Millä viikolla olette saaneet vauvan painoarvion?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nasu24
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nasu24

Vieras
Hei!

Kyselisin millä viikoilla olette saaneet vauvasta painoarvion? omalla kohdallani rakaus on viikolla 36+2 eikä vauvan kokoa/painoa ole arvioitu laisinkaan. myöskään synnytystapa-arviota ei ole tehty, vaikka olen sitä hieman jo odotellut.. terkka ja neuvolalääkäri tarkisti ultralla että vauva on jo kääntynyt pää alaspäin ja kiinnittynyt. Lääkäri tunsi jo vauvan pään, tehdessään sisätutkimuksen. Ei ollut kuitenkaan puhetta vauvan koosta.. saatikaan synnytystavasta.. Muutenkin jo jännittää ja pelottaa synnytys, niin olisi kiva kuulla minkä kokoinen kaveri sieltä on tulossa. Eli te joille on jo kerrottu vauvan arvioitu paino niin millä viikolla saitte kuulla? Oliko ultran yhteydessä vai miten?

Noh... täällä vasta rv 24, eikä ole tehty. Joillekin on tosin jo tässä vaiheessa kerrottu. Kyllähän tuota arviota olisi voinut neuvolassa saman tien kysyä, jos se askarruuttaa... Ihan kiinnostava aihe kyllä.

Oon huomannut että kaikki raskauteen liittyvät käytännöt on tosi paikkakuntakohtaisia... Mulle ei oltais tehty minkäänlaista kokoarviota, ellen olisi käynyt ultrassa rv 36 perätilaepäilyn takia. Myöskään mitään synnytystapa-arviota ei täällä tehdä ensisynnyttäjillekään. Varmaan kyllä tehdään jos on jokin erityinen syy. Neuvolassa meillä ei ole ultraa, joten siellä ei mitään kokoarvioita tehdä, eikä käsituntumalla varmaan kovin hyvin osaa mitään sanoa...

Mulla arvioitiin esikoista odottaessa vauvan paino käsikopelolla kun menin synnyttämään. Vikassa lääkärineuvolassa (en muista viikkoja) lääkäri teki sisätutkimuksen ja murahti jotain tyyliin "ihan ok lantio". Että siinä ne arviot... Kaverilla tehtiin tarkemmat tutkimukset koska lapsi oli perätilassa. Kai niitä ei monessakaan paikassa tehdä jos lapsi on oikeinpäin tulossa ja muuten kaikki vaikuttaa normaalilta?

Käsittääkseni ei sitä painoarviota anneta välttämättä, jollei ole jotain perusteita. Itselleni se annettiin rv 32 ja nyt rv 36, mutta lähinnä koska vauvaa epäiltiin pieneksi. Nämäkin lähti omasta ääneen mietiskelystäni neuvolassa, tuskin muuten olis tarjottu tilaisuutta. Synnytystapa-arvion kanssa varmaan vähän sama tilanne, tai että lääkäri sen varmaan arvioi jossain vaiheessa, onko tarvetta tutkia asiaa. Esim. mulla ei ekassa raskaudessa sitä katsottu tarpeelliseksi, vaikka pienikokoinen olenkin.

Viikolla 38 neuvolan hoitaja antoi karkean arvion, kun sitä ehdottomasti vaadin. Lääkärin arvio oli juuri sellainen että joo kyllä se sieltä mahtuu hyvin tulemaan. Normaalivartaloisella äidillä jolla on normaali raskaus ei kuulemma välttämättä tarvita painoarviota. Mutta ainahan sitä voi kysyä siltä hoitajalta tai kätilöltä.

Yhteistyössä