Millä ihmeellä mä saan 2 vuotiaan syömään????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja pph pulassa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

pph pulassa

Vieras
mulla on hoidossa vähän vajaa 2v tyttö joka ei suostu syömään lämmintä ruokaa ollenkaan. Kotona oppinut lusikallisen jälkeen et saa perunaporkkanavelliä, leipää, keksiä, popkornia tms. 3i auta mikään. Ei yhtään mikään. Räkii ruuan suusta jos sinne asti saa ja sit alkaa käninä jos ei saa jotain muuta. Eikä auta vaikka seuraavaan ruokaan pitäis nälässä ja tarjois sit, ei syö. Mulla alkaa oleen voimat sen kanssa loppu. Alkanut jo alle vuoden iässä. Ei kelpaa itsetehty, ei purkkiruoka, ei mikään.

Auttakaa!!!!

[QUOTE="sondersson";22192298]suostuuko syömään itse lusikalla? Jos oikein kehuu ja kannustaa ja isommat näyttää mallia? Entä sormin, vihanneksia ja sellasia?[/QUOTE]

ei suostu itse. Sormin syö kyllä vähän mut siihen se jää.

Mitäs jos vaan lakkaisit stressaamasta sen asian kanssa... Kotona ruokailusta on tehty numero ja nyt lapsi osaa vedättää teitä kaikkia syömättömyydellään. Mitäs jos tarjoat ruoaksi sitä samaa mitä muillekin, et kommentoi lapsen ruokailua, et houkuttele, et maanittele, et lahjo, et kiristä...Jos ei ruoka kelpaa, se ihan neutraalisti laitetaan pois ja seuraava ruoka tarjoillaan normaaliin aikaan. Jos ei lapsi syö, anna olla syömättä. Ei se nälkään kuole!

Onko hällä suu ihan kunnossa?Vai eikö tosiaan vain tahdo syödä.

Kaverin lapsi ei syönyt lämmintä ruokaa,kun se sattui hampaisiin.
Omallani karttakieli,ja hän sanoo että lämmin ruoka tuntuu ikävälle kieltä vasten.

Älä nyt ainakaan anna kaverille periksi, kotona jo annettu ja menty siitä kohtaa mistä aita poistettu. Tarjoat ruokaa aterioilla, syö kyllä jos on syödäkseen. Jos ei syö, niin sitten ei syö - se on kiitos ja näkemiin, ota tai jätä.

[QUOTE="vieras";22192341]Onko hällä suu ihan kunnossa?Vai eikö tosiaan vain tahdo syödä.

Kaverin lapsi ei syönyt lämmintä ruokaa,kun se sattui hampaisiin.
Omallani karttakieli,ja hän sanoo että lämmin ruoka tuntuu ikävälle kieltä vasten.[/QUOTE]

uskoisin, kun äiti sanoi viikonloppuna mäkkärin ranskalaisten maistuneen.

[QUOTE="Ruttis";22192360]Älä nyt ainakaan anna kaverille periksi, kotona jo annettu ja menty siitä kohtaa mistä aita poistettu. Tarjoat ruokaa aterioilla, syö kyllä jos on syödäkseen. Jos ei syö, niin sitten ei syö - se on kiitos ja näkemiin, ota tai jätä.[/QUOTE]

voi kuule. Näinhän mä normaalisti toiminkin, mutta luuletko että kukaan lapsista puhumattakaan minusta, jaksaa kuunnella monta tuntia kestävää huutokonserttia kun toinen huutaa nälkäänsä??? Se huusi parhaimmillaan 3h kun oli pakko antaa vellipullo ja nukahti siihen.

voi kuule. Näinhän mä normaalisti toiminkin, mutta luuletko että kukaan lapsista puhumattakaan minusta, jaksaa kuunnella monta tuntia kestävää huutokonserttia kun toinen huutaa nälkäänsä??? Se huusi parhaimmillaan 3h kun oli pakko antaa vellipullo ja nukahti siihen.

Ikävää etteivät kotona pistä pistettä tuollaiselle.
Kerralla pois nuo hömpät(vellipalkkiot sun muut) jos ruoka ei maistu,ja takasi ei anneta vaik miten huutais.

Vaikeapa se sinun on tosiaan alkaa lasta huudattaan.Mutta ei sun ainakaan tarvii alkaa mitään eri ruokaa hälle tarjoaan,ehkä jossain vaiheessa oppii että ruoka on sitä mitä on.

Täh? Kaksi vuotiaalle vellipullo?? Jep. No, kuule - sitten varmaan kannattaisi käydä ko. lapsen vanhempien kanssa perustavanlaatuinen keskustelu aiheena lapsen ruokailutottumukset ja päivittää niitä yhdessä. Jos mussukka vetelee mäkkärin aterioita vapaalla naamaansa ja tavallinen peruskotiruoka ei kelpaa, niin... Totta on, ettei lapsi saa häiriköidä tuolla tavoin ruuan kanssa mutta et sinäkään saa hänelle periksi antaa :).

Mun mielestä osoitat tällä lapselle vaan sen että kun se jaksaa tarpeeksi kauan huutaa, niin saa vellinsä. Puhu esimiehesi kanssa voisiko jopa lastensuojeluilmoitus tulla kyseeseen, jos lapsen ruokailut todella ovat kotioloissa noin niinkuin ilmoitat.

[QUOTE="kääk";22192408]mä en voi ikinä viedä mun lasta (1v 2kk) hoitoon, on just tuollanen velli lapsi....
miten siitä saa erotettua??[/QUOTE]

Lakkaat antamasta sitä, kestät "vieroitusoireet" niin kauan kuin niitä kestää ja homma on hoidettu.

[QUOTE="kääk";22192408]mä en voi ikinä viedä mun lasta (1v 2kk) hoitoon, on just tuollanen velli lapsi....
miten siitä saa erotettua??[/QUOTE]

Se velli siinä haittaa,vaan se et sillä palkitaan lapsi.Annetaan periksi,luovutetaan.
Annetaan lapsen pompottaa.

palkitsemalla? eli hivutat rimaa hissukseen ylöspäin ja nostat syötävien lusikallisten määrää ennen namiosastoa? ja kehut hyvästä yrittämisestä - huoli pois ja tyynen rauhallisesti vaan?

[QUOTE="joo";22192417]Mun mielestä osoitat tällä lapselle vaan sen että kun se jaksaa tarpeeksi kauan huutaa, niin saa vellinsä. Puhu esimiehesi kanssa voisiko jopa lastensuojeluilmoitus tulla kyseeseen, jos lapsen ruokailut todella ovat kotioloissa noin niinkuin ilmoitat.[/QUOTE]

Mun mielestä ne on ne lapsen vanhemmat ketkä ton on alottaneet,ja saavat kyl lopettaakkin.

Ja juu,ap:kin on tehnyt sen virheen et palkinnut lapsen vellillä huutokonsertin jälkeen.
Eipä tuossa muu auta kun ´tyytyä kohtaloon,tai jättää antamatta se velli.Eihän se oo ku viikko pari minkä joutuu huutoa kuunteleen..säälittää vaan et tässä tapauksessa sitä huutoa saavat kuunnella aivan väärät ihmiset.

Vanhempien kanssa tämä asia täytyy ratkaista. Jos kotonakin on ok, että ruuan maistamisen jälkeen saa vellin, niin miksi sun pitäisi pitää tiukempaa linjaa. Jos kerran pitää velleistä, niin voisithan joskus tehdä vaikka kasvissosekeittoa. Aika varmaan auttaa tässäkin. Ainakaan mitään joka päiväistä taistelua tuskin kannattaa ottaa. Pääasia, että syö jotain ja jaksaa hoitopäivän ajan. Eiköhän se ruokavaliokin siitä vähitellen monipuolistu, kun näkee että muut lapsetkin syö.

Joissakin päiväkodeissa on kokeiltu Sapere-menetelmää, jossa aistien kautta tutustutaan monipuolisesti ruoka-aineisiin. Tällä menetelmällä on saatu ennakkoluuloja ruokaa kohtaan vähenemään. Netistä löytyy paljon tietoa. Joillakin lapsilla tavalliseen ruokaan totuttelu vie kauemmin aikaa. Ei siis välttättä ole kyse vain temppuilusta.

Yhteistyössä