Millä periaatteella rakennatte viikon, kahden ruokalistan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja maomao
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

maomao

Aktiivinen jäsen
23.05.2010
4 535
12
38
Tässä taas kahden viikon ruokalistaa tekemässä.

Yritän suunnitella sen niin, että kaikki on kaapissa valmiina kun alkaa tekemään ruokaa, eli käyn kaupassa tietysti sen ruokalistan mukaan. Hyötykäyttöä voi miettiä jo etukäteen. Joka viikko on kaksi kalaruokaa, yksi liharuoka, kaksi kanaruokaa, kaksi kasvisruokaa (päivällisiä ajatellen). Molemmat isommat lapset saavat päättää listalle yhden ruoan ja ainakin yksi on uusi resepti.. Paljon kasviksia, mahdollisimman vähän eineksiä ja kaksi jälkiruokaa viikossa.

Listaatteko myös välipalat ja aamu/iltapalat? Tähän mennessä olen laittanut ne ylös vain jos on jotain erikoisempaa tai jotain mikä vaatii valmisteluja.

No tänä päivänä ostettava se mitä kaupasta saa, ja laadittava listat sen mukaan..
Tosin meillä pakastin täynnä poroa, ettei sentään nälkään kuolla vaikkei kaupasta mitään ruoka-aineksia saiskaan..

Mahdollisimman monipuolinen yritetään tehdä ja mietitään kyllä paljon sitä, minkä verran minäkin päivänä on aikaa sitä ruokaa tehdä. Pyritään siihen, että joka päivä ei tarvitsis tehdä.

Alkuperäinen kirjoittaja ellu:
en suunnittele vaan ostan fiiliksen mukaan eli päätän sinä päivänä kun pitäis jotain ruokaa miettiä

Näin, enkä merkkaa jälkkäreitä tai muutakaan erikseen minnekään...
Silti meillä syödään monipuolisesti :)

Alkuperäinen kirjoittaja :O:
Aloittajalle: Miksi teet syömisestä noin monimutkaiselta kuulostavaa?

Hmm.. Ei se oikeastaan ole monimutkaista. Mulla on täällä omat lapset ja hoitolapsia, osalla ruokarajotteita jne. joten joutuu aina välillä tekemään korvaavia ruokia ja sitten lämmityksiä ynnä muuta. Minusta suunnitteleminen helpottaa tosi paljon, ei tule sitten tilannetta ettei esimerkiksi joku saisi sopivaa ruokaa ollenkaan. En myöskään käy joka päivä kaupassa.

Alkuperäinen kirjoittaja olkinalle:
:o Siis kyllä mäkin mietin muutaman päivän etukäteen mitä syödään, mutta rajansa kaikella, tuo kuulostaa jo melkoisen oudolta...

Mikä tuossa nyt niin outoa on? Meillä ainakin on tapana ostaa 2-3 viikon ruokatarpeet kerralla. Maitotuotteita, hedelmiä yms. sitten täydennetään.

Alkuperäinen kirjoittaja maomao:
Alkuperäinen kirjoittaja :O:
Aloittajalle: Miksi teet syömisestä noin monimutkaiselta kuulostavaa?

Hmm.. Ei se oikeastaan ole monimutkaista. Mulla on täällä omat lapset ja hoitolapsia, osalla ruokarajotteita jne. joten joutuu aina välillä tekemään korvaavia ruokia ja sitten lämmityksiä ynnä muuta. Minusta suunnitteleminen helpottaa tosi paljon, ei tule sitten tilannetta ettei esimerkiksi joku saisi sopivaa ruokaa ollenkaan. En myöskään käy joka päivä kaupassa.

Joo nyt alan tajuta, kun sinulla on hoitolapsia ja erityisruokavalioita. Ja eikös perhepäivähoitajan pidäkin pystyä esittämään esim. lasten vanhemmille ruokalistat jos vanhemmat haluavat niitä tutkailla. Tuossa hommassa suunnittelu on varmasti tarpeen. Vähän erilaista kun tätä omaa perhettä ruokittaessa.

Joskus olen katsonu koulun ruokalistalta ruuat ja koittanu tehdä sen mukaan (lapset ei siis ole koulussa tai päiväkodissa), mutta yleensä en jaksa. Ostetaan mitä ostetaan ja niistä sitten tehdään jotain. Teen ihan perusruokia joihin ei tartte mitään ihmeellisiä aineita niin yleensä kaikkea tarpeellista löytyy kaapeista.

Alkuperäinen kirjoittaja ellu:
en suunnittele vaan ostan fiiliksen mukaan eli päätän sinä päivänä kun pitäis jotain ruokaa miettiä

Sama juttu meillä. Oon joskus muka yrittäny tehdä jotain viikon ruokalistaa, mutta kun sit mun ei teekkään mieli tehdä just sitä ruokaa mitä oon laittanu suunnitelmaan niin oon tehny muuta ja koko homma kaatunu siihen. Oon todennu parhaaksi että näin taiteilijaluonteella varustettuna on parempi, että mietin ruuan siinä vaiheessa ku alan tekeen. Pidän kyllä aika isoa raaka-ainevarastoa koko ajan yllä kotona, että ei mun juurikaan tarvi kauppaan sit lähteä, ellen keksi tehdä jotain tosi erikoista ruokaa. Ja väliin sit teen niitä "mitä-kaapista-löytyy"-ruokia ettei mikään tuote vanhene kaapin perälle :D

Mä katson kaupungin päiväkodin/koulun listan, ettei tuu samaa.

Meillä on aina perusraaka-aineita pakkasessa (jauhelihaa, kalaa, kanaa, pakastevihanneksia). Mietin myös jos on jotain menoa ja jos voisi tehdä 2 päivän ruokia. Ja tehdään tyyliin 2 kalaruokaa, 2 kanaa, 1-2 lihaa ja 1-2 kasvis. Tosin tää viikko meni hiin että oli 2 kalaruokaa, 1 kanaa, 3 kasvista ja 1 liha. Johtuu kun saatiin hyviä kasviksia ja oli niin kuuma. Lasken kasvisruuiksi myös munakkaat tai papu-linbssi-ruuat.

Sitten koetan vaihtaa tyyliä että on sekä keitto-pata-kastike-tyyliin tehtyjä ja edri lisukkeita (riisi-pasta-peruna), ettei yhtäkkiä oo 5 x pastaa jne..

Mutta teen noin ehkä viikon suunnitelman nykyään kun se toinen ruoka tulee muualta. Ennen tein 2-3 viikkoakin etukäteen.

Yhteistyössä