Millä raskausviikoille teille tehty lapsivesipunkttio missä katsottu vauvan keuhkojen kypsyyttä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "xxx"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
X

"xxx"

Vieras
En halua liian tarkkaan yksityiskohtia kertoa. Mutta raskausaika ei ole ollut minulle helppo. Ja vauva tulee syntymään hyvissä ajoin ennen laskettua aikaa. Luultavasti rv 36+ viimeistään.
Mahdollisimman pitkälle koetetaan raskautta pystyä jatkamaan jotta vauvan olisi turvallista syntyä. Mutta minun vointini takia tulee vauva syntymään mahdollisimman aikaisin.

Ja lääkäri sanoi että katsotan sitten lapsivesipunktiolla keuhkojen kypsyttää ja sen mukaan päätetään tilanne. Tehdään tarvittaessa useamminkin.

Eli, millä raskausviikolla tämä keuhkojen kypsyyden seuraaminen luultavasti aloitetaan? Millä raskausviikoilla vauvan keuhkot yleensä ovat riittävän kypsät hengittämiseen??

Tajuatteko mitä yritän kysyä? Yhtä arvailuahan tänä on kunnes lääkäri tekee sen päätöksen tai miun vointi huononee liikaa.

Njaa, mulle on tehty vko 36-37 kun on käynnistetty sit heti jos on näyttäny kypsälle. Eikös esim vko 34 oo sellanen että jos lähtis itekseen syntyyn niin ei estellä? Luulis ettei ennen sitä edes käynnistetä ellei tosi tosi tosi pakko.

Kyllä niitä raskauksia aiemminkin puretaan, jos on äidin ja/tai vauvan henki kyseessä. Ja varmasti vähän tilanteesta riippuu tuokin, että koska vauvan keuhkojen kypsyyttä katsotaan. Varmaan olet sitten jo kortisonit saanut keuhkojen kypsytykseen?

Nykyäänhän tosi pienilläkin viikoilla syntyneet ovat sangen lyhyitä aikoja hengityskoneessa. Esim. rv 28 kieppeillä syntyneillä mahdollisesti muutama päivä ja sitten siirrytään nasaaliylipainehoitoon, jossa vauva siis hengittää itse, mutta laite vain tukee keuhkorakkuloiden pysymistä auki. Tarkemmin en tiedä, josko eivät kaikki edes tarvitsisi noillakaan viikoilla sitä hengityskonetta missään vaiheessa.

Tosiaan rv 34 jälkeen ei enää edes pysäytellä synnytystä vaan lapsi saa syntyä. Tuosta eteenpäin on kuitenkin nykyhoidolla sellaiset turvalliset viikot, että isompiin ongelmiin on paljon pienemmät todennäköisyydet.

ei mulle tehty mitään lapsivesipunktiota, vaan pistettiin piikki pakaraan millä kypsytettiin vauvan keuhkot valmiiksi jos synnytys alkaa ennen 32 vkoa, mutta onneksi ei käynistynyt vaikka pahalta näytti. tää piikki tuikattiin joskus vkolla 25-27 en muista enää tarkkaan.

Esikoisesta ei keretty tekemään kun lähti spontaanisti syntymään 34+1. Keskimmäisestä tehtiin vissiin yhteensä neljä punktiota alkaen rv 31,tyttö syntyi elektiivisellä sektiolla 34+4. Kolmosesta tehtiin yksi punktio,rv 36+0 ja poika syntyi sektiolla 36+3.

Yhteistyössä