Miksiköhän sektio "helposti"?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kiinnostaa vain..
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

Kiinnostaa vain..

Vieras
Synnytin esikoisen kiireellisellä sektiolla, koska oli kietoutunut napanuoraansa. Nyt odotan toista ja minulle sanottiin neuvolassa, että toisen lapsen kohdalla "saa sektion helposti jos haluaa kun esikoinenkin on syntynyt sektiolla". Synnytystavasta keskustellaan synnytyssuunnitelussa yms, johon joutuu joka tapauksessa kun on ekan synnyttänyt sektiolla.

Tämä jäi ihmetyttämään minua. Miksiköhän sektion saa helpommin ja vain halutessaan niin, vaikkei olisi mitään rakenteellista ym syytä, jonka vuoksi sektio olisi pakko tai suositeltavaa tehdä???

En aio kuitenkaan "haluta" sektiota, päinvastoin. Olen kai sen verran hullu, että haluan kokea ns normaalin synnytyksen ;)

En ole varma, mutta mulla on sellainen käsitys että kohdun seinämä voi olla jotenkin heikompi siitä arpikudoksen kohdalta, joka voi haitata synnytyksessä? Jos on ollut monta sektiota, ei kai edes saa synnyttää alakautta. Vai olenkohan väärässä?

Kyllä se näin on, jotkut sairaalat eivät suosittele norm. synnytystä yhden sectionkaan jälkeen ja kahden section jälkeen ei ole enään mahdollista synnyttää alateitse. Syynä juuri kohdun tai vatsanpeitteiden repeäminen supistusten/ponnistuksen aikana, mikä on hengenvaarallista niin äidille kuin lapsellekkin.

Yhteistyössä