Millä saan taaperon syömään?? *huoh*

pähkinäinen

Jäsen
10.05.2010
949
1
16
Mä olen huolissani tuosta tytöstä ja sen painon kehityksestä. 2,5v tyttö ei paina kun 11kg ja se paino on pysynyt tosi pitkään samana. Se ei vaan nouse, mutta ei ole kyllä ihme kun tyttö ei syö juuri mitään. Kaikki keinot olen koittanut ja tarjonnut vaikka mitä. Rasvalisät on käytössä ja vitamiinitabletit.

Jaksaa kuitenkin leikkiä ja touhuta, eli siihen ei vaikuta tuo painon vähyys (ainakaan vielä) mutta kun huolettaa. Aiemmin oltiin jo neuvolan seurannassa kun oli -15% paino, ja siellä se huitelee varmaan taas.

Millä mä saan tuon lapsen syömään ja painon nousemaan??

Auttaisikohan jos laittais kippoon pöydälle vaikka jotain hedelmiä, leipäkuutiota yms, joita tyttö voisi käydä napsimassa ruoka-aikojen välissä?

* Tai vaikka vauvasoseita, hedelmää vaikka, ns. herkkuna päivittäin?

Viimeksi muokattu:
NutriniKid Smoothie sisältää kaikkia päivän aikana tarvittavia ravintoaineita, myös ravintokuituja sekä 15 % oikeaa
hedelmää. NutriniKid Smoothie voidaan käyttää muun ruoan
ohella ravitsemuskuntoutukseen, mm. lapsille, joilla on äkillinen lisääntynyt ravinnontarve: (korva-) infektiot, (kitarisa-, nielurisa-) leikkaukset, ripulointi, oksentelu, palovammat, vaikea
trauma, sepsis, tai jotka tarvitsevat pitkäaikaista ravitsemushoitoa (anoreksia, syöpä, synnynnäinen sydänvika, kystinen
fibroosi, tulehduksellinen suolistosairaus).
Käyttö: NutriniKid Smoothie on käyttövalmis, suun kautta
otettava ravintovalmiste yli 1-vuotiaille. NutriniKid Smoothie
maistuu parhaimmalta jääkaappikylmänä joko suoraan pullosta nautittuna tai lasiin kaadettuna. NutriniKid Smoothie ei
sovellu vähäjätteiseen ruokavalioon eikä lehmänmaitoallergisille.
Annostus (1. ikävuodesta alkaen):
Lisäravintona 1–3 pulloa päivässä (= 300–900 kcal)
ravinnontarpeen mukaan. Ainoana ravinnonlähteenä
1–12 -vuotiaille energiantarpeen mukaan 4–6 pulloa
päivässä (1200–1800 kcal). Kun käytetään ainoana
ravinnonlähteenä, varmista riittävä nesteen saanti. Alle
2-vuotiaille käytetään varoen yli 4 pulloa/päivä ravintokuitujen takia

Meillä oltiin samassa tilanteessa esikoisen kolme ekaa vuotta. Ja nyt lähestyy nelivuotisneuvola ja ruoka on vihdoin alkanut maittaa. Rasvalisät oli, vitamiinit ja muut, kaikkia keinoja kokeiltiin, mikään ei auttanut. Vieläkään ei maistu kaikki, kanaruoat menee, jauheliha samoin ja peruna&porkkana, mutta esim. karkit ja muut makeat eivät uppoa mitenkään. Uusia ruokia on todella huono kokeilemaan vieläkin.

Pista vaikka muumivideo pyorimaan ja samalla juotat pillilla esim. hedelmasmoothieta.Meilla kanssa hengellaan elava taapero. Syo hiukan, jos vaikka leikin tai videoiden lomassa vaivihkaa syottaa. Poydassa ei jaksa istua...

Mä stressasin n 4 ekaa vuotta esikoisen syömisen kanssa ihan hirveästi kun paino meni -18 käyrällä.

Meidän lapsen kohdalla tilanne helpotti, kun äiti lopetti murehtimisen. Laitoin lapsen lautaselle ruoan ja kävin pöytään seuraksi ja aloitin juttelemaan niitä näitä päivän touhuista. Kun tunnelma ruokapöydässä oli mukava ja stressitön, niin huomaamattaan lapsi myös söi. En yhtään tuputtanut, enkä maanitellut maistamaan, vaan lapsi itse päätti mitä söi ja mitä ei.

Nopeasti ruokamäärät alkoi parantumaan ja lapsi maisteli ennakkoluulottomasti. Kuulostaa uskomattomalta ja "liaan helpolta" mutta meidän lapsen kohdalla ainakin auttoi.

Nyt esikoinen on jo 9-vuotias ja toki edelleen erittäin hoikka (se nyt vaan on hänen ruumiinrakenne), mutta syö tosi monipuolisesti ja hyvin.

pitää tuota smoothieta tutkia tarkemmin, kiitti vinkistä.

meillä ei kelpaa mitkään herkutkaan, ei tykkää pullasta eikä jäätelöstä tms. välipalatkaan ei kelpaa. ihan mahdotonta. itse kyllä syö, auttaa ei saa, ja ei oikein ole kyse malttamisestakaan, kun istuu kyllä nätisti pöydässä, ei vaan syö. :(
mitkään videotkaan ei tähän auta tai oheistekeminen, kun ei tuo malta telkkaria katsoa yhtään. ja vaikka olisi pöydässä joku kirja tai lelu, ni ei syö.

Auttaiskohan jos sais tehdä sun kanssa ruokaa? Tai vaikka rakentaa oman voileipänsä? Tai päättää vaikkapa mitä ruokaa laitetaan?

Mä tuppaan kyselemään siinä ruuanlaiton lomassa lapsilta että "sopisikohan tää ja tää tähän ruokaan?" tmv. Silleen nuo ovat sitten tavallaan mukana siinä koko ajan :D

Mä en kyllä oikeasti tiedä tuollaisesta mitään. Meidän lapset syö kuin hevoset... En sitten tiiä vaikuttaako se että meillä laitan ruuan pöytään, se syödään tai ei syödä, jos ei, niin seuraavan kerran on ruokaa seuraavana ruoka-aikana.... Jotenkin tuntuu etten varmaan tekisi samoin jos jompikumpi olisi huono syömään :/

Mun on pakko kommentoida tätä nyt. Mikä hätä tässä on syöttää lasta? Mä pitäisin ihan normaalit ruoka-ajat, unohtaisin välipalat ja syöttäisin perusruokaa. Lapsi ei ole mitenkään alipainoinen, -15% on aivan normaalien käyrien sisäpuolella, (normaalisti lasten "kuuluu" kasvaa käyrillä +20--20, tästäkään poikkeamat eivät ole huolestuttavia, esim. 30% heitto ns. nollakäyrältä voi olla ihan ok), joten näiden tietojen valossa mielestäni ei ole huolta. Pikemminkin kuin seurata lapsen painoa kannattaa seurata painon ja pituuden suhdetta ja sitä, kulkevatko käyrät millä mallilla eli vasta jos painokäyrä lähtee jyrkkään/selkeään laskuun eikä vain loivasti kulje johonkin suuntaan, on syytä huolestua.

me usein laitetaan sitä ruokaa just yhdessä, isompi kun on innokas apuri, niin pienempikin tekee perässä.
jameillä on juurikin tuo sääntö, että jos ei pöydässä syö, niin sitten ei ole välipaloja, mutta eipä tuo taitais niitäkään syödä vaikka välissäkin tarjoilis :/

Yhteistyössä