Millainen hygienia...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja TavisÄiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

TavisÄiti

Aktiivinen jäsen
06.06.2008
2 436
0
36
Tuli mieleeni tässä, että kuinka paljon te huolehditte itsenne ja lastenne hygieeniasta? Tai vaikkapa siitä mitä pikku taaperot laittaa suuhunsa hiekkalaatikolla? Tuntuu että tänä päivänä on paljon lapset kipeänä ja ties mitä tulehduksia yms yms... Voivathan tietenkin monet olla vastustuskyvyltään heikempiä kuin toiset..

Mä oon ite sitä mieltä et nyky-yhteiskunta on menny vähän liiallisuuksiin tossa baakterien tuhoamistouhussa ja joka paikassa tyrkytetään ties mitä desinfioivia tuotteita sun muuta ja kaikkein parasta: Osta koko perheelle danone actimelia, lisää luontaista vastustuskykyä..Heh.. pirun kalliiks tulis niitä vetää joka pvä! Eikä mun mielest tollasia tarttis jos antais "luonnon hoitaa" hommansa, enkä tarkota et lapsen pitäs saada joka p*skakokkaretta maistaa ja olla 24h kädet pesemättä, mut tuntuu että jotku huolehtii vähän liikaakin.

Oon myös usein kuullut että "valitetaan" kun lapsikin menee pväkotiin niin jo heti tarttuu ties mitä pöpöjä.. Hmm... Mistäköhän mahtaa johtua, etteikö siellä jo muutenkin tartu kaikki helposti niin kyllä se niihin puree pahiten joita on "ylihyysätty" hygieenisyydessä...

Ja sanottakoot vielä että en kohdista tätä keneenkään, enkä toivo että tästä tulee taas yksi "taistelu"-ketju muiden joukkoon, mutta kyllä mielipiteitä asiasta on kiva kuulla ja käydä "sivistynyttä" keskustelua niissä puitteissa kun se täällä on mahdollista...

täällähän ei sivistyneesti asioista puhuta! meillä on käytössä käsidesi, tietyissä tilanteissa. vauvat ryömii lattialla, missä koira kulkee jatkuvasti "4kenkää jalassa". syödään kavereidenkin lelut, ei todella viedä kylään omia, ettei bakteerit vaihtuis..
hygieniasta pidetään huolta ettei kukaan haise tai näytä likaiselle. joskus jopa ennen syöntiä käsien pesu unohtuu.

Eiköhän sillä kuuluisalla maalaisjärjellä pääse aika pitkälle.

Penskana kun koti oli maalla, niin siellä pyörittiin elukoitten kanssa päivät pitkät, syötiin koiran kanssa ehkä samoja eväitäkin välillä, popsittiin porkkanoita suoraan maasta nostettuina (kädellä vaan pyyhkästiin enimmät mulla pois ) jne.

Yritän nyt vähän katsoa että ennen syömistä pestään kädet, ja ettei ulkona nyt ihan mitä tahansa laiteta suuhun, mutta muuten ei kyllä mitään hygieniatouhottajia olla. No on mulla "hätätilanteita" varten käsidesiä kylppärissä jota voi hivauttaa vaikka flunssa-aikaan jos tarve vaatii.

:/ toi meidän pienin kyllä aika tehokkaasti maistelee ulkona kaikkea,kiviä on kivä imeskellä ja lätäköstä voi hörpätä (tiedän,moni vetää kahvit väärään kurkkuun) mutta on ollut tosi terveenä.kaikki on pienenä tehneet tota samaa ja kukaan ei ole sairastellut kun pk on alkanut..

käsidesiä käytän vaan kun on kunnon oksutauti-ettei tarttuis kaikkiin..

Alkuperäinen kirjoittaja Mulju:
Eiköhän sillä kuuluisalla maalaisjärjellä pääse aika pitkälle.

Penskana kun koti oli maalla, niin siellä pyörittiin elukoitten kanssa päivät pitkät, syötiin koiran kanssa ehkä samoja eväitäkin välillä, popsittiin porkkanoita suoraan maasta nostettuina (kädellä vaan pyyhkästiin enimmät mulla pois ) jne.

Yritän nyt vähän katsoa että ennen syömistä pestään kädet, ja ettei ulkona nyt ihan mitä tahansa laiteta suuhun, mutta muuten ei kyllä mitään hygieniatouhottajia olla. No on mulla "hätätilanteita" varten käsidesiä kylppärissä jota voi hivauttaa vaikka flunssa-aikaan jos tarve vaatii.

Ite sitä mieltä et noin sen pitäis ollakin...

;)

Perushygieniasta pidetään huoli, kädet pestään vessa-ja vaippatouhujen jälkeen, ennen syöntiä ja ulkoa tullessa. Käsidesi käytössä vain jos esim vatsatauti uhkaa tai ei ole vettä saatavilla. Vauva on syönyt kengät ja mönkii ruohikolla. En puunaa kotia turhaan ja omia leluja mukana jos ollaan jossai missä ei ole sellasia muuten. En sentään jokapaikkaan tuota päästä nuolemaan, mutten suojelekaan liikoja.

Alkuperäinen kirjoittaja D-mamma:
:/ toi meidän pienin kyllä aika tehokkaasti maistelee ulkona kaikkea,kiviä on kivä imeskellä ja lätäköstä voi hörpätä (tiedän,moni vetää kahvit väärään kurkkuun) mutta on ollut tosi terveenä.kaikki on pienenä tehneet tota samaa ja kukaan ei ole sairastellut kun pk on alkanut..

käsidesiä käytän vaan kun on kunnon oksutauti-ettei tarttuis kaikkiin..

Mä onneks kerkesin jo kahvin juoda

;) Ja meillä poika 1,9v ja tasan kerran ollut kipeenä reilu vuos sit noroviruksessa 2pvää =)

lapset jo "isoja" eli nykyään käsienpesu kun tullaan ulkoa ruokapöytään, muuten voi sisälle tulla pesemättä jos ei näkyvästi likaiset kädet ole. Käsidesi vain silloin kun joku harvoin on mahataudissa (eikä olekaan tarttunut eteenpäin sitten) ja matkoilla ennen ruokailua jos ei pääse vessaaan käsiä pesemään.
vauva-aikaan tutin huuhtaisin joskus (toki joku viikko alkuun vähän tarkempaa mutta ei kuitenkaan päivittäisi tutinkeittoja silloinkaan). lattialla saivat oleskella ja sitten hiekkalaatikkoiässä istuskella laatikolla ja joku muru suuhunkin meni. jos toki tietäisin että samaa laatikkoa käyttää joku kissa, asia erikseen mutta meillä olikin naapurin kissan vuoksi pressu laatikon päällä. leluja on lattialta saaneet tunkea suuhunsa jne

olen ap:n kanssa samaa mieltä. Sen huomaa hyvin siitä että kun vertaa maallaa kasvaneiden lapsien sairastelevuutta kaupunkilaislapsen sairastelevuuteen. Siinä on selvä ero. Kun kaupunkilaislapsi sairastaa vuoden aikana esim. 2 mahatautia ja 4 flunssaa, niin maalaislapsi sairastaa 1 flunssan ja 1 mahataudin. Tämän olen huomannut jo siinä kun olen katsellut tuttujen lapsia (osa siivous-vouhottaja perheitä) ja verrannut sukulaisten lapsiin jotka asuu maatilalla...

Meillä lapset on saanee vähän kaikkea pihalla maistella (ei tietenkään paskaa tai mitään myrkyllistä), ja konttausiässä ovat kaikki konttailleet ympäripihoja leuka nurmikkoa viistäen. Saavatpa tuosta luonnollista vastustuskykyä ilman mitään actimelia!

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
olen ap:n kanssa samaa mieltä. Sen huomaa hyvin siitä että kun vertaa maallaa kasvaneiden lapsien sairastelevuutta kaupunkilaislapsen sairastelevuuteen. Siinä on selvä ero. Kun kaupunkilaislapsi sairastaa vuoden aikana esim. 2 mahatautia ja 4 flunssaa, niin maalaislapsi sairastaa 1 flunssan ja 1 mahataudin. Tämän olen huomannut jo siinä kun olen katsellut tuttujen lapsia (osa siivous-vouhottaja perheitä) ja verrannut sukulaisten lapsiin jotka asuu maatilalla...

Meillä lapset on saanee vähän kaikkea pihalla maistella (ei tietenkään paskaa tai mitään myrkyllistä), ja konttausiässä ovat kaikki konttailleet ympäripihoja leuka nurmikkoa viistäen. Saavatpa tuosta luonnollista vastustuskykyä ilman mitään actimelia!

Just niin... Ihan niinku muillakin, meilläkin pestään kädet ulkoa tullessa ja ennen ruokailuja,jos muistetaan ja pesulla käydään joka ilta mutta muuten aika "löysin rantein" menty eteenpäin tässä asiassa
:)

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:

Onhan se noinkin. Täälläkin kaupungissa voi siedättää ja päästää ulos mönkimään jne...omani on 8kk ikään mennessä sairastanut 4 flunssaa ja on kyllä saanut siedätystä ilman turhia desinfiointeja yms.

Meillä ei möyritä paskassa, mutta ei myöskään käytellä käsidesiä ;). Melko terveinä ollaan pysytty, flunssia lukuunottamatta. Kädet pestään aina kun tullaan kotiin, ei kuitenkaan vessakäynnin jälkeen (iik!!) eikä ennen/jälkeen ruokailun.

Ei pestä käsiä ennen ruokailua, jos ei juuri olla tehty jotain likaista. Eikä päivällä muutenkaan paljon, vessassa käynnin jälkeen luonnollisesti. Kaikki lapset terveitä kuin pukit.

Yhteistyössä