Miksi viette kipeän lapsen hitoon!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja P.........le
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Sanos muuta niin.
Minulle eräs äiti tyrkkää pienen hoitoon AINA vaikka isä on sairaiden (mahatautisten/kuumeisten) isosisarusten kanssa kotona. Ja näämä siis sioja koululaisia jo..
Ja sitten jos sanon, että ryhmässämme sattukin tänään sitten mahatautitapaus, alkoi tuossa päivällä. Niin tää äiti on naama näkkileivällä, että "aijjaa..no toivottavasti ei nyt sitten tartu.." ja seur. aamunakin vielä muisti kysyä ja varmistaa, että "niin onhan se Pekka nyt kotona sitten?"
Huhheijjaa..

Samaa mietin että miks pitää lapsia sairaana viedä päikkäriin tai kerhoon ym. Eilen vein omani kerhoon ja kuulin kuinka pari äitiä sanoi että soittakaa sitten jos lapsi vielä oksentaa...siis kamoon...tosi fiksua tuoda mahatautisia lapsia kerhoon. Eikö voi sen pari päivää kotona odotella että varmasti on mennyt ohi.

[QUOTE="vieras";23009098]Meidän likka oli kipeänä joulukuussa enkä viennyt hoitoon, ilmoitin että lapsi on kipeä, hyvitystä en saannut vaikka oli yli 11 pv kipeänä. Hoitotäti merkkasi pelkäksi poissaoloksi eikä sairaspoissaoloksi. Onko tämäkin oikein!?[/QUOTE]

Onko pk:ssa vai perhepäivähoitajalla? jos pk:ssa ni soitto päiväkodinjohtajalle tai jos perhepäivähoidossa ni soitto perhepäivähoidonohjaajalle. Jos olet ilmoittanut, että on sairas ni kyllä ne s-päivinä pitää merkata. Joskus vaan vanhemmat unohtaa ilmottaa, et ei tulla ja minkä takia ni sit ne on p-päiviä vaikka oiski sairaana, kun eihän sitä voida tietää.

[QUOTE="jahas";23009305]Miksi kukaan ei sanonnut että ne tarvitse sitä lappua!? Muistakseeni alussa kysyin tarvitseeko tuoda mitään lappua jos/kun lapsi on kipeä, vastaus oli EI. Jos on kokoaikaisessa hoidossa niin yli puolet on ollut poissa.[/QUOTE]

Muutaman päivän poissaolosta ei alennusta saa, eli voi olla, että alkuun on oletettu, että lapsi on vain muutaman päivän poissa. Kannattaa kysellä omasta kunnasta asiasta.

En usko että hoitajan kommentti "täällä on muitakin kuumeisia" tarkoitti sitä, että ne kuumeiset lapset ovat hoidossa, vaan että ryhmässä on lapsia, jotka ovat kuumeen vuoksi poissa.

Nuhaisena ja yskäisenä olen lapset vienyt hoitoon, jos lapsi muuten ei ole ollut voimaton.

No vaikka siksi on pakko viedä nuhainen ja yskivä lapsi päiväkotiin ettei tuu työpaikalta kengänjälki perseeseen. Edellämainittujen syiden takia ei sairaslomalappua myönnetä.

[QUOTE="vieras";23009371]Onko pk:ssa vai perhepäivähoitajalla? jos pk:ssa ni soitto päiväkodinjohtajalle tai jos perhepäivähoidossa ni soitto perhepäivähoidonohjaajalle. Jos olet ilmoittanut, että on sairas ni kyllä ne s-päivinä pitää merkata. Joskus vaan vanhemmat unohtaa ilmottaa, et ei tulla ja minkä takia ni sit ne on p-päiviä vaikka oiski sairaana, kun eihän sitä voida tietää.[/QUOTE]

Yksityisessä päiväkodissa ei saa alennusta, ja kunnallisissakin saattaa olla kuntakohtainen tämä käytäntö. Ja kuten kirjoittaja tuossa yllä totesi, jos ei ilmoita aamulla lapsen poissaolosta niin kyllä se kunnallisessakin on silloin tosiaan poissaolo vaikka myöhemmin selviäisi että on ollut kipeänä.

[QUOTE="vieras";23009320]Tuo on jo aika hurjaa. Meille tuotiin yks päivä hoitoon edellisiltana oksennellut lapsi. Minä sitten kysyin meijän esimieheltä voidaanko kieltäytyä ottamasta hoitoon lasta jolla ei oo ollut se oireeton päivä. esimies sano että ei. Voidaan kyllä sanoa että lapsen paikka on kotona ja yksi oireeton päivä pitäisi olla. No tämä ratkesi sillä kun isompisisarus rupes sit ruuan jälkeen oksentaa, joten kotia lähtivät kesken päivän.[/QUOTE]

Minä työskentelen yksityisessä päiväkodissa, ja meillä kyllä voidaan kieltäytyä ottamasta hoitoon jos on esimerkiksi vielä illalla/yöllä oksentanut.

Minä taas ihmettelen juuri sitä, että hoitajat eivät uskalla sanoa jo aamulla etteivät ota kipeää lasta vastaan. Tai sen enempää edes soita jos lapsi päivän aikana sairastuu pahemmin. Enkä nyt tarkoita mitään pientä nuhaa vaan ihan selkeästi kipeää lasta joka kuumeisena tai sitten siinä vatsataudissa tuodaan hoitoon.

Keväällä oli hyvä esimerkki pk:n toiminnasta kun vanhemmat toivat sisarukset ripuli/vatsataudissa hoitoon, niin hoitaja keskusteli kollegansa kanssa, että hän ei kehtaa soittaa vanhemmille ja pyytää hakemaan lapsia pois. Itse kuuntelin vieressä epäuskoisena hoitajan puhetta ja totesinkin sitten, että jos te ette soita, niin minä soitan pk:n johtajalle asiasta. No, siitähän se norovirusepidemia sitten alkoikin. Lähes kaksi kuukautta lapset sairastivat vuorollaan.

Tädit pelkäävät toimivansa väärin ja saavansa valituksia. Siksi jättävät asian johtajan harteille/eivät tee mitään sille. Juuri tämä sairaiden lasten pk:ssa olemisesta syntyvä sairastelukierre on se harmittavin tekijä, tosin kyllä ne lapsetkin käy sääliksi jotka puolikuntoisina joutuvat hoidossa olemaan. Ja minä puhun nyt sairaista lapsista, en siitä jos pikkuisen nenä valuu ja yskittää.

kuumeista lasta en vie hoitoon, ja yksi kuumeeton päivä ollaan kotona samoin yksi oireetin päivä mahataudin jälkeen. Mutta jos nuha on ja ei kuumetta sekä yleiskunto hyvä niin kyllä lapsi päiväkotiin menee! Ja astma tytöllä on joten yskii "normaalia" herkemmin, eli aina nuhassa yskä mutta ei se estä hoitoon menoa. Tietenkin jos niin paha että haittaa oloa niin sitten mennään lääkäriin eikä hoitoon... Valitettavasti vuotavan nenän ja kuumeen takia sitä sairaslomaa ei saa vaikka kyseessä olisi lapsi niin sinne töihin on vaan mentävä...

Yhteistyössä