Millähän keinoin näitä lapsia nykyisin sitten saa kasvattaa?!?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Kävin tänään kuuntelemassa lääkärin luennon siitä että lapsille ei saisi huutaa.

Pikku Pekka pöllii naapurin lapsen kanssa tupakkaa naapurin äidin käsilaukusta, niin pitäisi vaan keskustella että näin ei saa tehdä... WTF???

Kyllä minä ainakin hyvin vihainen olisin tuollaisesta ja ääntäni korotan, mutta nykyään ei saa tällaistakaan enää tehdä. Jos itse olisin ollut tuossa tilanteessa olisin saanut selkäsaunan ja vähintään tukkapöllyä.

Niin, ei saisi kieltääkään kun tasapaino järkkyy :D Ei saa tehdä mitään vaan katsoa ja kehua vain, no jokainen kasvattaa miten tahtoo ja huomaahan sen miksi niin paljon on masentuneita ja häiriölapsia olemassa, niitä ei ole koskaan kielletty ja vanhemmat harjannut hampaatkin vielä 10v.ikäisenä :D

taputellaan päähän vaan ja kehotetaan ensi kerralla jättämään kolttoset tekemättä...eipä nykyään saa lasta oikein kasvattaa ja sehän kauhistus on jos naapurin yrjö setä sanoo että kivien heittely on vaarallista...siitä taputellaan nikopettereitä päähän ja pidetään naapuria kylmänä lapsivihaajana...

eihän niitä saa, ja se on nähtävissä todella hyvin lapsista ja nuorista.. on niin surullista..
liian monet perusasiat on unohtunut kun koohkataan vain kaikista lasta ymmärtävistä kasvatusmetodeista, hyysätään ja suojataan kaikelta pahalta, ei anneta vastuuta, ei vaadita mitään ja 15v on vielä lapsi.. hyvä jos 18v mielletään aikuiseksi, ja siinäkään iässä ei voida vielä vaatia mitään.. ihan persiistä nyky kasvatatus ja joudutaan vielä suuriin ongelmiin asian takia

Mä kävin 90-luvun alkupuolella MLL:n lastenhoitokurssin ja meille sanottiin, että hoitaessamme muiden lapsia ei ole meidän tehtävämme käyttää ei-sanaa. Taisin heti ekan minuutin aikana sanoa tuon kielletyn sanan ollessani ekan kerran hoitamassa yhtä lasta.

Tuollaiselta kyllä alkaa tuntua pikkuhiljaa. Olin oikeasti että häh, eihän tämä voi enää olla mahdollista. Meillä ainakin nuo esiteinit (11 ja 12 vuotiaat) testaavat kyllä kokoajan että mitä saa tehdä ja mitä ei. Esim. haistattelussa on nollatoleranssi ja ensin puhutaan mutta jos ei mene jakeluun niin sitten kyllä korotan ääntäni.

Mutta tämä ei siis ole nyt sitten hyväksi lapsille, vaan keskustelua lisää...

Jokainen varmaan voi käyttää tässä järkeään. Aika läheltä olen nähnyt perheen elämää, jossa aina vain keskustellaan lapsen kanssa asioista. Voi sitä 4-vuotiasta lapsi parkaa, joka raivoaa hämmenyksissäään joka tilanteessa, kun vanhemmat eivät osaa laittaa rajoja.

Luin juuri itse asiassa artikkelin jostain terveyslehdestä, jossa psykiatri sanoi, että silloin tällöin annettuna esim. luunappi on ihan ok keino asettaa rajoja. Että sitä ei siis todellakaan voi verrata fyysiseen väkivaltaan. Oli sitä mieltä, että jos lapsi ei kertakaikkiaan ymmärrä puhetta/huutoa, niin jollain keinolla ne rajat on asetettava.

Mä en pidä huutamisesta ja mun mielestä huutaminen on pelottelua ja pelottelu on huono kasvatuskeino. Tunteensa saa näyttää ja niistä puhua, jos lapseni varastaisi tupakkaa kertoisin ensin hänelle syvän pettymykseni häneen koska on mennyt ensinnäkin varastamaan. Sitten kertoisin mitä pahaa tupakka tekee ihmiselle, kuinka vaikeaa tupakoinnin lopettaminen on yms. Sitten rangaistukseksi joutuu menemään pyytämään anteeksi siltä jolta varasti ja kysymään, kuinka voisi korjata aiheuttamansa vahingon.

[QUOTE="vieras";23371194]Mä en pidä huutamisesta ja mun mielestä huutaminen on pelottelua ja pelottelu on huono kasvatuskeino. Tunteensa saa näyttää ja niistä puhua, jos lapseni varastaisi tupakkaa kertoisin ensin hänelle syvän pettymykseni häneen koska on mennyt ensinnäkin varastamaan. Sitten kertoisin mitä pahaa tupakka tekee ihmiselle, kuinka vaikeaa tupakoinnin lopettaminen on yms. Sitten rangaistukseksi joutuu menemään pyytämään anteeksi siltä jolta varasti ja kysymään, kuinka voisi korjata aiheuttamansa vahingon.[/QUOTE]

...ja tuoko toimii teinille =) ok...

Kenen lääkärin luentoa kävit kuuntelemassa? Sinkkonen sitä ei ainakaan kiellä.
Tunteet saa ja pitää näyttää.

Minä en usko huutamiseen kasvatuskeinona, enkä lyömiseen. Jos aikuinen menettää malttinsa ja huutaa, tilanne on menetetty. En silti ole minkään lässynlässynkasvatuksenkaan kannalla, mutta täytyy olla muitakin keinoja kuin huutaminen naama punaisena.

Kun huutaa, lapsi kuulee vain sen huudon, eikä sitä mitä huutoon sisältyy.

Minusta keskustelu toimii paremmin, normaali puheääni. Sävy voi ja kuuluukin olla tiukka, ja ilmeen vakava, jos on vakavista jutuista kyse.

Lapset on ovelia, ja huomaa milloin vanhemmalla ei ole enää homma hanskassa. Huutavalla harvemmin on.

Juu-u, kun nykyään kaikessa toimitaan lapsilähtöisesti ja harrastetaan itsearviointia. Katsos, sen lapsen tulee itse oppia arvioimaan tekeekö hän oikein vai väärin. Mitä siitä, että kaikki lapset eivät siihen kykene tai että siinä harjoitellessa lapsi tämän varjolla tekee mitä lystää.

Minusta joku on mennyt jossain vaiheessa pieleen, kun lapsilla on nykyään samat oikeudet kuin aikuisilla ja siihen päälle lasten erioikeudet. Lapsi saa tehdä mitä vain niin kotona, hoidossa kuin koulussakin. Velvollisuuksia taas ei ole tai niiden hoitamatta jättämisestä ei seuraa kuin pään silittelyä. Aikuisella taas ei ole juurikaan konkreettisia keinoja hillitä riehuvaa lasta. 13v. saa mielestään haistatella päin naamaa aikuisia ja potkia kaveria ja miksei aikuisiakin -kun ei siitä mitään seuraa. Mutta auta armias, jos aikuinen pikkusormellakaan koskee lapseen.
Keskustelu hoidossa tai koulussa ei tuota tulosta, jos kotona ei sitä harrasteta.

[QUOTE="vieras";23371466]Juu-u, kun nykyään kaikessa toimitaan lapsilähtöisesti ja harrastetaan itsearviointia. Katsos, sen lapsen tulee itse oppia arvioimaan tekeekö hän oikein vai väärin. Mitä siitä, että kaikki lapset eivät siihen kykene tai että siinä harjoitellessa lapsi tämän varjolla tekee mitä lystää.

Minusta joku on mennyt jossain vaiheessa pieleen, kun lapsilla on nykyään samat oikeudet kuin aikuisilla ja siihen päälle lasten erioikeudet. Lapsi saa tehdä mitä vain niin kotona, hoidossa kuin koulussakin. Velvollisuuksia taas ei ole tai niiden hoitamatta jättämisestä ei seuraa kuin pään silittelyä. Aikuisella taas ei ole juurikaan konkreettisia keinoja hillitä riehuvaa lasta. 13v. saa mielestään haistatella päin naamaa aikuisia ja potkia kaveria ja miksei aikuisiakin -kun ei siitä mitään seuraa. Mutta auta armias, jos aikuinen pikkusormellakaan koskee lapseen.
Keskustelu hoidossa tai koulussa ei tuota tulosta, jos kotona ei sitä harrasteta.[/QUOTE]

Eli on kaksi vaihtoehtoa: kasvattamatta jättäminen tai huutaminen?
Kyllä meillä ainakin huonosta käytöksestä seuraa vaikka mitä kurjaa, vaikka en huutamista harrastakaan.

Kenen lääkärin luentoa kävit kuuntelemassa? Sinkkonen sitä ei ainakaan kiellä.
Tunteet saa ja pitää näyttää.

Tämä oli ihan tk lääkäri. Asiaa käytiin läpi koulun normilääkäri tarkastuksessa.

Kun huutaa, lapsi kuulee vain sen huudon, eikä sitä mitä huutoon sisältyy.

Minusta keskustelu toimii paremmin, normaali puheääni. Sävy voi ja kuuluukin olla tiukka, ja ilmeen vakava, jos on vakavista jutuista kyse.

Lapset on ovelia, ja huomaa milloin vanhemmalla ei ole enää homma hanskassa. Huutavalla harvemmin on.

No meillä ei tuo tehoa. Voin sanoa että kyllä meillä ensin keskustellaan, mutta jos samaa juttua jatketaan edelleen niin sitten kyllä huudan. Voisitko ystävällisesti kertoa että miten käsittelisit asian jossa olet keskustellut lapsen kanssa vaikkapa tupakan varastamisesta ja sitten tämä lapsi tekee sen uudelleen?

Eli on kaksi vaihtoehtoa: kasvattamatta jättäminen tai huutaminen?
Kyllä meillä ainakin huonosta käytöksestä seuraa vaikka mitä kurjaa, vaikka en huutamista harrastakaan.

Ei se paljon esim. koulussa auta, että TEILLÄ seuraa jotain kurjaa, jos ja kun riehuja koulussa on joku muu. Joku sellainen, jolla kotona joko a) nyrkki on se, mikä puhuu b) curlingvanhemmat antaa lapselle kaiken mitä tämä tahtoo, lapsi on aina ykkönen c) kukaan ei välitä mistään mitään.
Miten tällaisia sitten keskustelutat? Tapauksessa a) pelkkä puhe ei tehoa, b) keskustella täytyy ihan kaikesta tyyliin: Pekka, sammuttaisitko valot c) tässä tapauksessa keskustelu saattaa auttaa, mutta se voi yhtä hyvin mennä ohi korvien.

[QUOTE="aapee";23371494]
No meillä ei tuo tehoa. Voin sanoa että kyllä meillä ensin keskustellaan, mutta jos samaa juttua jatketaan edelleen niin sitten kyllä huudan. Voisitko ystävällisesti kertoa että miten käsittelisit asian jossa olet keskustellut lapsen kanssa vaikkapa tupakan varastamisesta ja sitten tämä lapsi tekee sen uudelleen?[/QUOTE]

Ei ole ollut tuollaista tilannetta, mutta oletan että tupakkaa varastaa jo hieman isompi lapsi eikä mikään kuusivuotias. Hänen kohdallaan tulisi sanktioita, esimerkiksi kotiaresti, ei pääsekään kaverin luo viikonloppuna, tietokonekielto, tms. Keskustelua siitä, miten vapaus ja vastuu kulkevat käsi kädessä, ja että luottamusta saa vain olemalla luottamuksen arvoinen. Rehellinen puhe siitä, miten pettynyt olen hänen käytökseensä.

Mun on tosi vaikea uskoa, että huutaminenkaan toimisi tapauksessa, missä lapsi on jo kertaalleen jäänyt tupakan varastamisesta kiinni ja tekee sen uudelleen. Jos huudat, mitä se hyödyttää?

Huutavaa vanhempaa on hiton hankala kunnioittaa, ja kunnioitus on se minkä avulla teinin saa käyttäytymään kunnolla - näin uskon.

Yhteistyössä