Miksi yksinäinen mies ei saa adoptoida?

Alkuperäinen kirjoittaja tohtori vvv:
vispilän ja lunaticin kaa samaa mieltä. kokemus on osoittanut, et kun tiukka paikka tulee, niin äiti on kumminkin viime kädessä sitovammin vastuussa lapsestaan. side äidin ja lapsen välillä on tiukempi ja elinikäisempi kuin isän ja lapsen välillä. hankippa maisteri gvv jostain tilasto jossa näkyy prosentteina perheensä jättäneet äidit ja perheensä jättäneet isät. siin on faktaa.

Niinpä!!
Ja joku nyt veti nais-pedofiilit esiin, mutta eiköhän ne ole laskettavissa ihan yhden käden sormilla.
Naiset vaan on luotettavempia, jo rikostilastotkin sen kertoo.

Alkuperäinen kirjoittaja Viblsp:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja SolAngel:
Sanokaa mitä sanotte, kerron miltä minusta tuntuu. Ei ketään lasta pitäisi mielestäni tarkoituksella jättää äidittömäksi.

Mutta isättömyys on ihan OK?

Tuo kyllä muakin ihmetyttää...Eikös isä ole aivan yhtä tärkeä kuin äiti?

Ei mun mielestä. Kovasti aina vouhkataan isien puolesta ja nostetaan samalle jalustalle äidin kanssa, mutta minä en ole samaa mieltä. Tietty siinä tapauksessa, että äiti vaikkapa pahoinpitelee lapsia, ryyppää paljon jne., on raitis ja pahoinpitelyä vastustava isä parempi. Mutta yleisesti ottaen, jos kumpikin ns. kunnollisia vanhempia, on siltikin mielestäni äiti tärkeämpi. Juu juu, kohta tulee tekstiä "kyllä mulle isä oli/on tärkeämpi", mutta kirjoitankin noin yleisesti ja omia tuntemuksiani tulkiten.

Höpö höpö!

Sanokaa mitä sanotte, kerron miltä minusta tuntuu. Ei ketään lasta pitäisi mielestäni tarkoituksella jättää äidittömäksi.

Ei mun mielestä. Kovasti aina vouhkataan isien puolesta ja nostetaan samalle jalustalle äidin kanssa, mutta minä en ole samaa mieltä. Tietty siinä tapauksessa, että äiti vaikkapa pahoinpitelee lapsia, ryyppää paljon jne., on raitis ja pahoinpitelyä vastustava isä parempi. Mutta yleisesti ottaen, jos kumpikin ns. kunnollisia vanhempia, on siltikin mielestäni äiti tärkeämpi. Juu juu, kohta tulee tekstiä "kyllä mulle isä oli/on tärkeämpi", mutta kirjoitankin noin yleisesti ja omia tuntemuksiani tulkiten.

Jep, kyllä äiti on aina äiti, ei siitä pääse mihinkään! Isä tulee vasta hyvänä kakkosena. =)

Alkuperäinen kirjoittaja Lunatic:

Jep, kyllä äiti on aina äiti, ei siitä pääse mihinkään! Isä tulee vasta hyvänä kakkosena. =)

Nuohan on vaan henk.kohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä, ei faktoja jokaisen elämästä =)

No ei se enää niin helposti onnistu yksinäiseltä naiseltakaan.
Systeri asiaa mietti, mutta esim. kiinasta ei saa ja monesta muusta maasta ei myöskään. Ja varmasti pärjäisi hyvin lapsen kanssa kun on päiväkodissa töissä (lto)

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:

Nuohan on vaan henk.kohtaisia kokemuksia ja mielipiteitä, ei faktoja jokaisen elämästä =)

No yleensä jokainen pikkulapsi huutaa äidin perään, äiti on best! Sehän on ihan luonnollista, turha siitä alkaa vääntämään kättä.
Tietysti jos on aina ollut vaan isän kanssa, isä on number one, mutta silti väitän että lapselta puuttuu jotain suurta jos äiti puuttuu. Siltä on puolet sydämestä melkein irti, onhan pikkulapsi ja äiti kuitenkin aikamoisessa symbioosissa. Isän puuttuminen ei raasta lasta samanlailla.

Alkuperäinen kirjoittaja MargeSimpson:

No yleensä jokainen pikkulapsi huutaa äidin perään, äiti on best! Sehän on ihan luonnollista, turha siitä alkaa vääntämään kättä.
Tietysti jos on aina ollut vaan isän kanssa, isä on number one, mutta silti väitän että lapselta puuttuu jotain suurta jos äiti puuttuu. Siltä on puolet sydämestä melkein irti, onhan pikkulapsi ja äiti kuitenkin aikamoisessa symbioosissa. Isän puuttuminen ei raasta lasta samanlailla.

Mä kun nään työssäni elämää laidasta laitaan niin tiedän perheitä missä ei ole äitiä. Ne lapset jotka eivät ole eläneet äitinsä kanssa eivät häntä kaipaa. Heille on se isä tärkeä.

Minä olen sitä mieltä, että lapsella on oikeus molempiin vanhempiin. Vanhempien ei tarvitse olla biologisia. Esim. jos lapseni olisi menettänyt jommankumman meistä vanhemmista, ja hän toivosi toista vanhempaa olisi sellainen löydettävä! Vanhemmaksi-ei välttämättä puolisoksi-eihän kaikkien kanssa voi synkata!

Minusta lapsella on oikeus myös molempaa sukupuolta oleviin vanhempiin -eli jos olisin lesbo ja eläisin naissuhteessa ja lapseni haluaisi "isäkontaktin" -tehtäväni olisi etsiä sellainen luotettava, hyvä "isä". Se voisi olla ukki, eno, setä..naapuri..keskustelemalla kyseisen henkilön kanssa, olemalla hänen kanssaan saisin tietää onko hän luotettava -ei aina voi epäillä toista kaikesta pahasta, emmehän uskaltaisi minkäänlaisiin suhteisiin kenenkään kanssa, jos epäilisimme pedofiiliksi jokaista joka tulee vastaan. Jopa oma puoliso, lasten isä voi olla pedofiili -ja mitenkäs sen saa selville muuten kuin tutustumalla!

Ne miehet, jotka ovat adoptoineet ovat usein tunteneet adoptoimansa lapsen kauan. Näiden lasten äideille on usein tapahtunut jotain, etteivät pysty huolehtimaan lapsestaan, eikä muita sopivia adoptioperheitä ole. Vaatii todella paljon mieheltä ryhtyä adoptioisäksi vailla biologista pohjaa. Siksi heidän määränsä on todella vähäinen. Mielestäni kukaan ei synny vanhemmaksi -vaan kasvaa sellaiseksi lapsen myötä -myös naiset.

Alkuperäinen kirjoittaja tohtori vvv:
vispilän ja lunaticin kaa samaa mieltä. kokemus on osoittanut, et kun tiukka paikka tulee, niin äiti on kumminkin viime kädessä sitovammin vastuussa lapsestaan. side äidin ja lapsen välillä on tiukempi ja elinikäisempi kuin isän ja lapsen välillä. hankippa maisteri gvv jostain tilasto jossa näkyy prosentteina perheensä jättäneet äidit ja perheensä jättäneet isät. siin on faktaa.

Entä tapauksissa, joissa mies haluaisi adoptoida yksinään? Luuletko, että hän suhtautuu vastuuseensa kevyemmin kuin nainen vastaavassa tilanteessa?

Käsittääkseni on kehityspsykologisesti todistettu asia (lähdettä en tähän hätään nyt netistä löytänyt), että lapsi tarvitsee yhden ENSISIJAISEN ja tasapainoisen (lapsi saa vastinetta tarpeilleen) kiintymyssuhteen, jotta tunne-elämän kehitys olisi taattu. Missään ei siis sanota, että äiti olisi AUTOMAATTISESTI isää parempi tai tärkeämpi. Toki äiti usein on tuo ensisijainen hoitaja, sillä hän imettää, on lapsen kanssa kotona äitiysloman ja enemmistö myös koko vanhempainvapaan ja kenties sen jälkeenkin - mutta jos äitiä ei ole, niin lapsi ei jää mistään paitsi isän (tai kenen tahansa muun aikuisen) kanssa.

Useat kommentit täällä perustunevat johonkin ikiaikaiseen äitimyyttiin, jolla me naiset pyrimme tekemään itseämme tarpeellisemmaksi kuin mitä oikeasti olemmekaan. Saman kuvitelman perusteella monet meistä ovat riistäneet miehiltään oikeiuden täysipainoiseen vanhemmuuteen pitämällä heitä "vain" isinä.

Entäs jos tämä mies löytääkin lapselle sopivan äidin sen jälkeen kun on eka saanut lapsen.

Mun mielestä yh isäkin on parempi vaihtoehto kuin se että lapsi viettää elämänsä lastenkodissa ja menee sen jälkeen minne menee.

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
mielestäni lapset pitäisi ensisijaisesti yrittää adoptoida perheisiin joissa on molemmat vanhemmat (äiti ja isä tai 2 äitiä tai 2 isää), mutta jos naiselle annetaan mahdollisuus adoptoida yksin tämä mahdollisuun täytyy antaa myös miehelle!!

Näin sen pitää olla, en tiedä mitä laki sanoo mutta tasa-arvon nimissähän jos yksin adoptoi nainen niin miksei mieskin.

Naispedofiilien määrä on huomattavasti suurempi kuin yleisesti luullaan. Lapsia auttavien ruotsalaisjärjestöjen mukaan kymmenen - parikymmentä prosenttia lasten hyväksikäyttäjistä on naisia.

Tukholman yliopiston tekemän selvityksen mukaan naiset saavat seksuaalirikoksista kuitenkin selvästi lievempiä tuomioita kuin miehet.

Virallisten tilastojen mukaan lapsia käyttävät seksuaalisesti hyväkseen etupäässä miehet. Vain reilu prosentti tuomituista on naisia. Naispedofiilien määrä on kuitenkin huomattavasti suurempi.

Tukholmalaiseen lasten auttavaan puhelimeen soitettujen puheluiden perusteella insestiin syyllistyneistä jopa parikymmentä prosenttia on naisia.

Naiset saavat lievempiä tuomioita
Tukholman yliopisto on käynyt läpi naisten 90-luvulla saamat tuomiot lapsiin kohdistuneista seksuaalirikoksista. Tutkimuksen mukaan tuomioistuimet löytävät naisten kohdalla lieventäviä asianhaaroja selvästi useammin kuin silloin, kun tekijä on mies.

"Kyseessä on usein koeaika ja päiväsakot. Vastaavissa tapauksissa miehet tuomitaan vankilaan ja vahingonkorvauksiin", sanoo Tukholman yliopiston psykologian professori Sven-Åke Christianson.

Naiset saavat myös usein jatkaa yhteydenpitoa lapsiinsa ja jopa säilyttävät huoltajuuden.

No miehistä ei voi tietää, voisi aika moni pedofiili anoa adoptiota, jos olis kovinkin helppoa.

Ja naisistako voi mennä takuuseen?

No yleensä ottaen juu.

Tämä on kyllä kummallinen näkökanta!!! Voihan se pedofiili kyteä avioliitossa ollessakin. Eli väitätkö että yksinelävä mies on herkemmin kieroutunut pedofiili ja avioliitossa elävä, adoptiota hakeva mies??

Alkuperäinen kirjoittaja mettään meni:
No miehistä ei voi tietää, voisi aika moni pedofiili anoa adoptiota, jos olis kovinkin helppoa.

No yleensä ottaen juu.

Tämä on kyllä kummallinen näkökanta!!! Voihan se pedofiili kyteä avioliitossa ollessakin. Eli väitätkö että yksinelävä mies on herkemmin kieroutunut pedofiili ja avioliitossa elävä, adoptiota hakeva mies??

Peesi. Erittäin usein lasta käytetään seksuaalisesti hyväksi juuri oman kodin seinien sisällä ja on tapauksia missä käyttäjiä ovat joko molemmat vanhemmista tai mies käyttää ja nainen joka lapsen on synnyttänyt sulkee silmänsä tosiasialta.

Alkuperäinen kirjoittaja Sininen:

No yleensä ottaen juu.

Peesi. Erittäin usein lasta käytetään seksuaalisesti hyväksi juuri oman kodin seinien sisällä ja on tapauksia missä käyttäjiä ovat joko molemmat vanhemmista tai mies käyttää ja nainen joka lapsen on synnyttänyt sulkee silmänsä tosiasialta.

Oli miten oli, mutta mun mielestä yksinäisille miehille ei kannata adoptio-oikeutta antaa, ellei sitä jo ole. Yksinäisille naisille kyllä.

Alkuperäinen kirjoittaja Sininen:

No yleensä ottaen juu.

Oli miten oli, mutta mun mielestä yksinäisille miehille ei kannata adoptio-oikeutta antaa, ellei sitä jo ole. Yksinäisille naisille kyllä.

Mielipiteesi saat kaikin mokomin pitää, mutta edelleen haluaisin kuulla vastauksen kysymykseen MIKSI? Mikä tekee miehestä huonomman?

Minä olen työssäni nähnyt monia loistavia yksinhuoltajaisiä. Tärkeintä lapsen kannalta on se, että tällä on ainakin yksi aikuinen, johon hän voi luottaa täysin, sukupuolella ei oikeasti ole väliä. Harmi vain, että adoptoiminen on yksinäiselle (olkoon nainen tai mies) tehty lähes mahdottomaksi. Jos satut olemaan kotoisin USA:sta ja vaikka näyttelijä niin sehän ei ole ollenkaan vaikeaa, mutta tavallinen yksin asuva suomalainen (nainen tahi mies) voi vain haaveilla...

Yhteistyössä