Millä perusteilla voi saada yksinhuoltajuuden?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Lapseni isä ei ole tunnustanut isyyttä, on naimisissa toisen naisen kanssa ja lapsi sielläkin. Meidän yhteinen lapsi 2 vuotta. Välillä tämä mies uhkailee että vie lapsen minulta, hankkii yksinhuoltajuuden. Hänellä kuulemma varaa ottaa huippuasianajajaja, ja kun hänellä on hyvä ammatti, hyvät tulot ja moitteeton tausta, niin sen kuulemma saisi. Perusteina olisi minun vuosien takaiset mielenterveysongelmat (masennus ja sosiaalisten tilanteiden pelko), ja se ettei minulla ole ammattia (noiden ongelmien takia ammattiin opiskelu viivästyi, nykyään olen opiskelemassa ammattiin ja asiat kunnossa). Voisiko mies noilla perusteilla mitenkään saada yksinhuoltajuutta? Tai jos hän haluaisi että lapsi olisi tasavertaisesti hänen luonaan, miten tapaamiset ja isän luona oleminen tuon ikäisellä käytännössä aloitettaisiin? On joskus käynyt lasta katsomassa joten ei ole ihan täysin vieras lapselle, mutta vieras kuitenkin..

Pystyykös hän nyt vaatimaan isyyden tutkimista? Ja jos hän lapsen minulta haluaisi pois, niin minä mietin että kai se jonkinlainen miinus hänelle on ettei ole isyyttään pariin vuoteen tunnustanut.

Ainakaan taloudellisilla perusteilla ei saa yksinhuoltajuutta, sillä sitä varten on olemassa elatustuki.

Huoltajuusasioissa ajatellaan lapsen parasta. Ei mies saisi lasta edes luokseen asumaan, sillä hän on täysin vieras ihminen lapselle, ei ole aikaisemmin ollut kiinnostunut (tunnustaminen, elatus) ja pitää se nykyinen vaimokin ottaa huomioon.

Ja vaikka mies tosissaan alottaisi sodan asiasta, niin pystyt viivyttämään sitä aika kauan, kun mies ei ole edes tunnustanut lastaan.

[QUOTE="vieras";23277910]Pystyykös hän nyt vaatimaan isyyden tutkimista? Ja jos hän lapsen minulta haluaisi pois, niin minä mietin että kai se jonkinlainen miinus hänelle on ettei ole isyyttään pariin vuoteen tunnustanut.[/QUOTE]

Pystyy vaatimaan isyyden tutkimista. Mutta jos hän sen tekisi, niin joutuisi maksamaan elatusmaksuja ja ne olisivat varmaan aika korkeat, koska hänellä hyvät tulot ja sä olet opiskelija.

Ja todellakin on miinus, ettei ole isyyttään tunnustanut tai elatusmaksuja maksellut ja vaimokin on miinus ellei tämä lähde myös vaatimaan lastasi kotiinsa.

No jos isä ei ole edes isyyttä tunnustanut, niin eihän hänellä pitäisi olla mitään mahdollisuutta lapsen huoltajuuteen.

Peesi. Ja kyllä aika painavat syyt saa olla, että isä pystyy alkaa taistelemaan tuosta asiasta noin pienen lapsen kohdalla, joka kuitenkin on periaatteessa "vieras". Sullahan kerran nyt asiat kunnossa ja varmaan pystyt lapsesi moitteetta hoitamaan, niin saat olla nyt ihan relax vaan. Oikeudessa nyt tietty voi tapahtua järjettömiäkin päätöksiä, mutta oletko ihan varma, ettei nyt ole kyse jostakin hetkellisestä kiusanteosta, eli pystyskö oikeasti alkaa taistelemaan asiasta? Ja eiköhän tuossakin mene aikaa, enne kun hän saa oikeudesta päätöksen edes siitä isyyden tunnustamisestaan... Joku laki muuttu nyt hiljattain, mutta en muista oiliko se tuo isyyden tunnustus, eli isällä olis nykyään paremman mahdollisuudet isyytensä tunnustaa, jos haluaa, eikä äidillä ole siihen enää sananvaltaa...? Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä ja mikä se lakimuutos oli, johon olen mahdollisesti sekoittanut...

[QUOTE="vieras";23277999]Joku laki muuttu nyt hiljattain, mutta en muista oiliko se tuo isyyden tunnustus, eli isällä olis nykyään paremman mahdollisuudet isyytensä tunnustaa, jos haluaa, eikä äidillä ole siihen enää sananvaltaa...? Korjatkaa jos olen ihan hakoteillä ja mikä se lakimuutos oli, johon olen mahdollisesti sekoittanut...[/QUOTE]

Ei se laki ole muuttunut vaan siihen halutaan muutosta. Eli tähän saakka nainen on voinut estää isyyden tutkimisen, jos on naimisissa ja aviomies (paperilla) isä.

Mä olen ymmärtänyt, että yksinhuoltajuuden saaminen on TOSI hankalaa jos toinen vanhempi on sitä vastaan ja molemmilla asiat normaalilla tolalla. Tosiaan jos mies ei ole edes isyyttään tunnustanut kahteen vuoteen, niin aika typeränä uhkailuna tuollaista pitäisin.

Etkös sinä ole lapsen YKSINHUOLTAJA tällä hetkellä jos kerran lapsen isäkään ei ole tunnustanut.

Ja lapsi on elänyt vain sinun kanssasi 2 vuotta... Uskoisin että viranomaiset eivät anna lasta hänelle. Ainakaan minun mielestä ei ole lapsen etu joutua "tuntemattoman" ihmisen huollettavaksi vain siksi että kun isä haluaa...

Mies sanoo että pystyisi todistamaan etten minä pysty lasta hoitamaan. Tässä perusteena se että minulla taipumusta masennukseen ja tämä kodin "ankea" ilmapiiri vaikuttaisi siis lapseen. Mutta en ole nyt 5 vuoteen edes tarvinnut mielialalääkkeitä. Aika ontuvilta no miehen perustelut kuulostaa, mutta silti säikähtää ja tuntuu tosi pahalta kun noita uhkailuja joskus tulee.

[QUOTE="alkup.";23278233]Mies sanoo että pystyisi todistamaan etten minä pysty lasta hoitamaan. Tässä perusteena se että minulla taipumusta masennukseen ja tämä kodin "ankea" ilmapiiri vaikuttaisi siis lapseen. Mutta en ole nyt 5 vuoteen edes tarvinnut mielialalääkkeitä. Aika ontuvilta no miehen perustelut kuulostaa, mutta silti säikähtää ja tuntuu tosi pahalta kun noita uhkailuja joskus tulee.[/QUOTE]

Jos mies pystyisi todistamaan, ettet yksin pystyisi lapsesta huolehtimaan, niin ihan ensimmäisenä lastensuojelu antaisi sulle apua. Lapsen elämän pitää olla pahasti pielessä, että hänet otettaisiin huostaan.

Ja jos ryhtyisi vaatimaan lasta edes puoliksi itselleen, niin ihan aluksi hänen pitäisi kauan tyytyä tapaamisiin ja lapseen tutustumiseen.

Oikeasti, mies on katsonut liikaa jenkkisarjoja...

Kuumimmat

Yhteistyössä