Millä elän kesällä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja siirri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Ilmottaudut työttömäksi työnhakijaksi ja sen jälkeen haet toimeentulotukea (oletan, ettei taloudessa ole palkkatyössä käyvää henkilöä ). Opintolainaa ei lasketa kesäkuukausien tuloksi, joten sitä sun ei tarvitse nostaa.

Eihän opiskelija voi olla työtön työnhakija.

No sitten se on pelkkä työnhakija. Tarkoitin kuitenkin, että työkkäriin pitää käydä ilmottautumassa.

:D
Ei ole olemassa erikseen työnhakijoita ja työttömiä työnhakijoita!
Opiskelija ei voi olla työnhakijana työkkärissä eikä näin ollen voi saada työttömyyskorvausta.

Alkuperäinen kirjoittaja plm:
Opiskelija ei voi olla työnhakijana työkkärissä eikä näin ollen voi saada työttömyyskorvausta.

Kyllähän on erikseen nuo kaksi ja työkkäriin on ilmottauduttava ennen kuin saa toimeentulotukea.

Tässä linkki: http://www.ouka.fi/Sote/sostuki/toimeentulotuki.htm

Sieltä kohta "Opiskelijoille" ja "Hakuohje".

Alkuperäinen kirjoittaja plm:

Kyllähän on erikseen nuo kaksi ja työkkäriin on ilmottauduttava ennen kuin saa toimeentulotukea.

Tässä linkki: http://www.ouka.fi/Sote/sostuki/toimeentulotuki.htm

Sieltä kohta "Opiskelijoille" ja "Hakuohje".

Ahhaa, tälläiset ohjeet siellä.. En kyllä ole oululainen, mutta päteeköhän nämä ohjeet muissakin kunnissa?

Alkuperäinen kirjoittaja siirri:
Ahhaa, tälläiset ohjeet siellä.. En kyllä ole oululainen, mutta päteeköhän nämä ohjeet muissakin kunnissa?

Ilmeisesti ei koske kaikkia kuntia, kun joku tässäkin kirjoitti, ettei hänen ollut tarvinnut ilmoittautua työkkäriin. Mutta jos tuo ohje kuitenkin antaisi hiukan vastauksia kysymyksiisi :) Ja pieni juttuhan tuo on kerran kesän alussa kävästä työkkärissä, jos niikseen tulee.

Ei mun ainakaan ole ikinä tarvinnut työkkäriin ilmoottautua koulun kesälomalla. Suoraan sossuun olen ollut yhteydessä. Nytkin on pakko mennä kesäkuun alussa koska kesäkuulle vain osa-aikaasta työtä. Heinäkuulle töitä, mutta palkanmaksu menee niin myöhälle, että pakko hakia toimeentulotukea. Sitten en hae elokuulle sitä koska silloon on sitten se palkka heinäkuulta.

Alkuperäinen kirjoittaja ke-la:
nyt saa koko opintolainan nostettua kerralla tililleen jos sen haluu... aina toukokuussa näin.

En todellakaan haluaisi opintolainaa nostaa.. Ja jos toimeentulotuen saa ilman, että kesäkuukausille nostaa opintolainaa, niin en todellakaan ole lainaa siis nostamassa.

uskomatonta että täällä aikuiset ihmiset miettii toimeentulotuen nostamista ennen kuin jokaisen normaalin ihmisen selviämistapaa eli töihin menoa... onko ihmiset hieman hemmoteltuja vai mikä on kun oletetaan että yhteiskunnan pitäisi toimia elättinä jos ei huvita mennä töihin??

Alkuperäinen kirjoittaja 30vee:
uskomatonta että täällä aikuiset ihmiset miettii toimeentulotuen nostamista ennen kuin jokaisen normaalin ihmisen selviämistapaa eli töihin menoa... onko ihmiset hieman hemmoteltuja vai mikä on kun oletetaan että yhteiskunnan pitäisi toimia elättinä jos ei huvita mennä töihin??

Varmaan monikin opiskelija on hakenut kesätöitä, muttei ole saanut. Ap:stä en tiedä mutta esim. omista luokkakamuista osa on jäänyt ilman työtä. Jollain pitää silti kesälläkin elää ja laskut sekä ruoka maksaa...

nyt saa koko opintolainan nostettua kerralla tililleen jos sen haluu... aina toukokuussa näin.

En todellakaan haluaisi opintolainaa nostaa.. Ja jos toimeentulotuen saa ilman, että kesäkuukausille nostaa opintolainaa, niin en todellakaan ole lainaa siis nostamassa.

se lasketaan sulle tuloksi, nostit tai et

No minä lähinnä kyselin, mitä vaihtoehtoja minulla on. Tietenkin jos töitä ilmaantuisi, niin töihin menisin. Ja tosiaankin mietin kotiin jäämistä lapsen kanssa, mutta se ei taida olla toimiva vaihtoehto.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Joku neuvoi, että kesäaikana opintolainaa ei katsota tuloksi. Näin se minustakin kuulostaisi fiksummalta, kun eihän kesäaikana opintorahaakaan saa, niin miten opintolainan sitten...

Varmaan monikin opiskelija on hakenut kesätöitä, muttei ole saanut. Ap:stä en tiedä mutta esim. omista luokkakamuista osa on jäänyt ilman työtä. Jollain pitää silti kesälläkin elää ja laskut sekä ruoka maksaa...

Joo ymmärrän kyllä että ei kaikki ihmiset saa töitä mutta miettikää nyt, kyllähän tässä maassa töitä riittää jos vaan haluaa tehdä...! Mutta ongelma taitaa useimpien kohdalla olla se että ei haluta mitä vaan töitä vaan pelkästään oman alan töitä. Ja sori mutta mun mielestä tuollaisessa tilanteessa ei ole varaa vaatia jos toinen vaihtoehto on mennä yhteiskunnan elätiksi... elämässä ei valitettavasti aina saa kaikkia asioita ja nimenomaan niin kuin sanoit "jollain pitää elää..." ja siksi pitäisi mennä töihin. Ei mun mielestä ole oikein että yhteiskunta joutuu elättämään mukavuudenhaluisia laiskureita.

No ei se kuule ole noin yksinkertaasta. Mäkin menisin kesäkuulla töihin jos vain olis töitä enemmän kuin se osa-aikaanen työ. Olen kyllä edelleen kunnalla tiedossa lähihoitajan sijaaseksi, että jos sieltä jotakin vielä tulisi. Heinäkuulle on sitten tiedossa kokopäiväänen työ ja sen lisäksi teen baarilla tunteja sen verran kuin palvelukodin tunnit antaa myöten.

Joo ymmärrän kyllä että ei kaikki ihmiset saa töitä mutta miettikää nyt, kyllähän tässä maassa töitä riittää jos vaan haluaa tehdä...! Mutta ongelma taitaa useimpien kohdalla olla se että ei haluta mitä vaan töitä vaan pelkästään oman alan töitä. Ja sori mutta mun mielestä tuollaisessa tilanteessa ei ole varaa vaatia jos toinen vaihtoehto on mennä yhteiskunnan elätiksi... elämässä ei valitettavasti aina saa kaikkia asioita ja nimenomaan niin kuin sanoit "jollain pitää elää..." ja siksi pitäisi mennä töihin. Ei mun mielestä ole oikein että yhteiskunta joutuu elättämään mukavuudenhaluisia laiskureita.

Mulla ainakin on a) kaksi lasta ja b) astma. Se poissulkee aika monta työtä - en voi esim. tehdä viikonloppuja tai öitä, tai siivoustyötä.

Terveisin Mukavuudenhaluinen laiskuri :xmas: jota sinä tai kukaan muukaan ei kyllä kesällä elätä :D

opiskelija on oikeutettu toimeentulotukeen ainakin ensimmäisenä kesäkuukautena, vaikka olisi töitäkin tiedossa. Eikä tarvinnut ilmoittautua työkkärissä. Ja tämä siksi että monesti sen ensimmäisen kuukauden palkka tulee loppukuusta ja sen kuun vuokrat ja muut laskut ovat erääntyneet jo ehkä alkukuusta.

Kun hain joskus toimeentulotukea kesäkuulle, piti ilmoittaa tulot ja menot. Opintolaina laskettiin tuloksi, nosti sitä tai ei. Tämä siksi että kaikki olisivat samalla viivalla. Ikinä en itse nostanut senttiäkään opintolainaa, sen valtiontakauksen taisin hakea varmuuden vuoksi.

Tiliotteet piti toimittaa kolme kk taaksepäin ja sos.työntekijä siellä tyynesti merkitsi minulle kesäkuuksi tuloja, jotka olin tienannut ja saanut kolme kk aiemmin :headwall:

Tässä tapauksessa ei vissiin ollut kyse siitä etteikö ap haluaisi kesätyötä, vaan siitä että hän aikoo olla lapsen kanssa kotona. Viettääkseen aikaa lapsen kanssa ja säästääkseen ehkä päiväkotimaksuissa. Mutta melkein harkitsisin sitä että hakee ainakin osa-aikaista työtä jos mahdollista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Joku neuvoi, että kesäaikana opintolainaa ei katsota tuloksi. Näin se minustakin kuulostaisi fiksummalta, kun eihän kesäaikana opintorahaakaan saa, niin miten opintolainan sitten...

se jaetaan joka kuukaudelle se summa

Mulla ainakin on a) kaksi lasta ja b) astma. Se poissulkee aika monta työtä - en voi esim. tehdä viikonloppuja tai öitä, tai siivoustyötä.

Terveisin Mukavuudenhaluinen laiskuri :xmas: jota sinä tai kukaan muukaan ei kyllä kesällä elätä :D

en kysy syytelläkseni tai mitään, mutta oletko yh? kun et voi tehdä viikonloppuja tai öitä? tai ovatko lapsesi päiväkodissa?

Yhteistyössä