Millä mä saan lapsen lopettamaan koiran kiusaamisen...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mistä joidenkin pienillä lapsilla on pahuus ja ilkeys heti pienenä pääkopassa? Mullakin on kaksi lasta ja kyllä ne keskenään tappelevat mutta koskaan ei yhtäkään eläintä ole kiusattu.

no onnee vaan sulle ja sun taydellisille lapsille... Kaikki lapset ei ole samanlaisia mutta eivat myoskaan ilkeita kuten sanoit. Ehka yrittaa saada huomiota vaaralla tavalla tms.

Näinhän se on ja meilläkään sitä ei sallita, ei sitten yhtään. Mutta silti se vain jatkuu päivästä toiseen. Myös meillä on portti yhden huoneen ovella ja koira on jonkin verran portin takana omassa rauhassa, mutta tämä yksilö on sellainen, että haluaisi olla siellä missä muutkin.. Siinä mielessä kurjaa sulkea se sinne.

Meillä on ollut jäähy käytössä. Myös leluja on takavarikoitu, mutta jotenkin näyttää, ettei oikein tajua sitä?!

Meillä auttaa parhaiten ottamalla tyttö mukaan koiran hoitoon. Harjataan yhdessä koiraa ja neuvon miten se tehdään jotta koiraan ei satu. Käydään yhdessä lenkillä, trimmataan yhdessä (lapsi harjaa toiselta puolen minun trimmatessa ja on oppinut jopa nyppimään oikeaoppisesti).
Kiusaaminen meillä on usein mustasukkaisuutta koiraa kohtaan (koiralle ilkeillään kun se nukkuu vieressäni sohvalla) tai huomion hakemista (kun minä esim. istun koneella). Näihin auttaa parhaiten kun huomioin lasta. Esim. jos koira on sylissäni, niin laitan sen pois ja otan lapsen syliin.

[QUOTE="Nella";25228357]Hei haloooo, jos et ees omies lasten kanssa pärjää, ehkäpä kannattais harkita adoptiota myös. Kyse ei ees koirista. Minulla myös neljä lasta ja aina ollaan kllaarattu. Arkea on, että joskus lapset vinkuu, mutta so what??!![/QUOTE]

Kuka sanoi, etten "kllaaraa"? ( :laugh: )
Tarkoitin vain, että kokemuksesta huolimatta voi eteen tulla asioita, joihin haluaa saada neuvoja ja vertaistukea. Sitähän varten tämä palsta on.

Miksi tässä nyt kuulostaa, niinkuin meillä nimenomaan sallittaisiin kiusaaminen? Tässähän nyt kyselen neuvoja kun tuntuu, ettei omat keinot enää riitä :(

Ja Nellan "neuvoa" en edes kommentoi :D

Jotenkin minusta tuntuu, että ette ole oikeasti kokeilleet kaikkea jos tuollainen käytös jatkuu. Kyllä aikuisen pitäisi saada parivuotias helposti tottelemaan. Jos nyt olet jo alakynnessä, pelottaa ajatella mitä tuleva tuo... Lapselle pitää antaa sellainen rangaistus, että se tuntuu ja josta lapsi välitää VÄLITTÖMÄSTI. Lapselle pitää myös kertoa mitä hän teki väärin (jos ei tiedä, on vaikeampi lopettaa). Ja rangaituksen pitää tulla johdonmukaisesti joka ikinen kerta. Eikä lapsen kamalalle huudolle ja kiljumiselle tule antaa periksi. Kyllä se muutaman kerran jälkeen loppuu.

[QUOTE="vieras";25228482]Jotenkin minusta tuntuu, että ette ole oikeasti kokeilleet kaikkea jos tuollainen käytös jatkuu. Kyllä aikuisen pitäisi saada parivuotias helposti tottelemaan. Jos nyt olet jo alakynnessä, pelottaa ajatella mitä tuleva tuo... Lapselle pitää antaa sellainen rangaistus, että se tuntuu ja josta lapsi välitää VÄLITTÖMÄSTI. Lapselle pitää myös kertoa mitä hän teki väärin (jos ei tiedä, on vaikeampi lopettaa). Ja rangaituksen pitää tulla johdonmukaisesti joka ikinen kerta. Eikä lapsen kamalalle huudolle ja kiljumiselle tule antaa periksi. Kyllä se muutaman kerran jälkeen loppuu.[/QUOTE]

"välitää VÄLITTÖMÄSTI" tarkoittaa mitä?

Joka kiusaamistilanteeseen ollaan puututtu. Viety jäähylle, takavarikoitu leluja, sanottu ei ei ei ei ei ei sen tuhat kertaa, sanottu nätisti, huudettu rumasti, selitetty juurta jaksain. Mutta silti, silti se vaan toistuu. Periksi ei olla annettu. Lapsi on muuten kiltti. Uhmaikäinen toki, mutta kiltti. Ei koskaan kohtele huonosti toisia lapsia, aikuisiakaan ei juurikaan ole lyönyt. Mutta tuo koiran härnääminen on pahinta, mitä hän tekee. Kai me sitten ollaan lirissä tämän lapsen kanssa... :(

"välitää VÄLITTÖMÄSTI" tarkoittaa mitä?

Joka kiusaamistilanteeseen ollaan puututtu. Viety jäähylle, takavarikoitu leluja, sanottu ei ei ei ei ei ei sen tuhat kertaa, sanottu nätisti, huudettu rumasti, selitetty juurta jaksain. Mutta silti, silti se vaan toistuu. Periksi ei olla annettu. Lapsi on muuten kiltti. Uhmaikäinen toki, mutta kiltti. Ei koskaan kohtele huonosti toisia lapsia, aikuisiakaan ei juurikaan ole lyönyt. Mutta tuo koiran härnääminen on pahinta, mitä hän tekee. Kai me sitten ollaan lirissä tämän lapsen kanssa... :(

Siis asia, josta lapsi välittää... välittömästi. Etenkin pienelle lapselle pitää tulla rangaistus heti eikä hetken päästä. Lapsen pitää tietää mistä se tulee, ja sen pitää olla sellainen, jolla on vaikutus lapseen. Sitä pitää sitten jatkaa johdonmukaisesti.

Tietääkö lapsi miksi koiraa ei saa kiusata? Tai mitä koiran kiusaaminen tarkoittaa? Ehkä voit miettiä miksi lapsi kiusaa koiraa jos lapsi ei osaa itse kertoa. Hakeeko hän huomiota? Onko se hänestä hauskaa? Purkaako hän jotain tunteita siihen? Rangaistusta voi sitten pyrkiä muokkaamaan tilanteeseen sopivaksi. Esim. jos kyse on huomionhakemisesta ja lapsi saa sitä kiusaamalla koiraa, rangaistus voisi olla vaikka lapsen ottaminen pois tilanteesta lasta katsomatta tai mitään sanomatta tai sanoa vain pakollinen ja laittaa jäähylle, jossa ei voi saada kenenkään huomiota. Eli tarkoitus olisi minimoida lapsen huomionsaanti tässä tilanteessa, koska jos lapsi hakee huomiota kiusaamalla koiraa ja saa sitä, ei se kannusta lasta mitenkään lopettamaan.

No minä luulen, että hakee huomiota.. Jotenkin pitää sitä touhua hauskana. En tiiä, mulla on niin epäonnistunut olo, tuntuu kyllä pahalta :( Onneksi ollaan muuttamassa isompaan asuntoon, niin saadaan vähän lisää tilaa. Nyt pyöritään pienissä tiloissa kaikki ja ollaan kokoajan toistemme tiellä.

Niin ja olen selittänyt, että koira on lapsen kaveri, haluaa olla lapsen lähellä ja koiralle tulee pipi ja paha mieli, jos sitä heittää lelulla jne. Olen siis koittanut juurta jaksain selittää. Lapsi kyllä kuuntelee ja sanoo itsekin näitä asioita ja sanoo "koiraa ei saa kiusata" mutta ei mene kuin hetki ja taas mennään.

:(

Yhteistyössä