Millä kuukautiset ja hedelmällisyys varmasti pois? Terveyteni vuoksi en voisi ikinä raskautua.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja äpärä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

äpärä

Vieras
Suht pysyviä ehkäisykeinoja tietysti on, mutta minulle olisi ehdottoman tärkeää myös se, että nuo kuukautiset saisin pois. Niistä on pelkkää riesaa ja kun en tosiaan koskaan voisi raskautua - tai jos niin kävisi olisi pakko abortoida - terveyden tilani vuoksi. Onko teillä tietoa? Vaikuttaa aikamoiselta hakuammunnalta yrittää googlen kanssa etsiä. Etenkin kun tuo kuukautisten poisjääminen on minulle ehdottoman tärkeää tuon ehkäisyn lisäksi.

Jatkuuko esim. steriloinninkin jälkeen kuukautiset vai loppuvatko ne seinään? Täytyykö tästä vain lähteä lääkärin pakeille kyselemään. En tahdo ehkäisymenetelmää, joka ei poista kuukautisia. Olen ns. vammainen eli eiköhän lääkärit ole yhtä mieltä siitä, etten tee hedelmällisyydellä yhtään mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja äpärä;24883184:
Jatkuuko esim. steriloinninkin jälkeen kuukautiset vai loppuvatko ne seinään? Täytyykö tästä vain lähteä lääkärin pakeille kyselemään. En tahdo ehkäisymenetelmää, joka ei poista kuukautisia. Olen ns. vammainen eli eiköhän lääkärit ole yhtä mieltä siitä, etten tee hedelmällisyydellä yhtään mitään.

Kyllä ne jatkuu. Kohdunpoisto taitaa olla se oikea ratkaisu.

Kyllä ne jatkuu. Kohdunpoisto taitaa olla se oikea ratkaisu.

Harmi jos se on ainut vaihtoehto. Olen ymmärtänyt kohdunpoiston olevan hyvin kivulias ja vaikeakin toimenpide. Lähtisivätkö siis lääkärit sellaiseen heidän mielestään ehkä täysin turhaan. Käskevät ehkä vain huolehtimaan ehkäisystä normaalein tavoin, kärsimään kuukautisista kuten muutkin naiset ja jos ehkäisy sattuisi pettämään, tekemään sitten sen abortin.:(

Ehdotan terapiaa, jolla selviät kuukautisista, vaikket niillä "teekään mitään". ilmeisesti koet ne muistutuksena siitä, ettet voi saada lapsia. Asian välttely ei kuitenkaan ole normaalia. (Ellei kyse sitten siitä, että fyysisistä syistä ovat sinulle vaikeita, jolloin pyydän anteeksi.)

Ei, ainakaan julkisella eivät suostu ilman syytä kohtua poistamaan. Ja syy pitää olla joku ihan kohdun oma sairaus, ei se että joku ei siedä kuukautisiaan sen takia ettei voi/saa saada lapsia.

Aina voi kokeilla loppuuko hormonikierukalla kuukautiset. Tuuripeliä.

[QUOTE="vieras";24883209]Ehdotan terapiaa, jolla selviät kuukautisista, vaikket niillä "teekään mitään". ilmeisesti koet ne muistutuksena siitä, ettet voi saada lapsia. Asian välttely ei kuitenkaan ole normaalia. (Ellei kyse sitten siitä, että fyysisistä syistä ovat sinulle vaikeita, jolloin pyydän anteeksi.)[/QUOTE]

Ei kai tuo ensimmäinenkään syy täysin poissuljettu ole, mutta eniten kuukautiset tosin häiritsevät ihan käytännön kannalta fyysisistä syistä. Kuukautiseni ovat vieläpä aina olleet sitä vaikeinta sorttia. Todella kivuliaat, runsaat ja pitkäaikaiset. Se vielä tuplaa vaikeudet, mutta olisi niitä fyysisesti silloinkin vaikka ne olisivat ns. normaalia laatua.

Vaikka lääkäriltä ymmärrystä fyysisiä vaikeuksiani kohtaan löytyisikin, pelkäänpä ettei hän silti suostuisi kohdunpoistoon jos se on niin vaikea ja kivulias leikkaus kuin mitä olen ymmärtänyt. Jos nyt kohdunpoisto on ainut ehkäisykeino, jolla kuukautiset saa pois.

Alkuperäinen kirjoittaja äpärä;24883217:
Ei kai tuo ensimmäinenkään syy täysin poissuljettu ole, mutta eniten kuukautiset tosin häiritsevät ihan käytännön kannalta fyysisistä syistä. Kuukautiseni ovat vieläpä aina olleet sitä vaikeinta sorttia. Todella kivuliaat, runsaat ja pitkäaikaiset. Se vielä tuplaa vaikeudet, mutta olisi niitä fyysisesti silloinkin vaikka ne olisivat ns. normaalia laatua.

Vaikka lääkäriltä ymmärrystä fyysisiä vaikeuksiani kohtaan löytyisikin, pelkäänpä ettei hän silti suostuisi kohdunpoistoon jos se on niin vaikea ja kivulias leikkaus kuin mitä olen ymmärtänyt. Jos nyt kohdunpoisto on ainut ehkäisykeino, jolla kuukautiset saa pois.
Minusta voi saada kohdunpoiston noista fyysisistä syistä ja helpommin, kun et voi joka tapauksessa saada lapsia. Osalle voidaan tehdä kohdunpoisto emättimen kautta, jolloin se on paljon pienempi operaatio. Ja hyviä kipulääkkeitä on olemassa. Mutta toki leikkauksessa on riskinsä. Kannattaa mennä juttelemaan gynekologille asiasta.

Minulla hormonikierukka vei kuukautiset kokonaan pois muutamassa vuodessa. Laittaessa lääkäri sanoi, että kierukka vähentää kuukautisvuotoa ja vanhemmilta naisilta poistaa kokonaan, mutta poisti näköjään minultakin, vaikka olin silloin vain vähän yli 20v. Kannattaa käydä rohkeasti gynellä/ehkäisyneuvolassa keskustelemassa.

En tiedä kohdunpoiston vaikedesta tai kivuliaisuudesta, mutta tuskin lääkärit sitä sinulle tekevät, ellei ole erittäin perusteltua syytä. Kun kohtu poistetaan, niin loppuu myös oma hormonitoiminta, paino nousee, alkaa vaihdevuodet, iho veltostuu nopeammin ja vanhenemisen merkit tulevat paljon nopeammin esiin. Olet siis hormonikorvaushoidossa loppuelämäsi... Kieruka, tai pillereiden syöminen jatkuvasti on varmasti parempi vaihtoehto. Jotain lääkitystä käytetään esimerkiksi joillain kehitysvammaislla tytöillä esämään kuukautisten tulo, jos eivät pysty itse niistä huolehtimaan.

En tiedä kohdunpoiston vaikedesta tai kivuliaisuudesta, mutta tuskin lääkärit sitä sinulle tekevät, ellei ole erittäin perusteltua syytä. Kun kohtu poistetaan, niin loppuu myös oma hormonitoiminta, paino nousee, alkaa vaihdevuodet, iho veltostuu nopeammin ja vanhenemisen merkit tulevat paljon nopeammin esiin. Olet siis hormonikorvaushoidossa loppuelämäsi... Kieruka, tai pillereiden syöminen jatkuvasti on varmasti parempi vaihtoehto. Jotain lääkitystä käytetään esimerkiksi joillain kehitysvammaislla tytöillä esämään kuukautisten tulo, jos eivät pysty itse niistä huolehtimaan.
Ei kannata antaa neuvoja, jos ei mistään mitään tiedä. Munasarjat jätetään useimmiten kohdunpoiston yhteydessä poistamatta silloin, jos on vielä omaa hormonitoimintaa jäljellä. Noin nuorella aivan luonnollisestikin jätettäisiin eli mitään luettelemiasi vaikutuksia ei tulisi.

Suosittelen kokeilemaan ainakin ensin hormonikierukkaa. Sen ehkäisyteho on miehen sterilisaation luokkaa (eli erittäin hyvä), ja se lopettaa kuukautiset isolta osalta käyttäjistä (olisikohan jotain 40-60%?) ja lopuillakin vuoto yleensä niukkenee hyvin huomattavasti. Itse selviän "vuodon" ajan sillä että pidän mustia alkkareita, eli kuukautiset huomaa lähinnä siitä että valkovuoto muuttuu parin päivän ajan rusehtavaksi. Yhtä hormonikierukkaa pidetään 5 vuotta ja sitten vaihdetaan. Olen harkinnut myös sterilisaatiota, mutta tämä kuukautisten poisjääminen on niin ihanaa että taidan mennä tällä menetelmällä vaihdevuosiin saakka.

Suosittelen kokeilemaan ainakin ensin hormonikierukkaa. Sen ehkäisyteho on miehen sterilisaation luokkaa (eli erittäin hyvä), ja se lopettaa kuukautiset isolta osalta käyttäjistä (olisikohan jotain 40-60%?) ja lopuillakin vuoto yleensä niukkenee hyvin huomattavasti. Itse selviän "vuodon" ajan sillä että pidän mustia alkkareita, eli kuukautiset huomaa lähinnä siitä että valkovuoto muuttuu parin päivän ajan rusehtavaksi. Yhtä hormonikierukkaa pidetään 5 vuotta ja sitten vaihdetaan. Olen harkinnut myös sterilisaatiota, mutta tämä kuukautisten poisjääminen on niin ihanaa että taidan mennä tällä menetelmällä vaihdevuosiin saakka.

!

Täällä toinen jolla hormonikierukka käytössä ja menkoista ei tietoakaan. Eli suosittelen kokeilemaan. Kuulin muuten että tuota kierukkaa voisi pitää yli 5 vuottakin. Jos en väärin muista niin joku tuttu tais sanoa että gynekologi oli sanonut että samaa kierukkaa voi pitää kahdeksankin vuotta.

No joo, en ole kyllä joutunut ottamaan yhtään mitään hormooneja vaikka kohtuni synnytyksessä menetinkin 25-vuotiaana. Munasarjat on paikoillaan, joten sieltähän ne hormoonit tulee. Paino ei ole noussut mihinkään ja kukaan ei ole maininnut että olisin rupsahtanutkaan. :D

[QUOTE="vieras";24883699]Kuulin muuten että tuota kierukkaa voisi pitää yli 5 vuottakin. Jos en väärin muista niin joku tuttu tais sanoa että gynekologi oli sanonut että samaa kierukkaa voi pitää kahdeksankin vuotta.[/QUOTE]
Riippuu vähän ihmisestä. Jos oma hormonitoiminta on "vaimeaa" (esim. ikää jo lähemmäs tai yli 40), niin silloin voi. Itselläni alkoi kuukautiset palailemaan siinä 4.5 vuoden kohdalla, ja siitä tiesi että vaihdon aika lähestyy. Jotkut taas tosiaan pystyvät pitämään vuosiakin pidempään, olen kuullut että juuri tuosta vuotojen alkamisesta uudelleen tietää milloin pitäisi vaihtaa.

Kuitenkin jos raskaus olisi hirveä katastrofi, niin en ehkä uskaltaisi venyttää vaihtoa ainakaan kovin paljoa yli 5 vuoden. Tuohan on se aika minkä valmistaja "takaa", niin en muutaman kymmenen euron säästön takia (tai sen että elinaikana joutuisi vaihtamaan ehkä yhden kierukan vähemmän) alkaisi ottamaan riskiä.

Yhteistyössä