Miksi yh:t valittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ap.
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Ap.

Vieras
Ja ei, en aijo yleistää, en väitä että kaikilla on sama tilanne joten älä vedä hernettä nenuun :)

Asiaan. Oman kokemuksen pohjalta en ymmärrä miksi yh:t valittaa raha-asioista? Jos on töissä, saa palkan, lapsilisän korotuksella ja elatusmaksuina vähintään sen kelan maksaman 151e/lapsi/kk. Jos on työtön tai kotona saa työmarkkinatuen/kotihoidontuen/vanhempainrahan ja asumistuen. Loppu on itsestä kiinni.

Olen itse puolisen vuotta sitten jäänyt kahden lapsen yh:ksi, enkä ole vieläkään tajunnut miksi niin moni väittää ettei koskaan olisi varaa mihinkään. Ja suoraan sanottuna turha se on valittaa jos ei itse hallitse rahan käyttöä. Aamen.

Parisuhteessa on joku toinen, jonka kanssa jakaa raha-asiat. Tuplapalkalla mutta jos kuluja on vain yhden lisähenkilön ruokakulut niiin onhan se enemmän varallisuutta. Itse ollessani yyhoo lyöttäydyin asumaan äitini kanssa yhteistaloudessa menojen pienentämiseksi.

• Tykkää
Reactions: Data
Minä myös olen ollut muutaman vuoden yh, nykyään taas onnellisesti naimisissa jo useamman vuoden ajan. Mutta miksi valitetaan.

- elatusmaksu + lapsilisän yh-korotus eivät mitenkään korvaa toisen aikuisen nettotuloja. Aikoinaan eksäni maksoi minulle 200 euroa kuussa, hänen nettotulonsa olivat kuitenkin vähintään se 2000 euroa kuussa, joskus jopa 4000 euroa.

- minulla yh:na nuo 2 summaa olivat ainoat lisärahat oman palkkani lisäksi, mitään muita tukia en saanut.
on todellakin ihan eri asia maksaa kaikki kulut palkasta + lapsilisästä + elarista, kuin maksaa ne kahden ihmisen tuloilla. Esim. päivähoitomaksu minulla oli täysi, vuokrat pääkaupunkiseudulla todella kovat jos ei pääse esim. tulorajoitettuihin vuokra-asuntoihin.

- tulojen vähenemisen lisäksi, yh on lapsesta vastuussa yksin. Ei tarvitse sattua kuin yksi onnettomuus, joka palauttaa ihmisen maan tasalla. Itse putosin rappuset alas, onneksi ei käynyt vakavammin silloin, mutta tuolloin opetin 3-vuotiaani soittamaan puhelimella. Oma lapseni ei olisi tuolloin päässyt vielä edes ulko-ovesta ulos. Eli jos mulle olisi käynyt vakavammin, oltaisiin molemmat oltu isossa pulassa.

Parisuhteessa on joku toinen, jonka kanssa jakaa raha-asiat. Tuplapalkalla mutta jos kuluja on vain yhden lisähenkilön ruokakulut niiin onhan se enemmän varallisuutta. Itse ollessani yyhoo lyöttäydyin asumaan äitini kanssa yhteistaloudessa menojen pienentämiseksi.

Onnittelut. Itse en pystyisi asumaan äitin kanssa. Ei tulis kuin sanomista. Minulla pieni palkka, niin ei paljon elarit ja LL lohduta, kun on kaksi kasvavaa teiniä kuluttamassa! Joten valitan!

Ja ei, en aijo yleistää, en väitä että kaikilla on sama tilanne joten älä vedä hernettä nenuun :)

Asiaan. Oman kokemuksen pohjalta en ymmärrä miksi yh:t valittaa raha-asioista? Jos on töissä, saa palkan, lapsilisän korotuksella ja elatusmaksuina vähintään sen kelan maksaman 151e/lapsi/kk. Jos on työtön tai kotona saa työmarkkinatuen/kotihoidontuen/vanhempainrahan ja asumistuen. Loppu on itsestä kiinni.

Olen itse puolisen vuotta sitten jäänyt kahden lapsen yh:ksi, enkä ole vieläkään tajunnut miksi niin moni väittää ettei koskaan olisi varaa mihinkään. Ja suoraan sanottuna turha se on valittaa jos ei itse hallitse rahan käyttöä. Aamen.

ehkä siksi että jos mä olisin yh ja töissä, mulle jäis vuokran jälkeen 310e palkasta käteen+ n.300lapsilisät yh korotuksineen+260elatustuet= 570e- sähkö,-muut laskut.

joutuisin hakemaan toimeentulotukea!

siksi.

kun olin aikanaan 1lapsen yh päätin opiskella,koska olis ollu järjetöntä käydä töissä ja hakea toimeentulotukea ku suurinosa palkasta olis mennyt vuokraan.

jos ja kun kaksi huonopalkkaista on saman katon alla jää vuokran jälkeen 1800e+lapsilisät....-muut laskut. eli aika paljon enempi

jos taas olisin lääkärin palkalla ni eipähän sitä olis valitettavaa!

menoja vain yhden ihmisen ruokakulut enemmän?
on mun miehellä ainaki muitaki kuluja ku ruokakulut :D
harrastuskulut (kausimaksut, välineet), vaatteet, omat menot ja omat henk koht ostot ja tavarat, tupakkatuotteet, jota ei tarvis ostaa jos olisin yh :)

Tottakai esimerkiksi mulla on rahaa vähemmän, mitä olisi jos tässä asuisi toinenkin työssäkäyvä vanhempi.

Nyt mun pitää ostaa lapselle uusi sänky. Elatusmaksut ja lapsilisän yh-korotus ei kata kuluja siitä. Jos tässä olisi toinen joka tienais nettona edes saman verran kun minä, niin ei olisi mitään ongelmaa. Joo ei kai mulla ole nytkään tavallaan, mutta ärsyttää kun jotkut ei ymmärrä tätä eroa. Ja monet kuvittelee että yh:t saa hulluna jotain tukia. Mullekin usein sanotaan että mähän saan asumistukea. Ai saan vai???

[QUOTE="vieras";28356333]menoja vain yhden ihmisen ruokakulut enemmän?
on mun miehellä ainaki muitaki kuluja ku ruokakulut :D
harrastuskulut (kausimaksut, välineet), vaatteet, omat menot ja omat henk koht ostot ja tavarat, tupakkatuotteet, jota ei tarvis ostaa jos olisin yh :)[/QUOTE]

Öh...en minä ainakaan maksa mieheni muita menoja..ruuat menee aika lailla mun lompsasta kun kaupassa käyn

Yhteistyössä