Millä 6 kk vauvan saa neuvolassa tekemään osaamaansa/ miten valmistautua?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Hiiru"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"Hiiru"

Vieras
Huomenna mennään jo kolmatta kertaa 4 kk tarkastukseen tai siis uusi tarkastus oli 5 kk iässä ja nyt taas uusi kun on 6 kk neuvola :(

Ensimmäisellä kerralla vauva oli niin väsynyt siinä vaiheessa kun viimein päästiin lääkärin huoneeseen, että huusi vain selkäkaarella. Ei nukahtanut päiväunille kuin ihan loppumatkasta vaikka oli tosi väsynyt jo lähtiessä ja heräsi heti kun päästiin neuvolan ovesta sisälle. Normaalit 2 h päikkärit jäivät teilu 5 min mittaisiksi. Ajat oli myöhässä paljon enkä tietenkään älynnyt yrittää nukuttaa odotellessa kun terveydenhoitaja kävi sanomassa, että ovat VÄHÄN myöhässä aikataulusta. Sovittiin, että menemme uudestaan 5 kk neuvolan yhteydessä ja nyt ei tarvinnut odotella kuin reilu puolituntia terkkarin ja lääkärin tarkastuksen välissä ja lapsi touhusi leluillaan ja naureskeli minulle käytävässä mutta tsadaa kun mentiin vastaanottohuoneeseen makasi vain hoitopöydällä ja tuijotti lääkäriä silmät suurina. Hyvä kun otti nipinnapin edes lelua käteen vaikka kotona haravoi kaiken käteen ja suuhun minkä luokse pääsee vain jotenkin hivuttautumaan :) Ei edes pientä hymyä tai juttustelua koko vastaanottoaikana vaikka käytävässä hymyili leveästi, naureskeli ja höpötteli minulle todella paljon.

Miten ihmeessä valmistaudumme tuohon huomiseen tarkastukseen? Lääkäristä jo huomasi viimeksi, että oli todella kyllästynyt/ äkäinen vaikka sitä koittikin peitellä kun lapsi ei suostu tekemään mitään. Viimeksikin koitin ajoittaa päiväunet oikein ja tarjota rinnan sijasta pullomaitoa lähtiessä kun juo nyt paremmin pullosta eikä välttämättä malta keskittyä rinnalle vaan minun paita, silmälasit tai ihan mikä vaan kiinnostaisi enemmän kun pahin nälkä on ohi.

Minä olen mennyt aina neuvolaan sillä asenteella, että jos ei suostu, niin ei suostu. Meidän esikoinen ei koskaan suostunut tekemään ja sanomaan yhtään mitään 4-vuotiaaksi asti. Sitten on vain kysytty minulta, että mitä lapsi osaa.

Kuulostaa ammattitaidottomalta lääkäriltä, jos edes vähäänkään vihastuu puolivuotiaan yhteistyökyvyttömyydestä. Monet lapsethan vierastaa siinä iässä, jolloin kaikki vieraat aikuiset saavat huutamaan. Luulisi lääkärin tietävän sen.

Viimeksi muokattu:
Missä on ongelma? Omat lapseni ovat vierastaneet 4-kk lähtien niin pahasti, että lääkäri tai hoitaja ovat saaneet koskea vain huudattamalla. Toiset lapset oppii vierastamisen aikaisemmin, tarvittavat toimenpiteet pitää kuitenkin tehdä.

Onneksi lapsesi ei ole sirkusapina jonka tehtävä on viihdyttää neuvolan henkilökuntaa :) Onko lapsen kehityksestä jotain huolta? Millaisia asioita on jäänyt tutkimatta? Sinä osaat varmasti kertoa neuvolassa, osaako vauva kääntyä, tarttua, katsoa silmiin, äännellä, hymyillä. Sen pitäisi riittää, siis sen, että sinä kerrot. Heijasteiden tutkiminenkaan ei ole salatiedettä, eli jos se ei onnistu ollenkaan ja haluat varmistaa, niin voit kysyä terkkarilta/lääkäriltä, että miten voit kotona testata ne lapselta. Jos taas keuhkojen tai sydänten kuuntelu ei onnistu niin... haittaako se sinua? Kannatko huolta, jos niitä ei saada tutkittua? Kun oletettavastihan kaikki on kunnossa.

Ei minulta ole ikinä kysytty miten lapsi kotona tekee ja jos asiasta sanonut, että sujuu kotona niin lääkäri ei ole vastannut minulle mitenkään eli tullut vähän olo, että ei huomioida kuin ne mitä neuvolassa tekee. Lisäksi tulee itselle jotenkin "huono äiti" olo kun lapseni ei tee neuvolassa osaamiaan asioita. Terkkarin kanssa tätä ongelmaa ei onneksi ole. Vauva jotenkin pitää hänestä eli on yhteistyöhaluisempi ja iloisempi. terkkari lisäksi kyselee miten kotona menee ja mitä on oppinut jne. Mutta noissa lääkärin tarkastuksissa meno on ihan toinen.

En ole koskaan mennyt neuvolaan sillä asenteella että vauvan pitäisi osata jotain
Siellä tarkastetaan että kaikki on hyvin kasvun ja kehityksen kannalta. Kyllä ne tajuaa että lapset kehittyy eri tahtia. Jos lapsesi on mielestäsi ok, älä suotta turhia paineita ota äiti hyvä.

[QUOTE="Hiiru";28968387]Ei minulta ole ikinä kysytty miten lapsi kotona tekee ja jos asiasta sanonut, että sujuu kotona niin lääkäri ei ole vastannut minulle mitenkään eli tullut vähän olo, että ei huomioida kuin ne mitä neuvolassa tekee. Lisäksi tulee itselle jotenkin "huono äiti" olo kun lapseni ei tee neuvolassa osaamiaan asioita. Terkkarin kanssa tätä ongelmaa ei onneksi ole. Vauva jotenkin pitää hänestä eli on yhteistyöhaluisempi ja iloisempi. terkkari lisäksi kyselee miten kotona menee ja mitä on oppinut jne. Mutta noissa lääkärin tarkastuksissa meno on ihan toinen.[/QUOTE]

Äh, tiedän todellakin tunteen, mutta sellaiset sitruuna persiissä työtään tekevät ihmiset pitää vain osata jättää omaan arvoonsa.

Käytin omaa lastani juuri 2v neuvolassa. Kerroin kysyttäessä, että lapsi on siirtynyt sujuvasti jo nuppipalapeleistä tavallisiin palapeleihin, käy kotona ollessa ahkerasti potalla, puhuu monisanaisin lausein ja esimerkiksi riisuu itse monia vaatekappaleita. Mitä tekee lapsi? Istuu simppelin nuppipalapelin pala kädessä ja hokee "apua, apua, apua", tekee megalomaaniset kakat vaippaan kesken tarkastuksen, mutisee puolikkaita sanoja rinnuksiinsa ja heittäytyy aivan spagetiksi kun pitäisi riisua vaatteita :D Sellaista se välillä on, olen nähnyt sen pöydän toiseltakin puolelta.

Korvat, keuhkot yms. On saatu aina katsottua samoin viimeksi heijasteet näki, että olivat hävinneet ikätason mukaan, nousi hyvin mahallaan suorille käsivarsille nojaamaan jne. Mutta leluja ei suostunut kun pitkällä houkuttelulla ottamaan käyeen ja otti ne jotenkin varovasti, ei äännellyt tai hymyillyt laisinkaan vaan tapitti lääkäriä vähän kauhistuneena silmiin. Mitä olen netistä katsonut niin on todella hyvin taidoissaan ikätasolla eli siinämielessä ei huolta. Ei vain suostu lääkärissä yhteistyöhön.

Rauhoitu hyvä ihminen. Tuntosarvesi ovat nyt vähän liian pystyssä. Lääkäri tekee vain työtään, omalla persoonallaan. Jos lapsessasi on hänen mielestään jotain poikkeavaa, hän ohjaa kyllä jatkotutkimuksiin.

Taitohan sekin on, että oppii olemaan hymyilemättä kaiken maailman ventovieraille. Tärkeä taito. Meidän lapsesta kirjoitettiin 2-vuotisneuvolassa: "Ei suostu katsomaan kuvakortteja, osoittaa hyvin omaa tahtoa."

Ei meidän vauva tehnyt 4kk iässä mitään muuta kuin huutanut. Lääkäri oli kirjoittanut papereihin vierastaa paljon. Ei saatu uutta aikaa. Aika tiukkis lääkäri sattunu sulle, vai onko teillä jotain ongelmaa?

Kysyin viimeksi, että missä kaikissa on puutteita kun saatiin taas uusi aika. Lääkäri sanoi, että muuten kaikki kunnossa mutta ihmettelee kun lapsi ei hymyillyt tai jutellut ja esimeiden käteen ottaminen oli vähän niin ja näin eli katsotaan vielä miten ne sujuu.

Mun muksu ei 10kk lekurissa suostunu tekemään yhtää mitää, maata möllötti vaan patjalla. Kortissa lukee että terve ja normaalisti kehittynyt. Terkan luona sen kyllä pörräs ympäri lattiaa ja samaten odotustilassa. Aina se on hyytyny lekurin tarkastuksessa. Eikä moneenkaan vieraaseen suhtautunut järin tuttavallisesti. Vauvat on miten on ja pitäs se lekurinkin tajuta.

[QUOTE="vieras";28968412]Äh, tiedän todellakin tunteen, mutta sellaiset sitruuna persiissä työtään tekevät ihmiset pitää vain osata jättää omaan arvoonsa.

Käytin omaa lastani juuri 2v neuvolassa. Kerroin kysyttäessä, että lapsi on siirtynyt sujuvasti jo nuppipalapeleistä tavallisiin palapeleihin, käy kotona ollessa ahkerasti potalla, puhuu monisanaisin lausein ja esimerkiksi riisuu itse monia vaatekappaleita. Mitä tekee lapsi? Istuu simppelin nuppipalapelin pala kädessä ja hokee "apua, apua, apua", tekee megalomaaniset kakat vaippaan kesken tarkastuksen, mutisee puolikkaita sanoja rinnuksiinsa ja heittäytyy aivan spagetiksi kun pitäisi riisua vaatteita :D Sellaista se välillä on, olen nähnyt sen pöydän toiseltakin puolelta.[/QUOTE]

Voi että kauniisti kirjoitit :) nyt en saa mitään järkevää tähän, kun naurattaa niin paljon.

Ap, lääkäri on täysi pönttö, sellaisia nyt sattuu. Meillä esikoinen oli vajaan vuoden vanha, kun häntä piti käyttää korvien vuoksi lääkärillä. Lapsi istui ihan rauhallisesti minun sylissä, kun lääkäri kirjoitteli pöydän ääressä. Ykskaks lääkäri potkaisi itsensä tuolillaan meidän eteen, lapsi säikähti ja rupesi huutamaan. Lääkäri kehtasi moittia, että ei saa korvia tutkittua, kun lapsi huutaa niin paljon. Huutaahan se, kun itse säikäytti.

Jo on lääkäri, jos odottaa että puolivuotias ymmärtää tilanteen :D

Voithan sä vaikka kännykällä tai kameralla kuvata lasta. Mä käytin tätä, kun sekä päiväkoti että neuvola oli sitä mieltä, että 2,5-vuotiaalla on puheenkehityksessä viivästymää. Lapsi oli vain arka ja puhe oli takeltelevaa ja änkyttävää vieraassa ympäristössä. Kuvasin sitten lapsen puhetta kotona: kun lapsi rentoutuneena puhui meille tai höpötti omissa leikeissään, oli puhe normaalia. Uskoivat sitten ettei mihinkään terapiaan/tutkimuksiin ole tarvetta, ja nyt 4,5v on reipas ja sosiaalinen typy joka puhuu ihan normaalisti vieraampienkin ihmisten kanssa.

[QUOTE="vieras";28968743]Jo on lääkäri, jos odottaa että puolivuotias ymmärtää tilanteen :D

Voithan sä vaikka kännykällä tai kameralla kuvata lasta. Mä käytin tätä, kun sekä päiväkoti että neuvola oli sitä mieltä, että 2,5-vuotiaalla on puheenkehityksessä viivästymää. Lapsi oli vain arka ja puhe oli takeltelevaa ja änkyttävää vieraassa ympäristössä. Kuvasin sitten lapsen puhetta kotona: kun lapsi rentoutuneena puhui meille tai höpötti omissa leikeissään, oli puhe normaalia. Uskoivat sitten ettei mihinkään terapiaan/tutkimuksiin ole tarvetta, ja nyt 4,5v on reipas ja sosiaalinen typy joka puhuu ihan normaalisti vieraampienkin ihmisten kanssa.[/QUOTE]

Miksi näin? Jos omalla lapsellani epäiltäisiin viivästymää puheenkehityksessä, ottaisin kyllä mielihyvin vastaan tarjotut tutkimukset ja tukitoimet, vaikken itse olisi vakuuttunut ongelman olemassaolosta. Eihän siitä mitään haittaakaan liene, ja päästäänpähän ainakin ajoissa hoitamaan asiaa, jos jotakin kuitenkin ilmenee.

Nimimerkkini ei liity mitenkään sinuun, ehdin vain jo osallistua "heh"-nimimerkillä tähän keskusteluun.

Meidän 1-vuotias vierastaa ihan kamalasti. Kamala huuto, kun hoitaja tulee metriä lähemmäs. Vierasti myös lääkäriä 8 kk neuvolassa. Esimerkiksi kun lääkäri yritti seisottaa, tuli hirvittävä huuto ja ihan veteläksi. Minä seisotin, lapsi seisoi ihan nätisti jalat suorana. Lääkäri vain totesi, että olisi pitänyt pyytää alunperinkin vanhempaa tekemään "temput" lapsen kanssa niin ei olisi mennyt huudoksi. ;)

Lapset ovat erilaisia ja toiset ovat toimeliaanpia kuin toiset. Ja toiset lapset vierastavat enemmän kuin toiset.

Älä ap ota stressiä neuvolassa. Vauva tekee minkä tekee. :)

Heh, mä hekottelen täällä (oon vissiin vähän väsynyt) mielikuvalle, että vaavit on kotona ja lääkärin odotushuoneessa omia vilkkaita itsiänsä ja sitten vaan möllöttää silmät suurina lääkärin edessä. Ja vauvaa kun ei voi käskeä mitään. Mä jo niin nään valmiiksi meidän seuraavan tarkastuksen, että vauva vaan lötköttää vaikka kotona on ihan vihmerä vauva.
Ja tollo lääkäri jos on kireenä ap:n vauvan takia. Minä sinuna väsyttäisin vauvan seuraavaakin kertaa varten ja vähän testaisin lääkäriä miten pitkälle riittää pinna :D ;)

[QUOTE="vieras";28968412]Äh, tiedän todellakin tunteen, mutta sellaiset sitruuna persiissä työtään tekevät ihmiset pitää vain osata jättää omaan arvoonsa.

Käytin omaa lastani juuri 2v neuvolassa. Kerroin kysyttäessä, että lapsi on siirtynyt sujuvasti jo nuppipalapeleistä tavallisiin palapeleihin, käy kotona ollessa ahkerasti potalla, puhuu monisanaisin lausein ja esimerkiksi riisuu itse monia vaatekappaleita. Mitä tekee lapsi? Istuu simppelin nuppipalapelin pala kädessä ja hokee "apua, apua, apua", tekee megalomaaniset kakat vaippaan kesken tarkastuksen, mutisee puolikkaita sanoja rinnuksiinsa ja heittäytyy aivan spagetiksi kun pitäisi riisua vaatteita :D Sellaista se välillä on, olen nähnyt sen pöydän toiseltakin puolelta.[/QUOTE]

Ihanasti ja äidillisesti kirjoitettu, näin se juurikin menee!!!

[QUOTE="Heh";28968910]Miksi näin? Jos omalla lapsellani epäiltäisiin viivästymää puheenkehityksessä, ottaisin kyllä mielihyvin vastaan tarjotut tutkimukset ja tukitoimet, vaikken itse olisi vakuuttunut ongelman olemassaolosta. Eihän siitä mitään haittaakaan liene, ja päästäänpähän ainakin ajoissa hoitamaan asiaa, jos jotakin kuitenkin ilmenee.

Nimimerkkini ei liity mitenkään sinuun, ehdin vain jo osallistua "heh"-nimimerkillä tähän keskusteluun.[/QUOTE]

Koska mä TIESIN että lapsi puhuu normaalisti (koska niin hän puhui kotona, mummulassa yms.). Lapsi oli, ja on vieläkin aika hitaastilämpenevää sorttia. Mutta siitä hän sitten rohkaistui ja nyt juttu luistaa kassantätien ja lääkäreidenkin kanssa :) Toki olisin riemumielin ottanut avun vastaan, jos yhtään olisin ollut sitä mieltä, että siihen olisi ollut hiukankaan tarvetta. Meidän kunnassa terapiatilannekin on vielä hyvä.

Mä en varmaan nyt ymmärtänyt oikein... siis saitko uuden lääkäriajan aina uudestaan kuukauden päähän? Kun ne neuvolakäynnithän muutenki ovat kuukauden välein, muistaakseni puolivuotiaaksi asti ja sitten harvemmin.
Ja jos itse tiedät lapsen olevan kehityksessä ihan oikealla tasolla niin miksi nostaa omaa stressitasoaan tuollaisella...

[QUOTE="Hiiru";28968491]Kysyin viimeksi, että missä kaikissa on puutteita kun saatiin taas uusi aika. Lääkäri sanoi, että muuten kaikki kunnossa mutta ihmettelee kun lapsi ei hymyillyt tai jutellut ja esimeiden käteen ottaminen oli vähän niin ja näin eli katsotaan vielä miten ne sujuu.[/QUOTE]

Eikö voi uskoa, jos sanot, että kotona juttelee?
Eihän ketään hymyilytä tai jutteluta, jos naaman eessä on hapannaamainen lääkäri.

Meilläkin neuvolantäti aina kyselee minulta, että "osaako kääntyä, oletko pistänyt merkille kääntyykö molemmille puolille? Jokelteleeko, tarttuuko esineisiin?" Ja minä vastailen.

En ole edes ajatellut, että se haittaisi jos lapsi on väsynyt tms. neuvolassa, luulisi ammattilaisen tietävän, että lapset eivät ole aina yhteistyökykyisiä.

Yhteistyössä