Millä mä saan tuon vauvan syömään???????

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apuva"

Vieras
vauva 7kk ei syö mitään muuta kuin tissiä. Lusikan ku näkee niin laittaa suun niin perusteellisesti suppuun että sinne ei mee millilitran sadasosaakaan. sormiruuat tiputtelee irvistäen lattialle. Mikään muu ei mee alas kuin maito. Painonnousu on pysähtynyt. Muttá kun se ei syö, ei kertakaikkiaan mitään. Mitä mä teen?

Meilläkin lähinnä maistelee ja sylkee suusta ulos. Mutta pikku hiljaa hyvä tulee:) Olen yrittänyt löytää makuja, joista vauva tykkää ja laimennan äidinmoidolla tosi juoksevaksi.

Anna vaikka jotain tosi hyvää hedemäsosetta ja vaikka suu pysyykin supussa niin tökkää sitä kunnolla huuliin, jospa jollain kerralla innostuisi mausta niin että avaisi suunsakin :)

Kun keksit niin kerro mullekin. Viikkoa vaille 7 kk ei meillä kelpuuta kuin puolikkaan teelusikallisen sosetta suuhunsa per ateria, sitten alkaa itku. Kasvaa ja lihoo kyllä oikein hyvin, mut 99,5 % maidolla...

Meilläkin 7kk lopetti syömisen, syyksi paljastui maito, kananmuna&vilja-allergiat. Kun nämä ruoka-aineet oli pois (myös maitoproteiini äidin maidosta) alkoi pikkuinen heti taas syömään.
Suu oli just supussa ja lusikan näkemisestä tuli itku, painokin alkoi jo laskea.

Tästä löydöstä ei voi kiittää neuvolaa vaan omaa tiedon etsimistä ja yksityistä lääkäriä. Neuvola ei suostunut tekemään mitään allergiakokeita.

Meilläkin 7kk lopetti syömisen, syyksi paljastui maito, kananmuna&vilja-allergiat. Kun nämä ruoka-aineet oli pois (myös maitoproteiini äidin maidosta) alkoi pikkuinen heti taas syömään.
Suu oli just supussa ja lusikan näkemisestä tuli itku, painokin alkoi jo laskea.

Tästä löydöstä ei voi kiittää neuvolaa vaan omaa tiedon etsimistä ja yksityistä lääkäriä. Neuvola ei suostunut tekemään mitään allergiakokeita.

Meillä vauvan 2 isosisaruksella on maitoallergia plus toisella myös laaja-alaiset ruoka-allergiat. oon heittäny ajatuksen neuvolassa tästä mutta niiden mielestä tässä ei oo allergia taustalla kun ei oo ihottumaa eikä mahavaivoja.

pidät vähän taukoa sen lusikan kanssa tai paremminki annat sen sille ittelleen käteen ja annat tutustua ja pureskella sitä rauhassa. jos tämä onnistuu niin kai sitä voi kastaa soseeseen nii tttuu niihinki makuihin?
mitä sormirukaa oot kokeillu? kannattaa aloittaa ihan pehmeillä, mitkä suunnilleen hajoaa suuhun, vaikkka kypsä avokado tai oikein kypsä päärynä

[QUOTE="aapee";23013661]Meillä vauvan 2 isosisaruksella on maitoallergia plus toisella myös laaja-alaiset ruoka-allergiat. oon heittäny ajatuksen neuvolassa tästä mutta niiden mielestä tässä ei oo allergia taustalla kun ei oo ihottumaa eikä mahavaivoja.[/QUOTE]

ei meilläkään ollut ihottumaa tms. mutta vauva oli koko ajan tyytymätön ja nukkui huonosti (mahavaivoja?)

[QUOTE="aapee";23013661]Meillä vauvan 2 isosisaruksella on maitoallergia plus toisella myös laaja-alaiset ruoka-allergiat. oon heittäny ajatuksen neuvolassa tästä mutta niiden mielestä tässä ei oo allergia taustalla kun ei oo ihottumaa eikä mahavaivoja.[/QUOTE]

onks joku muu syy tuohon painoon, esim liikkeelle lähtö? jos tissiä on niin kohtuu elppo kuiteski tesata sitä maidottomuutta?

kyllä se syö kun on valmis siihen. sinnikkäästi mutta pakottamatta maistatat. Esikoinen alkoi meillä syödä sujuvasti vasta 9kk iässä ja hienosti pärjäsi rintamaidolla

Samaa totean,kuin vierailija. Jos pärjää rintamaidolla niin pikkuhiljaa. Tarjoat aina maistettavaksi, kyllä se jossain vaiheessa rupeaa maistumaan. Lapset kehittyy jokainen omaan tahtiinsa.

Itsellä vähän reilu vuoden ikäinen poitsu jonka painoa on seurattu ja mikään muu kun tissi ei ole mennyt alas. Edelleen välillä sama tilanne.
Anna rintaa niin usein kuin halua, jos se sinulle sopii. Siirry sormiruokiin ja kasta niitä kylmäpuristettuun öljyyn. esim. leivän palat (jos siis viljat mukana jo), parsa jne..
Meillä peruna ja porkkana eivät alkuun käyneet vaan tekivät masun kipeäksi. Itse olin maidottomalla n. kk ja auttoi hieman tilanteeseen.

Suojaa ruoka paikka niin, ettei sotku haittaa ja lapselle lusikkaa ja puuro lautasta nenän eteen. Meillä kauhottiin joskus lautanen nyrkkien voimin, pääasia oli että söi.

Mutta tosiaan, malttia ja aikaa. Meillä siis mentiin 11,5kk lähes pelkällä rinnalla. Sormiruokaa söi vaihtelevasti.

Ja jos mitään järkyttävää jyrkkää laskua kasvu käyrissä ei tapahdu, koita jaksaa eteenpäin. Tämä aika on kuitenkin kokonaisuudessaan kovin lyhyt. Tuskaista se välillä on, ainakin mulla oli mutta muutama hassu kuukausi eteen päin ja luultavammin helpottaa hieman.

Mutta siis lyhyesti, kokeile maidotonta ja anna esim. bataattia tikkuina jne.. eli porkkanan ja perunan pois jättöä hetkeksikin voi kokeilla.

Jaksamisia paljon sinne! Imetys on kuitenkin niin tärkeää lapsellesi monelta kannalta, hienoa jos/kun jaksat eteenpäin!

Ja siis maitoallergia voi olla lähes ooireeton, kuten meillä. Erittäin lievänä on pojalla ja koko ajan kestää paremmin maitotuotteita.

Täysjyväleivät kannattaa kastaa ensin veteen ja sitten öljyyn niiin eivät jää kurkkuun niin herkästi.

Ei muuta kun sympatiaa ja hurjasti jaksamista!

Luonnollinen lapsuus- kirja on muuten hyvä. Sen lukeminen auttoi kaikken hankalimpana aikana mulla. :)

Mitä jos et tarjoakaan ruokaa lusikalla? Kasta oma sormesi soseeseen ja anna lapsenkin kokeilla sosetta. Silloin herkästi sormet kulkeutuu suuhun ja lapsi saattaa huomata ettei se ollutkaan niin kauheeta kun itse määrää tahdin. Otat sillä asenteella että nyt vaan tutustutaan ruokaan, ettei ole mitään paineita syömisestä.

Yhteistyössä