Millä perusteilla voi opiskella työmarkkinatuella?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Paola"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

"Paola"

Vieras
Mitä vaaditaan, että voi suorittaa opinnot niin että saa työmarkkinatukea?

Mulla on suoritettuna lähihoitajan perusopinnot ja elokuussa pitäisi aloittaa opintojen loppuosa. Olen nyt työtön ja saan työmarkkinatukea. Työssäoloehto ei täyty niin siksi en saa ansiosidonnaista.

Ottaa niin päähän se pieni opintotuki!

Muistaakseni kouluun ei saa hakea keskustelematta työvoimatoimiston kanssa. Eli ensin pitää olla työtön, sitten pitää kysyä, kävisikö tällainen koulutus työttömyysetuudella, sitten hakea.

Eli jos on koulupaikka valmiiksi, homma ei onnistu.

[QUOTE="a p";26469296]Ei mulla sitä paikkaa vielä ole vaan olen hakenut avoimelle hakemuksella entiseen oppilaitokseen.[/QUOTE]

Sinun kannattaa soittaa työkkäriin ja kysyä sieltä että voiko sen kurssin suorittaa loppuun työvoimapolittisena. Vähän epäilen, kun itse en voinu aloittaa kun jouduin sen keskeyttään ja niitä ei saanu hyväksiluettua mitä oli jo käyny.

Mä opiskelen omaehtoisesti työmarkkinatuella myynnin ammattitutkintoa, vaikka olen alan koulutuksen suorittanut, mutta siitä on aikaa jo 24v.Tuon alan töistäkin on aikaa jo 22v, joten mulla oli hyvät perusteet päivittää osaamistani.Montaa muuta hommaa ja kotivuosia omien lasten kanssa mahtuu väliin.

En tiedä onko kaikissa työkkäreissä sama politiikka.Näin meillä: Työkkäri antaa itsellesi täytettäväksi lappusen missä kysytään että miksi tämä opiskelusi kannattaa. Toisen lapun saat annettavaksi koululle minkä koulu täyttää. Eli vähän kyselevät täyttyykö työkkärin ehdot.

Googlaa esim. opiskelu työmarkkinatuella. Sieltä löytyy tälläinen tieto mol.fin sivulta: Omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella tuettuna (+oikeassa yläkulmassa esite siitä.)

Itsellä tällainen vastaava hakuprosessi käynnissä. Saas nähdä kuinka käy.
Ihan totta opintotuki on niin pieni että sillä en ainakaan pysty opiskella.

[QUOTE="vieras";26469784]En tiedä onko kaikissa työkkäreissä sama politiikka.Näin meillä: Työkkäri antaa itsellesi täytettäväksi lappusen missä kysytään että miksi tämä opiskelusi kannattaa. Toisen lapun saat annettavaksi koululle minkä koulu täyttää. Eli vähän kyselevät täyttyykö työkkärin ehdot.

Googlaa esim. opiskelu työmarkkinatuella. Sieltä löytyy tälläinen tieto mol.fin sivulta: Omaehtoinen opiskelu työttömyysetuudella tuettuna (+oikeassa yläkulmassa esite siitä.)

Itsellä tällainen vastaava hakuprosessi käynnissä. Saas nähdä kuinka käy.
Ihan totta opintotuki on niin pieni että sillä en ainakaan pysty opiskella.[/QUOTE]

Mä en täyttänyt mitään lappusta etukäteen.Keskustelin asiasta työvoimaneuvojan kanssa, sitten asia meni käsittelyyn ja hyväksyttiin.Vasta myöhemmin kun päätökset oli jo tehty, vein täytetyt paperit.

Eli siis jos on valmistunut lähihoitajaksi, niin mikä tuo toinen vaihe siinä on? Miksei voi jo nyt työllistyä, luulisi että lähihoitajat viedään käsistä

Siis missä mä muka kirjoitin valmistuneeni lähihoitajaksi?!? Mä olen suorittanut PERUSopinnot eikä silloin todellakaan ole vielä valmistunut vaan pitää suorittaa vielä suuntautuminen joka on 40 opintoviikkoa. Perusopinnot on 80 opintoviikkoa eli yhteensä opinnot on 120 opintoviikkoa.

[QUOTE="a p";26469885]Siis missä mä muka kirjoitin valmistuneeni lähihoitajaksi?!? Mä olen suorittanut PERUSopinnot eikä silloin todellakaan ole vielä valmistunut vaan pitää suorittaa vielä suuntautuminen joka on 40 opintoviikkoa. Perusopinnot on 80 opintoviikkoa eli yhteensä opinnot on 120 opintoviikkoa.[/QUOTE]

Eli sinun siis pitäisi palata tuohon kouluun ennen opintojesi vanhentumista. Okei, ymmärsin jotenkin että olet valmistunut :D Vaikea kuvitella, että työkkäri maksaisi opinnoista, jotka olet itse aiemmin keskeyttänyt, mutta mene ja tiedä. On sitä varmaan kummempiakin päätöksiä tehty.

Eli sinun siis pitäisi palata tuohon kouluun ennen opintojesi vanhentumista. Okei, ymmärsin jotenkin että olet valmistunut :D Vaikea kuvitella, että työkkäri maksaisi opinnoista, jotka olet itse aiemmin keskeyttänyt, mutta mene ja tiedä. On sitä varmaan kummempiakin päätöksiä tehty.

Minun tietääkseni se on juurikin tuommoista opiskelua varten, että jos on joskus aiemmin jäänyt opinnot kesken ja on työllisyyttä edistävää suorittaa ne loppuun niin voi opiskella tuolla työttömyystuella.

Tässä vielä kelan sivuilta:

"Työttömänä voit harjoittaa myös omaehtoisia opintoja, esim. suorittaa loppuun kesken jääneen tutkinnon. Voit saada työttömyysturvaa omaehtoiseen opiskeluun, jos

olet työttömänä työnhakijana työ- ja elinkeinotoimistossa;

olet täyttänyt 25 vuotta viimeistään opintojen alkamishetkellä;

sinulla on työ- ja elinkeinotoimiston toteama koulutustarve;

opiskelustasi on sovittu työllistymissuunnitelmassa ja

opinnot ovat päätoimisia

TE-toimisto arvioi, ovatko opintosi sellaisia, että ne voidaan katsoa työnhakijan omaehtoiseksi opiskeluksi. TE-toimisto myös seuraa opintojen etenemistä. Omaehtoista opiskelua voidaan tukea opintojen keston ajan, mutta kuitenkin yhtä opintojen muodostamaa kokonaisuutta kohti enintään 24 kuukautta. TE-toimisto seuraa enimmäisajan kulumista."

Aloin vain miettiä, että voin olla jo myöhässä tämän asian suhteen. :/ Tajusin vasta tänään, että voisi olla mahdollisuus työmarkkinatuella opiskeluun. Hakemuksen laitoin kouluun viime viikon torstaina, että kyllä se on jo koululle saapunut ja päätöskin voi olla jo tulossa.

No sitten ei varmaan auta kuin suorittaa opinnot loppuun opintotuella. No onpa sitten vuoden päästä ammatti ja paremmat mahdollisuudet saada töitä muutakin kuin pätkiä. :)

[QUOTE="a p";26470055]Aloin vain miettiä, että voin olla jo myöhässä tämän asian suhteen. :/ Tajusin vasta tänään, että voisi olla mahdollisuus työmarkkinatuella opiskeluun. Hakemuksen laitoin kouluun viime viikon torstaina, että kyllä se on jo koululle saapunut ja päätöskin voi olla jo tulossa.

No sitten ei varmaan auta kuin suorittaa opinnot loppuun opintotuella. No onpa sitten vuoden päästä ammatti ja paremmat mahdollisuudet saada töitä muutakin kuin pätkiä. :)[/QUOTE]

Mutta eihän se koululle kuulu mitä kautta rahasi saat?

[QUOTE="vieras";26470275]Mutta eihän se koululle kuulu mitä kautta rahasi saat?[/QUOTE]

Mutta jos olen taas koulun kirjoilla, niin en ole enää työtön enkä voi varmaankaan enää hakea tuota omaehtoista opiskelua.

Yhteistyössä