Millä perusteella joku valitsee ortodoksisen uskon?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hessu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hessu"

Vieras
siis tarkoitan kun valinnanvaraa on pilvin pimein, jotenkinhan tuonnekin päätyy ihmiset. ja nyt en tarkoita jos joku on perinyt tuon tavan lapsuudestaan, vaan että oikein etsimällä etsii seurakuntaa ja päätyy sinne. miksi juuri se?

Asettelenpa kysymykseni vähän toisin.

Itseäni tuo ortodoksinen kirkko vetää puoleensa joten lieneekö sitten johdatusta, mutta en kyllä tunne heidän tapojaan ollenkaan.

Siis millä perustein ihmiset yleensä valitsee seurakuntansa MIKÄLI kyse on siitä, että aikuisena alkaa vasta etsimään sitä oikeaa?

[QUOTE="hessu";24352048]
Siis millä perustein ihmiset yleensä valitsee seurakuntansa MIKÄLI kyse on siitä, että aikuisena alkaa vasta etsimään sitä oikeaa?[/QUOTE]
Se tuntuu oikealta. Ei kai siihen sen kummempaa tarvita?

• Tykkää
Reactions: SininenSatutar
Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24352060:
Se tuntuu oikealta. Ei kai siihen sen kummempaa tarvita?
Niin. Ei kukaan valitse mitään uskontoa millään perusteella, koska mitään niistä ei ole todistettu sen oikeammaksi kuin toista. Useimmiten ollaan sen uskonnon jäseniä, mihin äiti ja isi kuului. Toisinaan taas valitaan se, joka kuulostaa kliffalta omasta mielestä. Mitään "perusteluita" ei ole.

Niin. Ei kukaan valitse mitään uskontoa millään perusteella, koska mitään niistä ei ole todistettu sen oikeammaksi kuin toista. Useimmiten ollaan sen uskonnon jäseniä, mihin äiti ja isi kuului. Toisinaan taas valitaan se, joka kuulostaa kliffalta omasta mielestä. Mitään "perusteluita" ei ole.
Aivan totta. Ihan sama kuin puolison valinnassakin: se tuntuu oikealta. Kuitenkaan ei ole tieteellisesti todistettu, että olisi edes rakastunut. Se vain tuntuu siltä, joten ota tai jätä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita;24352108:
Aivan totta. Ihan sama kuin puolison valinnassakin: se tuntuu oikealta. Kuitenkaan ei ole tieteellisesti todistettu, että olisi edes rakastunut. Se vain tuntuu siltä, joten ota tai jätä :)
Hivenen huono esimerkki, koska rakkauden neurokemiaa on kyllä tutkittu laajasti, ja rakastunut ihminen pystytään tunnistamaan sen perusteella.

Myönnettäköön, että minulle on keskisuuri mysteeri, miten todistamattomista taikauskoista jonkun saa vain tuntumaan itselleen sopivalta. Miten valitaan kaikkien tuhansien jumalien joukosta? Kummasti se valinta tuntuu tosiaan aina menevän siihen vallitsevan kulttuuriympäristön jumalaan. Harvempi täälläkään Zeuksen tai Visnun puolesta liputtaa, sitävastoin abrahamilaisen Jumalan puolesta huudellaan jatkuvasti. Vaikka ovat aivan yhtä valideja uskomuksia.

ikonit ja monet asiat mitkä ortodoksian ympärillä pyörii, kiehtoo kovasti, mutta sitten taas näyttää naurettavalta ne hienot kaavut ja myssyt, että on vähän hupsun näköstä touhua. miksi he käyttävät sellaisia? onko kellään tietoa minkälaisia on ortodoksien jumalanpalvelukset ja muut tapahtumat verrattuna evlutkirkon juttuihin, ne kun on tutumpia.

Hivenen huono esimerkki, koska rakkauden neurokemiaa on kyllä tutkittu laajasti, ja rakastunut ihminen pystytään tunnistamaan sen perusteella.

Myönnettäköön, että minulle on keskisuuri mysteeri, miten todistamattomista taikauskoista jonkun saa vain tuntumaan itselleen sopivalta. Miten valitaan kaikkien tuhansien jumalien joukosta? Kummasti se valinta tuntuu tosiaan aina menevän siihen vallitsevan kulttuuriympäristön jumalaan. Harvempi täälläkään Zeuksen tai Visnun puolesta liputtaa, sitävastoin abrahamilaisen Jumalan puolesta huudellaan jatkuvasti. Vaikka ovat aivan yhtä valideja uskomuksia.
Vaikka rakastuisikin, ei se silti tarkoita sitä, että olisi tavannut juuri sen oikean. Jos näin olisi, avioeroja ei olisi lainkaan. Aivan samalla tavalla voi valita uskonnon, joka tuntuu aluksi oikelta, mutta myöhemmin huomaa, että ei se ollutkaan. Ei siinä ole mitään mystistä.

[QUOTE="vieras";24352095]Ortodoksisuus on ihan samanlainen uskonto kuin luterilaisuus. Hienommat menot ja kirkot vaan.[/QUOTE]

Kyllä sieltä eroja löytyy, mutta ei ne nyt mitenkään normielämässä näy. Tosin eipä Suomessa uskonto kovin selvästi näy muutenkaan.

Musta hauskin juttu oli kun kerran yks mun kaveri kävi ostamassa ortodoksi ristin kun se on niin paljo hienompi ku luterilainen :xmas: Muutenkin hänen "vakaumus" (myöhemmin kääntyi ort.) tuntui liittyvän siihen koristeellisuuteen ym. mikä on olennaista ort. kirkossa ja liturgioissa. Ja joka kerta se kerto mulle noi mielipiteensä kun kuvitteli mun jakavan ne hänen kanssaan ja olevan ortodoksi samoista syistä :D

[QUOTE="hessu";24352161]ikonit ja monet asiat mitkä ortodoksian ympärillä pyörii, kiehtoo kovasti, mutta sitten taas näyttää naurettavalta ne hienot kaavut ja myssyt, että on vähän hupsun näköstä touhua. miksi he käyttävät sellaisia? onko kellään tietoa minkälaisia on ortodoksien jumalanpalvelukset ja muut tapahtumat verrattuna evlutkirkon juttuihin, ne kun on tutumpia.[/QUOTE]

Ortodoksien palvelukset vigilia (iltapalvelus) ja liturgia (ehtoollispalvelus) ovat mielestäni hartaampia, kauniimpia ja lämpimämpiä kuin luterisen kirkon toimitukset, jotka ovat kovin kliinisiä verrattuna edellä mainittuun. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni! Voit itse mennä kirkkoon katsomaan ja kokemaan. Ehtoolliselle voi osallistua vain ort. kirkkoon kuuluva.

[QUOTE="hessu";24352161]ikonit ja monet asiat mitkä ortodoksian ympärillä pyörii, kiehtoo kovasti, mutta sitten taas näyttää naurettavalta ne hienot kaavut ja myssyt, että on vähän hupsun näköstä touhua. miksi he käyttävät sellaisia? onko kellään tietoa minkälaisia on ortodoksien jumalanpalvelukset ja muut tapahtumat verrattuna evlutkirkon juttuihin, ne kun on tutumpia.[/QUOTE]

Kannattaa tsekata ort.fi, mikäli noi jutut kiinnostaa. Tosi hyvin kerrottuna kaikki liturgioista. Nehän eroaa tosi paljon jo ihan normi palvelukset kuin myös häät, kaste ja hautajaiset.

Ortodoksien palvelukset vigilia (iltapalvelus) ja liturgia (ehtoollispalvelus) ovat mielestäni hartaampia, kauniimpia ja lämpimämpiä kuin luterisen kirkon toimitukset, jotka ovat kovin kliinisiä verrattuna edellä mainittuun. Mutta tämä on vain minun mielipiteeni! Voit itse mennä kirkkoon katsomaan ja kokemaan. Ehtoolliselle voi osallistua vain ort. kirkkoon kuuluva.

tarkoittaako että sunnuntain jumalanpalvelukseen en voi mennä, vai että voin mennä seuraamaan mutta en saa sieltä mitään hörppyä? ;)

millä tavoin hartaampia ja kauniimpia ja lämpimämpiä?
kiitos!

[QUOTE="hessu";24352212]tarkoittaako että sunnuntain jumalanpalvelukseen en voi mennä, vai että voin mennä seuraamaan mutta en saa sieltä mitään hörppyä? ;)

millä tavoin hartaampia ja kauniimpia ja lämpimämpiä?
kiitos![/QUOTE]

Saat mennä kirkkoon. Ehtoollisen vain jätät väliin.

Millä tavoin... Vaikea määritellä. Se on minulle kokonaisvaltainen tunne. Sydämessä rauha, suitsukkeen tuoksu, ortodoksinen kirkkomusiikki, palavat tuohukset, kirkon juhlallinen asu.

Mene ihmeessä katsomaan!

Yhteistyössä