Miksihän minua pidetään aina paljon isokokoisempana/lihavempana, kuin edes olen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Wiivi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
W

"Wiivi"

Vieras
Tämä on toki surullista. Mulla on muutekin todella huono itsetunto. Mä olen 168cm pitkä ja painoi on vielä normaalialueella, bmi muistaakseni joku 24.5. Mä yritän liikkua paljon. Pidän liikunnasta. Mulla on työmatkaa 6km suuntaan ja kuljen pyörällä töihin ympäri vuoden. Eli normaalisti tulee viitenä päivänä viitenä päivänä viikossa 12km pyöräilyä. Mulla on myös saksanpaimenkoira, joka vaatii paljon liikuntaa ja touhaankin koiran kanssa päivittäin tunnista jopa viiteen tuntiin. Kerran viikossa käyn uimassa ja yleensä uin sen 1000m.
Kotona jumppaan kahvakuulan ja kuntopyörän avulla.
Syön mielestäni ns. normaalisti. Paljon marjoja, vihanneksia, hedelmiä, aamulla puuron ja normaalia kotiruokaa. Alkoholia ja tupakkaa en käytä. Herkkuja en syö koskaan paljon, mutta 3-4 iltana viikossa syön jotain pientä herkkua..esim. jätskin, pari keksiä tai vaikkapa kahvilassa pullan.

Mä olen nuorempana joskus ollut oikeasti lihava. Olen painanut yli 100kg. Nämä ihmiset, jotka nykyään kommentoivat kokoani (yleensä random tyypit, anoppi, joku asiakkaistani jne) eivät edes tiedä minun joskus olleen lihava, eli mielikuva siitä mitä ennen olen ollut, ei voi vaikuttaa.

Muutamia kertoja joku veikannut painokseni 90kg. Ihan tosissaan siis. Asiakkaistani joku joskus taisi tokaisa, että olen todella isokokoinen nainen ja joku toinen joskus, että olen tuhti tyttö.
Anoppi oli saanut töistä jonkun ulkoilupuvun, joka oli kokoa 48 ja hän oli varma, että mulle se sopii.
Samaten joskus olin miehen äidin ja tädin kanssa ostoksilla, jotka olivat molemmat varmoja, ettei mule mene nuorten kauppojen (vila, vero moda jne) vaatteet. Ihmettelin, että miten niin ei mene? Mä osta lähes kaikki vaatteeni Vero Modasta ja olen kokoa 40 ja M. Olen myös nuori vielä (28v), eli ei se mikään liittyvä asia ollut.

Tämä kaikki tuntuu tottakai hirvittävän kurjalta. Olen tehnyt kovan työn ja pudottanut nuorempana painoa paljon. Olen ylpeä, että olen vihdoin normaalipainon rajoissa. Toisaalta on oikeasti TODELLA masentavaa, koska mua pidetään edelleen isona tyttönä.

Mulla on luonnostaan pyöreät kasvot, todella isot rinnat ja olen vähän harteikas, mutta en nyt usko näidenkään asioiden vaikuttavan niiiiiiiin paljon. Ryhtini on hyvä ja osaan pukeutua ns. vartalolleni sopivasti.

Oletko varma, että vaatteet joita käytät, ovat oikean kokoisia? Liian pienet vaatteet saavat näyttämään lihavammalta. Entäs voiko pukeutumisessa sittenkin mätätä joku? Ettei vaatteet ole sun vartalolle sopivat, vaikka sinusta niin tuntuu? Hämääkö kotipeilisi näyttäen muutamaa kiloa liian vähän? (itselläni on tuollaine vanha peili, joka oikeesti hoikentaa, ja sen otan aina huomioon kun peilaan). Jokuhan siinä onoltava jos muiden silmissä olet toisen kokoinen kuin omasta mielestäsi.

Itselläni päinvastoin! Mulle on aina tarjottu kaupassa liian pieniä vaatteita, ja myyjät sanoo, että et voi tarvita niin ja niin isoa kokoa! Sitte huomaavat että asiakas taisi olla oikeassa. Kukaan ei usko kilojani kun kerron. Näytän hoikemmalta kuin olen.

Isot rinnat tekee monet isomman näköisiksi kuin oikeasti ovat. Jos rinnat ovat vielä oikeasti tosi isot, niin silloin helposti jostain syystä monet veikkaa painonkin väärin, vaikka uuma olisi hoikka. Samoin tiimalasivartaloiset mielletään muutenkin ihmisten silmään isommiksi kuin saman painoinen ja pituinen suoran vartalotyypin omaava (Vrt. poikamainen vartalo).

Jos sulla on hoikka vyötärö, niin korosta sitä ihmeessä! Mun mielestä tiimalasivartalon omaavat muodokkaat naiset ovat kauniita, kun osaavat käyttää vartalonsa mittasuhteet hyväksi. Ehkä et osaa niin hyvin käyttää, että oikeasti oikea kokosi huomattaisiin? Kannattaa mennä vaikka pukeutumisneuvojalle, jolta saa oikeasti kaiken tiedon omasta vartalotyypistään ja tyylipersoonastaan, hän mittaa sinulle hameiden pituudetkin oikeiksi, jotta ne korostavat sinun hyviä puoliasi :)

Mä en käytä liian pieniä vaatteita. Tyköistuvia kylläkin, mutta paita ei saa olla ihonmyötäinen. Mulla ei juurikaan ole vatsamakkaroita, koska vyötärön on se paikka minussa, joka on suht hoikka. En todellakaan pukeudu niin, että vatsamakkarat näkyvät. Mä tykkäänkin korostaa vyötäröä. Silloin kun olin laihtunut, niin kävinkin pukeutumsineuvojalla ja kysyn edelleen usein myyjältä apua. Mä en oikeasti usko, että pukeutuminen olisi ongelma. Yleensä käytän enemmän ehkä hoikentaviakin vaatteita.

Rintani ovat kokoa DD ja kasvot aika pyöreät..

Siis tää on muuten mielenkiintoinen juttu! Mulla on nimittäin ihan täsmälleen toisinpäin asia, eli mua luullaan aina huomattavasti hoikemmaksi kuin mitä vaaka ja BMI näyttää. Pari kertaa on lääkärikin ollut :O kun painoni on paljastunut, toinen sanoikin että herranjestas, olisin veikannut lähemmäs 10kg vähemmän.. Mulla on isot rinnat (aikuisten oikeasti isot, rapiat pari kg/kipale) olen aika lyhyt 163cm ja muutenkin muodokas. Paino on siis ns. "oikeissa" paikoissa eli tisseissä ja persiissä. Toki harrastan myös paljon liikuntaa, salia, uintia, tanssia eli lihasmassaa löytyy kyllä. En rehellisesti sanottuna tiedä, paljonko siihen voi vedota, yritän vaan keksiä selittäviä tekijöitä. :)

Tällä hetkellä mitat siis 163 ja 69kg. Käytän S/M kokoa, riippuu ihan mallista että miten esim. takki mahtuu juuri tissien kohdalta kiinni ettei olisi vyötäröltä sitten ihan teltta-mallia. Housuista menee tuo S-koko useimmiten, yläosa melkein vaatii sen M. Enkä tarkoita nyt mitään Finnwearin hehtaarikokoja vaan ihan perus Vero Moda, Lindex.. etc. Juuri pari päivää sitten kaveri kyseli (ollaan laihdutettu tässä raskauskiloja yhdessä) että joko on 60kg mennyt rikki, näytän kuulemma siltä? :O Eikä ollut mitään imartelua, oli pakko hänelle todistaa vaa'alla että ei todellakaan ole lähelläkään tuota lukemaa paino. Ihme juttu oikeesti!

Mä ymmärrän, että tietyt asiat saa ihmisen näyttämään paljon hoikemmalta tai isommalta. Mutta mun mielestä on aika iso ero painaako 66kg vai 90kg..

Kasvoilla on mun mielestä aika paljon vaikutusta. Pyöreät kasvot antavat pulskan vaikutelman, vaikka olisi hoikka. Kampaukseksella, hiusten värillä ja meikkauksella voi toki vaikuttaa tuohon. Aika uskomattomalta kuulostaa nuo juttusi, mutta miksi ihmisillä on ylipäänsä tarve kommentoida toisten painoon/kokoon liittyviä asioita?

Screen-Shot-2012-05-17-at-11.48.14-AM.png

Sanoisin, että johtuu isoista rinnosta ja harteikkuudesta.
Ehkä myös pyöreät kasvot vaikuttavat.

Eli kaikki mikä on ns. ekana nähtävillä on aika isoa, vaikka kokonaisuus onkin normaali.

[QUOTE="vierailija";26853415]Minusta esim Diandra on tosi lihavan näköinen vaikka onkin vain pyöreä kasvoista.[/QUOTE]

Juu, minäkin ajattelin, että onpa terve malli tytöille kun on pyöreähkö...

Muiden mielikuva johtuu pyöreistä kasvoista, rinnoista ja hartioista. Monet eivät niin kauhiasti koko kroppaa tuijottele, niin sitten huomio kiinnittyy vain kasvoihin ja siihen lähistölle, joten mielikuva syntyy siitä alueesta.

Hiusmallilla pystyy pyöreitä kasvoja vähän "piilottelemaan". Osaava kampaaja varmasti pystyy neuvomaan. Yhtäkkiä googlella löytyi seuraava juttu: N

Pidä ryhti hyvänä ja ole ylpeä urheilullisesta kropastasi!

Mulla on aika samantyyppiset kasvot, kuin Adelelle. Mua onkin muuten joku pari kertaa sanonut Adelen näköiseksi.

Onneksi nykyään on niin paljon mahdollisuuksia laittaa hiuksia (esim. klipsipidennykset jne), ettei ole ongelma tehdä erilaisia kampauksia.

Ehkä tosiaan sitten kasvot ja rinnat tekevät pulleamman vaikutelman.

Mäkin ihmettelen kyllä SUURESTI miten normaalilla ihmisellä on pokkaa arvostella toisen ulkonäköä, vaikka olisikin sitten ns. hyvässä hengessä. Mun mielestä on typerää ja junttia sanoa esim. "sulle sopii polkkatulkka, koska olet pulska".. sanoisin mielummin "sun kasvoihin ja vartaloon sopii nätistä polkkatukka" noin esimerkkinä...

Ahdistavaa tämä on silti ja loukkaavaakin...

Minä veikkaa, että ap:n persoona on vielä lihavan tytön. Eli on jotenkin alistuneen ja epävarman oloinen ja tähän kaikki epänormaalit kommentoijat tarttuvat. Ap:lle siis uskaltaa sanoa päin naamaa mitä vaan. Ei todellakaan ole normaalia, että joku heittää arvauksia painosta, jos sitä ei itse kysy.

[QUOTE="vieras";26854511]Minä veikkaa, että ap:n persoona on vielä lihavan tytön. Eli on jotenkin alistuneen ja epävarman oloinen ja tähän kaikki epänormaalit kommentoijat tarttuvat. Ap:lle siis uskaltaa sanoa päin naamaa mitä vaan. Ei todellakaan ole normaalia, että joku heittää arvauksia painosta, jos sitä ei itse kysy.[/QUOTE]
Eli ei kannata olla vaan herttainen hymy naamalla tai lievästi vaivautuneen näköinen, vaan selvästi sen näköinen, että hei, nyt menet rajan yli ja vastakommenttiakin sopii heittää. Sanoo suoraan vaikka, että epäkohteliasta kommentoida noin. Mutta ei kuitenkaan itku silmässä, vaan niin kuin aikuiset toimivat, kun haukutaan.

Yhteistyössä