Olen kärsinyt närästysvaivoista viimeiset 15 vuotta. 13 vuotta mulla on ollut siihen säännöllinen lääkitys, joka onneksi auttaa ja pitää oireet pääosin kurissa, mutta jotkut ruoka-aineet aiheuttaa oireita lääkkeistä huolimatta.
Tällaisia mulla on mm. tuore kurkku (ihan sama onko kuorittu vai kuorineen), paprika, sipuli, kahvi, suklaa, joskus omena, tuoremehut... ja kaikki tosi rasvainen, mausteinen ja käristetty. Joten näitä kannattanee ainakin välttää.
Kivennäisvedet mulla helpottaa oireita, hätätapauksessa ruokasooda (1tl sekoitettuna lasilliseen vettä, tai se lusikallinen soodaa suoraan suuhun ja päälle lasi vettä).
Jos sulla on ollut närästystä pitkään, hakeudu lääkäriin! Mullakin ehti se vaivata niin kauan ennen lääkäriin menoa (pelkäsin tähystykseen joutumista), että oli aiheuttanut jo muutoksia ruokatorveen. Tähystys oli lopulta pieni paha, kun sitten sain oikean lääkityksen ja selviän nykyään 95% ilman oireita. Ja tosiaan siinä selvisi tuo ruokatorven ärsytystila, joka olisi voinut hoitamattomana pahentua entisestään.