Millä mä saan tuon syömään kotiruokaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ahdistus
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ahdistus

Vieras
Siis 8 päivää mennyt jo, että ei ole syöny mitään melkeen. Aina pitäisi olla joku banaani tai omenaa tai sitten maitoa huutaa. Makeaan en ole mitenkään erityisesti totuttanut, ainoastaan just välipalaksi saa hedelmää tai tollasta. Yhden lusikallisen syö lämmintä ruokaa ja sitte jayhaa sitä suussaan tunnista toiseen. Niin ja 1 v ja 2kk ikää. Alan jo huolestumaan ku koko ajan itkee vaan sen hemmetin maidon perään, vaikkei sitäkään koskaan ole yltiöpäisesti tarjottu. Mitä teen?

No eikö kukaan voi auttaa tai sanoa neuvoja?. En tosiaan tiedä mitä mä teen nyt väärin!! Eikä mulla ole ketään läheisiä keltä kysyä, neuvolassakin vaan sanoo että koita antaa vaan.!

Mitä lapsi on tähän asti syönyt jos ei kotiruokaa? Maitoa ja banaania? Jos oot antanu purkkiruokaa, niin sekota purkkiruuan joukkoon vähitellen itse tehtyä ruokaa ja maitoa annat vasta sitten kun ruokaa on syöty ainakin jonkin verran. Ei se lapsi siihen kuole jos ei suostu syömään eikä siihen ettei maitoa saa huutamalla. Kokeilee myös rajoja ja sinä laitat ne rajat, ei lapsi. Tsemppiä ja jaksamista!

en mä tiedä.

ymmärtäskö ton ikänen, jos olis sitä maitoa tai banaani tai mitä tahnsa vieressä odottamassa ja että kun maistaa ruokaa ensin, saa myös maitoa tms päälle? ihan selittämällä. :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja sondersson:
no millasta ruokaa annat ja oletko kokeillut erilaisia juttuja?

Olen joo, ihan perunamuussista makaronilaatikkoon, kasviksiin ja spagettiin ym. Kipeä ei ole,ei kuumetta ja tosi reipas muuten mutta kun ruokailutilanne tulee-itku alkaa ja sitten se yhden lusikallisen jauhaminen tunnista toiseen kyllä kummastuttaa..

No siihen nyt ei valitettavasti ole mitaan taikakeinoa... Meian tytto oli kans tuossa iassa ihan aarettoman huono syomaan. Yhdessa vaiheessa oli vain yksi valmispuuro, mita suostui syomaan. Jos lapsi on kasvanut normaalisti ja voi hyvin, niin sitten vaan yritat pitaa saannollisen rytmin syomisissa. Lounas- ja paivallisaikoina tarjoat lamminta ruokaa, ja lapsi syo minka verran syo. Aamu- ja valipalalla sitten annat noita hedelmia ja muita mieluisampia juttuja. Maitoa aina ruuan paalle, ei kannata edes ottaa maitoa esille ennen ruokailun loppumista, jos lapsi on kovin perso sille.

Jos lapsi tosiaan kasvaa normaalisti, niin ala turhaan huolestu. Tuo on ihan normaalia etta syomisissa tulee erilaisia vaiheita :)

Alkuperäinen kirjoittaja ahdistus:
no millasta ruokaa annat ja oletko kokeillut erilaisia juttuja?

Olen joo, ihan perunamuussista makaronilaatikkoon, kasviksiin ja spagettiin ym. Kipeä ei ole,ei kuumetta ja tosi reipas muuten mutta kun ruokailutilanne tulee-itku alkaa ja sitten se yhden lusikallisen jauhaminen tunnista toiseen kyllä kummastuttaa..

aivan kun meillä pojan tehdessä poskihampaita.

Alkuperäinen kirjoittaja Hp:
Mitä lapsi on tähän asti syönyt jos ei kotiruokaa? Maitoa ja banaania? Jos oot antanu purkkiruokaa, niin sekota purkkiruuan joukkoon vähitellen itse tehtyä ruokaa ja maitoa annat vasta sitten kun ruokaa on syöty ainakin jonkin verran. Ei se lapsi siihen kuole jos ei suostu syömään eikä siihen ettei maitoa saa huutamalla. Kokeilee myös rajoja ja sinä laitat ne rajat, ei lapsi. Tsemppiä ja jaksamista!

Me rakennetaan tai siis ollaan jo pitemmän aikaa rekennettu taloa joten noi purkkiruoat siellä olosuhteissa on olleet aika must. Muuten oisin varmaan alottanu aikasemminkin kotiruoan antamisen. Ja ei ole syöny pelkkää banaania tms ja maitoa vaan aina on säännölliset lämpimät ruoat olleet ja näin. Mutta nyt kun kotiruokaan siirrytty niin tää on menny tällaseksi että muistaa enään ne välipalat. Aina oon kuvitellu että se kotiruokakin maistuis paremmalle varmasti lapsen mieleen, mut eipä näytä nyt siltä.. :(

Syötätkö sinä sitä ruokaa hänelle? jos syötät, niin anna lapsellekkin lusikka, niin saa ite kokeilla sitä syömistä ja saattaa syödä paremmin... meillä ainakin joskus toimii tuo.

meinaan että oletko kokeillut muussailla ruokaa, tai antaa isompina paloina tai oletko antanut syödä itse jne.

Joo, elikkä sormiruokana millon mitäkin..kurkkua, herneitä, porkkanaa, tomaattiakin.. Sitten esim.perunamuussin olen välillä tehny karkeemmaksi ja sitte välillä sileemmäksi mutta kun ei..

Kannattaa sanoa lapselle, joka jauhaa ruokaa, että nielepäs välillä ja näytä äidille tyhjä suu ja kun sen tekee, niin olet illoinen ja kiität lasta. Jotkut lapset on sellaisia "hamstereita" että jauhavat ruokaa suussa liian kauan ja eihän se sitten enää maistukaan hyvälle. Patista nielemään ja kulaus vaikka maitoa päälle.

Alkuperäinen kirjoittaja ....:
Syötätkö sinä sitä ruokaa hänelle? jos syötät, niin anna lapsellekkin lusikka, niin saa ite kokeilla sitä syömistä ja saattaa syödä paremmin... meillä ainakin joskus toimii tuo.

Joo, eli oon antanut lusikan mutta ottaa lusikkaan ruoan ja viskaa suoraan lattialle. Sitten kun sanon että pitää käyttäytyä ja laittaa lusikka omaan suuhun niin itkua alkaa vääntää kun kiellän heittämästä ruokaa, joskaan en tiedä ymmärtääkö mitä kiellolla tarkoitan,mutta kumminkin..

Alkuperäinen kirjoittaja Hp:
Kannattaa sanoa lapselle, joka jauhaa ruokaa, että nielepäs välillä ja näytä äidille tyhjä suu ja kun sen tekee, niin olet illoinen ja kiität lasta. Jotkut lapset on sellaisia "hamstereita" että jauhavat ruokaa suussa liian kauan ja eihän se sitten enää maistukaan hyvälle. Patista nielemään ja kulaus vaikka maitoa päälle.

Kysynyt olen tosiaan että onkos suu jo tyhjä,muttei oikeen tunnu noteeraavan mun juttuja .. :)

no meneekö ne sormiruuat?

No, kaikki tunkee kerralla suuhun ja on kerran ollu lähellä ettei ole tukehtunut niihin. Lapsesta on kiva laittaa monta suuhun,mutta kun tulen siihen väliin ja sanon ettei niin montaa kerralla että voi käydä hassusti niin itkuksi vääntää koko jutun kun ei saa tehdä niin että tunkee kaikki suuhun ja sen jälkeen ei sittern suostu syömään enään yhtään mitään.Niin ja aina kun sormiruokaa syö niin nekin pitää varastoida poskiin ja jauhaa tunnista toiseen..huoh..

Ota vähän lisäaikaa tuon syömisen kanssa. Älä kiinnitä syömiseen niin paljon huomiota, niin menee ajan kanssa ohi. Lapselle voi myös olla tulossa hampaita ja sormiruuan pyöritteleminen suussa voi tehdä kutiaville hampaille hyvää.

Alkuperäinen kirjoittaja Nooa12:
syökö siis edelleen kuitenkin purkkiruokia, jos tarjoat? Jos ei niitäkään, veikkaan, että hampaita tulossa..

Kyllä niitä varmasti söisi, vahvasti luulen niin. En ole kokeillut kun nyt tehty totaalinen stoppi sille. Vielä voisin kokeilla sitä niin saisi selvyyden tosiaan onko hampaita tulossa. Mutta jos syö niin..kääk jos taas tottuu siihen purkkiruoan makuun tai jotain..

Lisään vielä, että jos olisi kyse niistä hampaista niin miksi kuitenkin sitten syö noita hedelmiä, omena ja banaani ym..että kannattako sitä sittenkään enään ottaa sitä purkkiruokaa esiin, vain pelkästään noihin hampaisiin vedoten..?