Millä rv:lla kohdunsuu pehmennyt ja lyhentynyt?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Kaneli-07
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Kaneli-07

Jäsen
24.07.2007
173
0
16
Itsellä menossa rv 26+2 ja eilen neuvolalääkäri mittasi kohdunsuun lyhentyneen 4 cm:stä reiluun 2 cm:iin....

Pitäisiko alkaa huolestumaan? Myös kivuttomia supisteluita useasti päivässä. :o

Kaneli-07 ja mussukka

En tarkkaan muista mutta jotain tuota luokkaa taisi mullaki olla...tai väh myöhemmin, en jaksa tarkistaa,ja sit sanottii että pitäs vähä relata...no mulla ainaki meni kaikki hyvin ja poika syntyi vasta rv 40+6 :)

Eli ei tuo lyhentyminen ja pehmeneminen sinänsä mitään kerro..joillain voi oplla vielä koknaan jälellä ja synnytys voi alkaa vaikka next päivänä.

Onnea odotukseen :hug:

Riippuu siitäkin oletko ensisynnyttäjä vai onko sulla jo lapsia. Uudelleensynnyttäjällä paikat pehmeää aikaisemmin. Jos olisin sinä niin pyytäisin lääkäriä ottamaan ne infektionäytteet emättimestä (streptokokki, ureaplasma) että selviää ettei syy ole jokin infektio. Jos on, se voidaan hoitaa antibioottikuurilla.

Lepoa, lepoa ja lepoa vielä kerran. Älä nosta yhtään mitään! Mulle sanottiin myös että pitkä istuminen on pahasta eli makuuasento parempi. Kirjoittiko lääkäri saikkua? Katsottiinko tuo mitta emätinultralla vai käsikopelolta? Käsikopelolta mitta on eri kuin ultralla. Eli ultralla yleensä vähän enemmän kuin sisätutkimuksessa käsin.

Mulla lyheni rv25+1 kohdunkaula ultralla mitattuna kahteen senttiin ja viikon päästä jäljellä oli enää sentti. Jouduin siis 26+2 vuodelepoon sairaalaan ja se reissu kesti yhteensä 8viikkoa. Nyt menossa rv 37+0 joten olen kaikesta huolimatta edelleen kasassa.

Pyydä lähete äitipolille niin saat mielenrauhan, jos ei siis ultralla katsottu tilannetta.

Onnellista odotusta toivottelen minäkin, ja toivon ettei mun tarina säikyttänyt liikaa. Parempi kuitenkin aina tutkia tilanne kunnolla jos sillä voidaan estää vauvan syntyminen liian aikaisin. Tsemppiä!

Etsiväkaksoset

Karmeeta edes kirjoittaa tällaista, mutta Rinzessa sun tilanne on siitä ikävä kun vauva on vielä niin pieni että jos nyt syntyisi ei häntä vielä pystyttäisi pelastamaan. Raja taitaa mennä jossain rv24 tienoilla että vauvalla on selvitymisen mahdollisuus. Siksi ne on niin tylyjä tuossa vaiheessa hoitamaan, mutta muutaman viikon päästä olet jo ihan eri tilanteessa.

Minusta nuo infektionäytteet kannattaisi kuitenkin ottaa jos mahdollista, koska jos syy on bakteeritulehdus niin se voidaan hoitaa tosi näppärästi antibioottikuurilla. Omatoimisesti ei tosiaan ole muuta tehtävissä kuin se että lepää aina kun mahdollista eikä nosta mitään painavaa. Sairaalassa makasin pikkuisen pää alaspäin eli niin että sängyn pääpuolta oli laskettu alas jotta paine ei kohdistu kohdunsuulle.

Rv26+2 vauva selviää jo kohtalaisesti (ja varsinkin yliopistosairaaloissa on erittäin laadukas keskoshoito!) ja etenkin jos keuhkoja kypsyttävät kortisonipiikit on ehditty antaa äidille on ennuste hyvä. Voimia teille kummallekin, tiedän mitenkä piinaavaa se voi olla mutta vaikka kohdunkaula lyhenisi jo pienillä viikoilla saattaa raskaus silti mennä jopa yliajalle!

Mulla oli streptokokki tms. joka aiheutti ilmeisesti pehmenemistä ja supisteluja, mutta ei sitä mitenkään hoidettu, muutakuin sitten synnytyksessä laitettiin tippaan ettei vauva saa jotain siitä?? (tosi huono muisti näiden juttujen kanssa) mutta ois voinut olla vauvalle vaarallinen.

juu, noin mulle sanottiin kans, että viikol 24 ne sitte hoitaisivat. Ottivat toki näytteitä, mut niis ei ollu mitää. Oon tosiaan ottanu ihan iisisti. Ja ei oo ees pahemmin nyt supistellu, mut en tiiä vaikuttaaks se tilanteeseen. Mulle annettiin uus ultra-aika vaan ja sanottii, et jos lähtee syntyy tai tai tulee kovii kipui nii sit takas päivystykseen hakee kipulääkettä tai sitte synnyttää :'( kuulostaa kamalalle, mut toivon, että pieni jaksais olla masussa pitkään. Ja kovin se ainakin potkii :heart:

Rinzessa ja papuRinssi rv.22

Streptokokki voi tosiaan aiheuttaa vauvalle synnytyksessä hengitystieinfektion. Eikä sitä varmaan muuten tarviis hoitaakaan, kuuluu ns. emättimen normaaliflooraan mutta saattaa joillakin villiintyä raskausaikana, mutta siinä tapauksessa jos kohdunkaula pehmenee ja lyhenee liikaa ja löytyy toi streptokokki, saatetaan antibioottikuurin avulla saada bakteerikanta vähenemään. Ja joillakin sitten supistukset ja lyheneminen loppuu siihen.

Mutta jos se ei auo paikkoja liian aikaisin ei tosta streptokokista ymmärtääkseni muuten tarvitse juuri huolestua.

Yhteistyössä