Miksi yli 50 v. naiset vastustavat kaupan lastenruokia henkeen ja vereen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Siksikö vain, ettei purkkiruokia ollut, kun heidän lapsensa olivat pieniä? Vai onko muita teorioita? Miksihän se on niin vaikea käsittää että lapsia hoidetaan ja syötetään eri tavalla kuin kymmeniä vuosia sitten?

Annan 8 kk vauvalleni silloin tällöin purkkiruokaa, ehkä 20 % kaikesta ruuasta, esim. monet hedelmäsoseet. Suurin osa vauvani ruuasta on kuitenkin omatekoista.

Nyt olen lyhyen ajan sisällä saanut monelta eri naiselta, iältään yleensä yli 50 v., kuulla että pilaan lapseni terveyden syöttämällä purkkiruokaa, ja että ne ovat "kuollutta" ruokaa, epäterveellisiä, täynnä lisäaineita yms., ja että niitä ei kannattaisi syöttää ollenkaan. Yksi tuttava jopa melkein hermostui, kun kyläillessäni aloin syöttää vauvalleni purkista hedelmäsosetta välipalaksi. :-(

Tuohan ei pidä paikkaansa että ne olisivat epäterveellisiä, ja varmuuden vuoksi olen neuvolastakin asiaa kysynyt. Kuulemma niitä voi hyvin antaa, varsinkin silloin tällöin niinkuin minä teen. Aika ärsyttävää kun joutuu monesti asiasta kättä vääntämään, viimeksi eilen yhden tuttavan kanssa.

Mitä mieltä muut ovat, eikö purkkiruuat tosiaankaan kelpaa vauvan/taaperon ravinnoksi edes silloin tällöin?

En mä oo tommoseen törmännyt. Enkä kyllä selittelekään muille mitä lapselleni syötän. Meidän 9kk ikäinen on tähän asti saanut 95% purkkiruokaa (syy: en vaan ole jaksanut muiden lasten ruokkimisen lisäksi tehdä omia vauvalle). Nyt ajattelin vähitellen alkaa itse tehdä.

Silloin tällöin varmaan ihan ok, helppo pitää mukana koska säilyy hyvin ja pakkaus on kätevä. Kunhan tuoretta ruokaa on tarjolla säännöllisesti. Mun mielestä ruoan soseuttaminen vauvalle on turhaa ja olisi parempi, jos lapsi söis itse ja ihan tavisruokaa mutta ehkä mä en nyt tässä ketjussa rupea siitä avautumaan :D

Aijaa, mun kokemus taas on, että nimenomaan tuonikäiset ostavat kaiken mikä "helpottaa" elämää. Ei purkkiruuasta mitään haittaa ole ja toisen kasvatusperiaatteisiin puuttuminen on vain typerää käytöstä.

Mä olen melkein 50 ja kun esikoinen oli pieni, niin purkkiruokia ei kovin terveellisiksi voinut sanoa. Tuoteselosteita kun esim marjasoseissa katsoi, niin suurin osa ruuasta oli vettä, noin 10% marjaa ja loput perunajauhoja tai muuta tärkkelystä. Nykyään taitaa ne purkkiruuat olla jo vähän parempia. Eli johtuisko tuosta purkkiruokien ravintosisällöstä ja tietämättömyydestä nykyajan purkkiruokia kohtaan?

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
jaa. minäkin vastustan, enkä ole vielä kolmekymppinenkään. tuskin tuo on mikään ikäkysymys.

Miksi niitä pitäisi vastustaa? Eikös niiden raaka-aineissa ole tiukemmat kriteerit esim. torjunta-aineiden suhteen mitä on muuten kaupassa myytävissä kasviksissa ja hedelmissä??

Mä en viitsisi syöttää lapselle teollisia ruokia, turhaa jätettä, seisonut kuukausitolkulla jossain varastossa ja kaupan hyllyllä. En tykkää eineksistäkään. Pidän kyllä ihan hyvänä vaihtoehtona tehdä itse vauvanruuat, helppoa, edullista, ekologista, turvallista ja tietää mitä vauva syö. Ihan kolmekymppinen olen.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
jaa. minäkin vastustan, enkä ole vielä kolmekymppinenkään. tuskin tuo on mikään ikäkysymys.

Miksi niitä pitäisi vastustaa? Eikös niiden raaka-aineissa ole tiukemmat kriteerit esim. torjunta-aineiden suhteen mitä on muuten kaupassa myytävissä kasviksissa ja hedelmissä??

siis korjaan: en mä niitä mitenkään yleisellä tasolla vastusta, mutta meille niitä ei ole ikinä ostettu, eikä osteta.

En oo kuullutkaan et jotkut vastustaa?? Meillä syödään purkkiruokaa aina, en edes osaa tehdä itse ruokaa. Mies tekee meillä ruoat ja lapsi saa alkaa syömään samaa kun on tarpeeksi vanha siihen, eli sit kun on hampaat.

Ekan lapsen kohdalla tein kaiken itse kun vauva oli 7-8kk. Nyt tokan kohdalla tuntuu ettei aika ja energia riitä. Plus että jos vauva söisi samaa ruokaa kun muu perhe, niin ruoka jäisi mauttomaksi kun ei voisi olla marinadeja, suolaa tms. Eli joutuu suunnittelemaan ja tekemään parissa erässä... eli laiskuus tähän mennessä sanellut.

niissä ei ole lisäaineita ja ovat käteviä... Usein ovat puhtaampia kuin esim. peruna jonka myrkkyjä ei edes mitata, mutta moni saa kosketuksesta jo oireita. Vauvanruokien säilöntäainepitoisuudet ovat alhaisempia. Älä välitä tuommoisista! Tietysti hyvä antaa jotain oikeata mustikkaa jne. välillä että muodostuu oikea bakteerikanta.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
En mä oo tommoseen törmännyt. Enkä kyllä selittelekään muille mitä lapselleni syötän. Meidän 9kk ikäinen on tähän asti saanut 95% purkkiruokaa (syy: en vaan ole jaksanut muiden lasten ruokkimisen lisäksi tehdä omia vauvalle). Nyt ajattelin vähitellen alkaa itse tehdä.

En minäkään selittele, mutta hlöt puuttuvat siihen ihan itse, tosiaan jos vaikka olen kylässä ja syötän purkkiruokaa tms. Olen pahoittanut mieleni asiasta monesti, ei kuulu tosiaan muille mitä vauvalleni syötän.

Mä täytän tänä vuonna 50 ja ihan olen purkkiruuilla lapsiani ruokkinut, tietysti myös omatekoisilla. Ei purkkiruuat parikymmentä vuotta sitten olleet sen huonompia kuin nytkään. Nuorin lapsi mulla on 7-vuotias ja ihan samoja ruokia nyt myydään kuin hänen vauva-aikanaan.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Mä en viitsisi syöttää lapselle teollisia ruokia, turhaa jätettä, seisonut kuukausitolkulla jossain varastossa ja kaupan hyllyllä. En tykkää eineksistäkään. Pidän kyllä ihan hyvänä vaihtoehtona tehdä itse vauvanruuat, helppoa, edullista, ekologista, turvallista ja tietää mitä vauva syö. Ihan kolmekymppinen olen.

Minä teen tosiaan 80 % itse, ainoastaan joitain hedelmäsoseita ostan valmiina.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja no:

Minä teen tosiaan 80 % itse, ainoastaan joitain hedelmäsoseita ostan valmiina.

Älä välitä niin paljon muiden mielipiteistä, sanojia löytyy aina. Tiedäthän itsekin ettei tuo voi olla haitallista...

Kyllä kuule ekoja purkkiruokia on ollut jo mun 70-vuotiaan äitini hoitaessa meitä eli syy ei ainakaan ole se. Ainakaan meidän äitee, 72 vee, ei vastusta purkkiruokia pätkääkään eikä meidän lähipiirissä kukaan 40 -80 vuotiaista vastusta niitä. Jos joku vastustaa, lienee kyseessä ruikuttaja, joka rutisee pilttipurkeista koirankarvoihin joka asiasta.

Jaa, enpä tiedä. Mä olen 35, mutta vastustan niitä purkkisössöjä silti. Niin etovan näköisiä ja hajuisia mössöjä, että en todellakaan ole koskaan suostunut moisia lapsilleni syöttämään. Mulla on periaatteena, että mun täytyy itseni pystyä syömään sitä samaa mitä tuuppaan lasteni kurkusta alas. Noita purkkisotkuja en pysty edes maistamaan.

Minä en näe kauheasti eroa, valmistaako itse vai ostaako kaupasta.
Olen muutamia ruokia ostanut kaupasta ihan vertailun vuoksi omien tekemieni ruokien vastapainoksi.
Vettä/rintamaitoa olen joutunut omatekemiini soseisiin jättämään tai lisäämään.

Se ero niissä on, että kaupan purkkeihin on lisätty jotain tärkkelystä tms. juttuja ja omatekemät safkat ovat aivan helvetin kalliita.

Yhteistyössä