Millä perusteella metsästys ja kalastus on parempia ja tärkeämpiä harrastuksia kuin ratsastus?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Aamuäree
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Aamuäree

Aktiivinen jäsen
10.04.2007
48 565
16
38
Etelä-Pohjanmaa
Keksiskö kukaan?

Mikä siinä on parempaa ja hienompaa kun mun ja siskon ukot kulkee metsällä ja kalassa? Toinen metsästää kaikkea mikä liikkuu ja toinen on alvariinsa kalassa kestä talvet.
Metsästys menee ainakin ihan kaiken edelle.

Sitten kun siskon kanssa puhutaan vähänkään hevoselta haiskahtavaa juttua, niin johan hymähdellään ja tuhahdellaan.

Jos rutajaa että taas se on menossa, niin johan on äitikin ojentamassa että käythän säkin ratsastamassa... Joo niin käyn, tunnin viikossa, matkat jos laskee niin menee kaks :whistle:

Pelkkä peurametsäreissu tänään venyi 7 tuntiin. Ja niitä saattaa kelistä riippuen olla viikossa useita :o

Mutta ratsastus on turhaa ja akkojen vouhotusta :snotty:
rahaa menee ja omasta on turha haaveilla.

Mutta metsästys- se vaan TUO(kukaan ei muista laskea pyssyjä, panoksia, bensoja kun niitä riistanjälkiä ajellaan pitkin metsäteitä kesää myöten, ollaan radalla harjoittelemassa ja kisoissa toimitsijana, koiralla on tutkapannassa oma kännykkä että saa hurtan kartalle jne..... )

KERRRPIIILI |O

niistä saa ruokaa pöytään, ratsastamassa ei saa.mutta minusta on pääasia että ihmisellä on harastus, varsinki lapset tarvitsevat vähintää kaksi kerta viikossa jonkun kivan jutun. Meillä se on judo.

Ratsastus ja hevoset kuluttaa ilmastoa ( pitkäikäisiäkin ovat yleensä ) ja tuottaa hiilidioksidia tarpeetomia määriä. Metsästyksellä taas rajoitetaan ilmastomuutoksia kun ei tarvitse tuottaa lihaa, säilyttää lihaa välivarastoissa ja hakea sitä aina viikon tarpeet vain kerrallaan kaupasta.

Joo- saa ruokaa pöytään, muttei se silti 'ilmaista' ole.

Mutta kun aina pitää ymmärtää ja antaa toiselle sitä omaa aikaa :headwall: ja sitten ollaan sitä mieltä että minä kun sen pari tuntia olen harrastuksessani niin se on sama asia.

Pakko vielä lisätä että teen suurimman osan kotitöistä + varsinaisen työni tässä kotosalla, lapset eivät ole hoidossa. Mutta työn raskaan raataja ja perheen elättäjä saa lomansa ja kaiken muka liikenevän ajan viettää eräkamppeissaan milloin missäkin korvessa. Ja Viron villisikareissut päälle |O

Alkuperäinen kirjoittaja parempi siksi kun:
Ratsastus ja hevoset kuluttaa ilmastoa ( pitkäikäisiäkin ovat yleensä ) ja tuottaa hiilidioksidia tarpeetomia määriä. Metsästyksellä taas rajoitetaan ilmastomuutoksia kun ei tarvitse tuottaa lihaa, säilyttää lihaa välivarastoissa ja hakea sitä aina viikon tarpeet vain kerrallaan kaupasta.

Aika paljon tuo metsästykseen liittyvä autoilu, josta ainakin puolet on täysin turhaa näillä uroilla mitä tunnen, kuluttaa luonnonvaroja kanssa.

Enkä todellakaan näe mitään syytä ampua kettuja, supia, näätiä yms elukkoja 'turhan' takia.

Ja mä nyt en mitenkään innostu metsästyksestä. En vaan niin millään.

Miksi mun harrastukselle tuhahdellaan- yhtä kauan kuin tuo mieskin on metsästyksestä ollut innostunut niin minäkin olen ollut hevostyttö. Kakarana on molemmilla innostus alkanut.

Kun metsästyksen vuoksi sopii peruuttaa monet yhteiset menotkin? Pitäiskö tässä sitten itsekin isomumman synttärit (miehen puolelta tietysti) jättää menemättä kun tallilla saatiin hokit alle hevosille? Pääsee maastoonkin ratsastelemaan. On niin hyvä keli ja mahdollisuus nyt mennä. :kieh:

Happamia, sanoi kettu... :whistle: No ratsastus ei ole minun lajini -ei sitten millään. Ei riitä rahat siihen touhuun, ei omaan kopukkaan eikä talleilla käymiseen. Muutoinkaan en erityisemmin välitä, muutaman tunnin vaellus vielä jotenkin mutta se että tunnista-päivästä-viikosta-kuukaudesta-vuodesta toiseen koitetaan löytää yhteisymmärrys eläimen kanssa joka ei välttämättä kauheasti nauti siitä että päivästä toiseen on joku keikkumassa selässä ja komentamassa kun samaa maneesia porhalletaan niin ei ole minun heiniä ei. Silloin jos hevosella tehdään esim. metsätöitä niin se tuntuu jotenkin kieroutuneessa mielessäni nautittavammalta kenties hevosenkin puolelta kuin pelkkä.. noh, ratsuna oleminen. (vaikka enpä minä heposen ajatustenlukija ole)

Kalastuksessa yhdistyy hyöty ja huvi -pilkintään ja mato-ongintaan ei suuria satsauksia tarvitse tehdä. Toki sitten kun painellaan viehekalastuksen tai perhokalastuksen pariin niin rahaa saa menemään tolkustikin jos tahtoo. Kuitenkin homma on aina "tuurissaan" eli koskaan et varmuudella tiedä mitä saat vai saatko mitään kun kalalle lähdet -yksikään reissu ei ole ennalta-arvattava kuten ehkä ratsastustunti..

Metsästyskorttia en ole vieläkään saanut aikaiseksi hommata -monivuotisista hyvistä aikomuksista huolimatta.. Mutta sekin todennäköisesti olisi ihan "minun juttuni" toisin kuin ratsastus. Kaikki ei vaan käy kaikille. Jos sinä olisit hurahtanut kalastukseen ja metsästykseen ja siippa hevosteluun niin sitten ihmettelisit että mikä piru se tuossa ratsastuksessa on niin hyvää... :saint:

Alkuperäinen kirjoittaja Aamuäree:
Päivän kysymys on se, että onko metsästys ja kalastus niin hienoja ja arvokkaita harrasteita, että ne saa ajaa perheen edelle?

Sun harrastukseen nyt en puutu,mutta ei mulla ole ollut tapana kahlita miestä kotiin koko elämän ajaksi :xmas:

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Eikös alkuperänen kysymys ollu et miksi ne on parempia kuin ratsastus -sekö ei aja perheen edelle??

No ei mun ratsastus aja perheen edelle! En edes pääse joka viikko.
Ja tämä on keskustelu, luulisin ainakin.

Onko se todellakin sama asia, kun toinen uhraa kaiken liikenevän ajan ja 'yhteiset' illat omalle harrastukselleen kun se, että mä harrastan harvakseltaan pari tuntia viikossa?

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:
Päivän kysymys on se, että onko metsästys ja kalastus niin hienoja ja arvokkaita harrasteita, että ne saa ajaa perheen edelle?

Sun harrastukseen nyt en puutu,mutta ei mulla ole ollut tapana kahlita miestä kotiin koko elämän ajaksi :xmas:

No en kahlitse koko elämän ajaksi..............................................................
Mutta en kyllä tykkää jos alkuperäinen yhteinen suunnitelma heitetään heti romukoppaan kun päätetäänkin yhtäkkiä lähteä metsälle. Tai 'olen kotona viimeistään kahdelta', tarkoittaakin että tulee kunhan tulee, siinä seitsemän aikoihin ehkä?

Alkuperäinen kirjoittaja Bad Virgin:

No en kahlitse koko elämän ajaksi..............................................................
Mutta en kyllä tykkää jos alkuperäinen yhteinen suunnitelma heitetään heti romukoppaan kun päätetäänkin yhtäkkiä lähteä metsälle. Tai 'olen kotona viimeistään kahdelta', tarkoittaakin että tulee kunhan tulee, siinä seitsemän aikoihin ehkä?

Ei meillä vaan heitetä,yhteisien suunnitelmien jälkeen mies voi mennä kalaan jos huvittaa =)

Niin- JÄLKEEN!!

Mutta kai mä sitten olen miehen elämää rajoittava ja kahlitseva akka turhan harrastuksensa kanssa. Mutta ompahan hirvenlihaa niin ettei muuta pakkaseen taaskaan mahdu. Ja Virosta saan ehkä tuliaisina teepaketin. Ja villisian hampaat ja vinon pinon raatokuvia edestä ja takaa.

Ei metsästys ja kalastus kai hienompia ole kuin ratsastus, mutta jos olisi pakko niiden merkitystä ihmiselolle miettiä, niin metsästys ja kalastus tuo ruokaa pöytään, toisin kuin pelkkä hevosesn selässä istuskelu :) ...

Mutta ompahan hirvenlihaa niin ettei muuta pakkaseen taaskaan mahdu. Ja Virosta saan ehkä tuliaisina teepaketin. Ja villisian hampaat ja vinon pinon raatokuvia edestä ja takaa.

Se on muuten arvokas pakastin.. monellakin tavalla. Lisäaineetonta, puhdasta lihaa joka ei ole tehotuotannon tulosta. Toisekseen hirvi pakastimessa on parempi kuin auton konepellillä hirvikolarin sattuessa. Jos tuliaisia kaipaat niin sano se toki miehellesi -aina parempi kun kirjoitat listan niin on helpompi miehenkin pitää toiveet mielessään. Hampaista voi tehdä vaikka mitä kivaa.. eikä kuvia ole pakko katsoa.

Alkuperäinen kysymyshän oli että miksi metsästys ja kalastus olisi parempi harrastus kuin ratsastus -matkan varrella ollaan jo tultu siihen että miehen harrastukset vievät perheen yhteisen ajan ja nyt tulee jo vääränlaiset tuliaisetkin.. Ei muuta kuin metsästyskorttia suorittamaan ja tenavat mukaan myös. Siinähän sitä on perheelle yhteistä aikaa vaikka kuinka -tämän tempun jälkeen voit sitten ostaa miehelle muutaman ratsastustunnin ja tutustuttaa miehesi uuteen harrastukseen.

:o No en ala metsästyskorttia lukemaan. Ja on on arvokas pakastin, kyllä mä luomustikin osaan ajatella.

Minkä mä sille voin jos veetuttaa tämä ainainen. Tympii taas niin kympillä. Ja niitä raatokuvia on muuten kyhyksissä :/ että yhdessä sisustetaan kyllä :D

Yhteistyössä