Millähän tuota poikaa sais "lihotettua" ; )

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Piku81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Piku81

Aktiivinen jäsen
15.10.2007
1 655
0
36
Juu elikkäs meillä hoikka poika ja sitä ollut koko ikänsä. Nyt oltais sit tammikuussa menossa taas neuvolaan (2v.) ja tosiaan oikeastaan vain siksi et tarkistellaan kasvua (terveydenhoitaja oli viime neuvolassa sitä mieltä et katotaan puolen vuoden päästä )... Oli puolitoista vuotiaana 9750g 81cm pitkä. ja kun on tässä kotona punnittu niin on painanut parhaimmillaan 10.7kg eli kasvua on tullut. Nyt sitten tuli reilu viikko sit flunssa ja ruuan syönti loppui "lähes" kokonaan, ja puntari näytti 10.1kg... no nyt on tietty ruoka pikkuhiljaa alkanut maistumaan...mutta hirvittää mitä ne neuvolassa sanovat... On ollut pieni koko ikänsä , syntyi täysaikaisena ja painoi vaan 2065g... Mut on kuitenkin iloinen ja hyvinvoiva poika. Ja silloin viime neuvolassa oli lääkäri neuvola myös, ja lääkäri ei ollut kyllä ollenkaan huolissaan pojan kasvusta. Sanoi et on aivan sopusuhtainen lapsi.
Sit lisäksi kun olemme alkaneet jonkin aikaa sitten täysin syömään kotiruokaa, niin olen huomannut et sitä ei mene samanlaisia annoksia kuin purkkiruokaa..Voisiko johtua siittä et täyttää jotenkin enemmän, koska on "tuhdimpaa" tavaraa?

Samaa oon miettiny.. Ollaa menty nyt niin että lapselle tehdään niitä ruokia mitä syö. Ja aina joskus vielä niitä purkkejakin olen tarjonnu. Tuolla vaan kun tuppaa kelpaamaan yhtenä päivänä yksi ja toisena toinen. Herkkujen kanssa en ole ollut niin tarkka (enemmän pelkään lääkäreitä ja neuvolantätejä joita en saa niskastani pois) Meillä lapsi on siis 90 cm ja 11,6 kg. Viimeks oli tullu paljon lisää ja olivatkin tyytyväisiä. Annan pojan napostella jos hän jotain haluaa (yleensä leipää tai hedelmiä, kuitenkin niin että ruokaakin on syötä eikä napostelut saa olla ruoasta pois). Helmikuussa 2 v neuvola meillä. Meil on aina ollu pitkä ja hoikka lapsi ja pituutta on tullut tosiaan yli tarpeenkin ja siksikin noi painoluvut on näyttäneet neuvolan mielestä niin rumilta. Nyt ruoka taas maistuu pojalle paremmin kun sai noi 8 poski- ja kulmahammasta tehtyä..

Jos paino on väliaikaisesti notkahtanut sairastamisen vuoksi kannattaa siitä sanoa neuvolassa. Käytte vaikka vähän ajan kuluttua uudelleen painokontrollissa, jos näyttää olevan tarpeellista.

Purkkiruoista ja kotiruoista: Ainakin joissakin purkeissa on aika suuri osa ruoasta vettä. Jos vettä ei ole lisäilty omaan ruokaanne, voi olla, että lapsi saa yhtä paljon ruokaa vaikka syö määrällisesti vähemmän. Tai sitten lapsi tykkää enemmän purkeista, joten syö niitä enemmän.

Jos se omalla käyrällään menee tasaisesti niin sillon kasvu on hyvää. Veikkaan ettette vanhemmatkaan ole kovin romuluista sorttia. Voithan sä aina juottaa rasvaisempaa maitoa tai laittaa rasvalisää ruokaan jos oot huolissas. Tuskin tarttee jos ei neuvolakaan ole.

Meillä poika oli 2v neuvolassa alle 10 kg. Mutta vaikka hän aina ollut 20% pienempi kuin poikalapset keskimäärin, niin on reipas ja kasvaa tasaisesti omalla käyrällään. Tuskin teillä syytä huoleen.

Kotiruoasta.. Teen erilaisia ihan perus kotiruokia...Niin ja lisäksi meillä on tullut semmoinen uus ihana juttu tuohon syömiseen et kaikki ruoka syödään sormin, pottumuussikin, vaikka lusikkaakin osataan itse käyttää hyvin... Mut joo siis kotiruokaan ollaan siirrytty ja kokonaan itse syömiseen..eli sekin saattaa tuoda oman osansa tuohon laihtumiseen...

Pelkään vaan tosiaan et luulekohan ne siellä et me pietään nälissään tuota poikaa :ashamed:

ap:n kirjoitus oli kuin omasta näppiksestäni. Paitsi että poika painoin 2700g syntyessään. Muuten 2v mitat samat (puolen sentin heitolla)
Meille neuvolalääkäri"märäsi" rasvalisän 1,9v iässä, vaikka neuvolan täti ei ollut sanonut mitään. No nyt lisään 1-2rkl rypsiöljyä ruokaa päivässä. Ja kalsiumia myös, koska ei juo suositeltua 7desiä maitoa päivässä. Juustoa ja jogurttia syö joka päivä myös, jotta saisi kunnolla kalsiumia. D-vitamiinia tarvitaan kalsiumin imeytymiseen, joten olethan muistanut antaa tippoja tarpeellisen määrän? Rasvalisää olen antanut kohta 5kk ja sitten parin kk päästä meillä on pituuskasvukontrolli. Ja jos ei oo lähtenyt kasvuun kunnolla, niin vaadin sairaalaan lähetettä. Siellä mitataan erittääkö aivot tarpeellisen määrän kasvuhormonia.
Laita hakusanaksi kasvuhormoni tai pienikasvuinen tai lyhytkasvuinen tänne kaksplussalle. Tai joku vastaava. Luin täältä aikoinaan että 81,5cm 2vuotias oli saanut tampereella lähetteen sairaalaan tuohon kasvuhormonimittaukseen, ja olikin ollut vikaa siinä!! Eli oli hyvä että toimittiin ajoissa tuossa tapauksessa.
Meillä mies on yli180senttinen ja sisarukset pidempiä 2vuotiaana, joten voisi näiden perusteella olettaa että poika olisi pidempi tällä hetkellä oikeasti.

ja eihän tuolla painolla ole niin hätää, vaan pituudella. Meillä muutkin lapset hoikkia, kuten myös vanhemmat, ja paino on ollut tällä 2vuotiaalla lapsella aina alhainen ja samalla käyrällä kulkenut. Pituutta vaan on samanikäisiä katsoessa huimasti vähemmän. Muskareissa yms meidän poika on aina se pienikokoisin.
Ap: Minkä mittaiset teillä on vanhemmat? johtuisko teillä pituus siitä?

Anteeksi nyt siis vasta vastaan..mut siis poika oli silloin puoltoista vuotiaana ton 81cm pitkä...luulen et on nyt jonkin verran mittaa ainakin tullut.. Eli en nyt pituudesta niinkää ole huolissani. Minä olen 156cm ja mies 189cm

Ei sillä niin suurta väliä ole, että kasvaa vaikka jollain miinuskäyrällä, kunhan pysyy sillä käyrällä tasaisesti. Se on huolestuttavaa, jos se käyrä tippuu jatkuvasti.

Ruokaan voi lisäillä vähän öljyä.

Juu siis poika on mennyt kokoelämänsä -10 käyrän tuntumassa ja on kasvanut tasaisesti siinä, et on luonnostaan hoikka, enkä enää siittä ole huolissani. Nyt vaan on varmaan tuon tämän hetkisen painon mukaan ainakin tippunut käyriltään, kun siis jonkun aikaa sit kotipuntarin mukaan oli kasvanut tässä puolessa vuodessa sen melkeen kilon, ja nyt siis siittä laihtunut 600g..Onko muilla vastaavaa et ois laihtunut sairastamisen yhteydessä? Eli siittä olen hieman huolissani et mitä ne käyrät näyttävät.. Ja mietin sitäkin et onko laihtunut sen vuoksi että on siirtynyt kotiruokaan

Miksi ihmeessä lapsen pitäs painaa enemmän kun ei pituuttakaan ole tuon enempään? Odota rauhassa neuvolaan että saatte painon samalla puntarilla millä on tähänkin asti punnittu, se voi heittää hyvinkin paljon kun on eri puntareista kyse. Ja tottakai sairastamisen yhteydessä voi laihtua mutta lapset yleensä syö senkin edestä tervehdyttyään.

Alkuperäinen kirjoittaja Kirsikka:
Miksi ihmeessä lapsen pitäs painaa enemmän kun ei pituuttakaan ole tuon enempään? Odota rauhassa neuvolaan että saatte painon samalla puntarilla millä on tähänkin asti punnittu, se voi heittää hyvinkin paljon kun on eri puntareista kyse. Ja tottakai sairastamisen yhteydessä voi laihtua mutta lapset yleensä syö senkin edestä tervehdyttyään.

Meillä on vaihtuntu neuvola tässä välissä ja siis puntarikin
:D Mut siis kotona kun on silloin tälöin tuossa puolenvuoden aikana punnittu niin on ollut aikas samanlaisia nuo lukemat et luulen et suurinpirtein samaa näytti kuin neuvolassakin silloin.. Ja siis eihän sen TARVI painaa enempää, mut siis hältä on koko pienen ikänsä painoa /kasvua seurattu kun on ollut niin pieni syntyessä, ja siksi itselläkin hieman jäänyt semmoinen huoli päälle siittä kasvusta.

Mut siis suurin juttu tässä on nyt se et sen kuvan minkä olen nyt saanut tuosta meidän uudesta terkkarista kun olen siellä nuorimmaisen kanssa käynyt niin hieman tympii mennä sinne kun aika kun jotain hältä kysyy niin tuntee ittensä niin typeräsi, ei siis ole jäänyt hyvä kuva hänestä. Mietin vaan et mitäs sit sanoo tähän paino hommaan...

Meillä olis lihotusta tässä kans, ensi viikon pe kuopuksella on korvien putkitus ja jos ei paina 10kg niin sitä ei sillon tehdä täällä omassa sairaalassa. Viimeksi painoi 9400g..et ei paljoa olis. Onneks on alkanut ruoka maistumaan paremmin..

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Meillä olis lihotusta tässä kans, ensi viikon pe kuopuksella on korvien putkitus ja jos ei paina 10kg niin sitä ei sillon tehdä täällä omassa sairaalassa. Viimeksi painoi 9400g..et ei paljoa olis. Onneks on alkanut ruoka maistumaan paremmin..

Miksei tehdä? Meillä on putkitettu alkaen 6kk ja ei takuuvarmana ollut 10kg täynnä.

AP:lle jos yhtään lohduttaa niin meillä on kakkonen vasta 5v täytettyään saanut rauhan neuvolan kyttäyksestä, poika täytti juuri 6v.

Meillä myös poika samaa kokoluokkaa,nyt 2,5 ja saavutettu kohta 11 kg! Jee.

Mutta ravitsemusterapeutilla on käyty ja hänen mielestään meillä ravitsemus ok,ei juurikaan ole välipaloja kun poika ei jaksa syödä ruokaansa kunnolla sitten.

Mut kotiruokaa saa kahdesti,aamu-ja iltapalat sekä hyvässä lykyssä välipala taikka kaks.

Lisää sokeria sekä öljyä ruokaan.Meillä tehty tätä jo reilu vuosi,eli puuroihin kolme lusikallista sokeria ja voisilmä.
Ja ruokiin laitan ruokalusikallisen öljyä.

Näillä pitäis saada painoa lisää, ja on tullutkin.Poika painoi 1 veenä 8,5 kg

Mutta se että lapset on erialaisia.Meillä on pienehköjä muutkin lapset,tyttö täyttää 5 ja on 14,5 kg ja 98 cm.

Ihan terveitä ja reippaita silti!

Mutta lisää noita kahta ruokavalioon niin paino alkaa nousta.JOstain syystä lapsi voi kuluttaa enemmän kuin esim muut ja saa energiaa lisää öljystä ja sokerista.

Miksei tehdä? Meillä on putkitettu alkaen 6kk ja ei takuuvarmana ollut 10kg täynnä.

AP:lle jos yhtään lohduttaa niin meillä on kakkonen vasta 5v täytettyään saanut rauhan neuvolan kyttäyksestä, poika täytti juuri 6v.

Mä en tiedä, putkitus tehdään keskussairaalassa jos 10kg ei ole täys. Luulisin että liittyy siihen nukutukseen.

Mä en tiedä, putkitus tehdään keskussairaalassa jos 10kg ei ole täys. Luulisin että liittyy siihen nukutukseen.

Siis missäs se sitten tehtäs jos 10kg on täynnä? Nukutukseen (tai siis putkitus tehdään humautuksessa) se liittyy joo. Mä en keskussairaalasta tiedä, meillä putkitetaan yksityisesti ja 6kk on pienin joka on putkitettu, toinen 11kk (8kg) on putkitettu ongelmitta.

Alkuperäinen kirjoittaja M Y R K K Y:
Meillä myös poika samaa kokoluokkaa,nyt 2,5 ja saavutettu kohta 11 kg! Jee.

Mutta ravitsemusterapeutilla on käyty ja hänen mielestään meillä ravitsemus ok,ei juurikaan ole välipaloja kun poika ei jaksa syödä ruokaansa kunnolla sitten.

Mut kotiruokaa saa kahdesti,aamu-ja iltapalat sekä hyvässä lykyssä välipala taikka kaks.

Lisää sokeria sekä öljyä ruokaan.Meillä tehty tätä jo reilu vuosi,eli puuroihin kolme lusikallista sokeria ja voisilmä.
Ja ruokiin laitan ruokalusikallisen öljyä.

Näillä pitäis saada painoa lisää, ja on tullutkin.Poika painoi 1 veenä 8,5 kg

Mutta se että lapset on erialaisia.Meillä on pienehköjä muutkin lapset,tyttö täyttää 5 ja on 14,5 kg ja 98 cm.

Ihan terveitä ja reippaita silti!

Mutta lisää noita kahta ruokavalioon niin paino alkaa nousta.JOstain syystä lapsi voi kuluttaa enemmän kuin esim muut ja saa energiaa lisää öljystä ja sokerista.

meilläkin oli poika 1v. 8500g

=)

Meillä on nyt 4 vuotias joka painaa 11,5 kg, että kyllä näitä pieniä ja hoikkia löytyy. Meillä kasvaa paljon miinuksilla, mitään syytä ei ole löytynyt miksi. Kasvaa siellä ja hyvä.
Meilläkin kontrolleja vähän turhan usein...
Nopeita lihotuskuureja saa syöttämällä jotain rasvasta ja epäterveellistä... ;)

Ja meillä ainakin sairastaminen tiputtaa painoa heti. Jos neuvolassa halutaan olla oikein tarkkoja ja toteuttaa painoseuranta OIKEIN niin paino pitää JOKA KERTA ottaa samalla vaa'alla ja samaan aikaan päivässä, eli aamulla ennen aamupalaa, aamupissan jälkeen.
Paino vaihtelee jopa 500g sen mukaan miten on juuri syönyt, onko pissannut/kakannut.
Että jos aletaan hiuksia halkoo siellä neuvolassa muutraman sadan gramman tähden niin voi itsekin asiaan mielipiteensä sanoa!

Siis missäs se sitten tehtäs jos 10kg on täynnä? Nukutukseen (tai siis putkitus tehdään humautuksessa) se liittyy joo. Mä en keskussairaalasta tiedä, meillä putkitetaan yksityisesti ja 6kk on pienin joka on putkitettu, toinen 11kk (8kg) on putkitettu ongelmitta.

Tuossa oman kaupungin sairaalassa tehdään sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja laihan äiti:
Meillä on nyt 4 vuotias joka painaa 11,5 kg, että kyllä näitä pieniä ja hoikkia löytyy. Meillä kasvaa paljon miinuksilla, mitään syytä ei ole löytynyt miksi. Kasvaa siellä ja hyvä.
Meilläkin kontrolleja vähän turhan usein...
Nopeita lihotuskuureja saa syöttämällä jotain rasvasta ja epäterveellistä... ;)

Ja meillä ainakin sairastaminen tiputtaa painoa heti. Jos neuvolassa halutaan olla oikein tarkkoja ja toteuttaa painoseuranta OIKEIN niin paino pitää JOKA KERTA ottaa samalla vaa'alla ja samaan aikaan päivässä, eli aamulla ennen aamupalaa, aamupissan jälkeen.
Paino vaihtelee jopa 500g sen mukaan miten on juuri syönyt, onko pissannut/kakannut.
Että jos aletaan hiuksia halkoo siellä neuvolassa muutraman sadan gramman tähden niin voi itsekin asiaan mielipiteensä sanoa!

Mä olen ihan samaa mieltä, kunhan on omalla käyrällä tasaisesti eikä käyrä siksakkaa niin on hyvä. Ei tartte alkaa lihotuskuurille voilla ja sokerilla :o Kyllä mä uskon että se paino kostautuu sitten aikuisiässä viimeistään jos lapsena on pieni, aikuisena sitten moni takkuaa ylipainon kanssa.

Alkuperäinen kirjoittaja Piku81:
Oli puolitoista vuotiaana 9750g 81cm pitkä. ja kun on tässä kotona punnittu niin on painanut parhaimmillaan 10.7kg eli kasvua on tullut. Nyt sitten tuli reilu viikko sit flunssa ja ruuan syönti loppui "lähes" kokonaan, ja puntari näytti 10.1kg... no nyt on tietty ruoka pikkuhiljaa alkanut maistumaan...mutta hirvittää mitä ne neuvolassa sanovat... On ollut pieni koko ikänsä , syntyi täysaikaisena ja painoi vaan 2065g...

Meidän pieni tirppana tyttö syntyi täysaikaisena 4020 g painoisena (51 cm). :D 1.5vnä lähes samat mitat eli 81.5 cm 10 kg. (isoveli saman ikäisenä 87 cm 12 kg) On siis aina (syntymäpainoaan lukuunottamatta) ollut pieni ja siro, ja lähes aina kasvanut tasaisesti omalla käyrällään (pituus keskikäyrällä, paino -10 - -15), lukuunottamatta 8 kk ikäisenä ollut n. 2 kk sairastelua, jolloin paino putosi. En kuitenkaan ole ollut huolissani painosta, koska pituuskasvu tasaista. Tyttö syö hitaasti ja hartaati sen minkä syö, ja välillä lisäillään rasvaa ruokaan, jos meinaa paino tipahtaa.

Syötä vaan ihan tavallista kotiruokaa (mahdollisesti rasvalisällä jos huolestuttaa). Pienipainoisuus ei ole minusta mikään ongelma, jos kasvu on muuten tasaista. (Sairastelu toki vaikuttaa painoon, mutta se on ihan ymmärrettävää.)

Yhteistyössä