millainen koira meille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lehmu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

lehmu

Aktiivinen jäsen
17.06.2006
1 012
0
36
Mulla ei ole koskaan ollut koiraa, mutta haaveillut olen sellisesta jo parikymmentä vuotta. Miehen perheessä on koira ollut, sellainen arka reppana narun päässä pihalla (suomenpystykorva)

Mies metsästää, mullakin on kortti - että periaatteessa... On ainakin mahdollisuus saada lupa kulkea vapaan koiran kanssa!

Koira olisi minun. Meillä on kolme omaa lasta ja perheessä vierailee kehitysvammaisia lapsia ja aikuisia sekä pari erittäin vilkasta adhd-lasta. Viimeksimainittujen kanssa täytyy olla tarkkana, kiusaavat helposti jos silmä välttää. Muut rauhallisia ja kilttejä.

Meillä on okt maalla, iso tontti. Tarhalle olisi hyvä paikka. Lenkkeillä ei ihan hirveesti keritä, mutta päivttäin kyllä sellainen ½-1 h löytyy.

Meillä on aina joku kotona, yksin ei tarvitse olla siis koirankaan. Sisäkoira, mutta tarhassakin voi olla välillä hyvä olla - rauhassa.

Ajattelin että aikuinen koira, josta joku on pitovaikeuksian takia luopumassa, voisi olla ok. Tällöin en ainakaan itse pilaisi koiraa kasvattamalla väärin. Mutta mikä rotu? Tai mitä rotuja siinä voisi olla?

Ja mä oon kymmenen vuotta haaveilut Novascotiannoutajasta, mutta emmä taida ensimmäiseksi uskaltaa sitä ottaa. se on niin vilkas että helposti menee homma pyllylleen.

Ota joku alkukantaisiin kuuluva, ne ehkä pärjäis tarhassa paremmin kuin esim. tuo tolleri. Vilkkauteen mitä tulee, niin koira kuin koira saadaan helposti niin vilkkaaksi ettei sen kanssa jaksetakaan..

Pitovaikeudet tarkoittavat monesti sitä että, koiralla on uhma eikä siihen ole osattu puuttua.. ´Tuo aika joka teillä koiralle päivässä liikenee on aika vähän. Tosin tottelevaisuus kannattaa aloittaakin 5 minuutin jaksoissa ja kunnon jäljen saa ajettua jo tunnissa.

minä suosittelen kultaista noutajaa ja narttua, helppo kouluttaa, kiltti ja leppoisa luonne, tulee lasten kanssa hyvin toimeen ja muutenkin ystävällinen haukku. Tottakai pitää katsoa ettei päästä haukkua johtajaksi "laumassa" (perheessä) silloin tulee koiran kuin koiran kanssa ongelmia. ja minä suosittelen että otatte pentuna, tottuu lapsiinkin paremmin jne. :wave: ja myöskin opettaa lapsille, ettei koiraa saa kiusata, no tämähän on päivänselvä asia ... :ashamed:

Walesinspringerspanieli tai mettästyslinjanen cockeri? Mä nimittäin oon myös haaveillu tosta tollerista, mutta nyt viimeaikoina tullu nää kaks rotuu sit vahvasti rinnalle. :D Koska jostain syystä alkanu vähän hirvittää se tollerin luonne, kun aika paljon saanu lukee, että voi olla hyvinki vaativa koulutettava, jos huono tuuri käy..

Niin joo ja lisään viel.. et ei kai toi lasten härnääminen häiritse, jos lasten vieraillessa koira pääsee tarhaan turvaan? Tai näin minusta olisi järkevintä tehdä, ettei koirasta tulisi lapsikammoista.. ja kyllähän koira kuin koira hetken tarhassa pärjää, kunhan on lämmitetty koppi ja suoja sateelle ja paahteelle. Jos sitä ei kerran siellä jatkuvasti pidetä.

Juu kultainen noutaja tai spanieli.. metsälle voi otta mukaan ja suhteellisen helppo kouluttaa. NARTTU ENSIKOIRAKSI EI UROSTA!!
Kyllä molemmat koirat sopivat myös tarhaan esim. työpäivän ajaksi.. kauppareissun ajaksi yms.

Tässä sivussa 2 linkkiä koirarodun valinta testeihin

http://www.naavaparran.com/cgi-bin/fun/kintro.pl

Tulehan sitten kertomaan vastauksista :)

Alkuperäinen kirjoittaja höh:
http://www.interrogatum.com/cgi-bin/fun/kintro.pl

Tuosta voitte saada vinkkejä millainen koira sopisi teille.

Isovillakoira, partacollie ja vanhaenglanninpaimenkoira tulivat tästä eka yrittämällä.

mulle toi linkki väitti et mikään koira ei osu mun "vaatimuksiin" :D
ja mun äidille sieltä tuli just joku villakoira ja chihuahua vaik se halus keskikokosen/ison koiran eikä vaativaa turkinhoitoa :whistle:
et tohon en paljon luottais :D

Alkuperäinen kirjoittaja lehmu harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja höh:
http://www.interrogatum.com/cgi-bin/fun/kintro.pl

Tuosta voitte saada vinkkejä millainen koira sopisi teille.

Isovillakoira, partacollie ja vanhaenglanninpaimenkoira tulivat tästä eka yrittämällä.

Johan oli melkoisia karvaturreja... ehkä pitää sit kuitenkin rajata sitä turkkia ähän helppohoitoisemmaksi :D

Alkuperäinen kirjoittaja Totoro:
Walesinspringerspanieli

Loisto rotu mutta kannattaa miettiä sopiiko itselle. Suuripiirteinen koira joka tekee ensin ja miettii sitten. Meillä on reilun vuoden ikäinen Walesi ja pieniä käytännön ongelmia on tullut koulutuksessa vastaan. Esim. hyppii turhan innokaasti tuttuja vasten, ei tule 100% luo kutsuttaessa jne. Ensimmäinen koira meille, joten kasvatusmetodeissa enemmän vikaa kuin koirulissa. Pentuaikana hyvinkin vilkas ja rajojaan kokeileva (yhtä helvettiä voisi joku sanoa).

Sopii hyvin metsälle jne. tosin alkuperäinen käyttötarkoitus on lintujen karkoittaminen (siitähän se springer -sanakin tulee ) ei siis hakeminen. Vesikoiraa tuosta ei taida saada tekemälläkään. Ei viihdy todellakaan missään aitauksessa vaan haluaa olla laumansa mukana. Villkautensa takia en pitäisi vapaana aitaamattomalla pihalla.

Walesin luonne on sen ehdottomasti paras piirre: iloinen ja seurallinen. Jos koiran suuripiirteisyys ei haittaa niin parempaa ystävää saa hakea. Tosin kuvaamasi kaltainen lapsitilanne saisi itseni hyvinkin mietteliääksi ihan minkä tahansa koirarodun kanssa. Kaikki koirat puolustautuvat jos kokevat itsensä ahdistetuiksi. Liian usein näkee kohuotsikoita joissa koira on viety piikille ja lapsi lasarettiin kun kemiat eivät ole kohdanneet.

Itselleni on jäänyt sellainen MUTU fiilis että naaras koirat ovat leppoisampia kuin urokset. Ihan vain kysyjälle vinkiksi.

Tää ketju on käsittämätön.. "vilkkauden vuoksi, ei voi ainakaan irti pitää" NIITÄ KOIRIA OPETETAAN!! Mikä tahansa koira on niin vilkas ilman koulutusta ettei pysy pihassa.. *pyörittää epätoivoisena päätään*

Alkuperäinen kirjoittaja huh:
Tää ketju on käsittämätön.. "vilkkauden vuoksi, ei voi ainakaan irti pitää" NIITÄ KOIRIA OPETETAAN!! Mikä tahansa koira on niin vilkas ilman koulutusta ettei pysy pihassa.. *pyörittää epätoivoisena päätään*

Kuten sanoin vikaa on myös kouluttajassa. Hyvällä koulutuksella saa Walesin pysymään pihalla ja vaikka apinat kirjoittamaan Shakespearea kirjoituskoneilla. Walesilla ei kuitenkaan ole esim. kultaisennoutajan miellyttämishalua saati kärsivällisyyttä, joten huomattavasti kovemman työn takana tuo pihalla pysyminen on. Meidän koira pysyisi varmaan 80% ajasta pihalla mutta jos naapurin puolella kävelisi kissa tai vaikka jänis niin se olisi menoa.

Nyt oli kyse ensimmäisestä koirasta, joten ei voida olettaa että koira saa parhaan mahdollisen koulutuksen.

Alkuperäinen kirjoittaja RedSpecial:
Alkuperäinen kirjoittaja huh:

Kuten sanoin vikaa on myös kouluttajassa. Hyvällä koulutuksella saa Walesin pysymään pihalla ja vaikka apinat kirjoittamaan Shakespearea kirjoituskoneilla. Walesilla ei kuitenkaan ole esim. kultaisennoutajan miellyttämishalua saati kärsivällisyyttä, joten huomattavasti kovemman työn takana tuo pihalla pysyminen on. Meidän koira pysyisi varmaan 80% ajasta pihalla mutta jos naapurin puolella kävelisi kissa tai vaikka jänis niin se olisi menoa.

Nyt oli kyse ensimmäisestä koirasta, joten ei voida olettaa että koira saa parhaan mahdollisen koulutuksen.

Huomasin, mut silti ottaa kupoliin..

"..tällöin ei ainakaan itse pilaisi koiraa kasvattamalla väärin.." Ymmärsinköhän nyt oikein tuon lauseen. Älä missään nimessä ota ensimmäiseksi koiraa, josta joku luopuu sen takia, että on kasvatettu väärin tai jätetty tapakasvatus väliin. Siis sillä perusteella, että ei olisi ainakaan sun syy, jos on ongelmia???Voi olla, että tajusin jotenki väärin :ashamed:

Aikuinen on tietysti hyvä vaihtoehto muuten =)

Kuulostaisi siltä, että monikin rotu voisi olla teille sopiva =)

Anteeksi kovasti mutta älä ota koiraa. Ajattelen et onko viisasta ottaa koiraa jos ei ole aikaa ja talo täynnä "kiusaajia". En tarkoita pahalla mutta tuli mieleen et jos meitin kultsu ois noin kovassa hälinässä niin se varmaan sekois.

Yhteistyössä