irroittaa otteensa rinnasta. Nostan hänet tämän jälkeen sitteriin jatkamaan uniaan vaan unipa ei jatku, vaan vauva alkaa pienoisen kitinän. Joskus hän saattaa jatkaa uniaan, mutta usein vain itku yltyy ja on otettava vauva takaisin syliin.

Yritän myös taas pitää noin 2 tunnin syöttövälejä pulauttelun takia, vaan vaikeaa tuokin tekee, usein vauva pyytää jo lisää syötävää 30 min. kuluttua edellisestä syötöstä ja viimeistään jo tunnin päästä edellisestä syötöstä.

Kuitenkin paino nousee hällä kohisten, tänään punnasin ( vaatteet päällä ) ja painoa oli jo 7kg. Ei kai kuitenkaan liikaa?? Ensi viikolla ( 7 päivän päästä) tulee täyteen vasta 2kk.

Vauvat tykkää nukkua tissi suussa ja havahtuvat herkästi kun lämmin syli häviää. Voithan koittaa vaihtaa tissin tuttiin ennenkuin siirrät vauvan pois sylistä.
Vauvan selälle ei tee hyvää nukkua alvariinsa sitterissä.

Voit koitaa myös nukuttaa vauva muualle kuin rinnalle esim vaunuihin tai koppaan tutti suussa, sitten ei niin herkästi herää. Toki sitten vauvaa täytyy herätellä jos uhkaa nukahta rinnalle.

Ei kannata nukuttaa sitterissä. Siinä voi pitää pieniä aikoja, muttei pitempiä kun se käy selän päälle. Selkä kestää istuvaa asentoa vasta kun lapsi on sen ikäinen että istuu ilman tukea. Siksi sittereissä ja turvakaukaloissa kannattaa pitää van ajoittain pientä.
Kokeile nukuttaa sängyssä tai vaunuissa kyljellään josko se olisi vauvalle mukavampi asento nukkuakin.
Jos siitä ei ole apua niin voihan se olla että pikkuista närästää tai on refluksia jos syöminen saa aikaan itkun.

Mulle neuvolan täti sanoi, että rintamaidolla syötetyt vauvat ei ole liian "lihavia", vaikka painais kuinka. Viimeistään liikkeelle lähtiessä painonnousu alkaa tasaantua.

Siihen heräämiseen sanoisin samaa, että muista röyhtäyttää, koeta tuttia ja kenties niitä cuplatonia tms mitä suositellaan ilmavaivoihin. Pulauttelu kielii juuri siitä, että sitä ilmaa pääse vatsaan. Monet vauvat nukkuvat paremmin liikkuvissa vaunuissa, mutta on sitä toki joskus kotonakin oltava. Auttaisko heiluvat vaunut sisälläkin saamaan uudestaan unen päästä kiinni?

Nostat syötön jälkeen lapsen reilusti pystyyn olkapäätä vasten, tapsuttelet pyllylle kunnes lapsi röyhtäisee, sitten lasket hänet sänkyyn jatkamaan uniaan. Tarvittaessa taputtelet vielä pyllylle siellä sängyssäkin. Jos lapsi reagoi ääntelemällä paikan muutokseen, ei kannata heti ottaa syliin, vaan odottaa hetki ja rauhoitellla paikalleen.
2-kuisen painoa ei voi kontrolloida, 2-kuinen ei voi ruveta laihdutuskuurille koska hänen aivonsa ja koko kehonsa tarvitsevat valtavasti ravintoa siihen kasvuvauhtiin millä hän kehittyy.

Olisiko se jatkuva syömisvimma vaan imun- ja läheisyyden tarvetta? Meillä nimittäin pulauteltiin tuossa iässä nimenomaan siitä, kun syötiin liikaa (ja jatkuvasti).

Meillä on ihan samoja ongelmia, vauva 5 viikkoa ja todella runsas pulauttelija, välillä jopa pelottaa että jääkö sinne masuun maitoa ollenkaan, mutta paino on kuitenkin normaalisti noussut. Olen kokeillut vaikka mitä tuohon pulautteluun, eri imetysasentoja, röyhtäytysasentoja, jopa kokonaan röyhtäyttämättä jättäminen ja se näytti ainakin viime yönä toimivan parin syötön ajan. Eli tein niin että vauvan nukahduttua tissille, annoin vauvan olla jopa 30min siinä samassa asennossa, sylissäni. Sitten kannoin varovasti omaan sänkyyn edelleen siinä samassa asennossa. Parin syötön ajan tuo toimi, vauva nukkui 3h putkeen. Mutta kolmannen syötön jälkeen vauva puklasi sänkyyn, unissaan, ei ihme kyllä herännyt.

Kannattaa myös kokeilla sitä että ennen syöttöä käärit vauvan omaan peittoon ja lasket sinne sänkyyn sen peiton kanssa. Niin vauva ei välttämättä säikähdä sitä lämmön häviämistä.

Luultavasti vauva herää siihen että ilmaa on mennyt syötön yhteydessä vatsaan. Yritä röyhtäyttää hyvin. Samasta jutusta on luultavasti kysymys silloinkin vauva haluaa puoli tuntia edellisen syömisen jälkeen taas syödä. Vauvat yrittää ilmeiseltä helpottaa sitä kipua. Tuttu voisi olla helpottava kapine. Itse en antanut esikoisella tuttua ja käytännössä olin sitten itse tuotteina, ja vauva puklaili hirvittäviä määriä kun söi liikaa. Nyt toiselle lapselle annoin heti tutin ja se on kyllä helpottanut paljon, vauva ei puklaile juuri ollenkaan, mutta kasvaa ihan samalla lailla kuin isoveljensä.

[QUOTE="Miiu";28766655]Luultavasti vauva herää siihen että ilmaa on mennyt syötön yhteydessä vatsaan. Yritä röyhtäyttää hyvin. Samasta jutusta on luultavasti kysymys silloinkin vauva haluaa puoli tuntia edellisen syömisen jälkeen taas syödä. Vauvat yrittää ilmeiseltä helpottaa sitä kipua. Tuttu voisi olla helpottava kapine. Itse en antanut esikoisella tuttua ja käytännössä olin sitten itse tuotteina, ja vauva puklaili hirvittäviä määriä kun söi liikaa. Nyt toiselle lapselle annoin heti tutin ja se on kyllä helpottanut paljon, vauva ei puklaile juuri ollenkaan, mutta kasvaa ihan samalla lailla kuin isoveljensä.[/QUOTE]

Ehkä sun toinen lapsi vain ei ole pulauttelevaa sorttia ja esikoinen oli? En usko tutin vaikuttavan pulautteluun. Meillä ei ainakaan vaikuta.

Yhteistyössä