Millä kirjoilla opettaa 5-v lukemaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja aavikkomamu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

aavikkomamu

Vieras
Meidän juuri 5-v täyttänyt poika tahtoo oppia lukemaan. Hän tahtoo oppia siksi, että pystyisi lukemaan itse Harry Potteria =D Meillä on minun ja mieheni vahoja 1. ja 2. lk:n Aapiskukkoja, mutta poika on oppinut ne ulkoa eli niiden avulla on vaikea oppia lukemaan.

Onko kenelläkään vinkkiä, millä kirjalla kannattaisi lukemaan oppiminen aloittaa. Poika on siis itse asiaa haluamassa innoissaan *korostaa*

ei kyllä kirjoilla voi oikein opettaa lukemaan. parasta varmaan vaikka piirtää isoille pahveille kirjaimia ja alkaa harjoitella niitä ja pikkuhiljaa alkaa harjoitella sanojen muodostusta. ja lukemalla lapselle paljon harjoitat lukemaan oppimista.

Eskarissa käydään läpi kaikki kirjaimet, miltä ne näyttävät ja miten ne aannetään. Esitellään sanoja, joissa on ko kirjain. Jos lapsella on herkkyyskausi ja asia kiinnostaa, lapsi oppii silloin. Tai sitten oppii myöhemmin.

Yksi vaihtoehto on esitellä lapselle kokonaissanoja. (gooleta Doman)

Onko näistä apua?
http://www.kirjastot.fi/fi-fi/tietopalvelu/kysymys.aspx?ID=df57cad3-58ec-40c8-a14e-3517b910b246

kaverini joka on opettaja harmitteli että vanhemmat usein aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä kun yrittävät opettaa lapsensa lukemaan ennen koulua. tämä siksi että se systeemi jolla nykyään opetellaan lukemaan on ihan eri kuin vanhempien lapsuudessa ja lapsi menee sitten ihan sekaisin kun koulussa opetetaankin eri tavalla kuin kotona.

Esikoisen kans sama tilanne, eli halu oli oppia lukemaan, mutta enhän mä tätä nykytapaa osannut. Oli sitten mummolassa pari päivää kun oltiin miehen kans 10v hääpäiväreissulla, sanoin äidille et kerroppa hänelle miten luetaan (on luokanope, esiopetukseen erikoistunu) ja sai mummiltaan "lukukoneen", jolla periaatteen oppi - ja pian sitten lukikin...

Opeta lapselle kirjainta vastaava äänne.
Kirjoita kirjaimista pienet lappuset. Laita vaikka pöydälle laput a ja u, vierekkäin, mutta selvä rako väliin. Pyydä lasta sanomaan a:n äännettä samlla kun liikutat lappua kohti u-lappua. Kun lappu koskee toiseen äänne vaihtuu. Eli aaaaaaa-u = au. Harjoitelkaa ensin vokaaleilla eli esim. au, ai , ui, ii, eo.

Lukemaan voi oppia kahdella tavalla. Meillä poika oppi itse lukemaan kirjoittamalla ensin tavuja sitten sanoja. Hän oli silloin aloittanut jo eskarin, jossa harjoiteltiin paljon tavutusta taputtamalla. Loppujen lopuksi yhdessä viikonlopussa lukemisen taito valkeni hänelle.

Niinkun joku jo sanoikin, lukemaan ei tarvitse opettaa, lapsi oppii sen itsestään kun herkkyyskausi on päällä. Oppimista voi tukea juuri lukemalla paljon ja esim, kuva-sana korteilla. (yhdistä kuva+sitä tarkoittava kirjoitettu sana)
Kokosanamenetelmä on melkeinpä helpoin eikä sekota sitten kouluun mennessä. Sitä käytetään paljon juuri varhaiskasvatuksessa.

Meillä tänään poika 4v kirjoitti kasvimaalle tikut periljalle, tillille, ruohosipulille, pavuille ja herneelle. On kyllä tosi liikuttava ja mikään ei auta, vaikka en haluaisi hänen vielä oppivan ko. taitoja (olen itse ope). Haluaa mallin ja siitä sitten jäljentää, helpoimmat esim. tillin kirjoitti suoraan. Voi pientä. Ja kauhea huuto niin kauan, että saa mallin..

Kokosanamenetelmä ei kuitenkaan ole erityisen sovelias suomen kieleen kielen rakenteesta johtuen: pitkät sanat, taivutus postpositioilla. Se sopii paremmin englantiin, missä lyhyet sanat ja taivutukset hoituu prepositioilla.

Suomen kielessä hyvä etu on se, että sanat lausutaan kuten kirjoitetaan. Mutta meillä on myös se hyvin poikkeuksellinen ominaisuus, että äänteen pituus muuttaa sanan merkityksen (esim. tuli - tuuli - tulli). Ylipäänsä tuplakirjaimet aiheuttavat ongelmia vielä pitkälle alakoulussa.

Kuten sanottu ei kannata opettamalla opettaa lukemista, sillä usein vanhemmat opettavat "väärin" ja sekoittavat lasta. Lapsi oppii kyllä lukemaan itsestään tai viimeistään sitten koulussa. Lukemaanopettamiseenkin on erilaisia menetelmiä, joten ei voi suoraan sanoa, millä menetelmällä nykyään opetetaan.

Paljon kuitenkin käytetään ns. KÄTS-menetelmää, jossa ensin opitaan Kirjain, sitten Äänne, sitten Tavu ja lopuksi Sana. Lähdetään siis siitä, että on kirjain A, jonka äänne on a (vrt. eri jos on kaksi a-kirjainta putkeen, silloin äännekin on aa). S-kirjainta on siis äs-kirjain, mutta sen äänne ei ole äs, vaan s (lyhyt suhina). Sitten kun näitä äänteitä liu'utetaan yhteen saadaan tavuja, joista muodostuu sanoja. Tätä on todella hankala selittää kirjoittamalla, kun noita äänteitä ei voi kirjoittaen ilmaista.

Parhaiten voitte tukea intoa lukemalla yhdessä paljon, käymällä kirjastossa, loruttelemalla, kuuntelemalla sanoja (esim. kuuluuko alussa a?) tai kirjoittamalla vaikka tietokoneella.

Lue ap lapselle ihan niitä samoja kirjoja joita olet varmaan iltasaduksi lukenut ja näytä lukiessasi lapselle missä mennään. Näin lapsi oppii hahmottamaan erilaisia sanoja ja hoksaa pikkuhiljaa miten luetaan. Myös tutut etunimet on hyviä harjoittelussa. Meillä lapsi ainakin hoksaa tekstistä pk.kavereinsa nimiä ja varmistaa tyyliin" lukeeko tuossa Otso, jos npiden kirjainten paikkaa vaihta?" Lehtien otsikot ovat myös hyvä harjoittelussa ja meillä esikoinen alkoikin ekaksi lukemaan lööppejä.Harry Pottereita lapsesi ei kuitenkaan varmaan ihan heti jaksa lukea joten ei kannata liikaa myöskään kannustaa lukemiseen tai pettymys voi olla aika iso.

Lue ap lapselle ihan niitä samoja kirjoja joita olet varmaan iltasaduksi lukenut ja näytä lukiessasi lapselle missä mennään. Näin lapsi oppii hahmottamaan erilaisia sanoja ja hoksaa pikkuhiljaa miten luetaan. Myös tutut etunimet on hyviä harjoittelussa. Meillä lapsi ainakin hoksaa tekstistä pk.kavereinsa nimiä ja varmistaa tyyliin" lukeeko tuossa Otso, jos npiden kirjainten paikkaa vaihta?" Lehtien otsikot ovat myös hyvä harjoittelussa ja meillä esikoinen alkoikin ekaksi lukemaan lööppejä.Harry Pottereita lapsesi ei kuitenkaan varmaan ihan heti jaksa lukea joten ei kannata liikaa myöskään kannustaa lukemiseen tai pettymys voi olla aika iso.

Eiköhän ap:n lapsi ole jo kolmessa vuodessa oppinut lukemaan :)

ilman varsinaista opettamista ja kirjoja ovat itsekseen oppineet lukemaan ennen eskaria. aina vain sanoin mikä kirjain on kyseessä kun kysyivät ja yhtäkkiä ne vain luki itse. :)

Mun käsittääkseni monilla ennen koulua lukemaan oppineilla on tyypillisesti myöhemmin vaikeuksia lukemisessa, kun eivät ole malttaneet oppia lukemaan KUNNOLLA vaan arvaustekniikalla, eli luetaan sanan alku ja loppu veikkaillaan asiayhteydestä. Ja sitten palataan takaisin kolmesti kesken joka lauseen kun eka arvaus ei mennyt oikein.

Eli minä harkitsisin kovasti ennen kuin lähtisin omin nokkineni "opettamaan" lukemista, hankkisin varmasti vinkit jostain eskariopelta tjsp. Aloittajan ongelma toki lienee jo ratkennut.

Itse halusin välttämättä oppia lukemaan 4-vuotiaana (nyt ikää 24). Äiti sitten opetti ihan paperille kirjoittamalla, ensin helppoja tavuja ja hiljalleen pitempiä lauseita (esim. a - aa - maa - saa). 5-vuotiaana olen jo tehnyt omia "kirjoja", joissa on monisivuisia tarinoita. Teksti toki oli melko isoa, mutta kyllä yhdellä sivulla oli aika monta riviä. Olen aina ollut todella taitava äidinkielessä. Numerot olivat koulussa 9 - 10. Luen nopeasti ja ymmärrän hyvin lukemaani. Oikeinkirjoitus on minulle luontevaa, kun olen lukenut niin paljon. Jo ekalla luokalla luin vähintään pari 100-sivuista kirjaa viikossa.
Ehdottomasti kannattaa opettaa lapsi lukemaan, jos se häntä kiinnostaa! Ekalla luokalla saattaa olla hieman tylsää, mutta toivottavasti opettaja ymmärtää antaa jotakin kivoja lisätehtäviä :)

Ei ole ekalla luokalla tylsää, vaikka osaisi lukea. Ainakin puolet koulun aloittavista osaa jo lukea, joten pakkohan open on siihen reagoida. Yleensä luokat jaetaan alussa lukutaidon mukaan ryhmiin. Mä en edes usko, että väärin voi opettaa lukemaan. Itse olen oppinut aikoinaan ihan tavaamalla, mutta omat lapseni opetin kirjain - äänne - tavu - sana -menetelmällä, ja hyvin oppivat 3 - 4- vuotiaana.

Yhteistyössä