Millainen joulu teillä tiedossa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja perinne?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Todennäköisimmin tässä omassa uudessa kodissa <3 Meillä ei ole sen kummempia perinteitä, hyvää ruokaa, yhdet joululahjat siihen kuusen alle aamulla, loput illalla. Olisi ihanaa jos appiukko pääsisi joulupukiksi tänäkin vuonna, viime vuonna se oli lapsille niin iso juttu :D

Kotona vietetään. Kuten aina.

Jouluglögille kutsutaan perhettä (puolen päivän aikaan), hautausmaalla käydään (kunhan vähän pimenee), syödään.... ja mulle myöhään illalla rauhaisa saunahetki itseni kanssa. Kun lapset nukkuvat niin miehen kanssa istuksitaan ja syödään juustoja... ja suklaata ja vihreitä kuulia. :)

Samanlainen kuin aina ennekin. Aattona ollaan minun vanhemmillani ja tullaan illaksi kotiin saunomaan ja syömään graavikaloja ja mätiä ja kuoharia. Jouluateria syödään oman perheen kesken vasta joulupäivänä.

Lasten kanssa pelataan ja ulkoillaan, käydään varmaan naapurin vanhuksen luona. Iltapäivällä saavat lahjansa ja leikkiä niillä. Joulupäivänä varmaan menevät isälleen.

Kotona ollaan ja kustutaan mun äitini viettämään joulua meille jos haluaa tulla. ei mitään ihmeellisiä suunnitelmia. Kotona möllötetään joulun pyhät, tapanina mennään varmaan taas mun isälle syömään ja uudeksi vuodeksi tänä vuonne mennään miehen vanhemmille.

Mennään mun vanhemmille aattona (toiselle paikkakunnalle) ja saadaan viettää siellä perinteinen joulu. Tullaan Tapaninpäivänä kotiin. Meillä ei ole miehen kanssa yhtään joululomaa eli en jaksaisi edes joulua laitella. Eli valmiiseen pöytään mennään ja siis helpolla päästään. Ehkä teen jotain jouluruokia tässä silloin tällöin ennen joulua, mutta meillä ei ole mitään koristeita ja kuusta ei laiteta.... joulukalenterit ostan lapsille.

Ihan tylsä... siis minun mielestäni. Klaani kokoontuu siskoni luo, syödään, juodaan, puhutaan hölmöjä äänekkäästi, kersat repivät auki pakettejaan ja minä odottelen kotiin lähtöä. Mutta ruoka on hyvää, seura hupaisaa ja lapsilla jollei kivaa, niin ainakin "ihan ookoota".

Aattona mennään vanhemmilleni yöksi, alkuillasta käydään haudoilla, sitten syödään. Illalla tulee pukki ja lopuksi joulusaunaan. Joulupäivänä kotiin ja ukkokulta lähtee klo20.00 töihin. Minä ja muksu jäädään tutustumaan uusiin lahjoihin. Perinteinen joulu siis tiedossa.

käydään kattomassa joulurauhanjulistus ja sen jälkeen tullaan kotiin syömään, ei mitään sen kummosempaa :) pitäis varmaan käydä myös kyläilemässä, mut miestä ja mua ei yhtään innostaisi.

Missä ja miten vietätte joulua tänä vuonna? Onko perheellänne jotain jouluperinteitä? Jos, ni tykkäätkö vai olisko jotain "korjaamisen varaa"? :)

Meillä ei ole vielä mitään perinteitä. Mutta olen ymmärtänyt, että täällä palstalla ohjeistetaan mitä pitää jouluna tehdä. Kuulemma on jotkut määrätyt ruuat mitä pitää syödä ja muita pakollisia juttuja. Onneksi on vielä jouluun aikaa, ja listata nuo määräykset.

Aamulla heräillään kotona ja syödään aamupalaa. Siitä lähdetään isän luo, johon tulevat myös sisarukseni. Katsotaan joulurauhanjulistus ja syödään riisipuuroa + muita jouluherkkuja. Illasta jouluaattoillan jumalanpalvelukseen ja haudoille ja siitä äitini luo syömään. Sinne tulee myös joulupukki. Illaksi kotiin :) Asutaan lähekkäin kaikki, joten ei mene ravaamiseksi vaikka monessa paikassa ollaan :)

[QUOTE="vieras";25063731]Perinteen mukaan etelän auringon lämmössä. Ilman stressiä ja aikatauluja, valmiin pöydän herkuista nauttien.[/QUOTE]

Tuo on meidänkin "perinteemme", vaan jää tällä kertaa väliin.

Ollaan kotona ja syödään, pukkikin varmaan pitää lapsille tilata. Plaah, mä inhoon joulua eikä olla moneen vuoteen oltu kotona (vaan kylpylässä tai reissussa) mutta tänä vuonna ei mahdollisuutta lähteä minnekään pakoon.
Ens ajattelin että mennään pizzalinjalla mutta kai me sit jouluruokia tehdään, tosin niistä ei hirveesti pidä muut kuin minä...

Me vietellään tänä vuonna joulua uudessa kodissa jo hyvissä ajoin ennen aattoa. Jouluaaton mies viettää lentokoneessa matkalla johonkin ihan muualle, minä ja lapsi mennään mun vanhemmille viettämään sellaista oikein kunnon perinnejoulua.
Mä en oikein ole jouluihminen ja minun puolesta voitaisiin aattona syödä vaikka sushia ja katsoa Tuulen viemää, mutta onhan se lapselle kiva että on ne joulupukit ja muut. Ja tietyllä tapaa tuntuu siltä, että on "pakko" viettää joulu tietyllä tavalla, sillä perinteisellä. Joku vuosi uskallan kipata kuusen samantien parvekkeelta alas ja ilmoittaa, että me ei syödä laatikon laatikkoa eikä vierailla missään. Ehkä uskallan. :)

meillä ollaan kotona joulu, pitkästä aikaa :)
aatonaattona koristellaan kuusi, aattona laitellaan viimesen jutut valmiiksi aamusta, syödään lounaaksi riisipuuroa ja kuunnellaan joulurauhan julistus. sitten vähän ulkoilua ja saunomista. illalla sitten perinteinen joulupöytä ja ruuan jälkeen "joulupukki" käy tuomassa oventaakse lahjat lapselle. sitten rentoa oleskelua, ehkä joululaulujen kuuntelu/laulamista.
koitan vielä saada miehen suostuman jouluevankeliumin lukemiseen, koska se on aina kotona kuulunut meillä jouluun, ja se on perinne mitä tahtoisin jatkaa, vaikkei kukaan meistä kirkkoon kuulukkaan

ekaa joulua ikiomassa kodissa. Ihan rauhassa kotosalla ollaan, ei kyläillä missään vaan nautitaan vain vapaapäivistä.
Anoppi on kutsuttu meille jouluksi muttei tuo vielä tiennyt tuleeko. Miehen veli saattaa morsiammensa kanssa käydä. Käydään sukuloimassa jo aiemmin ja toivotaan ettei kukaan saa sydänkohtausta kun samalla paljastuu että neljäs murunen tulossa.

Aamupalaksi mitä lasten tekeekin mieli. Päiväruuaksi sitten riisupuuro. Ulkoilua ja lastenohjelmia. Koti ja kuusi koristeltu jo aiemmin. Tonttu varmaan tuonut jo yöllä kuusen alle paketin.
Runsas jouluateria, pukki käy varmaan alkuillasta ja siinähän se loppuilta meneekin... otetaan rennosti, nopostellaan jouluherkkuja ja lapset leikkivät. Varmaan soitellaan vanhempieni ja siskoni kanssa. Ja anopin kanssa jollei tule meille.

Yhteistyössä