Millä lisätä maidontuloa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Maira
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Maira

Aktiivinen jäsen
22.09.2009
18 233
7
38
Taas alkaa iskee samat ongelmat kun esikoisen kanssa, eli ensin maito nousi hitaasti, nousi kuitenkin, riitti hienosti kunnes...Ei riitäkkää...Joo tiedän et vauvoilla tulee tiheänimunkausia jne. mut tää on selvästi nälkäinen eli joko ei saa rinnasta tarpeeks tai ei jaksa imeä niin kauaa et maha olis täynnä..

Lisämaitoa on ollut nyt sit pakko antaa imetysten päälle ja sitä on menny 12h aikana 160ml..Jotain tarttis tehdä ettei toi lopahda taas kokonaa..

Vauva on lähellä ja rinnalla paljon, joten siitä ei pitäis olla kiinni..

Viimeksi muokattu:
Kysyntä ja tarjonta..

Jos annat pullosta, tulee vähemmän tissistä.
Rentoudu, ole vauvan kanssa vaikka alasti viltin alla paljon ihokontaksissa.. Syö, juo ja lepää itse tarpeeksi.
Paras neuvo lienee kuitenkin, että USKO siihen että maito riittää. Ei se yhtäkkiä vain lopu. ELLET ala antamaan pullosta.

[QUOTE="anu";25527593]Kysyntä ja tarjonta..

Jos annat pullosta, tulee vähemmän tissistä.
Rentoudu, ole vauvan kanssa vaikka alasti viltin alla paljon ihokontaksissa.. Syö, juo ja lepää itse tarpeeksi.
Paras neuvo lienee kuitenkin, että USKO siihen että maito riittää. Ei se yhtäkkiä vain lopu. ELLET ala antamaan pullosta.[/QUOTE]

No pakko sille lapselle on jossain kohtaa ruokaa antaa!Ei sitä nyt tuntitolkulla voi huudattaakkaan..

Aina ensin annan rintaa, annan hengailla rinnalla niin paljon kun haluaa, silti eilen oli pakko antaa lisäruokaa kun tissi ei riittänyt ja pieni huuti nälkäänsä pitkän aikaa... :(

Tuo kotikalja vinkki toimii nostattamiseen, mut ei se minulla ainakaan lisää tuotantoa, tai en ainakaa ole huomannut moista. Kokeilin sitä kyllä viime viikolla kun nouseminen oli hidasta.

Mä tein nyt 2kk kanssa alussa niin, että join kuin hullu, siis jatkuvasti vesilasi kourassa ja annoin imeä niin paljon kuin halusi.

Vaikka istuin tuttina sohvalla (mutta katselin samalla vaikka leffaa).

Nyt tulee sit jo välillä yli äyräiden, mutta pääasia että riittää. Myös tuo usko siihen, että riittää ja stressaamatta oleminen auttaa. Tsemppiä!

• Tykkää
Reactions: Maira
Tunnetko imettäessä yleensä herumisrefleksin?

Esikoisen kanssa samat asiat mietityttivät pari viikkoa synnytyksestä, vauva oli imetyksen jälkeen kärttyinen, tosin ei pullostakaan maito kelvannut... Mutta kuitenkin sitä mietti, liekö vika siinä ettei rinnasta vain tule tarpeeksi. Join sitten jatkuvasti, kasasin olohuoneen pöydälle tuoremehua, maitoa, kotikaljaa ja kaikkea mahdollista ja nukuin vauvan vieressä, imetin, imetin ja imetin. Lopulta kokonaisimetysajaksi tuli 1v7kk.

Tärkeintä tietysti on että vauva saa ravintoa, tuo on hyvä marssijärjestys että ensin kumpaakin rintaa ja viimeisenä vaihtoehtona pulloa. Tsemppiä sinne! :hug:

[QUOTE="vieras";25527662]Nukkuuhan vauva vieressäsi?[/QUOTE]

Jep.

Vesilasi on koko ajan melkein kourassa, mut kieltämättä syöminen on jäänyt vähän vähälle kun tuntuu ettei jaksa enää seistä hellan ääressä kokkaamassa niin et kaikki sais syödäkseen kunnolla päivän aikana.. :ashamed: Syön kyllä aamupalan ja päivällisen, mut lounas jää välistä (tosin aamupalan syön yleensä siihen aikaan..)..

Tissin jälkeen voi tarjota toisen tissin, kolmannen tissin jne.. Kyllä sitä maitoa sit alkaa tulla. Luota itseesi ja kehoosi. Vauva voi huutaa muutakin kun nälkää. Esim 6-8 viikkoisilla on kärttyinen vaihe, teit mitä vain..
Vauvan ikää et kertonut? Itsekin kolmannelle annoin lisämaitoa 2 ensimmäisen viikon aikana joku kolme kertaa yöunille. Mut aina vasta ihan viimeisenä keinona jos olin itse jo kuolemanväsynyt ja pakko päästä yöunille.

Tunnetko imettäessä yleensä herumisrefleksin?

Satunnaisesti, mut en likimainkaan jokaisella imetyskerralla..Ehkä pari kertaa päivässä imettäessä humahtaa, muuten ei tuntemuksia rinnoilla..

Noooo, täytyy kattoo kuinka tää tästä etenee..Koitan tosiaan ensin mahdollisimman paljon antaa sitä rintaa, mut eilenkin meni monen tunnin tissittelyn jälkeen 100ml maitoa pullosta, joten nälkä lapsella selvästi oli vielä sen rinnankin jälkeenkin..

JA syömisistä, syö 3h välein jotain.
Tuhti pasta-ateria on imetyksen kannalta bueno. Paljon hiilaria. Täysjyväpastasta ja vaikka kanasta ja kermasta saat hyvin voimaa eikä siinä ole vauvalle oikee mitää mistä vois vatsanpuruja tulla. Ellei tietty oo allerginen. Mut puhutaan nyt normaalista vauvasta.. Ei allergikosta. :)

Kyllä se varmasti siitä kun jaksat sinnikkäästi yrittää =) Ja stressi mahdollisimman vähälle.

Miten muuten vauva syö yöllä, ruokaileeko tiheään? Muistan, että pari yötä kun oli vauva tyyliin nukkunut tissi suussa, maito lensi päivälläkin reippaasti :)

Kyllä se varmasti siitä kun jaksat sinnikkäästi yrittää =) Ja stressi mahdollisimman vähälle.

Miten muuten vauva syö yöllä, ruokaileeko tiheään? Muistan, että pari yötä kun oli vauva tyyliin nukkunut tissi suussa, maito lensi päivälläkin reippaasti :)

Jos ihan rehellisiä ollaan niin mä en tiedä kuinka paljon tuo yöllä syö, nukkuu käytännössä tissi suussa.. :whistle: Mä nimittäin yleensä ekalla syötöllä nukahdan kun vauva imee ja sehän nukkuu sit kans siinä rinnalla..Mutta kyllä siinä taitaa tunteja olla välissä kun söis oikein kunnolla..

Täytyy illalla laittaa isäntä hieroo hartioita ja saa muutenkin viihdyttää tuota esikoista jne. et saisin hetken ihan itselleni, stressiäkin kun tässä on ihan kiitettävästi..

Hyvä jos vieressä nukkuu ja syö kuitenkin useamman kerran yössä :)

Monesti oon miettinyt, miten mukavaa tavallaan olisi, jos etenkin useamman lapsen äideillä olisi ns. lapsivuodeaikana, vaikkapa n. kuukaude ajan synnytyksen jälkeen, joku lähisukulainen auttamassa kotitöissä ja lapsenhoidossa, jotta äiti saisi mahdollisimman paljon levätä vauvan kanssa ja stressi jäisi mahdollisimman pieneksi. Näinhän on monessa kulttuurissa tapana... Hormonipöllykin on ihan tuntuva kuitenkin ja kaksi lasta on todellakin enemmän kuin yksi, työmäärän lisäys tuntuu selvästi...

Mutta sitä hierontaa tosiaan, juomista ja pastaruokia suosittelisin minäkin, makaronilaatikon jälkeen tuntui kuin olisi maito oikein jysähtänyt tisseihin :)

• Tykkää
Reactions: Maira
Tiedän tunteesi! Olin samassa jamassa vielä muutama viikko sitten. Esikoiseni syntyi kuusi viikkoa etuajassa, ja sairaalassa ollessamme (1,5vkoa) sain suurella työllä ja vaivalla lypsettyä 10ml ruiskuun lapsen ollessa viikon vanha. Maito ei siis noussut ja jatkuvasti hoitajat olivat kyselemässä, joko rinnat kihelmöivät tai tuntuvat erilaisilta. Eivät tuntuneet silloin, eivätkä tunnu vielä nytkään, 3kk myöhemmin vaikka maito riittää nykyisin. En koskaan tunne myöskään herumista, se on minulle aivan vieras ajatus. Joskus rinnat vuotavat, kun lapsi itkee, mutta senkin tajuan vasta kun paita kastuu. Tilanteeni oli sikäli erilainen, että vauva oli viikon keskolassa ennen kuin sain hänet viereeni, mutta oma maitoni ei siis riittänyt. Tilanne parani ajan kanssa.

Ensinnäkin lypsin pumpulla päivisin kahden ja öisin kolmen tunnin välein. Joka kerta, kun lapsi oli syönyt, lypsin molemmat rinnat, ettei varmasti jäänyt mitään jäljelle. Öisin teimme usein miehen kanssa niin, että hän syötti lypsämäni maidon ja korvikkeen vauvalle pullosta ja minä lypsin samaan aikaan seuraavaa satsia. Näin hommaan meni puoli tuntia ja sain nukuttua enemmän. Yöllä imettäminen olisi vain stressannut enemmän. Mutta siis lypsin aivan jatkuvasti ja tein sitä pitkän aikaa, ennen kuin lopetin, vaikka maito riittikin.Yhteensä lypsin noin viisi viikkoa vauvan syntymästä. Sinulla tilanne on sikäli hyvä, että vauva jaksaa imeä itse; se stimuloi rintoja paremmin kuin mikään pumppu ikinä! Hienoa, että jaksat pitää pientä rinnalla!

Pumppaamisen lisäksi söin ja join paljon. Unohdin kaikki kotityöt ja mies kantoi ruokaa eteeni. Olut ei kohdallani auttanut, eikä mammatee myöskään.

Tilanne muuttui parempaan oikeastaan vasta, kun päätin luottaa itseeni ja vauvaan. Pelkäsin, että lapsi näkee nälkää, joten annoin helposti pullosta lypsettyä maitoa, jolloin rinnan syöminen ei enää vauvaa houkutellut samalla tavalla kun oli työläämpää. Sitten vain yhtenä päivänä päätin, että luotan lapseeni ja siihen että maitoa tulee. Lopetin kokonaan pullosta antamisen, mutta lypsin edelleen vauvan lopetettua syömisen. Lakkasin stressaamasta asiaa ja päätin, että sitten kasvaa osittainimetyksellä jos se niin on tarkoitettu. Luin täältäkin vinkkejä, ja yksi hyvä oli mielestäni se, että pitää ajatella lehmiä. Eivät nekään stressaa laitumella maidon riittävyydestä vasikoille. Ne vain syövät ja olla möllöttävät, ja maitoa tulee. Aloin siis ajatella kuin lehmä :) Kuulostaa hullulta, mutta minua lohdutti ajatus siitä, että ihminenkin on eläin. Minäkin pystyn siihen.

Tekstini voi kuulostaa sekavalta, mutta halusin vain kertoa, ettei tilanne ole toivoton! Voi olla, ettei maito riitä täysimetykseen, mutta aivan yhtä hyvin voi olla, että sen tuotanto lisääntyy ja voit jättää korvikkeen kauppaan. Kokemuksesta tiedän, että näiden "älä stressaa"-kommenttien lukeminen lähinnä pännii, kun ei sen stressaamisen lopettaminen niin vain onnistu, mutta siinä stressin loppumisessa on vinha perä.

Hei mä ostin jostain luomu-kaupasta (saa varmaan jostain ihan tavallisestakin kaupasta) sellaista imetysteetä, joss on jotain yrttejä tms. jtka lisäävät maidontuotantoa. Tein sitä aina aamulla kannullisen ja päivän aikana join, kun sitä pystyi hyvin juomaan kylmänäkin. Mulla se auttoi tosi hyvin, ja teen litkiminen tuntui rauhoittavan sekä äitiä että lasta. Suosittelen lämpimästi! Saksassa vissiin tälaiset imetysteet on ihan normijuttu.

Hei itse meinasin kans vaipua epätoivoon tämän toisen kanssa kun tuntu ettei maito riitä eikä kunnon herumistakaan ollut.. Makoilin sitte pari päivää vauvan kanssa ihan peittojen alla söin oikein rasvaisesti pitsaa yms. Herkkuja ja join litratolkulla. Isä hoiti siis esikoista, että sain täysin keskittyä vaan vauvaan ja itseeni..Kaksi päivää ja maito rupes taas riittämään, tämä auttoi siis itsellä. Mutta tsemppiä sinne!

Saathan levätä itsekin? Kyllä mulla on ollut useamman lapsen aikanna tilanne, että rankkana päivänä on pakko turvautua lisämaitoon. Olen antanut pullosta ja sitten, kun olen saanut levätä, maitoakin on tullut taas reilummin. Tämä on vaihdellut koko imetyksen (7-9kk) ajan, mutta olen imettänyt niin paljon kuin minusta irtoaa. Kaikki eivät voi rentoutua ja saada hierontaa ja levätä ja syödä joka päivä riittävästi. Näillä mennään.

Kapseleina. Olen aina ajtellut luontaistuotteiden oleva vähän huuhaata mutta kun aloin syödä sarviapila kapseleita 3x2kpl/päivä niin maitoa alkoi tulemaan niin että sitä oikein valui vauvan suupielistä. Pystyin jättämään korvikkeen pois ja lapsi kasvoi mallikkaasti. Lisäruokaakaan ei tarvittu ennen 6kk ikää. Hitaaseen herumiseen puolestaan auttaa kalsiumlisä eli 1000mg kalsiumia/päivä. Kokeile!

Yhteistyössä